Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-10-24
Wersja aktualna od 2009-10-24
obowiązujący
Alerty
Regulamin nr 75 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do motocykli i motorowerów
Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w świetle międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement nr 13 do oryginalnej wersji regulaminu – data wejścia w życie: 24 października 2009 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
1. Zakres
2. Definicje
3. Oznakowanie
4. Wystąpienie o homologację
5. Homologacja
6. Wymagania
7. Zmiany typu opony pneumatycznej i rozszerzenie homologacji
8. Zgodność produkcji
9. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
10. Ostateczne zaniechanie produkcji
11. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji
ZAŁĄCZNIKI | |
Załącznik 1 – | Zawiadomienie dotyczące udzielenia, rozszerzenia, odmowy udzielenia lub cofnięcia homologacji lub ostatecznego zaniechania produkcji typu opony pneumatycznej przeznaczonej do stosowania w motocyklach i motorowerach na podstawie regulaminu nr 75 |
Załącznik 2 – | Układ znaku homologacji |
Załącznik 3 – | Układ oznakowania opony – przykładowe oznakowanie typu opony dopuszczonej do obrotu po dacie wejścia w życie niniejszego regulaminu |
Załącznik 4 – | Wykaz indeksów nośności i odpowiadających im maksymalnych przenoszonych mas |
Załącznik 5 – | Oznaczenie rozmiaru opony i wymiary |
Załącznik 6 – | Metoda pomiaru opon pneumatycznych |
Załącznik 7 – | Procedura badania charakterystyki nośności w zależności od prędkości |
Załącznik 8 – | Wykaz nośności opon w zależności od prędkości |
Załącznik 9 – | Procedura badania dynamicznego powiększenia opon |
1. | ZAKRES |
| Niniejszy regulamin stosuje się do nowych opon pneumatycznych przeznaczonych do pojazdów kategorii L1, L2, L3, L4 i L5. |
| Nie stosuje się go natomiast do typów opon przeznaczonych wyłącznie do zastosowań pozadrogowych, oznakowanych jako NHS (ang. not for highway service „niedopuszczone do ruchu drogowego”), ani do typów opon przeznaczonych wyłącznie do zastosowania w zawodach sportowych. |
2. | DEFINICJE |
| Do celów niniejszego regulaminu: |
2.1. | „Typ opony pneumatycznej” oznacza kategorię opon pneumatycznych, które nie różnią się między sobą pod względem takich zasadniczych cech, jak: |
2.1.1. | producent; |
2.1.2. | oznaczenie rozmiaru opony; |
2.1.3. | kategoria użytkowania (normalne: przeznaczone do normalnego ruchu drogowego; specjalne: do zastosowań specjalnych, takie jak: drogowo-terenowe, śniegowe, motocyklowe); |
2.1.4. | konstrukcja opony (diagonalna lub „bias-ply”, diagonalna opasana, radialna); |
2.1.5. | kategoria prędkości; |
2.1.6. | indeks nośności; |
2.1.7. | przekrój poprzeczny opony. |
2.2. | „Konstrukcja opony pneumatycznej” oznacza charakterystykę techniczną osnowy opony. Wyróżnia się w szczególności następujące rodzaje konstrukcji opony pneumatycznej: |
2.2.1. | „diagonalna” lub „bias ply” oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której warstwy kordu przebiegają od jednej stopki opony do drugiej i są ułożone pod kątami naprzemianległymi znacznie mniejszymi od 90° w odniesieniu do linii środkowej bieżnika (1); |
2.2.2. | „ diagonalna opasana” oznacza konstrukcję opony pneumatycznej typu diagonalnego (bias-ply), w której osnowa jest ograniczona opasaniem utworzonym z dwóch lub większej liczby warstw materiału kordowego, w zasadzie nierozciągliwego, ułożonego pod kątami naprzemianległymi, bliskimi kątom osnowy; |
2.2.3. | „radialna” oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której warstwy kordu osnowy przebiegają od jednej stopki opony do drugiej i są ułożone w zasadzie pod kątem 90° do linii środkowej bieżnika oraz osnowa kształtowana jest przez w zasadzie nierozciągliwe opasanie obwodowe (1); |
2.2.4. | „wzmocniona” oznacza konstrukcję opony pneumatycznej, w której osnowę cechuje większa wytrzymałość niż w przypadku odpowiadającej jej opony standardowej. |
2.3. | „Stopka” oznacza część opony pneumatycznej, której kształt i konstrukcja pozwalają na osadzenie i utrzymywanie opony na obręczy (2). |
2.4. | „ Kord” oznacza włókna tworzące tkaninę warstw opony pneumatycznej (2). |
2.5. | „Warstwa” oznacza warstwę gumowanego kordu o nitkach równoległych względem siebie (2). |
2.6. | „Osnowa” oznacza część opony pneumatycznej inną niż bieżnik i gumowe boki opony, która przenosi obciążenie, gdy opona jest napompowana (2). |
2.7. | „Bieżnik” oznacza część opony pneumatycznej, która jest w styku z podłożem, chroni osnowę przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zwiększa przyczepność do podłoża (2). |
2.8. | „ Bok” oznacza część opony pneumatycznej między bieżnikiem a tą jej częścią, którą ma przykrywać kołnierz obręczy (2). |
2.9. | „Rowek rzeźby bieżnika” oznacza przestrzeń pomiędzy dwoma sąsiednimi żeberkami lub klockami rzeźby bieżnika (2). |
2.10. | „ Rowki główne” oznacza szerokie rowki rzeźby bieżnika zlokalizowane w jego środkowej części. |
2.11. | „ Szerokość przekroju (S)” oznacza liniową odległość pomiędzy skrajnymi punktami boków napompowanej opony pneumatycznej bez uwzględnienia występów spowodowanych oznakowaniem, elementów ozdobnych, pasków ochronnych oraz użebrowania (2). |
2.12. | „ Szerokość całkowita” oznacza odległość liniową pomiędzy skrajnymi punktami boków napompowanej opony pneumatycznej z uwzględnieniem występów spowodowanych oznakowaniem, elementów ozdobnych, pasków ochronnych (2); w przypadku opon o szerokości bieżnika przekraczającej szerokość przekroju szerokość całkowita odpowiada szerokości bieżnika. |
2.13. | „ Wysokość przekroju (H)” oznacza odległość równą połowie różnicy pomiędzy średnicą zewnętrzną opony a średnicą znamionową obręczy (2). |
2.14. | „Znamionowy wskaźnik przekroju (Ra)” oznacza stokrotność liczby otrzymanej poprzez podzielenie liczby wyrażającej wysokość przekroju (H) przez liczbę wyrażającą znamionową szerokość przekroju (S1), gdzie obydwa wymiary wyrażone są w tych samych jednostkach. |
2.15. | „Średnica zewnętrzna (D)” oznacza całkowitą średnicę napompowanej nowej opony pneumatycznej (2). |
2.16. | „ Oznaczenie rozmiaru opony” to oznaczenie wskazujące: |
2.16.1. | znamionową szerokość przekroju (S1), która musi być wyrażona w mm, oprócz typów opon, w przypadku których oznaczenie rozmiaru podane jest w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu; |
2.16.2. | znamionowy wskaźnik przekroju, oprócz niektórych typów opon, w przypadku których oznaczenie rozmiaru podane jest w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu; |
2.16.3. | umowną liczbę „d” wyrażającą znamionową średnicę obręczy i odpowiadającą jej średnicy, wyrażoną kodem (liczby poniżej 100) lub w milimetrach (liczby powyżej 100). |
2.16.3.1. | Wartości milimetrowe symbolu „d” oznaczonego kodem to: |
(w mm) | |
Symbol „ d” wyrażony jedną lub dwoma liczbami według znamionowej średnicy obręczy | Wartość „d” |
4 | 102 |
5 | 127 |
6 | 152 |
7 | 178 |
8 | 203 |
9 | 229 |
10 | 254 |
11 | 279 |
12 | 305 |
13 | 330 |
14 | 356 |
15 | 381 |
16 | 406 |
17 | 432 |
18 | 457 |
19 | 483 |
20 | 508 |
21 | 533 |
22 | 559 |
23 | 584 |
2.17. | „ Znamionowa średnica obręczy (d)” oznacza średnicę obręczy, na której ma być osadzona opona (2). |
2.18. | „ Obręcz” oznacza element podtrzymujący oponę z dętką lub oponę bezdętkową, na którym są osadzone stopki opony (2). |
2.18.1. | „ Zestaw opona/obręcz” oznacza typ obręczy, na której osadzona ma być opona. W przypadku obręczy niestandardowych będzie on oznaczony symbolem umieszczonym na oponie. |
2.19. | „ Obręcz teoretyczna” oznacza obręcz, której szerokość jest równa X-krotnej szerokości przekroju opony. Wartość X określa producent opony. |
2.20. | „Obręcz pomiarowa” oznacza obręcz, na której osadza się oponę dla zmierzenia rozmiaru. |
2.21. | „Obręcz badawcza” oznacza obręcz, na którą musi być osadzona opona na potrzeby badań. |
2.22. | „Odrywanie” oznacza odrywanie się kawałków gumy z bieżnika opony. |
2.23. | „ Oddzielanie się kordu” oznacza oddzielanie się kordu od nagumowania. |
2.24. | „Rozwarstwienie” oznacza oddzielanie się sąsiednich warstw. |
2.25. | „ Odwarstwianie się bieżnika” oznacza oddzielanie się bieżnika od opony. |
2.26. | „Indeks nośności” oznacza liczbę związaną z maksymalnym obciążeniem, jakie opona może przenieść przy prędkości odpowiadającej symbolowi prędkości zgodnie z warunkami eksploatacji podanymi przez producenta opon. Wykaz wartości tego wskaźnika wraz z odpowiadającymi im wartościami obciążenia podano w załączniku 4 do niniejszego regulaminu. |
2.27. | „ Wykaz nośności opon w zależności od prędkości” oznacza wykaz zamieszczony w załączniku 8, w którym podano indeksy nośności i indeksy nośności przy prędkości znamionowej ukazujące zmiany nośności opony przy prędkościach innych niż odpowiadające indeksowi znamionowej kategorii prędkości. |
2.28. | „Kategoria prędkości” oznacza: |
2.28.1. | prędkości, wyrażone symbolem kategorii prędkości w tabeli w pkt 2.28.2; |
2.28.2. | kategorie prędkości: |
(w km/h) | |
Symbol kategorii prędkości | Prędkość |
B | 50 |
F | 80 |
G | 90 |
J | 100 |
K | 110 |
L | 120 |
M | 130 |
N | 140 |
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
2.28.3. | Opony przystosowane do prędkości maksymalnych powyżej 240 km/h oznaczane są kodami literowymi – „V” lub „Z” (zob. pkt 2.33.3) umieszczanymi w obrębie oznaczenia rozmiaru opony przed oznaczeniami rodzaju konstrukcji (zob. pkt 3.1.3). |
2.29. | „ Opona śniegowa” oznacza oponę, której rzeźba bieżnika i konstrukcja mają przede wszystkim na celu zapewnienie w warunkach błota i świeżego lub topniejącego śniegu lepszych osiągów niż w przypadku zastosowania opon zwykłych (drogowych). W porównaniu z oponą zwykłą (drogową) oponę śniegową cechuje zwykle rzeźba bieżnika o szerszym rozstawie rowków (żeberek) oraz masywnych elementów. |
2.30. | „ MST” (od multi-service tyre) oznacza oponę uniwersalną, przeznaczoną zarówno do ruchu drogowego, jak i zastosowań pozadrogowych. |
2.31. | „ Opona motorowerowa” oznacza oponę przeznaczoną do stosowania w motorowerach (kategorie L1 i L2). |
2.32. | „Opona motocyklowa” oznacza oponę przeznaczoną przede wszystkim do stosowania w motocyklach (kategorie L3, L4 i L5). Opony takie można jednak także stosować w motorowerach (kategorie L1 i L2) i lekkich przyczepach (kategoria 01). |
2.33. | „ Maksymalne obciążenie znamionowe” oznacza maksymalną masę, jaka przewidziana jest do przenoszenia przez oponę. |
2.33.1. | W przypadku prędkości mniejszych lub równych 130 km/h maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać procenta wartości odpowiadającej danemu indeksowi nośności opony w tabeli „Zmiana nośności w zależności od prędkości” (zob. pkt 2.27 powyżej), w odniesieniu do symbolu kategorii prędkości opony i prędkości pojazdu, do którego opona zostanie zamontowana. |
2.33.2. | W przypadku prędkości powyżej 130 km/h, ale nie większych niż 210 km/h, maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać wartości masy odpowiadającej indeksowi nośności opony. |
2.33.3. | W przypadku prędkości powyżej 210 km/h, ale nie większych niż 270 km/h, maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać procenta masy odpowiadającej indeksowi nośności opony, jak w poniższej tabeli w odniesieniu do symbolu kategorii prędkości opony i maksymalnej prędkości projektowanej pojazdu, do którego opona zostanie zamontowana: |
Prędkość maksymalna w km/h (***) | Maksymalne obciążenie (%) | |
Symbol kategorii prędkości V | Symbol kategorii prędkości W (**) | |
210 | 100 | 100 |
220 | 95 | 100 |
230 | 90 | 100 |
240 | 85 | 100 |
250 | (80) (*) | 95 |
260 | (75) (*) | 85 |
270 | (70) (*) | 75 |
(*) Dotyczy wyłącznie opon oznaczanych literowym kodem identyfikacyjnym jako „V” w obrębie oznaczenia rozmiaru oraz do prędkości maksymalnej określonej przez producenta opon. (**) Dotyczy również opon oznaczanych literowym kodem identyfikacyjnym jako „Z” w obrębie oznaczenia rozmiaru. (***) W przypadku prędkości pośrednich dopuszcza się interpolację liniową maksymalnego obciążenia znamionowego. |
2.33.4. | W przypadku prędkości powyżej 270 km/h maksymalne obciążenie znamionowe nie może przekraczać masy określonej przez producenta opony w odniesieniu do jej kategorii prędkości. |
| W przypadku prędkości pośrednich, od 270 km/h do prędkości maksymalnej dopuszczonej przez producenta opony, stosuje się interpolację liniową maksymalnego obciążenia znamionowego. |
3. | OZNAKOWANIE |
3.1. | Opony pneumatyczne przedstawione do homologacji muszą posiadać na co najmniej jednym boku następujące oznakowanie: |
3.1.1. | nazwę handlową lub znak towarowy; |
3.1.2. | oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją zamieszczoną w pkt 2.16 niniejszego regulaminu; |
3.1.3. | oznaczenie konstrukcji, jak niżej: |
3.1.3.1. | na oponach diagonalnych (bias-ply) – bez oznakowania lub litera „ D”, |
3.1.3.2. | na oponach diagonalnych opasanych – litera „B” umieszczona przed oznakowaniem średnicy obręczy; dodatkowo można dodać wyrażenie „BIAS-BELTED” ; |
3.1.3.3. | na oponach radialnych – litera „R” umieszczona przed oznakowaniem średnicy obręczy; dodatkowo można dodać słowo „RADIAL”; |
3.1.4. | oznaczenie kategorii prędkości opony w postaci symbolu przedstawionego w pkt 2.28.2 powyżej; |
3.1.5. | indeks nośności opony, zdefiniowany w pkt 2.26 powyżej; |
3.1.6. | słowo „TUBELESS”, jeżeli opona jest przewidziana do stosowania bez dętki; |
3.1.7. | słowo „ REINFORCED” lub „REINF”, jeżeli opona jest oponą wzmocnioną; |
3.1.8. | datę produkcji w postaci grupy czterech cyfr, z których dwie pierwsze wskazują tydzień, a ostatnie – rok produkcji. Takie oznakowanie może być umieszczone na jednym boku; |
3.1.9. | napis „ M + S” lub „M.S” lub „M & S” w przypadku opony śniegowej. Dopuszcza się jako alternatywę napis „DP” (od dual purpose); |
3.1.10. | napis „MST” w przypadku opon uniwersalnych; |
3.1.11. | napis „MOPED” (alternatywnie: „CYCLOMOTEUR” lub „ CICLOMOTORE”) w przypadku opon motorowerowych; |
3.1.12. | oznaczenie zestawu opona/obręcz, jeżeli różni się od zestawu standardowego, bezpośrednio po oznakowaniu średnicy obręczy, o którym mowa w pkt 2.16.3 niniejszego regulaminu. |
| W przypadku opon, które przewidziane są do montażu na obręczach o średnicy odpowiadającej kodowi 13 (330 mm) lub powyżej – napis „M/C”. Wymóg ten nie dotyczy żadnego z rozmiarów opon wymienionych w tabelach zamieszczonych w załączniku 5 do niniejszego regulaminu; |
3.1.13. | opony przystosowane do prędkości powyżej 240 km/h oznacza się odpowiednim kodem literowym – „V” lub „Z” (zob. pkt 2.33.3) – umieszczonym przed oznaczeniem rodzaju konstrukcji (zob. pkt 3.1.3); |
3.1.14. | opony przystosowane do prędkości powyżej 240 km/h (lub 270 km/h) muszą posiadać ujęte w nawias oznaczenie indeksu nośności (zob. pkt 3.1.5) dla prędkości 210 km/h (lub 240 km/h) oraz symbol kategorii prędkości odniesienia (zob. pkt 3.1.4), jak niżej: |
| „V” – w przypadku opon oznakowanych kodem literowym „V” w obrębie oznaczenia rozmiaru; |
| „ W” – w przypadku opon oznakowanych kodem literowym „Z” w obrębie oznaczenia rozmiaru. |
3.2. | Na oponach musi być przewidziane miejsce wystarczające dla umieszczenia znaku homologacji zgodnie z załącznikiem 2 do niniejszego regulaminu. |
3.3. | W załączniku 3 do niniejszego regulaminu podano przykładowe oznakowanie opony. |
3.4. | Oznakowanie, o którym mowa w pkt 3.1, oraz znak homologacji wymagany w pkt 5.4 niniejszego regulaminu muszą być uformowane na oponach. Muszą one być czytelne. |
4. | WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ |
4.1. | O udzielenie homologacji typu opony pneumatycznej występuje właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego lub jego należycie upoważniony przedstawiciel. W wystąpienie takim określa się: |
4.1.1. | oznaczenie rozmiaru opony zgodnie z definicją w pkt 2.16 niniejszego regulaminu; |
4.1.2. | nazwę handlową lub znak towarowy; |
4.1.3. | kategorię użytkowania (normalne, specjalne, śniegowe lub motorowerowe); |
4.1.4. | konstrukcję: diagonalna (bias-ply), diagonalna opasana lub radialna, |
4.1.5. | kategorię prędkości; |
4.1.6. | indeks nośności opony; |
4.1.7. | czy opona ma być stosowana z dętką, czy bez dętki; |
4.1.8. | czy opona jest oponą „normalną” czy „wzmocnioną”; |
4.1.9. | liczbę warstw osnowy (PR – ply-rating) w przypadku pochodnych motocykli (zob. tabela 5 w załączniku 5 do niniejszego regulaminu) (3); |
4.1.10. | wymiary: całkowita szerokość przekroju, całkowita średnica; |
4.1.11. | obręcze, na jakich opona może być osadzana; |
4.1.12. | obręcz pomiarową i obręcz badawczą; |
4.1.13. | ciśnienie badawcze i pomiarowe; |
4.1.14. | współczynnik X, o którym mowa w pkt 2.19 powyżej; |
4.1.15. | w przypadku opon oznaczanych kodem literowym „V” w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h albo w przypadku opon oznaczanych kodem literowym „Z” w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 270 km/godz. – prędkość maksymalną dopuszczoną przez producenta opon oraz dopuszczalną nośność przy takiej prędkości maksymalnej. |
4.2. | Do wniosku należy dołączyć (w trzech egzemplarzach) szkic lub reprezentatywną fotografię przedstawiające wzór bieżnika i zarys napompowanej opony osadzonej na obręczy pomiarowej ukazujący odpowiednie wymiary (zob. pkt 6.1.1 i 6.1.2) typu przedstawionego do homologacji. Oprócz tego należy załączyć sprawozdanie z badań, wydane przez zatwierdzone laboratorium badawcze, albo jedną lub dwie próbki typu opony, wedle uznania właściwego organu. Rysunki lub fotografie boku oraz bieżnika opony przedstawia się po rozpoczęciu produkcji, najpóźniej 1 rok od dnia udzielenia homologacji. |
4.3. | Jeżeli producent opon wystąpi o homologację obejmującą serię, nie uważa się za konieczne wykonywania prób obciążenia/prędkości na każdym typie opony z takiej serii. Możliwy jest wybór najmniej korzystnego wariantu, wedle uznania organu udzielającego homologacji. |
5. | HOMOLOGACJA |
5.1. | Jeżeli opona pneumatyczna przedstawiona do homologacji na podstawie niniejszego regulaminu spełnia wymagania pkt 6, to należy udzielić homologacji takiego typu opony. |
5.2. | Każdemu homologowanemu typowi należy nadać numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry takiego numeru (obecnie 00 dla wersji oryginalnej regulaminu) wskazują serię poprawek obejmujących najnowsze istotne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu, obowiązujące w chwili udzielania homologacji. Żadna Umawiająca się Strona Porozumienia nie może nadać tego samego numeru innemu typowi opony pneumatycznej. |
5.3. | Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu, odmowie udzielenia lub cofnięciu homologacji typu opony pneumatycznej na podstawie niniejszego regulaminu należy przesłać Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin na formularzu zgodnym ze wzorem zamieszczonym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu. |
5.3.1. | W przypadku opon przystosowanych do prędkości powyżej 240 km/h maksymalna dopuszczalna prędkość i nośność znamionowa określone są w pozycji 10 w załączniku 1. |
5.4. | Na każdej oponie pneumatycznej zgodnej z typem opony homologowanym na podstawie niniejszego regulaminu umieszcza się w sposób widoczny, w miejscu określonym w pkt 3.2 powyżej, oprócz oznakowania opisanego w pkt 3.1 powyżej, międzynarodowy znak homologacji zawierający: |
5.4.1. | okrąg otaczający literę „E”, po której następuje numer wyróżniający kraj udzielający homologacji (4); |
5.4.2. | numer niniejszego regulaminu, literę „R”, myślnik i numer homologacji. |
5.5. | Znak homologacji musi być czytelny i nieusuwalny. |
5.6. | Przykładowe rozmieszczenie znaków homologacji przedstawiono w załączniku 2 do niniejszego regulaminu. |
6. | WYMAGANIA |
6.1. | Wymiary opon |
6.1.1. | Szerokość przekroju opony |
6.1.1.1. | Szerokość przekroju oblicza się ze wzoru: |
| S = S1 + K (A – A1) |
| gdzie: |
| S oznacza „ szerokość przekroju” wyrażoną w mm i mierzoną na obręczy pomiarowej, |
| S1 oznacza „znamionową szerokość przekroju” w mm wskazaną na boku opony w oznaczeniu jej rozmiaru zgodnie z wymogami, |
| A oznacza szerokość (w mm) obręczy pomiarowej, podaną przez producenta w opisie technicznym, |
| A1 oznacza szerokość (w mm) obręczy teoretycznej, |
| A1 wartość tę przyjmuje się za równą iloczynowi S1 i współczynnika X określonego przez producenta, |
| K przyjmuje się za równy 0,4. |
6.1.1.2. | W przypadku typów opon, których oznaczenie rozmiaru określono w pierwszej kolumnie tabel w załączniku 5 do niniejszego regulaminu dopuszcza się szerokość przekroju równą wartości podanej obok oznaczenia opon w tabelach. |
6.1.2. | Średnica zewnętrzna opony |
6.1.2.1. | Średnicę zewnętrzną opony oblicza się ze wzoru: |
| D = d + 2H |
| gdzie: |
| D jest średnicą zewnętrzną wyrażoną w mm, |
| d to liczba umowna określona w pkt 2.16.3 powyżej, wyrażona w mm; |
| H jest znamionową wysokością przekroju w mm i jest równa: |
| H = S1 × 0,01 Ra |
| gdzie |
| S1 to znamionowa szerokość przekroju (w mm), a |
| Ra znamionowy indeks przekroju; |
| wszystkie te wielkości wskazane są na boku opony, w oznaczeniu jej rozmiaru, zgodnie z wymaganiami pkt 3.4 powyżej. |
6.1.2.2. | W przypadku typów opon, których oznaczenie rozmiaru określono w pierwszej kolumnie tabeli w załączniku 5 do niniejszego regulaminu, dopuszcza się średnicę zewnętrzną równą wartości podanej obok oznaczenia opon w tabelach. |
6.1.3. | Metoda pomiaru opon pneumatycznych |
| Wymiary opon pneumatycznych określa się zgodnie z procedurą przedstawioną w załączniku 6 do niniejszego regulaminu. |
6.1.4. | Wymagania dotyczące szerokości przekroju opony |
6.1.4.1. | Szerokość całkowita opony może być mniejsza niż szerokość przekroju S określona zgodnie z punktem 6.1.1 powyżej. |
6.1.4.2. | Wartość ta może być przekroczona maksymalnie do wartości podanej w załączniku 5 lub, w przypadku rozmiarów nieuwzględnionych w załączniku 5, o następujące wielkości procentowe: |
6.1.4.2.1. | w przypadku eksploatacji zwykłej i w warunkach śniegu: |
| a) średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: + 10 %; |
| b) średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: + 8 %; |
6.1.4.2.2. | w przypadku opon specjalnych przystosowanych do użytkowania w ograniczonym zakresie na drogach i oznakowanych jako MST: 25 %. |
6.1.5. | Wymagania dotyczące średnicy zewnętrznej opony |
6.1.5.1. | Średnica zewnętrzna opony nie może przekraczać wartości Dmin. i Dmax. określonych w załączniku 5. |
6.1.5.2. | W przypadku rozmiarów niewymienionych w załączniku 5 średnica zewnętrzna opony nie może przekraczać wartości Dmin i Dmax określonych przy pomocy następujących wzorów: |
| Dmin. = d + (2H × a) |
| Dmax. = d + (2H × b) |
| gdzie: |
| H i d – jak w pkt 6.1.2.1 oraz a i b jak w pkt 6.1.5.2.1 i 6.1.5.2.2. |
6.1.5.2.1. | W przypadku zwykłych opon drogowych i opon śniegowych a |
| średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: | 0,97 |
| średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: | 0,93 |
| W przypadku opon specjalnych: | 1,00 |
6.1.5.2.2. | W przypadku zwykłych opon drogowych b |
|
| średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej: | 1,07 |
| średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie: | 1,10 |
| W przypadku opon śniegowych i specjalnych: | 1,12 |
6.2. | Badanie charakterystyki obciążenia w zależności od prędkości |
6.2.1. | Opona pneumatyczna podlega badaniu charakterystyki obciążenia/prędkości zgodnie z procedurą określoną w załączniku 7 do niniejszego regulaminu. |
6.2.1.1. | W przypadku gdy wystąpienie o homologację dotyczy opon oznaczonych kodem literowym „V” w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h albo w przypadku opon oznaczonych kodem literowym „Z” w obrębie oznaczenia rozmiaru i przystosowanych do jazdy z prędkością powyżej 270 km/h (zob. pkt 4.1.15) badanie charakterystyki obciążenia/prędkości wykonuje się na jednej oponie przy parametrach obciążenia i prędkości podanych w nawiasie na oznaczeniu zamieszczonym na oponie (zob. pkt 3.1.14). W przypadku określenia przez producenta opony maksymalnych wartości parametrów obciążenia i prędkości na drugiej oponie tego samego typu wykonuje się drugie badanie charakterystyki obciążenia/prędkości przy takich maksymalnych parametrach (zob. pkt 4.1.15). |
6.2.2. | Uznaje się, że dana opona uzyskała pozytywny wynik w badaniu obciążenia/prędkości, jeżeli po wykonaniu badania opona nie wykazuje żadnego rozwarstwienia, oderwania bieżnika, oderwania kordu, wyłupywania się elementów bieżnika ani przerwania kordu. |
6.2.3. | Średnica zewnętrzna opony, zmierzona po upływie co najmniej sześciu godzin od zakończenia badania charakterystyki obciążenia/prędkości, nie może różnić się o więcej niż ± 3,5 % w stosunku do wartości średnicy zewnętrznej zmierzonej przed wykonaniem badania. |
6.2.4. | Całkowita szerokość opony zmierzona na zakończenie badania charakterystyki obciążenia/prędkości nie może przekraczać wartości określonej w pkt 6.1.4.2. |
6.3. | Dynamiczne powiększenie opon |
| Opony wskazane w pkt 1.1 załącznika 9 do niniejszego regulaminu, które przeszły pozytywnie badanie pod kątem wymagań w zakresie charakterystyki obciążenia/prędkości zgodnie z pkt 6.2 powyżej, należy poddać badaniu dynamicznego powiększenia, przeprowadzanemu zgodnie z procedurą opisaną we wspomnianym załączniku. |
7. | ZMIANY TYPU OPONY PNEUMATYCZNEJ I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI |
7.1. | Każda zmiana typu opony pneumatycznej wymaga powiadomienia organu administracji, który udzielił homologacji typu opony pneumatycznej. Organ ten może: |
7.1.1. | uznać za mało prawdopodobne, aby dokonane zmiany miały istotne negatywne skutki, i uznać, że dana opona pneumatyczna nadal spełnia odpowiednie wymogi; lub |
7.1.2. | zażądać sprawozdania z dalszych badań od placówki technicznej upoważnionej do ich przeprowadzenia. |
7.1.3. | Uznaje się, że w przypadku zmiany profilu bieżnika opony nie jest konieczne powtórzenie badania określonego w pkt 6.2. |
7.1.4. | Rozszerzenia homologacji dla opon, które są przystosowane do jazdy z prędkością ponad 240 km/h i w obrębie oznaczenia rozmiaru wyróżniają się literą kodu „ V” (względnie 270 km/h w przypadku opon, które w obrębie oznaczenia rozmiaru wyróżniają się literą kodu „Z”), których celem jest wydanie zatwierdzenia dla różnych prędkości maksymalnych lub wartości obciążenia, są dopuszczalne pod warunkiem że placówka techniczna upoważniona do przeprowadzenia badań przedłoży nowe sprawozdanie z badania, które odnosić się będzie do nowych wartości prędkości maksymalnych i obciążenia. |
| Nowe wartości obciążenia/prędkości muszą być określone w pkt 9 załącznika 1. |
7.2. | Potwierdzenie udzielenia lub odmowa udzielenia homologacji, wyszczególniające zmiany, musi zostać zakomunikowane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin zgodnie z procedurą opisaną w pkt 5.3 powyżej. |
7.3. | Właściwy organ, który udzielił rozszerzenia homologacji, przyznaje numer seryjny każdemu formularzowi zawiadomienia sporządzonemu do celów takiego rozszerzenia. |
8. | ZGODNOŚĆ PRODUKCJI |
| Procedury zgodności produkcji powinny odpowiadać tym, które są podane w dodatku 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) przy zachowaniu następujących wymagań: |
8.1. | Opony homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wytwarzane tak, aby spełniając wymogi określone w pkt 6 powyżej odpowiadały homologowanemu typowi. |
8.2. | Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym momencie sprawdzić metody kontroli zgodności stosowane w każdej jednostce produkcyjnej. W przypadku każdej jednostki produkcyjnej normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata. |
9. | SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI |
9.1. | Homologacja udzielona dla typu opony pneumatycznej zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta, jeżeli nie będą spełniane wymagania ustalone w pkt 8.1 powyżej lub jeżeli opony pobrane z serii nie przejdą pozytywnie badań przewidzianych w tym punkcie. |
9.2. | Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanawia o cofnięciu uprzednio przez siebie udzielonej homologacji, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu. |
10. | OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI |
| Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaniecha produkcji typu opony pneumatycznej homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, jest zobowiązany poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego zawiadomienia wyżej wymieniony organ powiadamia o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu. |
11. | NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI |
11.1. | Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesyłać wydane w innych krajach zawiadomienia poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji. |
11.2. | Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin mogą korzystać z laboratoriów producentów opon i mogą wyznaczać, jako uprawnione laboratoria badawcze, te laboratoria, które znajdują się na ich terytorium lub na terytorium innej Strony Porozumienia, pod warunkiem wydania uprzedniej zgody na taką procedurę przez właściwy organ administracji tej innej Strony. |
11.3. | Gdy Strona Porozumienia stosuje pkt 11.2, to może ona, jeżeli tego zażąda, być reprezentowana przy badaniach przez jedną lub więcej osób według jej wyboru. |
Dodatek
RYSUNEK POGLĄDOWY
(Zob. pkt 2 regulaminu)
(1) Przepis stosuje się także do regulaminu nr 54.
(2) Zob. rysunek zamieszczony w dodatku.
(3) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54.
(4) 1 – Niemcy, 2 – Francja, 3 – Włochy, 4 – Niderlandy, 5 – Szwecja, 6 – Belgia, 7 – Węgry, 8 – Republika Czeska, 9-Hiszpania, 10 – Serbia, 11 – Zjednoczone Królestwo, 12 – Austria, 13 – Luksemburg, 14 – Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 – Norwegia, 17 – Finlandia, 18 – Dania, 19 – Rumunia, 20 – Polska, 21 – Portugalia, 22 – Federacja Rosyjska, 23 – Grecja, 24 – Irlandia, 25 – Chorwacja, 26 – Słowenia, 27 – Słowacja, 28 – Białoruś, 29 – Estonia, 30 (numer wolny), 31 – Bośnia i Hercegowina, 32 – Łotwa, 33 (numer wolny), 34 – Bułgaria, 35 (numer wolny), 36-Litwa, 37 – Turcja, 38 (numer wolny), 39 – Azerbejdżan, 40 – Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 – Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 – Japonia, 44 (numer wolny), 45 – Australia, 46 – Ukraina, 47 – Republika Południowej Afryki, 48 – Nowa Zelandia, 49 – Cypr, 50 – Malta, 51 – Republika Korei, 52 – Malezja, 53 – Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne), 56 – Czarnogóra, 57 (numer wolny) oraz 58 – Tunezja. Kolejne numery są przyznawane innym krajom w kolejności chronologicznej zgodnie z datą ratyfikacji lub przystąpienia do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.
ZAŁĄCZNIK 2
UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI
a = 8 mm (min.)
Powyższy znak homologacji umieszczony na oponie pneumatycznej oznacza, że dany typ opony przeznaczonej do motocykli i motorowerów został homologowany w Niderlandach (E4) zgodnie z regulaminem nr 75 pod numerem homologacji 002439. Dwie pierwsze cyfry numeru homologacji oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymaganiami regulaminu nr 75 w jego oryginalnej wersji. | |
Uwaga: | Numer homologacji musi znajdować się blisko okręgu, poniżej lub powyżej litery „E” lub też na lewo albo na prawo od niej. Cyfry numeru homologacji muszą znajdować się po tej samej stronie litery „E” i muszą być skierowane w tę samą stronę. W numerach homologacji nie należy stosować cyfr rzymskich w celu uniknięcia ewentualnego pomylenia ich z innymi symbolami. |
ZAŁĄCZNIK 3
UKŁAD OZNAKOWANIA OPONY
Przykładowe oznakowanie typu opony dopuszczonej do obrotu po dacie wejścia w życie niniejszego regulaminu
Powyższe oznakowanie określa oponę pneumatyczną:
– mającą nominalną szerokość przekroju równą 100,
– mającą nominalny wskaźnik wysokości do szerokości przekroju równy 80,
– o konstrukcji diagonalnej opasanej,
– mającą znamionową średnicę obręczy równą 457 mm, dla której kodem jest 18,
– o nośności 206 kg, odpowiadającej indeksowi nośności 53 w załączniku 4 do niniejszego rozporządzenia,
– o kategorii prędkości S (prędkość maksymalna 180 km/h),
– do montażu bez dętki („tubeless”),
– będącą oponą śniegową wyprodukowaną w dwudziestym piątym tygodniu 2003 r.
Położenie i kolejność oznakowania składającego się na oznaczenie opony jest następująca:
a) oznaczenie rozmiaru, obejmujące nominalną szerokość przekroju, nominalny wskaźnik przekroju, symbol typu konstrukcji (jeśli dotyczy) i nominalną średnicę obręczy, musi być zgrupowane jak w powyższym przykładzie: 100/80Bl8;
b) indeks obciążenia i symbol kategorii prędkości należy umieścić w pobliżu oznaczenia rozmiaru opony. Mogą one zostać umieszczone po nim, powyżej lub poniżej;
c) oznakowanie „TUBELESS” („bezdętkowa”), „REINFORCED” lub „REINF” („wzmocniona”) oraz „M + S” („śniegowa” ) i „MST” („uniwersalna”) lub „MOPED” („motorowerowa”) może być położone w pewnej odległości od oznaczenia rozmiaru;
d) w wypadku opon, które są przystosowane do używania przy prędkościach powyżej 240 km/h, przed oznakowaniem typu konstrukcji muszą znajdować się litery kodu, odpowiednio, „V” lub „Z” (np. 140/60ZR18). Odpowiedni indeks dopuszczalnego obciążenia i odpowiedni symbol kategorii prędkości należy podawać w nawiasach (zob. pkt 3.1.14).
ZAŁĄCZNIK 4
WYKAZ INDEKSÓW NOŚNOŚCI I ODPOWIADAJĄCYCH IM MAKSYMALNYCH PRZENOSZONYCH MAS
A = indeks nośności
B = odpowiadająca mu maksymalna przenoszona masa (kg)
A | B |
16 | 71 |
17 | 73 |
18 | 75 |
19 | 77,5 |
20 | 80 |
21 | 82,5 |
22 | 85 |
23 | 87,5 |
24 | 90 |
25 | 92,5 |
26 | 95 |
27 | 97 |
28 | 100 |
29 | 103 |
30 | 106 |
31 | 109 |
32 | 112 |
33 | 115 |
34 | 118 |
35 | 121 |
36 | 125 |
37 | 128 |
38 | 132 |
39 | 136 |
40 | 140 |
41 | 145 |
42 | 150 |
43 | 155 |
44 | 160 |
45 | 165 |
46 | 170 |
47 | 175 |
48 | 180 |
49 | 185 |
50 | 190 |
51 | 195 |
52 | 200 |
53 | 206 |
54 | 212 |
55 | 218 |
56 | 224 |
57 | 230 |
58 | 236 |
59 | 243 |
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
ZAŁĄCZNIK 5
OZNACZENIE ROZMIARU OPONY I WYMIARY
Tabela 1
Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach
Rozmiary przy średnicy obręczy o kodzie 12 i poniżej
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||
|
| Dmin. | D | Dmax. |
|
|
2.50– 8 |
| 328 | 338 | 352 |
|
|
2.50– 9 |
| 354 | 364 | 378 |
|
|
2.50– 10 | 1.50 | 379 | 389 | 403 | 65 | 70 |
2.50– 12 |
| 430 | 440 | 451 |
|
|
2.75– 8 |
| 338 | 348 | 363 |
|
|
2.75– 9 | 1.75 | 364 | 374 | 383 | 71 | 77 |
2.75– 10 |
| 389 | 399 | 408 |
|
|
2.75– 12 |
| 440 | 450 | 462 |
|
|
3.00– 4 |
| 241 | 251 | 264 |
|
|
3.00– 5 |
| 266 | 276 | 291 |
|
|
3.00– 6 |
| 291 | 301 | 314 |
|
|
3.00– 7 |
| 317 | 327 | 342 |
|
|
3.00– 8 | 2.10 | 352 | 362 | 378 | 80 | 86 |
3.00– 9 |
| 378 | 388 | 401 |
|
|
3.00– 10 |
| 403 | 413 | 422 |
|
|
3.00– 12 |
| 454 | 464 | 473 |
|
|
3.25– 8 |
| 362 | 372 | 386 |
|
|
3.25– 9 |
| 388 | 398 | 412 |
|
|
3.25– 10 | 2.50 | 414 | 424 | 441 | 88 | 95 |
3.25– 12 |
| 465 | 475 | 492 |
|
|
3.50– 4 |
| 264 | 274 | 291 |
|
|
3.50– 5 |
| 289 | 299 | 316 |
|
|
3.50– 6 |
| 314 | 324 | 341 |
|
|
3.50– 7 | 2.50 | 340 | 350 | 367 | 92 | 99 |
3.50– 8 |
| 376 | 386 | 397 |
|
|
3.50– 9 |
| 402 | 412 | 430 |
|
|
3.50– 10 |
| 427 | 437 | 448 |
|
|
3.50– 12 |
| 478 | 488 | 506 |
|
|
4.00– 5 |
| 314 | 326 | 346 |
|
|
4.00– 6 |
| 339 | 351 | 368 |
|
|
4.00– 7 | 2.50 | 365 | 377 | 394 | 105 | 113 |
4.00– 8 |
| 401 | 415 | 427 |
|
|
4.00– 10 |
| 452 | 466 | 478 |
|
|
4,00– 12 |
| 505 | 517 | 538 |
|
|
4.50– 6 |
| 364 | 376 | 398 |
|
|
4.50– 7 |
| 390 | 402 | 424 |
|
|
4.50– 8 |
| 430 | 442 | 464 |
|
|
4.50– 9 | 3.00 | 456 | 468 | 490 | 120 | 130 |
4.50– 10 |
| 481 | 493 | 515 |
|
|
4.50– 12 |
| 532 | 544 | 568 |
|
|
5.00– 8 |
| 453 | 465 | 481 |
|
|
5.00– 10 | 3.50 | 504 | 516 | 532 | 134 | 145 |
5.00– 12 |
| 555 | 567 | 583 |
|
|
6.00– 6 | 4.00 | 424 | 436 | 464 |
|
|
6.00– 7 |
| 450 | 462 | 490 | 154 | 166 |
6.00– 8 |
| 494 | 506 | 534 |
|
|
6,00– 9 |
| 520 | 532 | 562 |
|
|
Tabela 1a
Opony przeznaczone do stosowania w motorowerach
Rozmiary przy średnicy obręczy o kodzie 12 i poniżej
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||
|
| Dmin. | D | Dmax. |
|
|
2–12 | 1.35 | 413 | 417 | 426 | 55 | 59 |
2–1/2–12 | 1.50 | 425 | 431 | 441 | 62 | 67 |
2–1/2– 8 | 1.75 | 339 | 345 | 356 | 70 | 76 |
2–1/2– 9 | 1.75 | 365 | 371 | 382 | 70 | 76 |
2–3/4– 9 | 1.75 | 375 | 381 | 393 | 73 | 79 |
3–10 | 2.10 | 412 | 418 | 431 | 84 | 91 |
3–12 | 2.10 | 463 | 469 | 482 | 84 | 91 |
(1) Przeznaczone do normalnego ruchu drogowego. |
Tabela 2
Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach
Rozmiary opon o zwykłym przekroju
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||||
|
| Dmin. | D | Dmax. (1) | Dmax. (2) |
| (1) | (2) |
1 3/4– 19 | 1.20 | 582 | 589 | 597 | 605 | 50 | 54 | 58 |
2–14 |
| 461 | 468 | 477 | 484 |
|
|
|
2–15 |
| 486 | 493 | 501 | 509 |
|
|
|
2–16 |
| 511 | 518 | 526 | 534 |
|
|
|
2–17 |
| 537 | 544 | 552 | 560 |
|
|
|
2–18 | 1.35 | 562 | 569 | 577 | 585 | 55 | 58 | 63 |
2–19 |
| 588 | 595 | 603 | 611 |
|
|
|
2– 20 |
| 613 | 620 | 628 | 636 |
|
|
|
2–21 |
| 638 | 645 | 653 | 661 |
|
|
|
2–22 |
| 663 | 670 | 680 | 686 |
|
|
|
2 1/4– 14 |
| 474 | 482 | 492 | 500 |
|
|
|
2 1/4–15 |
| 499 | 507 | 517 | 525 |
|
|
|
2 1/4–16 |
| 524 | 532 | 540 | 550 |
|
|
|
2 1/4–17 |
| 550 | 558 | 566 | 576 |
|
|
|
2 1/4–18 | 1.50 | 575 | 583 | 591 | 601 | 62 | 66 | 71 |
2 1/4–19 |
| 601 | 609 | 617 | 627 |
|
|
|
2 1/4–20 |
| 626 | 634 | 642 | 652 |
|
|
|
2 1/4–21 |
| 651 | 659 | 667 | 677 |
|
|
|
2 1/4–22 |
| 677 | 685 | 695 | 703 |
|
|
|
2 1/2– 14 |
| 489 | 498 | 508 | 520 |
|
|
|
2 1/2–15 |
| 514 | 523 | 533 | 545 |
|
|
|
2 1/2–16 |
| 539 | 548 | 558 | 570 |
|
|
|
2 1/2–17 |
| 565 | 574 | 584 | 596 |
|
|
|
2 1/2–18 | 1.60 | 590 | 599 | 609 | 621 | 68 | 72 | 78 |
2 1/2–19 |
| 616 | 625 | 635 | 647 |
|
|
|
2 1/2–20 |
| 641 | 650 | 660 | 672 |
|
|
|
2 1/2–21 |
| 666 | 675 | 685 | 697 |
|
|
|
2 1/2–22 |
| 692 | 701 | 711 | 723 |
|
|
|
2 3/4– 14 |
| 499 | 508 | 518 | 530 |
|
|
|
2 3/4–15 |
| 524 | 533 | 545 | 555 |
|
|
|
2 3/4–16 |
| 549 | 558 | 568 | 580 |
|
|
|
2 3/4–17 |
| 575 | 584 | 594 | 606 |
|
|
|
2 3/4–18 | 1.85 | 600 | 609 | 621 | 631 | 75 | 80 | 86 |
2 3/4–19 |
| 626 | 635 | 645 | 657 |
|
|
|
2 3/4–20 |
| 651 | 660 | 670 | 682 |
|
|
|
2 3/4–21 |
| 676 | 685 | 695 | 707 |
|
|
|
2 3/4–22 |
| 702 | 711 | 721 | 733 |
|
|
|
3–16 |
| 560 | 570 | 582 | 594 |
|
|
|
3–17 |
| 586 | 596 | 608 | 620 |
|
|
|
3–18 | 1.85 | 611 | 621 | 633 | 645 | 81 | 86 | 93 |
3–19 |
| 637 | 647 | 659 | 671 |
|
|
|
3 1/4–16 |
| 575 | 586 | 598 | 614 |
|
|
|
3 1/4– 17 |
| 601 | 612 | 624 | 640 |
|
|
|
3 1/4–18 | 2.15 | 626 | 637 | 651 | 665 | 89 | 94 | 102 |
3 1/4–19 |
| 652 | 663 | 675 | 691 |
|
|
|
(1) Przeznaczone do normalnego ruchu drogowego. (2) Przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe. |
Tabela 3
Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach
Rozmiary opon o zwykłym przekroju
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | |||||
|
| Dmin. | D | Dmax. (1) | Dmax. (2) |
| (3) | (4) | (5) |
2.00– 14 |
| 460 | 466 | 478 |
|
|
|
|
|
2.00– 15 |
| 485 | 491 | 503 |
|
|
|
|
|
2.00– 16 |
| 510 | 516 | 528 |
|
|
|
|
|
2.00– 17 | 1.20 | 536 | 542 | 554 |
| 52 | 57 | 60 | 65 |
2.00–18 |
| 561 | 567 | 579 |
|
|
|
|
|
2.00– 19 |
| 587 | 593 | 605 |
|
|
|
|
|
2.25–14 |
| 474 | 480 | 492 | 496 |
|
|
|
|
2.25– 15 |
| 499 | 505 | 517 | 521 |
|
|
|
|
2.25– 16 |
| 524 | 530 | 542 | 546 |
|
|
|
|
2.25– 17 | 1.60 | 550 | 556 | 568 | 572 | 61 | 67 | 70 | 75 |
2.25–18 |
| 575 | 581 | 593 | 597 |
|
|
|
|
2.25– 19 |
| 601 | 607 | 619 | 623 |
|
|
|
|
2.50– 14 |
| 486 | 492 | 506 | 508 |
|
|
|
|
2.50– 15 |
| 511 | 517 | 531 | 533 |
|
|
|
|
2.50– 16 |
| 536 | 542 | 556 | 558 |
|
|
|
|
2.50– 17 | 1.60 | 562 | 568 | 582 | 584 | 65 | 72 | 75 | 79 |
2.50–18 |
| 587 | 593 | 607 | 609 |
|
|
|
|
2.50– 19 |
| 613 | 619 | 633 | 635 |
|
|
|
|
2.50– 21 |
| 663 | 669 | 683 | 685 |
|
|
|
|
2.75–14 |
| 505 | 512 | 524 | 530 |
|
|
|
|
2.75– 15 |
| 530 | 537 | 549 | 555 |
|
|
|
|
2.75– 16 |
| 555 | 562 | 574 | 580 |
|
|
|
|
2.75– 17 | 1.85 | 581 | 588 | 600 | 606 | 75 | 83 | 86 | 91 |
2.75–18 |
| 606 | 613 | 625 | 631 |
|
|
|
|
2.75– 19 |
| 632 | 639 | 651 | 657 |
|
|
|
|
2.75– 21 |
| 682 | 689 | 701 | 707 |
|
|
|
|
3.00–14 |
| 519 | 526 | 540 | 546 |
|
|
|
|
3.00– 15 |
| 546 | 551 | 565 | 571 |
|
|
|
|
3.00– 16 |
| 569 | 576 | 590 | 596 |
|
|
|
|
3.00– 17 | 1.85 | 595 | 602 | 616 | 622 | 80 | 88 | 92 | 97 |
3.00–18 |
| 618 | 627 | 641 | 647 |
|
|
|
|
3.00– 19 |
| 644 | 653 | 667 | 673 |
|
|
|
|
3.00– 21 |
| 694 | 703 | 717 | 723 |
|
|
|
|
3.00– 23 |
| 747 | 754 | 768 | 774 |
|
|
|
|
3.25–14 |
| 531 | 538 | 552 | 560 |
|
|
|
|
3.25– 15 |
| 556 | 563 | 577 | 585 |
|
|
|
|
3.25– 16 |
| 581 | 588 | 602 | 610 |
|
|
|
|
3.25– 17 | 2.15 | 607 | 614 | 628 | 636 | 89 | 98 | 102 | 108 |
3.25– 18 |
| 630 | 639 | 653 | 661 |
|
|
|
|
3.25– 19 |
| 656 | 665 | 679 | 687 |
|
|
|
|
3.25– 21 |
| 708 | 715 | 729 | 737 |
|
|
|
|
3.50–14 |
| 539 | 548 | 564 | 572 |
|
|
|
|
3.50– 15 |
| 564 | 573 | 589 | 597 |
|
|
|
|
3.50– 16 |
| 591 | 598 | 614 | 622 |
|
|
|
|
3.50– 17 | 2.15 | 617 | 624 | 640 | 648 | 93 | 102 | 107 | 113 |
3.50–18 |
| 640 | 649 | 665 | 673 |
|
|
|
|
3.50– 19 |
| 666 | 675 | 691 | 699 |
|
|
|
|
3.50– 21 |
| 716 | 725 | 741 | 749 |
|
|
|
|
3.75– 16 |
| 601 | 610 | 626 | 634 |
|
|
|
|
3.75– 17 |
| 627 | 636 | 652 | 660 |
|
|
|
|
3.75– 18 | 2.15 | 652 | 661 | 677 | 685 | 99 | 109 | 114 | 121 |
3.75–19 |
| 678 | 687 | 703 | 711 |
|
|
|
|
4.00–16 |
| 611 | 620 | 638 | 646 |
|
|
|
|
4.00– 17 |
| 637 | 646 | 664 | 672 |
|
|
|
|
4.00– 18 | 2.50 | 662 | 671 | 689 | 697 | 108 | 119 | 124 | 130 |
4.00–19 |
| 688 | 697 | 715 | 723 |
|
|
|
|
4.25–16 |
| 623 | 632 | 650 | 660 |
|
|
|
|
4.25– 17 |
| 649 | 658 | 676 | 686 |
|
|
|
|
4.25– 18 | 2.50 | 674 | 683 | 701 | 711 | 112 | 123 | 129 | 137 |
4.25–19 |
| 700 | 709 | 727 | 737 |
|
|
|
|
4.50– 16 |
| 631 | 640 | 658 | 668 |
|
|
|
|
4.50– 17 |
| 657 | 666 | 684 | 694 |
|
|
|
|
4.50– 18 | 2.75 | 684 | 691 | 709 | 719 | 123 | 135 | 141 | 142 |
4.50–19 |
| 707 | 717 | 734 | 745 |
|
|
|
|
5.00– 16 |
| 657 | 666 | 686 | 698 |
|
|
|
|
5.00– 17 |
| 683 | 692 | 710 | 724 |
|
|
|
|
5.00– 18 | 3.00 | 708 | 717 | 735 | 749 | 129 | 142 | 148 | 157 |
5.00–19 |
| 734 | 743 | 761 | 775 |
|
|
|
|
(1) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego. (2) Opony przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe. (3) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego do kategorii prędkości P włącznie. (4) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego powyżej kategorii prędkości P i opony śniegowe. (5) Opony do zastosowań specjalnych. |
Tabela 4
Opony przeznaczone do stosowania w motocyklach
Rozmiary opon niskoprofilowych
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | |||||
|
| Dmin. | D | Dmax. (1) | Dmax. (2) |
| (3) | (4) | (5) |
3.60– 18 |
| 605 | 615 | 628 | 633 |
|
|
|
|
| 2.15 |
|
|
|
| 93 | 102 | 108 | 113 |
3.60– 19 |
| 631 | 641 | 653 | 658 |
|
|
|
|
4.10–18 |
| 629 | 641 | 654 | 663 |
|
|
|
|
| 2.50 |
|
|
|
| 108 | 119 | 124 | 130 |
4.10– 19 |
| 655 | 667 | 679 | 688 |
|
|
|
|
5.10– 16 |
| 615 | 625 | 643 | 651 |
|
|
|
|
5.10– 17 | 3.00 | 641 | 651 | 670 | 677 | 129 | 142 | 150 | 157 |
5.10– 18 |
| 666 | 676 | 694 | 702 |
|
|
|
|
4.25/85–18 | 2.50 | 649 | 659 | 673 | 683 | 112 | 123 | 129 | 137 |
4.60– 16 |
| 594 | 604 | 619 | 628 |
|
|
|
|
4.60– 17 | 2.75 | 619 | 630 | 642 | 654 | 117 | 129 | 136 | 142 |
4.60– 18 |
| 644 | 654 | 670 | 678 |
|
|
|
|
6.10–16 | 4.00 | 646 | 658 | 678 | 688 | 168 | 185 | 195 | 203 |
(1) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego. (2) Opony przeznaczone do zastosowań specjalnych oraz śniegowe. (3) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego do kategorii prędkości P włącznie. (4) Opony przeznaczone do normalnego ruchu drogowego powyżej kategorii prędkości P i opony śniegowe. (5) Opony do zastosowań specjalnych. |
Tabela 5
Opony przeznaczone do pochodnych motocykli (1)
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||
|
| Dmin. | D | Dmax. |
|
|
3.00– 8C |
| 359 | 369 | 379 |
|
|
3.00– 10C | 2.10 | 410 | 420 | 430 | 80 | 86 |
3.00– 12C |
| 459 | 471 | 479 |
|
|
3.50– 8C |
| 376 | 386 | 401 |
|
|
3.50– 10C | 2.50 | 427 | 437 | 452 | 92 | 99 |
3.50– 12C |
| 478 | 488 | 503 |
|
|
4.00– 8C |
| 405 | 415 | 427 |
|
|
4.00– 10C | 3.00 | 456 | 466 | 478 | 108 | 117 |
4.00– 12C |
| 507 | 517 | 529 |
|
|
4.50– 8C |
| 429 | 439 | 453 |
|
|
4.50– 10C | 3.50 | 480 | 490 | 504 | 125 | 135 |
4.50– 12C |
| 531 | 541 | 555 |
|
|
5.00– 8C |
| 455 | 465 | 481 |
|
|
5.00– 10C | 3.50 | 506 | 516 | 532 | 134 | 145 |
5.00– 12C |
| 555 | 567 | 581 |
|
|
Tabela 6
Opony motocyklowe
Rozmiary opon niskociśnieniowych
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||
|
| Dmin. | D | Dmax. |
|
|
5.4– 10 |
| 474 | 481 | 487 |
|
|
5.4– 12 |
| 525 | 532 | 547 |
|
|
5.4– 14 | 4.00 | 575 | 582 | 598 | 135 | 143 |
5.4– 16 |
| 626 | 633 | 649 |
|
|
6.7– 10 |
| 532 | 541 | 561 |
|
|
6.7– 12 | 5.00 | 583 | 592 | 612 | 170 | 180 |
6.7– 14 |
| 633 | 642 | 662 |
|
|
Tabela 7
Opony motocyklowe
Rozmiary i wymiary opon amerykańskich
Rozmiar opony | Kod szerokości obręczy pomiarowej | Średnica całkowita (mm) | Szerokość przekroju (mm) | Maksymalna całkowita szerokość (mm) | ||
|
| Dmin. | D | Dmax. |
|
|
MH90 – 21 | 1.85 | 682 | 686 | 700 | 80 | 89 |
MJ90 – 18 | 2.15 | 620 | 625 | 640 | 89 | 99 |
|
|
|
|
| ||
MJ90 – 19 | 2.15 | 645 | 650 | 665 | ||
ML90 – 18 | 2.15 | 629 | 634 | 650 | 93 | 103 |
|
|
|
|
| ||
ML90 – 19 | 2.15 | 654 | 659 | 675 | ||
MM90 – 19 | 2.15 | 663 | 669 | 685 | 95 | 106 |
MN90 – 18 | 2.15 | 656 | 662 | 681 | 104 | 116 |
MP90 – 18 | 2.15 | 667 | 673 | 692 | 108 | 120 |
MR90 – 18 | 2.15 | 680 | 687 | 708 | 114 | 127 |
MS90 – 17 | 2.50 | 660 | 667 | 688 | 121 | 134 |
MT90 – 16 | 3.00 | 642 | 650 | 672 | 130 | 144 |
|
|
|
|
| ||
MT90 – 17 | 3.00 | 668 | 675 | 697 | ||
MU90 – 15M/C | 3.50 | 634 | 642 | 665 | 142 | 158 |
|
|
|
|
| ||
MU90 – 16 | 3.50 | 659 | 667 | 690 | ||
MV90 – 15M/C | 3.50 | 643 | 651 | 675 | 150 | 172 |
MP85 – 18 | 2.15 | 654 | 660 | 679 | 108 | 120 |
MR85 – 16 | 2.15 | 617 | 623 | 643 | 114 | 127 |
MS85 – 18 | 2.50 | 675 | 682 | 702 | 121 | 134 |
MT85 – 18 | 3.00 | 681 | 688 | 709 | 130 | 144 |
MU85 16M/C | 3.50 | 650 | 658 | 681 | 142 | 158 |
MV85 – 15M/C | 3.50 | 627 | 635 | 658 | 150 | 172 |
(1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54, załącznik 5, część I, tabela A.
ZAŁĄCZNIK 6
METODA POMIARU OPON PNEUMATYCZNYCH
1. | Oponę należy założyć na obręcz pomiarową określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12 niniejszego regulaminu i napełnić powietrzem do ciśnienia określonego przez producenta. |
| Ciśnienie można również określić w następujący sposób: |
Wersja opony | Kategoria prędkości | Ciśnienie | ||
|
| bar | kPa | |
Standardowa | F, G, J, K, L, M, N, P, Q, R, S | 2,25 | 225 | |
T, U, H, V, W | 2,80 | 280 | ||
Wzmocniona | F do P |
|
| |
| Q, R, S, T, U, H, V | 3,30 | 330 | |
Pochodne motocykli (1) | 4PR | F do M | 3,50 | 350 |
| 6PR | 4,00 | 400 | |
| 8PR | 4,50 | 450 | |
Motorower | Standardowa | B | 2,25 | 225 |
Wzmocniona | B | 2,80 | 280 | |
(1) (1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54. |
| Inne wersje opon należy napompować do ciśnienia określonego przez producenta opony. |
2. | Oponę osadzoną na obręczy należy poddać kondycjonowaniu do temperatury otoczenia w laboratorium przez co najmniej 24 godziny. |
3. | Ciśnienie należy skorygować do wartości podanej w pkt 1 powyżej. |
4. | Szerokość całkowitą mierzy się za pomocą sprawdzianu szczękowego w sześciu równoodległych od siebie punktach na oponie z uwzględnieniem grubości pasków ochronnych i użebrowania. Za szerokość całkowitą przyjmuje się największą zmierzoną wartość. |
5. | Średnica zewnętrzna jest określana poprzez zmierzenie maksymalnego obwodu i podzielenie uzyskanej w ten sposób wartości przez π (3,1416). |
ZAŁĄCZNIK 7
PROCEDURA BADANIA CHARAKTERYSTYKI NOŚNOŚCI W ZALEŻNOŚCI OD PRĘDKOŚCI
1. | PRZYGOTOWANIE OPONY |
1.1. | Nową oponę należy założyć na obręcz badawczą określoną przez producenta zgodnie z pkt 4.1.12 niniejszego regulaminu. |
1.2. | Oponę należy napompować do właściwego ciśnienia podanego w poniższej tabeli: |
Ciśnienie w chwili badania (bar) | ||||
Rozmiar opony | Kategoria prędkości | Ciśnienie wewnętrzne | ||
bar | kPa | |||
Standardowa | F, G, J, K | 2,50 | 250 | |
L, M, N, P | 2,50 | 250 | ||
Q, R, S | 3,00 | 300 | ||
T, U, H, V | 3,50 | 350 | ||
Wzmocniona | F, G, J, K, L, M, N, P | 3,30 | 330 | |
Q, R, S, T, U, H, V | 3,90 | 390 | ||
Pochodne motocykli (1) | 4PR | F, G, J, K, L, M | 3,70 | 370 |
6PR | 4,50 | 450 | ||
8PR | 5,20 | 520 | ||
Motorower | Standardowa | B | 2,50 | 250 |
Wzmocniona | B | 3,00 | 300 | |
(1) Od daty wejścia w życie suplementu 8 do niniejszego regulaminu homologacje tych opon nie będą udzielane na podstawie regulaminu nr 75. Powyższe rozmiary opon są obecnie uwzględnione w regulaminie nr 54. |
| Dla prędkości powyżej 240 km/h ciśnienie badawcze wynosi 3,20 bar (320 kPa). |
| Inne typy opon należy napompować do ciśnienia określonego przez producenta. |
1.3. | Producent może zażądać, z podaniem uzasadnienia, aby w badaniu zastosowano inne ciśnienie wewnętrzne niż podane w pkt 1.2 powyżej. W takim przypadku oponę należy napełnić powietrzem do ciśnienia wymaganego przez producenta. |
1.4. | Oponę założoną na obręcz należy poddać kondycjonowaniu w temperaturze pomieszczenia badawczego przez co najmniej trzy godziny. |
1.5. | Ciśnienie wewnętrzne należy ponownie skorygować do wartości określonej w pkt 1.2 lub 1.3 powyżej. |
2. | PROCEDURA BADAWCZA |
2.1. | Obręcz z założoną oponą należy zamontować na osi badawczej i docisnąć do zewnętrznej powierzchni czołowej gładkiego bębna badawczego o średnicy 1,70 m ± 1 % lub 2,0 m ± 1 %. |
2.2. | Do osi badawczej należy przyłożyć obciążenie równe 65 % następujących wartości: |
2.2.1. | największego obciążenia odpowiadającego indeksowi nośności w przypadku opon z indeksem prędkości H włącznie; |
2.2.2. | największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości 240 km/h w przypadku opon z indeksem prędkości „V” (zob. pkt 2.33.3 niniejszego regulaminu); |
2.2.3. | największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości 270 km/h w przypadku opon z indeksem prędkości „W” (zob. pkt 2.33.3); |
2.2.4. | największego obciążenia odpowiadającego maksymalnej prędkości podanej przez producenta opon, które przystosowane są do jazdy z prędkością powyżej 240 km/h (lub odpowiednio 270 km/h) (zob. pkt 6.2.1.1); |
2.2.5. | w przypadku opon przeznaczonych do stosowania w motorowerach (symbol kategorii prędkości „B”) obciążenie badawcze wynosi 65 % na bębnie badawczym o średnicy 1,70 m i 67 % na bębnie badawczym o średnicy 2,0 m. |
2.3. | Ciśnienie w oponach nie może być korygowane w czasie badania, a obciążenie testowe musi być stałe. |
2.4. | W czasie trwania badania temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 ° C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent wyrazi na to zgodę. |
2.5. | Badanie należy przeprowadzić bez żadnych przerw zgodnie z następującymi zasadami: |
2.5.1. | czas przyspieszenia od 0 do początkowej prędkości badania może wynieść 20 minut; |
2.5.2. | początkowa prędkość badania: 30 km/h niższa niż prędkość odpowiadającą symbolowi kategorii prędkości zaznaczonemu na oponie (zob. pkt 2.28.2 niniejszego regulaminu), jeśli stosowany jest bęben badawczy o średnicy 2,0 m lub 40 km/h niższa, jeśli stosowany jest bęben badawczy o średnicy 1,7 m; |
2.5.2.1. | w przypadku opon, które są przeznaczone do stosowania przy prędkościach przekraczających 240 km/h i w miejscu oznaczenia rozmiaru posiadają oznaczenie kodem literowym „V” (lub ponad 270 km/h w odniesieniu do opon, które w miejscu oznaczenia rozmiaru posiadają oznaczenie kodem literowym „Z” ), prędkość maksymalna uwzględniana przy drugiej próbie musi odpowiadać prędkości maksymalnej podanej przez producenta opon (zob. pkt 4.1.15). |
2.5.3. | przedziały prędkości co 10 km/h; |
2.5.4. | czas trwania badania w każdym przedziale: 10 minut; |
2.5.5. | łączny czas trwania badania: 1 godzina; |
2.5.6. | maksymalna prędkość badania: maksymalna prędkość znamionowa typu opony, jeśli badanie jest wykonywane przy zastosowaniu bębna badawczego o średnicy 2,0 m; maksymalna prędkość znamionowa typu opony minus 10 km/h, jeśli badanie jest wykonywane przy zastosowaniu bębna badawczego o średnicy 1,7 m; |
2.5.7. | w przypadku opon motorowerowych (symbol kategorii prędkości B) prędkość badawcza wynosi 50 km/h, rozpędzanie od 0 do 50 km/h trwa 10 minut, czas badania w przedziale prędkości wynosi 30 minut, a łączny czas badania 40 minut. |
2.6. | Jeżeli jednak przeprowadza się drugie badanie dla oceny maksymalnych osiągów opon przeznaczonych do stosowania przy prędkościach powyżej 240 km/h, stosować należy następującą procedurę: |
2.6.1. | czas przyspieszenia od 0 do początkowej prędkości badania: 20 minut; |
2.6.2. | 20 minut przy początkowej prędkości badania; |
2.6.3. | 10 minut do osiągnięcia maksymalnej prędkości badania; |
2.6.4. | pięć minut przy maksymalnej prędkości badania. |
3. | BADANIA RÓWNOWAŻNE |
| Jeżeli zostaje zastosowana metoda badania inna niż opisana powyżej, należy wykazać jej równoważność. |
ZAŁĄCZNIK 8
WYKAZ NOŚNOŚCI OPON W ZALEŻNOŚCI OD PRĘDKOŚCI
Prędkość (km/h) | Zmiany nośności (%) | |||||||||
Motorower | Średnica obręczy o kodzie do 12 włącznie | Średnica obręczy o kodzie 13 i powyżej | ||||||||
Symbol prędkości | Symbol prędkości | |||||||||
B | J | K | L | J | K | L | M | N | P i powyżej | |
|
|
|
|
| Zob. kolumna J |
| ||||
30 | + 30 | + 30 | Zob. kolumna J | + 30 | ||||||
50 | 0 | + 30 | + 30 | |||||||
60 |
| + 23 | + 23 | |||||||
70 |
| + 16 | + 16 | |||||||
80 |
| + 10 | + 10 | + 14 | ||||||
90 |
| + 5 |
| + 7,5 | + 5 |
| + 7,5 | + 7,5 | + 7,5 | + 12 |
100 |
| 0 | 0 | + 5 | 0 | 0 | + 5,0 | + 5 | + 5 | + 10 |
110 |
| -7 | 0 | + 2,5 |
| 0 | + 2,5 | + 2,5 | + 2,5 | + 8 |
120 |
| -15 | -6 | 0 |
|
| 0 | 0 | 0 | + 6 |
130 |
| -25 | -12 | -5 |
|
|
| 0 | 0 | + 4 |
140 |
|
|
|
|
|
|
|
| 0 |
|
ZAŁĄCZNIK 9
PROCEDURA BADANIA DYNAMICZNEGO POWIĘKSZENIA OPON
1. | PRZEDMIOT I ZAKRES ZASTOSOWANIA |
1.1. | Niniejszą procedurę badania stosuje się do opon, o których mowa w pkt 3.4.1 i 4.1 poniżej. |
1.2. | Służy ona określeniu maksymalnego powiększenia opony pod wpływem sił odśrodkowych przy maksymalnej dopuszczalnej prędkości. |
2. | OPIS PROCEDURY BADANIA |
2.1. | Oś badawcza i obręcz muszą zostać sprawdzone tak, by zarówno bicie promieniowe, jak i bicie boczne wynosiło poniżej ± 0,5 mm, przy pomiarze dokonywanym w miejscu osadzenia stopki koła. |
2.2. | Urządzenie służące do sporządzania ilustracji konturowych |
| Każde urządzenie (projektory, aparaty fotograficzne, rzutniki itd.) umożliwiające bezpośrednie określanie zewnętrznego porzecznego konturu albo obwiedni, prostopadle do linii środkowej opony, w miejscu największego odkształcenia bieżnika. |
| Urządzenie powinno ograniczać do minimum wszelkie zakłócenia i zapewnić stały (znany) współczynnik (K) pomiędzy odrysowywanym konturem i rzeczywistymi wymiarami opony. |
| Urządzenie musi pozwolić na odniesienie konturu opony do osi koła. |
2.3. | Odchylenie prędkości obwodowej bieżnika opony, zmierzone za pomocą stroboskopu, nie może przekraczać ± 2 % maksymalnej prędkości danej opony. |
2.4. | Jeżeli zostaje zastosowana inna metoda badania, należy wykazać jej równoważność z powyższą procedurą. |
3. | PRZEPROWADZENIE BADANIA |
3.1. | W czasie trwania badania temperatura w pomieszczeniu badawczym musi wynosić od 20 ° C do 30 °C lub więcej, jeżeli producent opony wyrazi na to zgodę. |
3.2. | Opony poddawane badaniu muszą wcześniej przejść badanie charakterystyki nośności w zależności od prędkości zgodnie z załącznikiem 7 regulaminu, nie wykazując przy tym żadnych wad. |
3.3. | Opona poddawana badaniu jest montowana na kole, którego obręcz odpowiada właściwej normie. |
3.4. | Ciśnienie powietrza w oponie (ciśnienie badawcze) musi odpowiadać wartościom określonym w pkt 3.4.1 poniżej. |
3.4.1. | Opony drogowe o konstrukcji diagonalnej i diagonalnej opasanej. |
Kategoria prędkości | Konstrukcja opony | Ciśnienie badawcze | |
|
| bar | kPA |
P/Q/R/S | standardowa | 2,5 | 250 |
T i powyżej | standardowa | 2,9 | 290 |
3.5. | Zespół opona/koło należy wystawić na działanie temperatury pomieszczenia, w którym przeprowadzane jest badanie, przez przynajmniej trzy godziny. |
3.6. | Po tym okresie kondycjonowania ciśnienie wewnętrzne należy skorygować do wartości wskazanej w pkt 3.4. |
3.7. | Należy założyć zespół opony i obręczy na oś badawczą i zadbać, by zespół obracał się swobodnie. Opona może być obracana bądź za pomocą silnika napędowego działającego na oś z oponą lub przez dociskanie jej do bębna badawczego. |
3.8. | Następnie należy przyśpieszać zespół bez przerwy tak, by w ciągu pięciu minut osiągnąć maksymalną prędkość przewidzianą dla danej opony. |
3.9. | Ustawić urządzenie służące do sporządzania ilustracji konturowych i upewnić się, że jest ono prostopadłe do kierunku obrotów bieżnika opony. |
3.10. | Sprawdzić czy prędkość obwodowa powierzchni bieżnika znajduje się w granicy ± 2 % maksymalnej prędkości przewidzianej dla danej opony. Utrzymywać stałą prędkość urządzenia przez co najmniej pięć minut, a następnie odrysować przekrój poprzeczny opony w obszarze największego odkształcenia lub sprawdzić, czy opona nie wykracza poza obwiednię. |
4. | OCENA |
4.1. | Obwiednia określona dla zamontowanego zespołu opony/koła musi wyglądać tak, jak to przedstawiono na poniższym rysunku. |
Obwiednia w przypadku badania powiększenia odśrodkowego
SG = | Maksymalna całkowita szerokość podczas jazdy (Zmienia się o 1 mm na 0,1 kodu szerokości obręczy w stosunku do obręczy pomiarowej) |
Hdyn = | Promień odśrodkowy – D/2. |
Zgodnie z pkt 6.1.4 i 6.1.5 regulaminu dla obwiedni określono następujące wartości graniczne: |
Kategoria prędkości | H dyn (mm) | |
| Kategoria zastosowania: Normalna | Kategoria zastosowania: Śniegowa i specjalna |
P/Q/R/S | H × 1,10 | H × 1,15 |
T/U/H | H × 1,13 | H × 1,18 |
Ponad 210 km/h | H × 1,16 | – |
4.1.1. | Podstawowe wymiary obwiedni muszą zostać w stosownych przypadkach skorygowane z uwzględnieniem stałego współczynnika K (zob. pkt 2.2 powyżej). |
4.2. | Kontur opony odrysowany przy prędkości maksymalnej nie może wykraczać poza obwiednię, w odniesieniu do osi opony. |
4.3. | Opona nie podlega dalszym badaniom. |