Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2011-05-10
Wersja aktualna od 2011-05-10
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2011 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2009
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2009,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące końcowego rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2009, wraz z odpowiedziami Agencji (1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 15 lutego 2011 r. (05892/2011 – C7-0052/2011),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (3) ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jej art. 97,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0127/2011),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie roczne za rok finansowy 2009 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,
B. mając na uwadze fakt, że rok 2009 był drugim rokiem operacyjnym Europejskiej Agencji Chemikaliów,
C. mając na uwadze fakt, że w dniu 5 maja 2010 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi zarządzającemu Agencji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2008 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– przyjął do wiadomości stwierdzone przez Trybunał Obrachunkowy opóźnienia w działaniach operacyjnych, spowodowane trudnościami we wprowadzaniu systemu IT oraz brakiem wykwalifikowanego personelu,
– wyraził swe zadowolenie z pierwszego pomyślnego roku prowadzenia działalności Agencji, gdyż w 2007 r. to Komisja (DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu) była odpowiedzialna za zarządzanie budżetowe Agencji,
D. mając na uwadze, że budżet Agencji na rok budżetowy 2009 wyniósł 70 400 000 EUR, co stanowi wzrost o 6 % w stosunku do roku budżetowego 2008,
1. odnotowuje, że Agencja w 2008 r. była finansowana z dotacji Wspólnoty w wysokości 62 200 000 EUR zgodnie z art. 185 ogólnego rozporządzenia finansowego, a w mniejszym stopniu z opłat uiszczanych przez przemysł z tytułu rejestracji substancji chemicznych zgodnie z rozporządzeniem REACH (rozporządzenie (WE) nr 1907/2006);
2. podkreśla fakt, że dochody Agencji w 2009 r. pochodzą głównie z rocznej dotacji z budżetu ogólnego Unii, która zwiększyła się o 4 000 000 EUR w porównaniu z rokiem 2008 (62 600 000 EUR) oraz z dochodów uzyskanych z opłat w wysokości 2 200 000 EUR; zauważa, że opłata z tytułu REACH-IT jest pobierana od firm podlegających rejestracji i notyfikacji na mocy rozporządzenia REACH;
3. zauważa, że wzrost w ramach tytułu 3 – wydatki operacyjne, wynika głównie ze wzrostu kosztów tworzenia oprogramowania, ponieważ konieczne były duże inwestycje dla wzmocnienia struktury systemu informatycznego REACH-IT oraz dalszego rozwijania kompleksowego narzędzia oceny bezpieczeństwa chemikaliów/sporządzania sprawozdania z bezpieczeństwa chemikaliów;
4. odnotowuje w tym kontekście, że Agencja przeniosła 29 % ogółu środków (20 000 000 EUR) z powodu przeznaczenia ich na duże projekty związane z przygotowaniem pierwszego terminu rejestracji, które nie zostały zakończone przed upływem 2009 r.; zaleca ograniczenie odsetka przeniesień w celu przestrzegania zasady jednoroczności;
Wyniki
5. wyraża uznanie dla Agencji, w związku z tym, że przedstawiła ona w tabeli załączonej do sprawozdania Trybunału Obrachunkowego za rok 2009 zestawienie działań zrealizowanych w latach 2008 i 2009, tak aby pozwolić organowi udzielającemu absolutorium na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat; odnotowuje, że Agencja zwiększyła liczbę kompletnych dokumentów rejestracji (500 w 2009 r. i 70 w roku 2008) oraz liczbę zapytań (1 000 w 2009 r. oraz 250 w roku 2008); ponadto stwierdza wzrost zarówno liczby przeprowadzonych kontroli zgodności (14 w 2009 r. i 1 w 2008 r.), jak i liczbę propozycji jednolitej klasyfikacji i oznakowania (30 w 2009 r. oraz 14 w 2008 r.);
6. wyraża swe zadowolenie z drugiego pomyślnego roku działalności Agencji, gdyż w 2007 r. to Komisja (DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu) była odpowiedzialna za zarządzanie budżetowe Agencji; podkreśla zwłaszcza, że sprawne i stosunkowo szybkie utworzenie Agencji jest głównie wynikiem skutecznego wsparcia udzielonego przez dyrekcję generalną, od której zależy, wymiany doświadczeń z innymi podobnymi agencjami oraz udzielenia znacznego wsparcia przez państwo przyjmujące;
7. wyraża zadowolenie z inicjatyw Agencji służących poprawie ukierunkowania na klienta oraz procedur uzyskiwania informacji zwrotnych; w szczególności wyraża uznanie dla Agencji za przeprowadzenie badania zainteresowanych podmiotów oraz zwiększenia wsparcia dla przemysłu (na przykład w postaci poradnictwa telefonicznego dla wiodących rejestrujących, warsztatów, spotkań w ramach sieci, konsultacji publicznych itp.);
8. zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o przeprowadzenie kontroli wyników Agencji;
Przeniesienie środków
9. nawołuje Agencję do usprawniania w dalszym ciągu planowania oraz monitorowania procedur przetargowych i wykonywania budżetu, aby zmniejszyć odsetek przenoszonych środków; odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził przeniesienie 20 000 000 EUR (29 % przyznanych środków) na rok budżetowy 2010, z czego blisko 88 % odpowiada działaniom jeszcze niewdrożonym (lub, w niektórych przypadkach, towarom niedostarczonym) z końcem roku; wskazuje ponadto, że 5 % środków (3 000 000 EUR) zostało anulowanych;
10. wyraża natomiast zadowolenie ze zobowiązania Agencji do ograniczenia w 2010 r. przeniesienia środków na zobowiązania, tak by nie przekraczały 20 %, oraz do znacznego zmniejszenia kwoty środków anulowanych w porównaniu z rokiem 2008; nawołuje zatem Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o zmianach w tym zakresie;
Zasoby ludzkie
11. odnotowuje, że ogólna liczba stanowisk w planie zatrudnienia wzrosła o 47 % w porównaniu z rokiem 2008; z radością przyjmuje fakt, że pod koniec roku Agencja wykonała 90 % swego planu zatrudnienia; przypomina jednak, że dla Agencji istotne jest monitorowanie wdrażania jej budżetu i planu zatrudnienia;
Audyt wewnętrzny
12. wyraża uznanie dla Agencji w związku ze stworzeniem jednostki audytu wewnętrznego (IAC), której zadaniem jest prowadzenie audytu wewnętrznego i doradzanie dyrektorowi wykonawczemu na temat zarządzania ryzykiem i systemów kontroli w drodze wydawania niezależnych opinii i zaleceń;
13. odnotowuje, że służba audytu wewnętrznego (IAS) przedstawiła ostateczną wersję strategicznego planu audytu na lata 2010–2012 w dniu 1 grudnia 2009 r. (trzy lata na zasadzie ciągłości oraz coroczna aktualizacja); dlatego też nawołuje dyrektora wykonawczego Agencji do poinformowania organu udzielającego absolutorium o treści planu audytu;
14. domaga się, by Agencja informowała organ udzielający absolutorium o krokach podjętych w celu poprawy systemu kontroli poprzez usprawnienie obiegu środków finansowych, przepływu pracy, audytów, planów działania oraz ocen ryzyka;
15. zachęca Agencję do skutecznego zagwarantowania:
– wszystkich składowych decyzji finansowych (np. standardowy format programu pracy oraz decyzji finansowych),
– właściwego określenia i wykorzystania informacji niezbędnych na każdym szczeblu wewnątrz organizacji,
– ujęcia w programie pracy wszystkich zasobów udostępnionych w ramach budżetu;
– finalizacji i aktualizacji dokumentacji procedur finansowych oraz list kontrolnych;
16. w odniesieniu do innych uwag o horyzontalnym charakterze towarzyszących decyzji w sprawie udzielenia absolutorium odwołuje się do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2011 r. (6) w sprawie wyników, gospodarowania środkami finansowymi i kontroli agencji.
(1) Dz.U. C 338 z 14.12.2010, s. 34.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 252 z 25.9.2010, s. 146.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0163. Zob. s. 269 niniejszego Dziennika Urzędowego.