Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2011 nr 250 str. 202
Wersja aktualna od 2011-05-10
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2011 nr 250 str. 202
Wersja aktualna od 2011-05-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2011 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2009

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2009,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji (1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 – C7-0052/2011),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy (3), w szczególności jego art. 14,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0104/2011),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2008 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament zauważył między innymi, że:

– Agencja przeniosła środki w wysokości 3 400 000 EUR (tj. 44 % wydatków operacyjnych), z czego kwota ok. 1 000 000 EUR dotyczyła zobowiązań, które w całości odnosiły się do roku budżetowego 2009,

– Trybunał Obrachunkowy stwierdził nieprawidłowość w odniesieniu do procedury udzielania zamówień publicznych (wykorzystanie umowy ramowej powyżej jej maksymalnej wartości),

C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 15 100 000 EUR, czyli o 0,6 % więcej niż jej budżet na rok 2008,

Wyniki

1. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie – w tabeli, która zostanie załączona do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego – porównania działań przeprowadzonych podczas roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

2. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą zapoczątkowania prognoz na temat wpływu na bezpieczeństwo i zdrowie innowacji technologicznych w „ekologicznych miejscach pracy” do 2020 r.; zauważa również, że gromadzono dane na temat bezpieczeństwa i zdrowia kobiet w miejscu pracy;

Zarządzanie Agencją

3. zauważa, że koszty zarządzania Agencją stanowią 1,35 % budżetu – Rada Zarządzająca składa się z 84 członków, a Agencja zatrudnia 64 pracowników (dane z roku budżetowego 2008); przypomina, że odzwierciedla to rozporządzenie (WE) nr 2062/94, w którym ustanowiono Agencję i w którym usiłuje się uzyskać trójstronną strukturę poprzez włączenie partnerów społecznych do Rady Zarządzającej; zauważa, że za praktyczne, bieżące funkcjonowanie Agencji odpowiada jedenastoosobowe biuro, którego członkowie mianowani są przez Radę Zarządzającą;

Środki przeniesione

4. jest zaniepokojony, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził w 2009 r. przeniesienie na rok budżetowy 2010 kwoty 3 500 000 EUR (tj. 47 % podjętych zobowiązań) dotyczącej działań operacyjnych (tytuł III); podkreśla, że sytuacja ta świadczy o opóźnieniach w realizacji działań Agencji oraz stanowi naruszenie budżetowej zasady jednoroczności; przyznaje, że jest to spowodowane częściowo wieloletnią naturą ważnych projektów; niemniej jednak przyznaje, że na początku 2010 r. Agencja wprowadziła mechanizm comiesięcznej sprawozdawczości w celu monitorowania wdrażania działań przewidzianych w rocznym programie prac i odpowiadających im aspektów budżetowych;

5. wzywa Agencję do ograniczenia wysokiego wskaźnika anulowania środków i do powiadomienia organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach; z zadowoleniem przyjmuje obietnicę Agencji, zgodnie z którą zwróci ona szczególną uwagę na wciąż niezakończone na koniec roku zobowiązania w celu umorzenia kwot niepotrzebnych do pokrycia późniejszych zobowiązań finansowych i prawnych;

Audyt wewnętrzny

6. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji dotyczącą przedstawiania organowi udzielającemu absolutorium rocznego sprawozdania z audytu wewnętrznego dotyczącego Agencji, przygotowanego przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS); uznaje to za oznakę przejrzystości i wzorcowe zachowanie godne naśladowania przez pozostałe agencje;

7. wyraża uznanie dla Agencji za znaczny postęp w tym względzie; przyznaje, że wszystkie „bardzo ważne” zalecenia wydane przez IAS w odniesieniu do Agencji zostały odpowiednio wdrożone, z wyjątkiem zalecenia dotyczącego zatwierdzenia systemów rachunkowości, które zostało włączone do zaleceń „ważnych” ze względu na jego częściowe zrealizowanie; w związku z tym wzywa księgowego Agencji do opisania metodologii stosowanej do zatwierdzania systemu rachunkowości Agencji; popiera pomysł zacieśniania współpracy w ramach istniejącej międzyagencyjnej sieci księgowych, aby opracować wspólne wymogi i wspólną metodologię zatwierdzania systemów rachunkowości w agencjach;

8. zachęca Agencję do przeprowadzenia przeglądu list kontrolnych w celu uwzględnienia specyfiki poszczególnych transakcji finansowych i do udostępnienia tych list personelowi;

9. ponadto wzywa Agencję do sfinalizowania/uaktualnienia swoich procedur dokumentacyjnych; w szczególności zwraca się do Agencji o przedstawienie pełnej listy głównych procesów, które należy dostosować do wymaganych procedur, oraz o systematyczne uaktualnianie tej listy;

Funkcja koordynatora sieci agencji

10. wyraża uznanie dla Agencji za skuteczne pełnienie roli koordynatora sieci agencji podczas procedury udzielania absolutorium na rok 2009;

11. jeżeli chodzi o pozostałe uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter horyzontalny, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 46.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 187.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00