REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 – C7-0052/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (3), w szczególności jego art. 39,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności art. 94 tego rozporządzenia,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0125/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania roczne za rok finansowy 2009 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu agencji za rok budżetowy 2008 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– przyjął do wiadomości, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie ponad 4 100 000 EUR na rok 2009, z czego około 3 900 000 EUR dotyczyło wydatków administracyjnych i wydatków operacyjnych (czyli 57 % rocznych środków z tytułów II i III),
– wyraził zaniepokojenie słabościami procedur udzielania zamówień ujawnionymi przez Trybunał Obrachunkowy w toku prowadzonej kontroli,
C. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok 2009 wynosił 21 000 000 EUR, czyli o 16,6 % więcej w stosunku do roku budżetowego 2008,
1. odnotowuje, że Agencja otrzymała z budżetu Unii na 2009 r. kwotę 16 060 000 EUR w postaci środków na zobowiązania i środków na płatności;
Wyniki
2. uważa, że korzystanie przez Agencję z dwóch siedzib (w Lille i Valenciennes) naraża ją na dodatkowe koszty; zauważa również, że uwaga ta jest zgłaszana od 2006 r., jednak Rada nie podjęła żadnych działań, by zmienić decyzję z dnia 13 grudnia 2003 r. (6) zobowiązującą Agencję do posiadania dwóch siedzib;
3. ponownie zwraca się do Agencji o przedstawienie – w tabeli, która zostanie załączona do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego – porównania działań przeprowadzonych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych przeprowadzonych w poprzednim roku budżetowym, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;
Przeniesienie środków
4. ubolewa nad faktem, że Agencja po raz kolejny nie zajęła się problemem środków finansowych przenoszonych z jednego roku na kolejny; uważa, że przeniesienie 41 % środków z tytułu II (nieruchomości, przetwarzanie danych i inne koszty administracyjne) oraz 61 % środków z tytułu III (wydatki operacyjne) stanowi poważne naruszenie zasady jednoroczności budżetu oraz pokazuje opóźnienia w realizacji działań finansowanych w ramach tytułu II i III budżetu Agencji; jest rozczarowany faktem, że w odpowiedzi Agencja jedynie potwierdziła istnienie problemu;
5. domaga się załączania do budżetu na każdy rok sprawozdania ad hoc na temat salda poprzednich lat budżetowych ze wskazaniem przyczyn, dla których nie wykorzystano zasobów, jak również warunków i harmonogramu ich przyszłego wykorzystania;
6. wyraża zaniepokojenie faktem, że Trybunał Obrachunkowy po raz kolejny wykrył przypadki anulowania i opóźnień w procedurach przetargowych, powtarzające się przypadki opóźnień w realizacji płatności oraz znaczące zmiany wprowadzone do programu prac w ciągu roku;
7. zwraca uwagę w szczególności, że od 2006 r. Trybunał Obrachunkowy stwierdza bardzo wysoki poziom przenoszenia środków i ich anulowania; jest zdania, że odpowiedź Agencji jest nieodpowiednia i w związku z tym wzywa ją do natychmiastowej poprawy sytuacji;
System księgowy
8. w ślad za uwagami Trybunału Obrachunkowego gratuluje Agencji wdrożenia od dnia 1 września 2010 r. scentralizowanego systemu rejestracji przychodzących faktur; podkreśla, że środek ten jest niezbędny do zapewnienia terminowego katalogowania wszystkich faktur i przyczynia się do unikania opóźnień w realizacji płatności;
Niedociągnięcia w zarządzaniu aktywami trwałymi
9. ubolewa nad pojawieniem się wykrytych przez Trybunał Obrachunkowy nieprawidłowości w zarządzaniu wykazem aktywów trwałych, odnotowuje jednak zapewnienie ze strony Agencji, że nieprawidłowości te nie pojawią się w sprawozdaniu finansowym za rok 2010; uważa, że niepewność co do lokalizacji aktywów trwałych ilustruje kolejne problemy i dodatkowe koszty związane z korzystaniem z dwóch siedzib;
Zasoby ludzkie
10. zauważa, że sprawozdanie z działalności rocznej Agencji zawiera jedynie ograniczone informacje na temat planowania, przydziału i wykorzystania zasobów ludzkich, i jest zdania, że brak tych informacji może mieć wpływ na opinię zainteresowanych stron na temat zarządzania kadrami przez Agencję; apeluje zatem do Agencji, aby lepiej przedstawiała w swoim programie prac i sprawozdaniu z działalności rocznej informacje o planowanym przydziale zasobów ludzkich i ich faktycznym wykorzystaniu; w szczególności apeluje do Agencji, aby podczas określania swoich celów zawierała w sprawozdaniu z działalności rocznej opis wpływu na dostępne zasoby ludzkie;
11. wyraża zaniepokojenie faktem, że doszło do złamania regulaminu pracowniczego oraz przepisów wykonawczych do tego regulaminu przy dokonywaniu zmiany – z mocą wsteczną – miejsca pochodzenia trzech pracowników; wzywa w związku z tym Agencję do odzyskania wszelkich nieuzasadnionych płatności;
12. zwraca uwagę, że Agencja nie dysponuje skonsolidowanym podręcznikiem zawierającym informacje o różnych zasadach, instrukcjach i wytycznych regulujących kwestię naboru pracowników; podkreśla, że brak tego podręcznika może spowodować różnice w przebiegu i organizacji rekrutacji poszczególnych osób, stanowiąc tym samym naruszenie zasady równego traktowania kandydatów; apeluje zatem do Agencji o stworzenie „skonsolidowanej procedury rekrutacji”, która byłaby punktem odniesienia dla wszystkich pracowników zaangażowanych w rekrutację nowych pracowników;
Audyt wewnętrzny
13. zauważa, że nie wdrożono jeszcze 6 z 10 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi; podkreśla jednak rozczarowanie, że nie poinformowano go o treści trzech z tych zaleceń, i wzywa Agencję do natychmiastowego przekazania tych informacji zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym;
14. pochwala inicjatywę Agencji dotyczącą utworzenia w 2007 r. działu audytu wewnętrznego, który zajmuje się udzielaniem wsparcia i doradztwa dyrektorowi i zarządowi Agencji w kwestiach kontroli wewnętrznej, zarządzania ryzykiem i audytu wewnętrznego;
15. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (7) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 103.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 178.
(6) Decyzja 2004/97/WE, Euratom przyjęta za wspólnym porozumieniem przedstawicieli państw członkowskich podczas spotkania na szczeblu szefów państw lub rządów z dnia 13 grudnia 2003 r. w sprawie lokalizacji siedzib niektórych urzędów i agencji Unii Europejskiej (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, s. 15).
(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00