ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 494/2011
z dnia 20 maja 2011 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2011 r., Nr 136, poz. 105)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (1), w szczególności jego art. 131,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W swojej rezolucji z dnia 25 stycznia 1988 r. w sprawie wspólnotowego programu działań (2) Rada wezwała Komisję do przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska kadmem.
(2) W tabeli znajdującej się w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 pozycja 23 zawiera ograniczenia stosowania i wprowadzania do obrotu kadmu w mieszaninach i wyrobach.
(3) Kadm i tlenek kadmu są sklasyfikowane jako substancje rakotwórcze kategorii 1B i substancje toksyczne dla środowiska wodnego kategorii 1 (toksyczność ostra i przewlekła).
(4) Od dnia 31 grudnia 1992 r. na mocy dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych (3) kadm nie może być stosowany jako środek barwiący w szeregu polimerów i farb ani jako stabilizator w polichlorku winylu (PCW) do różnych zastosowań, a kadmowanie galwaniczne jest zabronione w szeregu zastosowań. Dyrektywa 76/769/EWG została uchylona i zastąpiona rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 ze skutkiem od dnia 1 czerwca 2009 r.
(5) W 2007 r. na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje (4) zakończona została europejska ocena ryzyka dotycząca kadmu (5). W dniu 14 czerwca 2008 r. Komisja opublikowała komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez kadm i tlenek kadmu (6), w którym zaleca się ograniczenie wprowadzania do obrotu i stosowania kadmu w pałeczkach do lutowania i w biżuterii.
(6) W komunikacie tym stwierdza się, że potrzebne są szczególne środki ograniczające ryzyko, wynikające ze stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm oraz z noszenia biżuterii zawierającej kadm. Użytkownicy profesjonalni i hobbyści są narażeni na opary powstające w trakcie lutowania. Konsumenci, w tym dzieci, są narażeni na kadm w biżuterii poprzez kontakt ze skórą lub lizanie.
(7) Komisja zleciła przeprowadzenie badania dotyczącego społeczno-ekonomicznych skutków ewentualnej aktualizacji ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania kadmu w biżuterii, stopach lutowniczych i PCW. Wyniki badania opublikowano w styczniu 2010 r. (7).
(8) Istniejące przepisy dotyczące farb zawierających cynk należy wyjaśnić, aby zdefiniować pojęcie wysokiej zawartości cynku. Należy także wyjaśnić przepisy dotyczące farb na wyrobach malowanych.
(9) W 2001 r. europejski przemysł PCW podjął dobrowolną inicjatywę polegającą na niestosowaniu kadmu jako stabilizatora w nowo wytworzonym PCW w odniesieniu do tych zastosowań, które nie zostały jeszcze uregulowane na mocy dyrektywy 76/769/EWG. W wyniku tej dobrowolnej inicjatywy stopniowo zaprzestano stosowania kadmu w PCW.
(10) Aby osiągnąć cel przeciwdziałania zanieczyszczeniu kadmem, zakazem stosowania kadmu należy objąć wszystkie wyroby z PCW.
(11) Należy przyznać odstępstwo dla mieszanin wytworzonych z odpadów PCW, dalej zwanych „PCW z odzysku”, aby umożliwić ich wprowadzanie do obrotu w celu zastosowania w niektórych wyrobach budowlanych.
(12) Należy zachęcać do stosowania PCW z odzysku do produkcji niektórych wyrobów budowlanych, ponieważ umożliwia to ponowne wykorzystanie starego PCW, które może zawierać kadm. W związku z tym dla tych wyrobów budowlanych należy przewidzieć wyższą wartość graniczną zawartości kadmu. Pozwoli to na uniknięcie wyrzucania PCW na składowiska odpadów lub spalania go, co skutkuje uwalnianiem się dwutlenku węgla i kadmu do środowiska.
(13) Stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno się rozpocząć sześć miesięcy po jego wejściu w życie, aby umożliwić podmiotom zapewnienie zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia.
(14) Przewiduje się, że ze względu na zakaz stosowania kadmu w nowym PCW zawartość kadmu w wyrobach budowlanych produkowanych z PCW z odzysku powinna się stopniowo zmniejszać. W związku z tym wartość graniczną dla kadmu należy poddawać odpowiednim przeglądom, a zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w przeglądach dotyczących tego ograniczenia powinna brać udział Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA).
(15) Zgodnie z przepisami dotyczącymi środków przejściowych, zawartymi w art. 137 ust. 1 lit. a) rozporządzenia REACH, należy zmienić załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem [1] do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 10 grudnia 2011 r. [2]
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2011 r.
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. C 30 z 4.2.1988, s. 1.
(3) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 201.
(4) Dz.U. L 84 z 5.4.1993, s. 1.
(5) http://ecb.jrc.ec.europa.eu/documents/Existing-chemicals/RISK_ ASSESSMENT/REPORT/cdmetalreport303.pdf
(6) Dz.U. C 149 z 14.6.2008, s. 6.
(7) http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/chemicals/files/markrestr/study-cadmium_ en.pdf
ZAŁĄCZNIK
W załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w tabeli zawierającej określenie substancji, grup substancji i mieszanin oraz warunki ograniczeń wprowadza się następujące zmiany:
1) pozycja 23, kolumna druga, pkt 1– 4 otrzymują brzmienie:
| „1. Nie jest stosowany w mieszaninach i wyrobach wytwarzanych z syntetycznych polimerów organicznych (dalej zwanych tworzywem sztucznym), takich jak: – polimery lub kopolimery chlorku winylu (PCW) [3904 10] [3904 21], – poliuretan (PUR) [3909 50], – polietylen małej gęstości (LDPE), z wyjątkiem polietylenu małej gęstości używanego do wytwarzania zabarwionej przedmieszki [3901 10], – octan celulozy (CA) [3912 11], – octanomaślan celulozy (CAB) [3912 11], – żywice epoksydowe [3907 30], – żywice melaminowo-formaldehydowe (MF) [3909 20], – żywice mocznikowo-formaldehydowe (UF) [3909 10], – poliestry nienasycone (UP) [3907 91], – poli(tereftalan etylenu) (PET) [3907 60], – politereftalan butylenu (PBT), – polistyren przezroczysty/ogólnego przeznaczenia [3903 11], – kopolimer metakrylanu metylu – akrylonitrylu (AMMA), – polietylen sieciowany (VPE), – polistyren wysokoudarowy, – polipropylen (PP) [3902 10], – polietylen dużej gęstości (HDPE) [3901 20], – akrylonitryl-butadien-styren (ABS) [3903 30], – poli(metakrylan metylu) (PMMA) [3906 10]. Mieszaniny i wyroby wytwarzane z tworzywa sztucznego nie są wprowadzane do obrotu, jeżeli stężenie kadmu (wyrażone jako kadm metaliczny) jest równe 0,01 % masy tworzywa sztucznego lub wyższe. W drodze odstępstwa akapit drugi nie ma zastosowania do wyrobów wprowadzonych do obrotu przed dniem 10 grudnia 2011 r. Akapity pierwszy i drugi nie naruszają przepisów dyrektywy Rady 94/62/WE (*) i aktów prawnych przyjętych na jej podstawie. 2. Nie jest stosowany w farbach [3208] [3209]. W przypadku farb, w których zawartość cynku jest większa niż 10 % masy danej farby, stężenie kadmu (wyrażone jako kadm metaliczny) nie może być równe 0,1 % masy lub wyższe. Wyroby malowane nie są wprowadzane do obrotu, jeżeli stężenie kadmu (wyrażone jako kadm metaliczny) jest równe 0,1 % masy farby na wyrobie malowanym lub wyższe. 3. W drodze odstępstwa pkt 1 i 2 nie mają zastosowania do wyrobów barwionych mieszaninami zawierającymi kadm ze względów bezpieczeństwa. 4. W drodze odstępstwa pkt 1 akapit drugi nie ma zastosowania do: – mieszanin wytworzonych z odpadów PCW, dalej zwanych „PCW z odzysku”, – mieszanin i wyrobów zawierających PCW z odzysku, jeżeli stężenie kadmu (wyrażone jako kadm metaliczny) nie przekracza 0,1 % masy tworzywa sztucznego w przypadku następujących zastosowań sztywnego PCW: a) profile i twarde arkusze do zastosowań budowlanych; b) drzwi, okna, rolety, ściany, żaluzje, ogrodzenia i rynny dachowe; c) zewnętrzne pokrycia podłogowe i tarasy; d) kanały kablowe; e) rury do wody innej niż pitna, jeżeli PCW z odzysku stosuje się w środkowej warstwie rury wielowarstwowej i jest ono całkowicie pokryte warstwą nowo wytworzonego PCW zgodnie z pkt 1 powyżej. Przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu mieszanin i wyrobów zawierających PCW z odzysku dostawcy zapewniają widoczne, czytelne i trwałe oznakowanie tych mieszanin i wyrobów w następujący sposób: „ Zawiera PCW z odzysku” lub następującym piktogramem: Zgodnie z art. 69 niniejszego rozporządzenia odstępstwo przyznane w pkt 4 zostanie poddane przeglądowi, w szczególności w celu zmniejszenia wartości granicznej dla kadmu oraz ponownej oceny odstępstwa dla zastosowań wymienionych w lit. a)-e), do dnia 31 grudnia 2017 r. |
2) w pozycji 23, kolumna druga, dodaje się punkty 8, 9, 10 i 11 w brzmieniu:
| „8. Nie jest stosowany w materiałach lutowniczych w stężeniu równym 0,01 % masy lub wyższym. Materiały lutownicze nie są wprowadzane do obrotu, jeżeli stężenie kadmu (wyrażone jako kadm metaliczny) jest równe 0,01 % masy lub wyższe. Dla celów niniejszego punktu lutowanie oznacza technikę łączenia przy użyciu stopów w temperaturze powyżej 450 °C. 9. W drodze odstępstwa pkt 8 nie ma zastosowania do materiałów lutowniczych stosowanych w przemyśle obronnym i lotniczym oraz do materiałów lutowniczych stosowanych ze względów bezpieczeństwa. 10. Nie jest stosowany ani wprowadzany do obrotu, jeżeli stężenie jest równe 0,01 % masy metalu lub wyższe w: (i) koralikach metalowych i innych metalowych elementach służących do wyrobu biżuterii; (ii) metalowych częściach biżuterii i sztucznej biżuterii oraz w akcesoriach do włosów, w tym: – bransoletkach, naszyjnikach i pierścionkach, – biżuterii do piercingu, – zegarkach na rękę i innych wyrobach noszonych na nadgarstku, – broszkach i spinkach do mankietów. 11. W drodze odstępstwa pkt 10 nie ma zastosowania do wyrobów wprowadzonych do obrotu przed dniem 10 grudnia 2011 r. ani do biżuterii starszej niż 50 lat w dniu 10 grudnia 2011 r.” . |
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) nr 494/2011 z dnia 20 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm) (Dz.Urz.UE L 136 z 24.05.2011, str. 105). Zmiana weszła w życie 24 maja 2011 r.
[2] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do rozporządzenia Komisji (UE) nr 494/2011 z dnia 20 maja 2011 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm) (Dz.Urz.UE L 136 z 24.05.2011, str. 105). Zmiana weszła w życie 24 maja 2011 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00