Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-05-10
Wersja aktualna od 2011-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa „Czyste niebo” na rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa „Czyste niebo” za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych wspólnego przedsiębiorstwa „Czyste niebo” za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 – C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 71/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. ustanawiające wspólne przedsiębiorstwo „Czyste niebo” (3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając regulamin finansowy wspólnego przedsiębiorstwa „Czyste niebo” przyjęty decyzją jego rady zarządzającej w dniu 7 listopada 2008 r.,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0128/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo „Czyste niebo” powstało w grudniu 2007 r., aby przyspieszyć rozwój, uprawomocnienie i demonstrację w UE czystych technologii transportu lotniczego w celu ich jak najszybszego zastosowania,
C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się w początkowej fazie i do końca 2009 r. nie stworzyło jeszcze w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej,
Wykonanie budżetu
1. zauważa, że końcowy budżet wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. zawierał 91 000 000 EUR na pokrycie zobowiązań i 60 000 000 EUR na płatności; odnotowuje ponadto, że wykorzystanie środków na zobowiązania i płatności wyniosło odpowiednio 98 % i mniej niż 1 %;
2. przyznaje, że wspólne przedsiębiorstwo w dalszym ciągu znajduje się na etapie rozruchu; jest jednak zaniepokojony faktem, że działalność badawcza prefinansowana przez Komisję w 2008 r. na rzecz wspólnego przedsiębiorstwa nie została w pełni wdrożona w ciągu 2009 r. oraz że ze względu na opóźnienia w projektach wykorzystano jedynie 8 700 000 EUR, czyli 65 % środków wstępnych w wysokości 13 600 000 EUR;
3. jest szczególnie zaniepokojony faktem, że przyjęcie, struktura i prezentacja zatwierdzonego budżetu wspólnego przedsiębiorstwa na 2009 r. były niezgodne z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008 ustanawiającym wspólne przedsiębiorstwo ani z regulaminem finansowym wspólnego przedsiębiorstwa; wzywa zatem wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego rozwiązania tego poważnego problemu;
Wkład członków
4. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do harmonizacji prezentacji wkładów finansowych członków w sprawozdaniach zgodnie ze wskazówkami Komisji;
5. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dalszego rozszerzenia postanowień dotyczących członkostwa i współfinansowania, w szczególności w odniesieniu do:
– zasad regulujących przystąpienie nowych członków,
– wkładów rzeczowych członków,
– warunków przeprowadzania przez wspólne przedsiębiorstwo kontroli składek członkowskich,
– warunków zatwierdzania przez radę zarządzającą współfinansowania;
Systemy kontroli wewnętrznej
6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do zakończenia wdrażania kontroli wewnętrznych i systemu informacji finansowej;
7. wzywa ponadto wspólne przedsiębiorstwo do uwzględnienia w swoim regulaminie finansowym konkretnego zapisu, że Służba Audytu Wewnętrznego (SAW) ma uprawnienia audytora wewnętrznego wspólnego przedsiębiorstwa, na podstawie przepisu zawartego w ramowym rozporządzeniu finansowym dotyczącym organów Wspólnoty;
8. uznaje w szczególności, że zadaniem SAW jako audytora wewnętrznego powinno być doradzanie wspólnemu przedsiębiorstwu w sprawach związanych z ryzykiem, poprzez wydawanie niezależnych opinii na temat jakości zarządzania i systemów kontrolnych oraz poprzez wydawanie zaleceń mających na celu poprawę warunków wykonywania operacji i wspieranie należytego zarządzania finansami; uważa ponadto, że istotne jest, by wspólne przedsiębiorstwo przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez swojego dyrektora, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;
9. jest zdania, że z uwagi na wielkość budżetu i złożoność zadań stojących przed wspólnym przedsiębiorstwem powinno ono powołać komisję ds. audytu, która podlegałaby bezpośrednio Radzie Zarządzającej;
Brak umowy z państwem przyjmującym
10. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego zawarcia umowy z Belgią, dotyczącej lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, którego Belgia udzieli wspólnemu przedsiębiorstwu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 71/2008.
(1) Dz.U. L 342 z 16.12.2010, s. 7.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.