DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 marca 2011 r.
w sprawie utworzenia SHARE-ERIC
(2011/166/UE)
(DUUEL. z 2014 r., Nr 159, poz. 52;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2024 r., poz. 2524)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) (1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 723/2009 upoważnia się Komisję do tworzenia konsorcjów na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (zwanych dalej ERIC).
(2) W dniu 14 grudnia 2010 r. Republika Czeska, Republika Federalna Niemiec, Królestwo Niderlandów oraz Republika Austrii zwróciły się do Komisji o utworzenie konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej dla celów przeprowadzenia badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (zwanego dalej SHARE-ERIC), Królestwo Belgii poparło ten wniosek w dniu 21 stycznia 2011 r., a Szwajcaria zwróciła się o możliwość przystąpienia do SHARE-ERIC jako obserwator.
(3) Królestwo Niderlandów przedstawiło oświadczenie uznające SHARE-ERIC za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 143 lit. g) oraz art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2) oraz za organizację międzynarodową w rozumieniu art. 23 ust. 1 akapit drugi dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (3) z chwilą jego utworzenia.
(4) Komisja, zgodnie ze swoimi obowiązkami określonymi w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009, dokonała oceny wniosku i stwierdziła, że spełnione zostały wymogi określone w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 1 oraz art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zwrócono się do komitetu utworzonego na podstawie art. 20 tego rozporządzenia o opinię w sprawie stworzenia SHARE-ERIC i komitet ten wydał opinię pozytywną.
(6) Przewiduje się, że SHARE-ERIC stanie się ważnym atutem dla innych większych inicjatyw europejskich na rzecz rozwoju badań i innowacji w dziedzinie starzenia się społeczeństwa, takich jak zaproponowana inicjatywa w zakresie wspólnego planowania „ Długie lata, lepsze życie”, wspólny program dotyczący nowoczesnych technologii w służbie osobom starszym oraz europejskie partnerstwo na rzecz innowacji w zakresie aktywności i zdrowia osób starszych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł
Utworzenie SHARE-ERIC
1. Niniejszym tworzy się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej dla badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie, zwane SHARE-ERIC, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 723/2009.
Od momentu wejścia w życie niniejszej decyzji SHARE-ERIC posiada osobowość prawną i w każdym państwie członkowskim posiada zdolność prawną o najszerszym zakresie przyznanym przez prawo krajowe osobom prawnym. SHARE-ERIC może w szczególności nabywać, być właścicielem lub zbywać mienie ruchome i nieruchome oraz własność intelektualną, zawierać umowy i być stroną w postępowaniach sądowych.
2. Jak uzgodnili członkowie SHARE-ERIC, statut konsorcjum jest załączony do niniejszej decyzji. Procedura zmiany statutu jest określona w statucie oraz w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009. Statut jest publicznie dostępny na stronie internetowej ERIC oraz w jego siedzibie statutowej.
3. Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
4. Niniejsza decyzja wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowana we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 marca 2011 r.
ZAŁĄCZNIK
STATUT SHARE-ERIC
dotyczący utworzenia i prowadzenia badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE) [1]
Treść
Artykuł 1 Utworzenie SHARE-ERIC
Artykuł 2 Siedziba statutowa i język roboczy
Artykuł 3 Zadania
Artykuł 4 Zasady
Artykuł 5 Organy SHARE-ERIC i partnerskie instytucje naukowe
Artykuł 6 Rada
Artykuł 7 Zarząd
Artykuł 8 Zakres działania
Artykuł 9 Składki do budżetu
Artykuł 10 Odpowiedzialność i ubezpieczenie
Artykuł 11 Własność intelektualna
Artykuł 12 Rozpowszechnianie i wykorzystanie danych SHARE
Artykuł 13 Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe
Artykuł 14 Zatrudnienie
Artykuł 15 Zmiany
Artykuł 16 Przystąpienie do statutu
Artykuł 17 Czas istnienia organizacji
Artykuł 18 Dostępność statutu
Załącznik 1 Partnerskie instytucje naukowe i kierownicy na poziomie krajowym
Załącznik 2 Naukowa rada monitorująca
Załącznik 3 Szacunkowe koszty badania i koszty operacyjne
Załącznik 4 Procedura przetargu ograniczonego
Republika Austrii
Królestwo Belgii
Republika Czeska
Republika Federalna Niemiec
Królestwo Niderlandów,
zwane dalej „ Umawiającymi się Stronami”,
PRAGNĄC wzmocnić pozycję Europy i Umawiających się Stron w zakresie badań na świecie, jak również zacieśnić współpracę naukową sięgającą poza granice państw i obejmującą różne dyscypliny,
UWZGLĘDNIAJĄC sprawozdanie Komisji Europejskiej przedłożone Radzie Europejskiej w 2001 r. (dokument Rady 6997/01), w którym starzenie się społeczeństwa oraz związane z nim społeczne i gospodarcze wyzwania dla wzrostu gospodarczego i dobrobytu uznano za jeden z najbardziej palących problemów w Europie XXI w., oraz w którym określono poważne luki w infrastrukturze w odniesieniu do zrozumienia problemu starzenia się indywidualnych osób oraz społeczeństw oraz w którym wzywa się do „zbadania możliwości przeprowadzenia, we współpracy z państwami członkowskimi, europejskiego przekrojowego badania w kwestii starzenia się” w celu wspierania europejskich badań w tym zakresie,
OPIERAJĄC SIĘ na obecnym prototypie badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE), który w trakcie realizowania planu działania Europejskiego Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych wybrano jako prototyp, który stanie się jednym z głównych elementów infrastruktury badawczej Europejskiej Przestrzeni Badawczej,
UZNAJĄC, że to nowe interdyscyplinarne, międzynarodowe i przekrojowe badanie o bezprecedensowej jakości pod względem spójności, zakresu i możliwości przeprowadzenia analizy porównawczej wyników poszczególnych państw, będzie w przyszłości miało istotne znaczenie w wielu różnych dziedzinach nauk podstawowych i stosowanych takich jak demografia, ekonomia, epidemiologia, gerontologia, biologia, medycyna, psychologia, zdrowie publiczne, polityka zdrowotna, socjologia oraz statystyka,
UZNAJĄC, że formułowanie polityki publicznej w oparciu o fakty wymaga zaktualizowanej infrastruktury w zakresie danych,
OCZEKUJĄC, że inne państwa będą uczestniczyły w działaniach podjętych na mocy niniejszego statusu,
UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Utworzenie SHARE-ERIC
1. Niniejszym tworzy się rozproszoną europejską infrastrukturę badawczą nazywaną badaniem dotyczącym zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE).
2. SHARE ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i otrzymuje nazwę SHARE-ERIC (dalej zwane także organizacją).
Artykuł 2
Siedziba statutowa i język roboczy
1. Siedzibą statutową organizacji jest Berlin, Niemcy.
2. W celu przeniesienia siedziby statutowej do Niemiec Umawiające się Strony uzgadniają, że dokonają stosownej zmiany statutu po dostarczeniu przez władze niemieckie niezbędnego oświadczenia zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 723/2009. Zmiana ta nie wchodzi w życie przed zakończeniem fazy I, określonej w art. 8.
3. Językiem roboczym organizacji jest język angielski.
Artykuł 3
Zadania
1. W celu zrozumienia zagadnienia starzenia się osób indywidualnych oraz społeczeństw SHARE-ERIC tworzy infrastrukturę składającą się z danych jednostkowych dotyczących gospodarstw domowych i osób fizycznych (dalej zwaną także badaniem). Do głównych zadań tego badania należą:
a) zaprojektowanie podstawowego narzędzia badawczego, dzięki któremu możliwe będzie zebranie istotnych informacji dotyczących gospodarczych, zdrowotnych oraz rodzinno-społecznych warunków życia osób powyżej 50 roku życia oraz ich rodziców;
b) stosowanie tego narzędzia co dwa lata w grupie respondentów w każdym państwie uczestniczącym w konsorcjum oraz utrzymywanie kontaktu ze wszystkimi członkami badanej grupy pomiędzy kolejnymi etapami badania;
c) zebranie uzyskanych informacji w przyjaznej dla użytkownika bazie danych dostępnej dla wszystkich badaczy naukowych z zastosowaniem ograniczeń dotyczących poufności danych oraz należyte utrzymanie tej bazy danych, w tym korygowanie danych podstawowych, imputacja danych oraz prowadzenie dokumentacji.
2. Obecny projekt badania SHARE stale się udoskonala w następujących wymiarach:
a) przedłużenie czasu trwania SHARE w celu utworzenia wiarygodnego panelu, śledzącego proces starzenia się osób oraz ich reakcje na zmiany w środowisku społecznym i gospodarczym;
b) rozszerzenie SHARE na wszystkie państwa członkowskie UE;
c) zwiększenie próby badawczej SHARE, aby przystosować badanie na użytek analiz krajowych. Ogólnie docelowa wielkość próby badawczej wynosi po 6 000 osób w wieku 50 lat lub starszych w każdym państwie uczestniczącym w organizacji;
d) utrzymanie wysokiej jakości w zakresie treści i metodyki badań.
3. SHARE-ERIC realizuje powyższe zadania w ramach działalności niegospodarczej.
Artykuł 4
Zasady
1. SHARE tworzony jest przez badaczy i służy badaczom. Nadrzędnym celem organizacji jest osiągnięcie doskonałej jakości badań naukowych. Nad utrzymaniem doskonałej jakości naukowej w SHARE będzie czuwała niezależna naukowa rada monitorująca (zob. załącznik 2).
2. SHARE jest badaniem ponadnarodowym. Możliwość dokonywania analiz porównawczych wyników poszczególnych państw jest istotnym czynnikiem, który uwzględnia się przy podejmowaniu wszelkich decyzji dotyczących tworzenia badań SHARE. Ponadto przy podejmowaniu decyzji należy uwzględnić możliwość porównania z wynikami analogicznych badań, szczególnie z wynikami badania na temat zdrowia i przechodzenia na emeryturę w USA oraz angielskiego badania przekrojowego w zakresie starzenia się. Tematy o ponadnarodowym potencjale badawczym mają pierwszeństwo przed tematami, które można realizować tylko w pojedynczych państwach.
3. SHARE integruje nauki z dziedziny ekonomii, zdrowia oraz nauki społeczne. Tematy o interdyscyplinarnym potencjale badawczym mają pierwszeństwo przed tematami, które odnoszą się tylko do jednej dyscypliny.
4. SHARE jest badaniem przekrojowym, śledzącym proces starzenia się osób indywidualnych. Tematy o przekrojowym potencjale badawczym mają pierwszeństwo przed tematami, które odnoszą się do pojedynczych odcinków czasu.
5. Aby sprostać wyzwaniom związanym ze starzeniem się społeczeństw we wszystkich państwach UE, badania w ramach SHARE wspierają formułowanie strategii UE opartych na faktach, takich jak inicjatywa przewodnia strategii Europa 2020 „Unia innowacji”.
Artykuł 5
Organy SHARE-ERIC i partnerskie instytucje naukowe
1. Organami SHARE-ERIC są: zgromadzenie ogólne, zwane dalej radą (zob. art. 6), oraz zarząd (zob. art. 7).
2. Na wniosek zarządu i w świetle zasad określonych w art. 4 każda Umawiająca się Strona wybiera instytucję badawczą odpowiedzialną za wykonanie zadań naukowych SHARE-ERIC w jej kraju (zwaną dalej partnerską instytucją naukową).
3. Jeżeli partnerska instytucja naukowa naruszy zasady określone w art. 4, Umawiająca się Strona może na wniosek zarządu zastąpić daną instytucję inną instytucją.
4. W przypadku proponowania nowej partnerskiej instytucji naukowej lub zmiany instytucji zarząd zwraca się o poradę do naukowej rady monitorującej (zob. załącznik 2).
5. Bieżący wykaz partnerskich instytucji naukowych znajduje się w załączniku 1.
Artykuł 6
Rada
1. Każda Umawiająca się Strona jest reprezentowana w radzie przez najwyżej dwóch przedstawicieli. Przedstawiciele w radzie są powoływani i odwoływani przez Umawiającą się Stronę. Każda Umawiająca się Strona informuje przewodniczącego rady na piśmie i bez zbędnych opóźnień o powołaniu lub odwołaniu swoich przedstawicieli do rady.
2. Każdej Umawiającej się Stronie przysługuje w radzie jeden głos. Decyzje podejmowane są zwykłą większością głosów, chyba że w niniejszym statucie postanowiono inaczej. W przypadku braku rozstrzygnięcia głosowania o wyniku decyduje głos państwa goszczącego.
3. Osoby na stanowisko przewodniczącego i wiceprzewodniczącego wybierane są przez radę spośród przedstawicieli Umawiających się Stron na okres dwóch lat. Osoby wybrane na stanowiska przewodniczącego i wiceprzewodniczącego stają się neutralnymi i niezależnymi członkami (supra partes) i opuszczają swoje delegacje. Umawiające się Strony, których przedstawiciele opuszczają delegacje, powołują innego przedstawiciela, który reprezentuje je w radzie.
4. Spotkania rady odbywają się przynajmniej raz w roku. Spotkania rady zwoływane są przez przewodniczącego rady. Spotkania rady zwoływane są także na wniosek przynajmniej dwóch Umawiających się Stron. Nadzwyczajne spotkania rady mogą być także zwoływane na wniosek koordynatora (zob. art. 7), jeżeli jest to wymagane ze względu na interes organizacji.
5. Rada otrzymuje od zarządu i zatwierdza sprawozdanie roczne, sprawozdanie finansowe oraz roczny plan wydatków. Przynajmniej raz w roku rada dokonuje przeglądu rzeczywistych i prognozowanych kosztów badań i kosztów operacyjnych. Rada, działając jednomyślnie, może zatwierdzić zmianę wysokości składki w odniesieniu do tych innych wspólnych kosztów w rocznym planie wydatków, które nie są pokrywane z żadnego innego źródła finansowania (art. 9 ust. 5).
6. Rada otrzymuje i zatwierdza roczny plan działania określający rozległe cele badawcze SHARE, główny obszar następnego etapu badań, proces certyfikacji oraz harmonogram badania i rozpowszechniania informacji. Co dwa lata rada otrzymuje sprawozdanie sporządzone przez naukową radę monitorującą.
7. Kwalifikowaną większością głosów (przynajmniej dwie trzecie Umawiających się Stron) rada wybiera koordynatora, koordynatorów obszarów oraz innych członków zarządu zgodnie z art. 7, po otrzymaniu stosownych nominacji od partnerskich instytucji naukowych.
8. Przed przystąpieniem do SHARE-ERIC zgodnie z art. 16 państwa uczestniczące w SHARE-ERIC mogą być członkami rady jako obserwatorzy bez prawa głosu poprzez podpisanie protokołu ustaleń w sprawie przygotowania badania dotyczącego zdrowia, starzenia i przechodzenia na emeryturę w Europie (w dniu 15 lipca 2009 r.).
Artykuł 7
Zarząd
1. Zarząd składa się z maksymalnie sześciu członków, w tym:
a) dyrektora SHARE (zwanego dalej koordynatorem);
b) trzech koordynatorów obszarów reprezentujących trzy obszary badawcze SHARE (gospodarkę, zdrowie, powiązania społeczno-rodzinne);
c) w razie potrzeby innych badaczy reprezentujących ważną dziedzinę naukową lub ważne centrum operacyjne SHARE.
2. Członkowie zarządu muszą być badaczami uznanymi w skali międzynarodowej z doświadczeniem w prowadzeniu badań nad starzeniem się lub zarządzaniu badaniami.
3. Zarząd przedkłada radzie wnioski w sprawie wszelkich decyzji strategicznych i budżetowych. Zarząd jest odpowiedzialny za wszelkie procesy finansowe i procesy zarządzania, dzięki którym utrzymywana jest integralność naukowa, możliwość porównywania wyników badań poszczególnych państw oraz ogólna równowaga koncepcji badania SHARE. W szczególności zarząd jest odpowiedzialny za finanse i wykonywanie zadań SHARE-ERIC oraz spełnianie wymogów prawnych takich jak zachowanie poufności danych oraz stosowanie przepisów dotyczących bezpieczeństwa na poziomie europejskim.
4. Zarząd przedkłada radzie roczne sprawozdanie dotyczące stanu badania, wniosek w sprawie rocznego planu wydatków oraz planu działania, a także sporządza sprawozdanie finansowe.
5. Zarządowi przewodniczy koordynator, który jest prawnym przedstawicielem SHARE-ERIC. Koordynator jest odpowiedzialny za realizację badania i za utrzymanie wysokich norm metodologicznych we wszystkich państwach biorących udział w badaniu na tym samym poziomie.
6. Koordynatorzy obszarów są odpowiedzialni za przeprowadzenie badania o doskonałej jakości z naukowego punktu widzenia w obszarze, który reprezentują. W szczególności odpowiadają oni za sporządzenie kwestionariusza dotyczącego obszaru, który reprezentują, oraz za spójność danych przedstawianych odbiorcom ze świata nauki.
7. Zarząd zasięga rady ekspertów zewnętrznych i powołuje radę naukowców, która doradza we wszelkich kwestiach związanych z nauką (naukową radę monitorującą). Rada ta jest niezależna od organizacji (zob. załącznik 2).
8. Stosunki między zarządem a naukową radą monitorującą reguluje umowa konsorcyjna.
Artykuł 8
Zakres działania
1. Organizacja przeprowadzi badania składające się z siedmiu etapów podzielonych na trzy fazy:
a) w fazie I, w latach 2010 i 2011, organizacja przeprowadza wstępne badanie na pełną skalę, opierając się na projekcie badania sporządzonym w fazie przygotowawczej;
b) w fazie II organizacja przeprowadza trzy dodatkowe badania na pełną skalą, odpowiednio w latach 2012/13, 2014/15 oraz 2016/17, aktualizuje projekt badania, by zachować wysoką jakość oraz rozpowszechnia dane;
c) po otrzymaniu pozytywnej oceny naukowej w fazie III organizacja przeprowadza kolejne trzy badania na pełną skalą, odpowiednio w latach 2018/19, 2020/21 oraz 2022/23, aktualizuje projekt badania, by zachować wysoką jakość oraz rozpowszechnia dane.
Artykuł 9
Składki do budżetu
1. Składki Umawiających się Stron przeznaczone są na pokrycie kosztów przeprowadzenia siedmiu etapów badania w każdym państwie, kosztów koordynacji oraz kosztów wspólnych takich jak koszty aktualizacji projektu badania, rozpowszechniania danych zgromadzonych podczas siedmiu etapów badania oraz środki przeznaczone na wykonywanie funkcji koordynatora, koordynatorów obszarów oraz na działalność naukowej rady monitorującej.
2. Składki Umawiających się Stron są przeznaczone na pokrycie czterech rodzajów kosztów: (A) kosztów prowadzenia badań w każdym państwie, (B) kosztów operacyjnych związanych z przeprowadzeniem badania w każdym państwie, (C) kosztów koordynacji oraz (D) innych wspólnych kosztów w zakresie, w jakim koszty te nie są pokryte z innych źródeł finansowania. W załączniku 3 znajduje się tabela przedstawiająca wstępne oszacowanie kosztów związanych z realizacją fazy I.
3. Każda Umawiająca się Strona przekazuje SHARE-ERIC, bezpośrednio lub za pośrednictwem partnerskiej instytucji naukowej, za którą jest odpowiedzialna, środki na pokrycie kosztów badania, przypadających na dane państwo (zob. kolumna A wstępnego oszacowania znajdującego się w załączniku 3).
4. Każda Umawiająca się Strona przekazuje partnerskiej instytucji naukowej, za którą jest odpowiedzialna, środki na pokrycie kosztów operacyjnych, przypadających na dane państwo (zob. kolumna B wstępnego oszacowania znajdującego się w załączniku 3).
5. Republika Federalna Niemiec pokrywa koszty koordynacji badania (zob. kolumna C wstępnego oszacowania znajdującego się w załączniku 3).
6. Każda Umawiająca się Strona wnosi do SHARE-ERIC składkę na pokrycie tej części wspólnych kosztów badania, która nie jest pokryta z innych źródeł finansowania. Wkład każdej z Umawiających się Stron jest proporcjonalny do wartości dochodu narodowego brutto na mieszkańca pochodzącej z najnowszych badań Eurostatu, z zastrzeżeniem, że wkład ten nie jest niższy niż połowa średniego wkładu i wyższy niż wartość średniego wkładu pomnożona przez 1,5. Poszczególne elementy innych kosztów wspólnych przedstawiono w rocznym planie wydatków (zob. kolumna D wstępnego oszacowania znajdującego się w załączniku 3).
7. SHARE-ERIC lub partnerskie instytucje naukowe mogą jako konsorcjum zareagować na zaproszenie do składania wniosków Komisji Europejskiej, Krajowego Instytutu ds. Starzenia w USA oraz innych ponadnarodowych i krajowych organizacji finansujących, które przekazują środki na realizację całych projektów albo pokrycie części lub całości wspólnych kosztów wyszczególnionych w kolumnie D znajdującej się w załączniku 3.
Artykuł 10
Polityka w zakresie oceny naukowej
1) Co sześć lat przeprowadzana jest ocena naukowa działalności i usług SHARE-ERIC. Ocenę te przeprowadza panel najwyższej klasy niezależnych, międzynarodowych zewnętrznych specjalistów ds. oceny. Panel ten sporządzi sprawozdanie z oceny i przedstawi je radzie.
2) Polityka w zakresie oceny naukowej zostanie określona w zarządzeniach SHARE, które przyjmie rada.
Artykuł 11
Własność intelektualna
1. Dla celów niniejszego statutu pojęcie „własność intelektualna” będzie rozumiane zgodnie z art. 2 Konwencji ustanawiającej Światową Organizację Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. SHARE-ERIC jest właścicielem badania i jego wszystkich danych, w tym dodatków certyfikowanych przez SHARE, metadanych i paradanych, wszystkich plików z adresami i łączami, wszystkich publikacji wydanych przez SHARE-ERIC, w tym jego stron internetowych, oraz wszelkich praw własności intelektualnej wynikających ze stworzenia tego badania i jego przeprowadzenia.
3. (skreślony).
Artykuł 12
Upowszechnianie i wykorzystanie danych SHARE
1. SHARE-ERIC bez zwłoki upowszechnia w środowisku naukowym zgromadzone dane po ich oczyszczeniu, imputacji i dokumentacji zgodnie z art. 4 lit. e) rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej, po uwzględnieniu międzynarodowych i krajowych przepisów o ochronie danych.
2. Korzystanie z danych SHARE jest bezpłatne dla środowiska naukowego. Zarząd tworzy radę użytkowników reprezentującą interesy użytkowników ze świata nauki uwzględniając zalecenia naukowej rady monitorującej.
3. Wykorzystanie i gromadzenie danych SHARE podlega europejskim i krajowym przepisom dotyczącym ochrony danych. W odniesieniu do gromadzenia, przetwarzania i późniejszego upowszechniania danych na szczeblu krajowym SHARE-ERIC i naukowe instytucje partnerskie działają jako „współadministratorzy” zgodnie z art. 26 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Użytkownicy, którzy nie podlegają prawodawstwu wspólnotowemu, mogą korzystać z danych SHARE pod warunkiem że podpiszą oświadczenie o zachowaniu poufności danych korzystając z formularza sporządzonego przez Komisję Europejską (decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/914 z dnia 4 czerwca 2021 r. w sprawie standardowych klauzul umownych dotyczących przekazywania danych osobowych do państw trzecich na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679).
Artykuł 13
Zamówienia publiczne i zwolnienia podatkowe
1. SHARE-ERIC traktuje podmioty pragnące wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz podmioty biorące udział w przetargu na takich samych warunkach i w sposób niedyskryminujący, niezależnie od tego, czy siedziba podmiotu znajduje się na terytorium Unii Europejskiej czy poza nim. Wszelkie postępowania o udzielenie zamówienia powinny być zgodne z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2. Ogólnie procedura udzielenia zamówień publicznych przez SHARE-ERIC podlega przepisom dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (1), z zastosowaniem progów zmienionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1422/2007 (2), dalszym zmianom oraz stosownym krajowym przepisom dotyczącym procedury udzielania zamówień publicznych.
3. W odniesieniu do zamówień na usługi badawcze i rozwojowe, z których korzyści odnosi całe środowisko naukowe i za które całość wynagrodzenia wypłaca SHARE-ERIC, obowiązuje art. 16 lit. f) dyrektywy 2004/18/WE i stosowana jest procedura ograniczona (zob. załącznik 4). W przypadku procedur ograniczonych, procedur negocjacyjnych z publikacją ogłoszenia oraz procedurze dialogu konkurencyjnego instytucje zamawiające mogą ograniczyć liczbę odpowiednich kandydatów, których zaproszą do złożenia ofert, negocjacji lub prowadzenia dialogu, o ile dostateczna liczba odpowiednich kandydatów jest dostępna.
4. Zwolnienia podatkowe na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE (3) oraz art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 (4) stosuje się do zakupów towarów i usług, które są przeznaczone do użytku służbowego przez SHARE-ERIC, są przez konsorcjum nabywane i opłacane oraz w przypadku których kwoty podatku VAT do zwrotu przekraczają łączną kwotę 25 EUR na fakturę. Zwolnienia te nie obejmują zamówień dokonywanych przez poszczególnych członków.
Stosowanie akapitu pierwszego nie może jednak spowodować zakłócenia konkurencji.
5. Wyrobom akcyzowym, jak określono w art. 1 ust. 1 lit. b) i c) dyrektywy Rady 2020/262/WE (5) może zostać udzielone zwolnienie z podatku akcyzowego zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) tej dyrektywy, pod warunkiem że te wyroby akcyzowe są przeznaczone wyłącznie do użytku służbowego przez SHARE-ERIC i są nabywane i opłacane przez nie.
Nie przyznaje się zwolnienia z podatku akcyzowego na wyroby akcyzowe przeznaczone na użytek własny pracowników SHARE-ERIC lub osób trzecich.
6. Podatek płacony za produkty energetyczne i energię elektryczną zgodnie z definicją w art. 1 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2020/262/WE może zostać zwrócony zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) i art. 11 ust. 2 tej dyrektywy, pod warunkiem że te produkty energetyczne i energia elektryczna są przeznaczone wyłącznie do użytku służbowego SHARE-ERIC i są przez nie zamawiane i opłacane oraz że kwota należności przekracza łączną kwotę 25 EUR na fakturę.
Nie przyznaje się żadnych zwolnień z podatku na produkty energetyczne i energię elektryczną przeznaczone na użytek własny pracowników SHARE-ERIC lub osób trzecich.
Artykuł 14
Zatrudnienie
1. SHARE-ERIC jest pracodawcą stosującym zasadę równości szans. Umowy o pracę są zgodne z przepisami obowiązującymi w państwie zatrudnienia danego pracownika.
2. Zgodnie z wymaganiami prawodawstwa krajowego każda Umawiająca się Strona ułatwia w ramach swoich kompetencji swobodny przepływ oraz pobyt obywateli państw będących Umawiającymi się Stronami zaangażowanych w realizację zadań SHARE-ERIC oraz członków ich rodzin.
Artykuł 15
Zmiany
1. Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością głosów, ma prawo dokonać zmian w niniejszym statucie i załącznikach do niego. Do dokonania zmiany któregokolwiek z niniejszych artykułów lub załączników wymagana jest większość dwóch trzecich głosów. Data wprowadzenia każdej zmiany jest ogłaszana w niniejszym statucie.
2. Statut SHARE-ERIC jest zawsze zgodny z rozporządzeniem (WE) nr 723/2009 w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej oraz innymi stosowanymi przepisami i regulacjami europejskimi.
Artykuł 16
Przystąpienie do statutu
1. Po wejściu w życie niniejszego statutu każdy rząd może przystąpić do statutu po uzyskaniu zgody dwóch trzecich Umawiających się Stron w radzie oraz po wynegocjowaniu odpowiednich warunków. Umawiające się Strony oraz przystępujący rząd lub przystępujące rządy uzgadniają warunki przystąpienia.
2. Na wniosek zarządu i w świetle zasad określonych w art. 4 Umawiająca się Strona wybiera instytucję badawczą odpowiedzialną za realizację zadań naukowych SHARE-ERIC w jej kraju.
3. W przypadku proponowania nowej naukowej instytucji partnerskiej zarząd zwraca się o poradę do naukowej rady monitorującej.
Artykuł 17
Długość istnienia organizacji
1. Organizacja działa w okresie do dnia 31 grudnia 2024 r. Obejmuje on fazy I, II oraz III, jak określono w art. 8.
2. Umawiająca się Strona może wystąpić z organizacji po zakończeniu fazy I lub fazy II.
3. Rada może zlikwidować organizację, składając wniosek określający stosowną procedurę i ramy czasowe, zatwierdzony większością dwóch trzecich głosów, w szczególności jeżeli organizacja podejmie decyzję o rezygnacji z realizacji fazy III.
4. W terminie 10 dni od podjęcia takiej decyzji należy zawiadomić o tym Komisję Europejską, zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
Artykuł 18
Dostępność statutu
Statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej SHARE-ERIC, zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
Artykuł 19
Długość istnienia organizacji
1) Organizację ustanawia się na czas nieokreślony.
2) Umawiająca się Strona może wystąpić z SHARE-ERIC, powiadamiając na piśmie przewodniczącego z dwudziestoczteromiesięcznym wyprzedzeniem. Data wystąpienia musi zbiegać się z końcem jednego z etapów SHARE.
3) Organizacja może zostać zlikwidowana na podstawie wniosku, określającego procedurę i ramy czasowe, jeżeli zostanie on zatwierdzony przez radę większością dwóch trzecich głosów.
4) W terminie 10 dni od podjęcia takiej decyzji należy zawiadomić o tym Komisję Europejską, zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Niezwłocznie po zamknięciu postępowania likwidacyjnego, a w każdym przypadku nie później niż w ciągu dziesięciu dni od zamknięcia tego postępowania ERIC powiadamia o tym fakcie Komisję.
(1) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.
(2) Dz.U. L 317 z 5.12.2007, s. 34.
(3) Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r.28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/ 112/oj).
(4) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r.15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2011/282/oj).
(5) Dyrektywa Rady (UE) 2020/262 z dnia 19 grudnia 2019 r.19 grudnia 2019 r. ustanawiająca ogólne zasady dotyczące podatku akcyzowego (Dz.U. L 58 z 27.2.2020, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2020/262/
ZAŁĄCZNIK 1
PARTNERSKIE INSTYTUCJE NAUKOWE I KIEROWNICY NA POZIOMIE KRAJOWYM
Państwo | Uczestniczące organizacje | Krótki opis |
Austria | Uniwersytet w Linzu, Zakład Ekonomii | W Zakładzie Ekonomii Uniwersytetu w Linzu realizowana jest austriacka część projektu SHARE. Badania zakładu skupiają się na następujących dziedzinach: ekonomia pracy, ekonomia sektora publicznego, zagadnienia związane z reformą systemów emerytalnych oraz ekonomia środowiska. Zakład będzie reprezentowany przez Rudolfa Wintera-Ebmera, profesora ekonomii i specjalisty w dziedzinie ekonomii empirycznej w zakresie pracy. |
Belgia | Uniwersytet w Antwerpii, CSP | Głównym celem CSP jest prowadzenie badań nad adekwatnością polityk społecznych. Badania te są głównie oparte na sporządzaniu szeroko zakrojonych ankiet dotyczących sytuacji socjoekonomicznej w gospodarstwach domowych. Zespołem belgijskim będzie kierował starszy analityk Karel van den Bosch. |
Belgia | Uniwersytet w Liège, CREPP | Do głównych obszarów specjalizacji CREPP należą: zabezpieczenie społeczne, zachowanie osób przechodzących na emeryturę, samopoczucie osób starszych oraz przeniesienie świadczeń na następne pokolenia. Sergio Perelman jest odpowiedzialny za koordynację projektu SHARE we frankofońskiej społeczności w Belgii. |
Republika Czeska | CERGE-EI, Praga | CERGE-EI jest podmiotem w pełni akredytowanym w Stanach Zjednoczonych i w Czechach. Instytut zajmuje się głównie badaniem przemian społecznych, gospodarczych i politycznych następujących w państwach Europy Środkowej i Wschodniej oraz w regionie byłego Związku Radzieckiego. Zespołem czeskim będzie kierował Radim Bohacek. |
Niemcy | Uniwersytet w Mannheim, Instytut Badawczy ds. Ekonomii Starzenia się w Mannheim (MEA) | MEA to ośrodek, o światowej renomie, doskonalenia badań nad ekonomią starzenia się. Do obszarów badań instytutu należą: oszczędności, ubezpieczenia społeczne oraz porządek publiczny; makroekonomiczne skutki starzenia się społeczeństwa, oraz zdrowie publiczne. MEA jest reprezentowany przez Axela Börscha-Supana, dyrektora, który był odpowiedzialny za koordynację grupy projektów SHARE. |
Niderlandy | Uniwersytet w Tilburgu, Netspar | Netspar jest naukową siecią badawczą zajmującą się zagadnieniem rent, emerytur oraz starzenia się, która jest związana z Wydziałem Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Tilburgu. Jej dyrektor generalny, Frank van der Duyn Schouten, będzie kierował holenderską częścią projektu SHARE. |
ZAŁĄCZNIK 2
NAUKOWA RADA MONITORUJĄCA
Artykuł 1
Utworzenie rady
Zarząd stworzy ciało doradcze składające się przynajmniej z sześciu wybitnych, niezależnych i doświadczonych naukowców (zwane dalej naukową radą monitorującą) i pełniące rolę zewnętrznego organu doradczego na potrzeby badania, który będzie kontrolował jakość pracy konsorcjum badawczego oraz okresowo doradzał radzie i konsorcjum badawczemu.
Artykuł 2
Niezależność
Naukowa rada monitorująca jest niezależna od SHARE-ERIC.
Artykuł 3
Zadania
1. Głównym zadaniem naukowej rady monitorującej jest monitorowanie jakości naukowej projektu SHARE. Przynajmniej raz w roku rada powinna przekazać informację zwrotną zarządowi i konsorcjum badawczemu.
2. Co dwa lata naukowa rada monitorująca przedkłada radzie SHARE-ERIC pisemne sprawozdanie. W sprawozdaniu tym należy również dokonać oceny usług oferowanych osobom korzystającym z danych SHARE.
3. Na samym początku oraz po upływie około trzech lat naukowa rada monitorująca dokonuje szczegółowego przeglądu strategii naukowej SHARE, analizując innowacyjne dziedziny oraz możliwe sposoby gromadzenia danych.
Artykuł 4
Skład
1. Członkowie naukowej rady monitorującej wybierają nowych członków, jeżeli uważają, że jest to niezbędne do zapewnienia dostatecznej reprezentacji wszystkich obszarów naukowych objętych przez SHARE.
2. Przynajmniej jeden członek rady uczestniczy w angielskim badaniu przekrojowym w zakresie starzenia się, aby zapewnić bliską współpracę, jeżeli chodzi o to badanie i udzielać dodatkowych rad i wskazówek korzystając z doświadczeń zdobytych podczas tego badania.
3. Przynajmniej jeden członek rady uczestniczy w badaniu na temat zdrowia i przechodzenia na emeryturę w USA, aby zapewnić bliską współpracę, jeżeli chodzi o to badanie, i udzielać dodatkowych rad i wskazówek korzystając z doświadczeń zdobytych podczas tego badania.
4. Funkcję przewodniczącego naukowej rady monitorującej pełni obecnie Arie Kapteyn.
5. Pozostali członkowie (wraz z obszarami, które reprezentują) to:
Orazio Attanasio (dochody, konsumpcja, oszczędności)
Lisa Berkman (epidemiologia społeczna i biomarkery)
Nicholas Christakis (socjologia medycyny i dane administracyjne)
Mick Couper (metody badawcze, sposoby upowszechniania danych oraz nowe technologie)
Michael Hurd (oszczędności i zdrowie, dostęp do danych i jakość, harmonizacja z badaniem na temat zdrowia i przechodzenia na emeryturę w USA – HRS)
Daniel McFadden (metodyka badań)
Norbert Schwarz (psychologia badania i metodyka dostępu do danych)
Andrew Steptoe (biomarkery, harmonizacja z angielskim badaniem przekrojowym w zakresie starzenia się – ELSA)
Artykuł 5
Budżet
1. Zgodnie z art. 9 ust. 1 statutu SHARE-ERIC przewodniczący naukowej rady monitorującej otrzymuje środki budżetowe na pokrycie kosztów podróży oraz honorariów członków rady. Przewodniczący naukowej rady monitorującej ma pełną swobodę w dysponowaniu środkami budżetowymi.
2. Bieżący budżet roczny wynosi 30 000 EUR. Techniczne zarządzanie budżetem należy do obowiązków personelu zarządu.
ZAŁĄCZNIK 3
WSTĘPNE OSZACOWANIE KOSZTÓW W FAZIE I (ETAP 4)
W niniejszym załączniku przedstawiono wstępne oszacowanie kosztów związanych z przeprowadzeniem etapu 4 projektu SHARE w latach 2010 i 2011, tj. podczas fazy I zgodnie z art. 8 ust. 1. Rodzaje kosztów określono w art. 9 („Składki do budżetu” ). Niniejszy załącznik nie jest rocznym planem wydatków wymaganym w art. 6 ust. 5, lecz służy jako wstępna wskazówka dla takiego planu, który zostanie sporządzony przez zarząd dopiero po utworzeniu SHARE-ERIC.
(A): Zespół zarządzający SHARE przygotował wstępne oszacowanie kosztów badania opierając się na kosztach, które poniesiono podczas badań w 2006 i 2008 r. W przypadku nowych państw wstępne oszacowanie opiera się na kosztach, jakie poniosły państwa z nimi porównywalne.
(B): Wstępne oszacowanie kosztów operacyjnych zostało oparte na kwocie odpowiadającej zatrudnieniu na cały etat dwóch pracowników z pensjami zgodnymi z wymaganiami programu UE Marie Curie oraz na oszacowaniu kosztów podróży, kosztów utrzymania oraz kosztów ogólnych we wszystkich państwach, opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r.
Austria, Republika Czeska, Francja, Niemcy oraz Polska przedstawiły wstępne oszacowania kosztów operacyjnych przypadających na dane państwo. Te oszacowania kosztów operacyjnych mogą obejmować koszty zatrudnienia większej lub mniejszej ilości osób w porównaniu z szacunkami sporządzonymi przez pracowników SHARE.
(C): Koszty koordynacji przypadające na Niemcy oszacowano opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r.
(D): Składki państw w odniesieniu do innych kosztów wspólnych oszacowano opierając się na kosztach poniesionych podczas badań w 2006 i 2008 r., i każdemu państwu przydzielono składkę zgodnie z postanowieniami art. 9 ust. 5. Mogą one być jednak znacznie niższe lub nawet wynosić 0, jeżeli inne organizacje finansujące takie jak Komisja Europejska lub Krajowy instytut ds. starzenia się w USA pokryją te koszty poprzez udzielenie dotacji lub podpisanie oddzielnych umów.
Szacunkowe koszty dla etapu 4 (2010-11) z podziałem na kraje i rodzaje kosztów
(w tys. EUR) | |||||
| (Α) Koszty badania próby 6 000 osób | (B) Koszty operacyjne (personel, podróże i koszty ogólne) | (C) Koszty koordynacji | (D) Maksymalna składka w odniesieniu do innych kosztów wspólnych | Ogółem |
Austria | 1 006 | 322 |
| 109 | 1 438 |
Belgia | 778 | 318 |
| 99 | 1 194 |
Czechy | 338 | 167 |
| 71 | 576 |
Dania | 892 | 409 |
| 105 | 1 406 |
Estonia | 460 | 243 |
| 59 | 761 |
Francja | 1 024 | 327 |
| 97 | 1 448 |
Niemcy | 784 | 314 | 1 887 | 102 | 3 087 |
Grecja | 602 | 285 |
| 84 | 971 |
Węgry | 460 | 243 |
| 55 | 758 |
Irlandia | 1 024 | 339 |
| 126 | 1 490 |
Izrael | 602 | 285 |
| 79 | 966 |
Włochy | 782 | 322 |
| 88 | 1 191 |
Luksemburg | 1 556 | 358 |
| 145 | 2 059 |
Niderlandy | 794 | 314 |
| 117 | 1 224 |
Polska | 453 | 226 |
| 50 | 730 |
Portugalia | 602 | 285 |
| 66 | 953 |
Słowenia | 460 | 243 |
| 79 | 781 |
Hiszpania | 786 | 300 |
| 91 | 1 177 |
Szwecja | 1 024 | 339 |
| 107 | 1 471 |
Szwajcaria | 1 556 | 358 |
| 122 | 2 036 |
OGÓŁEM | 15 983 | 5 997 | 1 887 | 1 851 | 25 719 |
ZAŁĄCZNIK 4
PROCEDURA PRZETARGU OGRANICZONEGO
Procedura przetargu ograniczonego, o której mowa poniżej, ma zastosowanie do wszelkich usług badawczych i rozwojowych, z których korzyści odnosi całe środowisko naukowe i za które całość wynagrodzenia wypłaca SHARE-ERIC.
Usługi badawcze i usługi rozwojowe obejmują usługi badawcze i usługi rozwojowe niezbędne do utrzymania i podniesienia stanu wiedzy w zakresie technologii badania. Obejmują one następujące usługi, lecz nie są do nich ograniczone: rozwój oprogramowania służącego do prowadzenia badań, rozwój metodologii badania, opracowanie innowacyjnych technik prowadzenia ankiet oraz ich praktyczne zastosowanie.
Przed rozpoczęciem procedury przetargowej należy publicznie udostępnić opis usług będących przedmiotem zamówienia poprzez opublikowanie ogłoszenia o zamówieniu. Strony zamawiające podają w takim ogłoszeniu obiektywne i niedyskryminujące kryteria lub reguły, które zamierzają stosować, minimalną liczbę kandydatów, których zamierzają zaprosić oraz, w stosownych przypadkach, ich maksymalną liczbę.
Konkurencję można ograniczyć do trzech potencjalnych oferentów. Jeżeli na rynku usług będących przedmiotem zamówienia działa trzech lub mniej usługodawców, procedurą przetargową należy objąć wszystkich usługodawców na rynku.
Wybór oferenta jest dokonywany w oparciu o najniższą zaoferowaną cenę i najwyższą zaoferowaną jakość usługi. Definicja jakości usługi znajduje się w opisie w pkt 1.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2024/2524 z dnia 25 września 2024 r. zmieniającej decyzję 2011/166/UE w sprawie utworzenia SHARE-ERIC (Dz.Urz.UE.L.2024.2524 z 27.09.2024 r.). Zmiana weszła w życie 27 września 2024 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00