DECYZJA KOMISJI
z dnia 24 lutego 2011 r.
zmieniająca decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1032)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2011/127/UE)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (1), w szczególności jej załącznik III ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli ilości nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różnią się od ilości określonej w ust. 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG i w jego lit. a), należy je ustalić w taki sposób, by nie stanowiły przeszkody dla realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak istnienie długich okresów wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu.
(2) Dnia 22 października 2007 r. Komisja przyjęła decyzję 2007/697/WE przyznającą odstępstwo Irlandii zgodnie z dyrektywą Rady 91/676/EWG dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego (2), zezwalającą Irlandii na stosowanie rocznie na hektar 250 kg azotu pochodzącego z nawozu naturalnego w gospodarstwach rolnych, których co najmniej 80 % stanowią użytki zielone.
(3) Odstępstwo przyznane decyzją 2007/697/WE dotyczyło około 5 000 gospodarstw rolnych w Irlandii, odpowiadających około 2,7 % całkowitej liczby gospodarstw rolnych prowadzących chów bydła lub owiec, 10 % całkowitej liczby zwierząt żywionych w systemie wypasowym i 4,2 % całkowitej powierzchni rolniczej netto. Decyzja 2007/697/WE wygasa w dniu 17 lipca 2010 r.
(4) Dnia 12 maja 2010 r. Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstwa. Wniosek zawierał uzasadnienie na podstawie obiektywnych kryteriów, o których mowa w pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(5) Irlandia przyjęła nowy program działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., który zasadniczo utrzymuje środki z programu działań na okres do dnia 30 czerwca 2010 r. i ma zastosowanie do całego terytorium Irlandii.
(6) Czwarte sprawozdanie z wdrażania dyrektywy 91/676/EWG w Irlandii za okres 2004-2007 pokazuje ogólnie stabilny lub poprawiający się poziom jakości wód. W odniesieniu do wód gruntowych w 2 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów wynosiły powyżej 50 mg/l, a w 74 % punktów wartości nie przekroczyły 25 mg/l. W odniesieniu do wód powierzchniowych w rzekach w 97 % punktów monitorowania średnie wartości zawartości azotanów nie przekroczyły 25 mg/l, a w żadnych punktach wartości nie przekroczyły 50 mg/l. 93 % jezior zostało sklasyfikowanych jako oligotroficzne lub mezotroficzne, a 7 % jako eutroficzne lub hipertroficzne.
(7) Liczebność zwierząt gospodarskich dalej spadła w okresie 2004-2007, o około 4 % w odniesieniu do bydła, o 19 % w odniesieniu do owiec, o 4 % w odniesieniu do świń i o 7 % w odniesieniu do drobiu (3). Roczne zastosowanie azotu organicznego pochodzącego z odchodów zwierząt gospodarskich i azotu mineralnego spadło odpowiednio o 5 % i 17 %. Całkowity obszar rolniczy zmniejszył się o 3 % do 4,28 mln ha, przy czym użytki zielone stanowią nadal powyżej 90 % tego obszaru.
(8) W świetle informacji naukowych, do których odwołuje się wniosek o przedłużenie obowiązywania odstępstwa, oraz środków, do których zobowiązała się Irlandia w programie działań na okres od lipca 2010 r. do grudnia 2013 r., można wnioskować, że nadal spełniane są kryteria przyznania odstępstwa określone w dyrektywie 91/676/EWG, takie jak istnienie długiego okresu wegetacji i charakter upraw o wysokim poborze azotu, oraz że odstępstwo nie stanowi przeszkody dla realizacji celów wymienionej dyrektywy.
(9) Aby zagwarantować, że zainteresowane gospodarstwa rolne utrzymujące zwierzęta będą mogły nadal korzystać z odstępstwa, należy przedłużyć okres obowiązywania decyzji 2007/697/WE do dnia 31 grudnia 2013 r.
(10) Terminy składania sprawozdań Komisji, określone w decyzji 2007/697/WE, należy jednak dostosować, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, umożliwiając Irlandii wyznaczenie tylko jednego terminu dla wszystkich zobowiązań sprawozdawczych.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji 2007/697/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 1
Z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w niniejszej decyzji przyznaje się odstępstwo, o które Irlandia wnioskowała pismem z dnia 18 października 2006 r. i o którego przedłużenie wnioskowała pismem z dnia 12 maja 2010 r., w celu zezwolenia na stosowanie większej ilości odchodów zwierzęcych od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze oraz lit. a) załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.” ;
2) w art. 8 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:
„Mapy te są przekazywane Komisji co roku do czerwca.” ;
3) artykuł 11 otrzymuje brzmienie:
„ Artykuł 11
Stosowanie
Niniejszą decyzję stosuje się w powiązaniu z programem działań Irlandii realizowanych w ramach European Communities (Good Agricultural Practices for Protection of Waters) Regulations 2010 (Statutory Instrument Number 610 of 2010).
Niniejsza decyzja wygasa z dniem 31 grudnia 2013 r.” .
Artykuł 2
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.
Sporządzono w Brukseli dnia 24 lutego 2011 r.
| W imieniu Komisji |
Janez POTOČNIK | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 284 z 30.10.2007, s. 27.
(3) Okres odniesienia dla drobiu obejmuje lata 2003–2005.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00