Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-05-10
Wersja aktualna od 2011-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego wspólnego przedsiębiorstwa Artemis za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2009 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsiębiorstwa (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05894/2011 – C7-0051/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 74/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustanowienia wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS w celu realizacji wspólnej inicjatywy technologicznej w zakresie systemów wbudowanych (3), w szczególności jego art. 11 ust. 4,
– uwzględniając przepisy finansowe wspólnego przedsiębiorstwa ARTEMIS przyjęte decyzją jego rady zarządzającej dnia 18 grudnia 2008 r.,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0126/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem,
B. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo ARTEMIS zostało ustanowione w grudniu 2007 r. w celu definiowania i realizowania programu badań na rzecz rozwoju kluczowych technologii w zakresie systemów wbudowanych w różnych obszarach zastosowań w celu wzmocnienia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w Europie oraz umożliwienia powstawania nowych rynków i zastosowań społecznych,
C. mając na uwadze, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się w początkowej fazie i do końca 2009 roku nie stworzyło w pełni systemu kontroli wewnętrznej oraz systemu informacji finansowej,
Wykonanie budżetu
1. zauważa, że ostateczny budżet na 2009 r. wspólnego przedsiębiorstwa obejmował środki na zobowiązania w wysokości 46 000 000 EUR i środki na płatności w wysokości 8 000 000 EUR; ponadto odnotowuje, że stopień wykorzystania środków na zobowiązania i płatności wynosił odpowiednio 81 % i 20 %;
2. przyznaje, że wspólne przedsiębiorstwo znajduje się wciąż w początkowej fazie i dlatego rozumie stosunkowo niski stopień wykorzystania środków na płatności;
Wkłady finansowe członków
3. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do harmonizacji prezentacji wkładów finansowych członków w sprawozdaniach zgodnie ze wskazówkami Komisji;
4. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do dalszego opracowywania postanowień dotyczących członkowstwa i współfinansowania, w szczególności dotyczących:
– ustaleń w zakresie akcesji nowych członków,
– wkładów rzeczowych członków,
– zasad i warunków dokonywania przez wspólne przedsiębiorstwo kontroli wkładów finansowych członków,
– warunków zatwierdzania przez radę zarządzającą współfinansowania;
Systemy kontroli wewnętrznej
5. apeluje do wspólnego przedsiębiorstwa o zakończenie wdrażania wewnętrznego systemu kontroli i informacji finansowej; wzywa wspólne przedsiębiorstwo w szczególności do:
– poprawy dokumentacji dotyczącej procesów i działań IT oraz identyfikacji zagrożeń informatycznych,
– opracowania planu ciągłości działania,
– opracowania polityki ochrony danych;
6. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do włączenia do swych przepisów finansowych konkretnego odniesienia do uprawnień Służby Audytu Wewnętrznego (SAW) jako jego audytora wewnętrznego, w oparciu o przepisy określone w ramach rozporządzenia finansowego dotyczącego organów Wspólnoty;
7. uważa w szczególności, że rola SAW jako audytora wewnętrznego polega na doradzaniu wspólnemu przedsiębiorstwu w sprawach związanych z ryzykiem, wydając niezależne opinie na temat jakości systemów zarządzania i kontroli oraz wydając zalecenia dotyczące poprawy warunków wykonywania operacji oraz wspierania należytego zarządzania finansami; jest ponadto zdania, że istotne jest, by wspólne przedsiębiorstwo przedstawiało organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie sporządzone przez dyrektora wykonawczego wspólnego przedsiębiorstwa, podsumowujące liczbę i rodzaj kontroli wewnętrznych przeprowadzonych przez audytora wewnętrznego oraz zalecenia i działania podjęte odnośnie do tych zaleceń;
8. jest zdania, że w świetle rozmiaru budżetu i złożoności swych zadań wspólne przedsiębiorstwo powinno rozważyć ustanowienie komitetu ds. audytu podlegającego bezpośrednio radzie zarządzającej;
Brak umowy z państwem przyjmującym
9. wzywa wspólne przedsiębiorstwo do szybkiego zawarcia umowy z Belgią, dotyczącej lokalizacji biura, przywilejów i immunitetów oraz innego wsparcia, którego Belgia ma zapewnić wspólnemu przedsiębiorstwu zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 74/2008.
(1) Dz.U. C 342 z 16.12.10, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.