Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 21 września 2011 r.
ustanawiająca kwestionariusz do zastosowania w sprawozdaniu z wykonania dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie spalania odpadów
(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 6504)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2011/632/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów (1), w szczególności jej art. 15,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 2000/76/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przedstawiania sprawozdań z wykonania tej dyrektywy co trzy lata na podstawie kwestionariusza opracowanego przez Komisję.
(2) Do tej pory Komisja opracowała dwa kwestionariusze. Drugi z nich, ustanowiony decyzją Komisji 2010/731/UE (2) obejmował lata 2009, 2010 i 2011.
(3) Kwestionariusz ustanowiony decyzją 2010/731/UE ma być stosowany dla celów sprawozdawczych do dnia 31 grudnia 2011 r., należy zatem ustanowić nowy kwestionariusz na następny trzyletni okres sprawozdawczy, uwzględniając doświadczenia zebrane w trakcie wdrażania dyrektywy 2000/76/WE oraz w trakcie stosowania poprzednich kwestionariuszy. Jednak z uwagi na fakt, że dyrektywa 2000/76/WE straci moc z dniem 7 stycznia 2014 r. i zostanie zastąpiona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie emisji przemysłowych (zintegrowane zapobieganie zanieczyszczeniom i ich kontrola) (3), nowy kwestionariusz powinien obejmować jedynie dwa lata, to jest rok 2012 i 2013. W celu zapewnienia jasności należy zastąpić decyzję 2010/731/UE.
(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu utworzonego na mocy art. 6 dyrektywy Rady 91/692/EWG (4),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Państwa członkowskie stosują kwestionariusz zamieszczony w załączniku do przygotowania sprawozdania z wdrożenia dyrektywy 2000/76/WE.
2. Sprawozdania, jakie należy przedłożyć, obejmują okres od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
Artykuł 2
Decyzja 2010/731/UE traci moc z dniem 1 stycznia 2013 r.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2011 r.
| W imieniu Komisji |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 332 z 28.12.2000, s. 91.
(2) Dz.U. L 315 z 1.12.2010, s. 38.
ZAŁĄCZNIK
Kwestionariusz dotyczący wdrożenia dyrektywy 2000/76/WE w sprawie spalania odpadów
Uwagi ogólne:
Niniejszy trzeci kwestionariusz ustanowiony na mocy dyrektywy 2000/76/WE obejmuje lata 2012–2013. Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas wdrażania dyrektywy oraz informacje uzyskane na podstawie poprzednich kwestionariuszy, niniejszy kwestionariusz skupia się na zmianach i postępach dokonanych przez państwa członkowskie w zakresie rzeczywistego wdrożenia dyrektywy. Z uwagi na fakt, że dyrektywa 2000/76/WE straci moc z dniem 7 stycznia 2014 r. i zostanie zastąpiona przez dyrektywę 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych, okres sprawozdawczy obejmuje dwa lata, a nie trzy.
W celu zapewnienia ciągłości i umożliwienia bezpośrednich porównań z poprzednimi odpowiedziami, w niniejszym kwestionariuszu nie ulega zmianie ogólne podejście zawarte w decyzji 2010/731/UE. W przypadku gdy pytania są podobne do pytań z poprzedniego kwestionariusza, jeżeli sytuacja nie uległa zmianie, można odwołać się do poprzednich odpowiedzi. Jeśli nastąpiły zmiany, należy je opisać w nowej odpowiedzi.
1. | Liczba zakładów i pozwoleń |
1.1 | Proszę podać następujące informacje o liczbie zakładów (w podziale na spalarnie i współspalarnie) objętych zakresem dyrektywy 2000/76/WE oraz o pozwoleniach i dopuszczalnej przepustowości: |
a) liczba zakładów; | |
b) liczba pozwoleń wydanych zgodnie z art. 4 ust. 1; | |
c) liczba zakładów odzyskujących ciepło wytwarzane w trakcie procesu spalania; | |
d) całkowita przepustowość spalania odpadów, na którą uzyskano pozwolenie (w tonach/rok) (nieobowiązkowe). | |
1.2 | Proszę podać listę wszystkich zakładów objętych zakresem dyrektywy 2000/76/WE, określając dla każdego z tych zakładów o przepustowości powyżej dwóch ton na godzinę następujące informacje: |
a) czy jest to spalarnia, czy współspalarnia i, w przypadku tej ostatniej, rodzaj zakładu (piec cementowy, obiekt energetycznego spalania paliw, inne obiekty przemysłowe nieujęte w załączniku II.1 lub II.2 do dyrektywy 2000/76/WE); | |
b) w przypadku spalarni stałych odpadów komunalnych prowadzących czynności odzysku ujęte w załączniku II, R1 do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającej niektóre dyrektywy (1): efektywność energetyczną zakładu, obliczoną z zastosowaniem wzoru określonego w przypisie do załącznika II, R1 do dyrektywy 2008/98/WE. | |
2. | Proszę opisać wszelkie problemy z definicjami w art. 3 napotkane przy wdrażaniu dyrektywy 2000/76/WE. Proszę podać konkretne informacje dla każdej definicji, w przypadku której stwierdzono problemy. |
3. | Czy którykolwiek z ruchomych zakładów uzyskał pozwolenie zgodnie z dyrektywą 2000/76/WE? |
4. | Proszę wskazać kategorie odpadów poddawane współspalaniu, w podziale na rodzaj współspalarni (piec cementowy, obiekt energetycznego spalania paliw, inne obiekty przemysłowe nieujęte w załączniku II.1 lub II.2). |
Proszę wskazać kody Europejskiego katalogu odpadów (nieobowiązkowe). | |
Proszę określić dopuszczalną przepustowość przyznaną na współspalanie w tych zakładach (nieobowiązkowe). | |
5. | W ilu zakładach współspalania odpadów obowiązują dopuszczalne wielkości emisji określone w odniesieniu do spalarni w załączniku V do dyrektywy 2000/76/WE (tzn. z uwagi na prowadzenie przez zakład współspalania nieprzetworzonych odpadów komunalnych lub w którym ponad 40 % wydzielanego ciepła pochodzi ze spalania odpadów niebezpiecznych)? |
6. | Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń na: |
a) ustalanie ilości i kategorii odpadów niebezpiecznych, które mogą być przetwarzane? | |
b) minimalny i maksymalny przepływ przetwarzanych odpadów niebezpiecznych? | |
c) zakres dopuszczalnych wartości kalorycznych odpadów niebezpiecznych? | |
d) ograniczenia dotyczące zawartości zanieczyszczeń, np. PCB, PCP, chloru, fluoru, siarki, metali ciężkich? | |
7. | Które odpady uznano za „nieodpowiednie” dla pobierania reprezentatywnej próby? |
8. | W odniesieniu do warunków dotyczących czasów przebywania i temperatur gazu piecowego, określonych w art. 6 ust. 1 i 2 dyrektywy 2000/76/WE, czy przyznano jakiekolwiek zezwolenia różniące się od warunków eksploatacji zgodnie z art. 6 ust. 4? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy określić: |
a) ile zezwoleń przyznano; | |
b) jeśli dane te są dostępne, proszę opisać powody przyznania odstępstw(-a) dla kilku reprezentatywnych przypadków oraz następujące informacje: | |
(i) określenie przepustowości zakładu; | |
(ii) czy dotyczy to istniejącego zakładu, jak określono w art. 3 ust. 6, czy nowego zakładu; | |
(iii) rodzaj spalanych odpadów; | |
(iv) jak zapewnia się realizację wymogu niewytwarzania większej ilości pozostałości od zakładu nieobjętego zwolnieniem oraz wymogu utrzymania zawartości organicznych zanieczyszczeń w tych pozostałościach na poziomie nie wyższym niż w przypadku zakładu nieobjętego zwolnieniem; | |
(v) warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu; | |
(vi) dopuszczalne wielkości emisji określone dla danego zakładu. | |
9. | Czy dla pieców cementowych do współspalania odpadów przyznano zwolnienia od wielkości emisji NOx, pyłu, SO2 lub TOC zgodnie z załącznikiem II.1? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy określić: |
a) liczbę przyznanych zwolnień; | |
b) jeśli dane te są dostępne, proszę opisać powody przyznania odstępstw(-a) dla kilku reprezentatywnych przypadków oraz następujące informacje: | |
(i) przepustowość zakładu; | |
(ii) czy dotyczy to istniejącego, czy nowego zakładu (uwzględniając art. 20 ust. 3 dyrektywy 2000/76/WE); | |
(iii) rodzaj współspalanych odpadów; | |
(iv) dopuszczalne wielkości emisji określone dla danego zakładu; | |
(v) inne warunki eksploatacyjne określone w pozwoleniu. | |
10. | Czy w przypadku zanieczyszczeń uwalnianych do powietrza ze spalarni oraz współspalarni wyznaczono dopuszczalne wielkości emisji różne od wielkości podanych, odpowiednio, w załączniku II lub załączniku V? W przypadku odpowiedzi twierdzącej i jeśli dane te są dostępne, proszę określić: |
a) zakłady, do których wielkości te mają zastosowanie, tzn. spalarnie lub współspalarnie, a w przypadku tych ostatnich – rodzaj zakładu; | |
b) które z tych zakładów są „nowe”, a które „istniejące”; | |
c) zanieczyszczenia, do których wielkości dopuszczalne mają zastosowanie, oraz ustalone wielkości dopuszczalne; | |
d) dlaczego stosuje się te wielkości dopuszczalne; | |
e) system monitorowania emisji tych zanieczyszczeń (w sposób ciągły lub nieciągły, a w przypadku tego ostatniego należy wskazać częstotliwość). | |
11. | W jaki sposób – w przypadku zanieczyszczeń wymienionych w załączniku IV do dyrektywy 2000/76/WE – określono dopuszczalne wielkości emisji dla zrzutów do środowiska wodnego ścieków z urządzeń oczyszczających spaliny? Proszę wskazać przypadki, w których dopuszczalne wielkości emisji dla substancji zanieczyszczających różnią się od wymienionych w załączniku IV. |
12. | Jeśli przyjęto dopuszczalne wielkości emisji dla dodatkowych zanieczyszczeń uwalnianych do wody, oprócz tych określonych w załączniku IV: |
a) do których zakładów mają zastosowanie (tzn. do spalarni czy współspalarni, „nowych” czy „istniejących” zakładów)? | |
b) do których zanieczyszczeń mają zastosowanie i jakie przyjęto wielkości dopuszczalne? | |
c) dlaczego stosuje się te wielkości dopuszczalne? | |
13. | Jakie eksploatacyjne parametry kontroli (pH, temperatura, prędkość przepływu itp.) przyjęto w ramach procedury udzielania pozwoleń dotyczących zrzutów ścieków? |
14. | Jakie przepisy wprowadzono, aby zapewnić ochronę gleby, wód powierzchniowych lub podziemnych zgodnie z art. 8 ust. 7? |
15. | Jakie kryteria stosuje się w celu zapewnienia wystarczającego systemu gromadzenia wody dla zbadania i oczyszczenia wód przed ich odprowadzeniem? |
16. | Jakie przepisy przyjęto ogólnie, aby zminimalizować ilość i szkodliwość substancji wytwarzanych przez spalarnie lub współspalarnie? |
17. | Czy wymogi pozwolenia dotyczącego pomiaru zanieczyszczeń powietrza i parametrów działania procesu są zgodne z wymogami określonymi w art. 11 ust. 2? Jeśli nie, proszę podać informacje wyszczególniające: |
a) powód odstąpienia od art. 11 ust. 2, powołując się na możliwości odstępstwa określone w art. 11 ust. 4–7; | |
b) daną substancję zanieczyszczającą lub parametr oraz nałożony obowiązek dokonywania pomiarów. | |
18. | Czy wymogi pozwolenia dotyczącego pomiaru zanieczyszczeń wody są zgodne z wymogami określonymi w art. 11 ust. 14–15? Jeśli nie, proszę podać informacje wyszczególniające: |
a) powód odstąpienia od art. 11 ust. 14 i 15; | |
b) daną substancję zanieczyszczającą lub parametr oraz nałożony obowiązek dokonywania pomiarów. | |
19. | Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń w celu zapewnienia zgodności z następującymi przepisami dotyczącymi emisji do powietrza: |
a) art. 11 ust. 8; | |
b) art. 11 ust. 9; | |
c) art. 11 ust. 11; | |
d) art. 11 ust. 12; | |
e) system zgodności określony w art. 11 ust. 10. | |
20. | Jakie przepisy wprowadza się w odniesieniu do procedury udzielania pozwoleń w celu zapewnienia zgodności z następującymi przepisami dotyczącymi emisji do wody: |
a) art. 11 ust. 9; | |
b) system zgodności określony w art. 11 ust. 16. | |
21. | Proszę opisać opracowane wytyczne urzędowe dotyczące zatwierdzonych średnich dziennych wielkości emisji (art. 11 ust. 11). Proszę podać link do strony internetowej, jeżeli taka istnieje. |
22. | Jakie są procedury informowania właściwych organów w przypadku przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji? |
23. | Jakie działania są podejmowane w celu zapewnienia udziału społeczeństwa w procesie udzielania pozwoleń (pozwolenia nowe lub zaktualizowane)? Proszę podać szczegółowe informacje dotyczące przynajmniej następujących kwestii: |
a) za pośrednictwem jakiego organu wniosek o pozwolenie jest udostępniany publicznie; | |
b) okres, podczas którego społeczeństwo może zgłaszać uwagi; | |
c) za pośrednictwem jakiego organu jest udostępniana ostateczna decyzja. | |
24. | W odniesieniu do dostępności informacji w trakcie całego procesu udzielania pozwoleń: |
a) czy jakiekolwiek informacje związane z aspektami ochrony środowiska dotyczące składania wniosków, podejmowania decyzji i udzielania pozwoleń nie są publicznie/częściowo dostępne? Jeżeli tak, proszę podać, które to informacje; | |
b) o ile dane takie są dostępne/częściowo dostępne, proszę wskazać, czy informacje te są dostępne bezpłatnie, a jeżeli nie, proszę podać wielkość opłat oraz okoliczności, w jakich opłaty te są stosowane. | |
25. | Jakie przepisy wprowadza się dla spalarni i współspalarni o nominalnej przepustowości wynoszącej co najmniej dwie tony na godzinę w celu zobowiązania operatora do składania właściwym organom sprawozdania rocznego na temat funkcjonowania i monitorowania zakładu? |
26. | Jeżeli sprawozdanie roczne zostało przekazane: |
a) jakie informacje zawiera? | |
b) w jaki sposób społeczeństwo może uzyskać dostęp do tego sprawozdania? | |
27. | W jaki sposób informuje się społeczeństwo o spalarniach i współspalarniach o nominalnej przepustowości poniżej dwóch ton na godzinę? |
28. | Jakie przepisy wprowadza się w treści pozwolenia w celu kontroli okresu eksploatacji spalarni lub współspalarni w okresie nietypowej eksploatacji (tzn. przestojów, zakłóceń lub awarii urządzeń redukujących lub monitorujących)? |
29. | Jakie są maksymalne dopuszczalne okresy eksploatacji w przypadku procesów spalania i współspalania w okresie nietypowej eksploatacji, zanim powstanie konieczność zamknięcia zakładu: |
a) maksymalny dopuszczalny okres przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji; | |
b) maksymalna łączna długość okresów przekroczenia dopuszczalnych wielkości emisji w ciągu jednego roku. | |
30. | Inne uwagi. |