Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2013-07-01 do 2013-10-14
Wersja archiwalna od 2013-07-01 do 2013-10-14
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 88/2011
z dnia 2 lutego 2011 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących systemów kształcenia i szkolenia
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2013 r., Nr 158, poz. 74)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie (1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich z zakresu edukacji i uczenia się przez całe życie w trzech określonych dziedzinach w celu ich wdrożenia za pośrednictwem działań statystycznych.
(2) Konieczne jest wprowadzenie środków w celu realizacji poszczególnych działań statystycznych na rzecz tworzenia statystyk z zakresu systemów szkolenia i kształcenia, objętych dziedziną 1 zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 452/2008.
(3) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich w dziedzinie systemów kształcenia i szkolenia krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komisję w jej zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych (2).
(4) Środki wykonawcze dotyczące tworzenia statystyk z zakresu systemów kształcenia i szkolenia powinny uwzględniać potencjalne obciążenie dla instytucji oświatowych oraz poszczególnych osób, a także najnowsze porozumienie między Instytutem Statystycznym UNESCO (UIS), Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz Komisją (Eurostat) w sprawie pojęć, definicji, przetwarzania danych, częstotliwości i terminów przekazywania wyników. Porozumienie to obejmuje format przekazywania danych dotyczących systemów kształcenia zgodnie z najnowszą wersją szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych przez UNESCO/OECD/Eurostat.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 452/2008 w odniesieniu do gromadzenia, przekazywania i przetwarzania danych statystycznych w dziedzinie 1 dotyczącej systemów kształcenia i szkolenia.
Artykuł 2
Tematy i ich cechy
Wybór i wyszczególnienie tematów ujętych w dziedzinie 1 dotyczącej systemów kształcenia i szkolenia oraz szczegółowy wykaz ich cech i podział określono w załączniku I.
Artykuł 3
Okresy odniesienia i przekazywanie wyników
1. Dane dotyczące naboru uczniów/studentów/słuchaczy, uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę, kadry nauczycielskiej, nauki języków obcych i wielkości klas/wielkości grup studentów odnoszą się do roku szkolnego/akademickiego określonego na szczeblu krajowym (rok t). Roczne dane dotyczące naboru uczniów/studentów/słuchaczy, uczniów/ studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę, kadry nauczycielskiej, nauki języków obcych i wielkości klas/wielkości grup studentów są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 września w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych we wrześniu 2012 r. odnosi się do roku szkolnego/akademickiego 2010-2011 określonego na szczeblu krajowym.
2. Dane dotyczące absolwentów/świadectw i dyplomów odnoszą się do roku szkolnego/akademickiego określonego na szczeblu krajowym (rok t) lub do roku kalendarzowego (rok t+1). Roczne dane dotyczące absolwentów/świadectw i dyplomów są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 listopada w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych w listopadzie 2012 r. odnosi się do roku szkolnego/akademickiego 2010-2011 określonego na szczeblu krajowym lub do roku kalendarzowego 2011.
3. Dane dotyczące wydatków na edukację odnoszą się do roku finansowego państwa członkowskiego określonego na szczeblu krajowym (rok t). Roczne dane dotyczące wydatków na edukację są przekazywane Komisji (Eurostatowi) corocznie do dnia 30 listopada w roku t+2. Pierwsze przekazanie danych w listopadzie 2012 r. odnosi się do roku budżetowego 2010.
Artykuł 4
Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości
1. Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości dotyczące systemów kształcenia i szkolenia określono w załączniku II.
2. Państwa członkowskie przekazują corocznie Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie dotyczące jakości zgodnie z wymogami określonymi w załączniku II. Pierwsze sprawozdanie odnosi się do roku gromadzenia danych 2012. Sprawozdanie dotyczące jakości w sprawie okresów odniesienia ustanowionych w art. 3 są przekazywane Komisji do dnia 31 stycznia w roku t+3. Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości odnoszące się do roku gromadzenia danych 2012 zostaje wyjątkowo przekazane do dnia 31 marca roku t+3.
3. Państwa członkowskie uzyskują niezbędne dane, wykorzystując kombinację różnych źródeł, takich jak badania reprezentacyjne, administracyjne źródła danych lub inne źródła danych.
4. Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) informacje o metodach i jakości danych z wykorzystanych źródeł innych niż badania reprezentacyjne i administracyjne źródła danych, o których mowa w ust. 3.
Artykuł 5
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2012 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 2 lutego 2011 r.
Alerty
ZAŁĄCZNIK I
Tematy, szczegółowy wykaz cech i ich podział [1]
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL-Bologna | Liczba przyjętych uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia (szkolnictwo wyższe), płeć i szczegółową dziedzinę kształcenia zgodnie z procesem bolońskim obejmującym studia dwustopniowe (licencjackie i magisterskie) oraz doktoranckie |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Liczba studentów uczestniczących w strukturach bolońskich (lub w programach prowadzących do uzyskania podobnego stopnia w państwach pozaeuropejskich), liczba studentów z programów, w których nie wprowadzono struktur bolońskich (w następstwie struktury ISCED 1997) (lub w programach prowadzących do uzyskania innych stopni w państwach pozaeuropejskich) |
Struktury bolońskie | Programy trwające krócej niż 3 lata, ale uznawane za poziom szkolnictwa wyższego i część struktur bolońskich (prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia); programy prowadzące do uzyskania stopnia licencjata, trwające 3-4 lata i prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia, programy magisterskie trwające w sumie 4-6 lat (prowadzące do uzyskania drugiego stopnia); długotrwałe programy prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia uznawane za część struktur bolońskich (trwające 5 lat lub dłużej), programy doktoranckie (prowadzące do uzyskania trzeciego stopnia - stopnia doktora habilitowanego). |
Poziomy ISCED | ISCED 5A 3 do <5 lat (prowadzący do uzyskania pierwszego stopnia), ISCED 5A 5 lat lub więcej (prowadzący do uzyskania pierwszego stopnia), ISCED 5A (prowadzący do uzyskania drugiego stopnia), ISCED 5B (prowadzący do uzyskana pierwszego tytułu, ISCED 5B (prowadzący do uzyskania drugiego tytułu), ISCED 6 (studia doktoranckie/habilitacja) |
Szczegółowa dziedzina kształcenia | Podręcznik szczegółowych dziedzin kształcenia i szkolenia, wersja z grudnia 1999 r. |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL1 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, intensywność uczestnictwa, płeć i wiek |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów |
Orientacja programowa | ISCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy |
Cel programu | ISCED poziom 3A/B, - poziom 3C, - poziom 4A/B, poziom 4C, - poziom 5A, - poziom 5B |
Intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Wiek | Poniżej 3 lat, każdy rok z osobna od 3 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Obowiązkowo (z wyjątkiem kolumny 5 dotyczącej uczestnictwa w programach wczesnej edukacji, które nie wchodzą w zakres ISCED 0 ani 1) |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL1_Adult | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w programach kształcenia dorosłych zgłoszona w ENRL1 z podziałem na poziom kształcenia, orientację programową, intensywność uczestnictwa, płeć i wiek |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4 |
Orientacja programowa | SCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy |
Intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Wiek | Poniżej 15 lat, każdy rok z osobna od 15 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL1a | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaj instytucji, intensywność uczestnictwa i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów |
Orientacja programowa | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy, - poziom 2 zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy, - poziom 3 zawodowy, -poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy, - poziom 4 zawodowy |
Cel programu | ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C, - poziom 4A, - poziom 4B, poziom 4C, - poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A drugi stopień i dalsze, -poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B drugi tytuł i dalsze |
Intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
— pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie | z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4) |
— płeć | Mężczyźni, kobiety |
— pełny wymiar | z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4) |
— płeć | Mężczyźni, kobiety |
— niepełny wymiar | z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4) |
— ekwiwalenty pełnego wymiaru | z czego: uczniowie/słuchacze/studenci w programie obejmującym komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu (dla poziomów ISCED 3 i 4) |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
— intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Obowiązkowo (z wyjątkiem wierszy C5 do C12 (dotyczących prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) oraz kolumny 5 (dotyczącej uczestnictwa w programach wczesnej edukacji, które nie wchodzą w zakres ISCED 0 ani 1), które pozostają nieobowiązkowe) |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL1_adult | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w programach kształcenia dorosłych zgłoszona w ENRL1a z podziałem na poziom kształcenia, orientację programową, rodzaj instytucji, intensywność uczestnictwa i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4 |
Orientacja programowa | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy, - poziom 2 zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy,- poziom 3 zawodowy, -poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy, - poziom 4 zawodowy |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne, instytucje prywatne zależne od rządu, niezależne instytucje prywatne |
— intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL3 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy i uczniów/studentów/słuchaczy powtarzających rok (ISC 123) w programach ogólnych z podziałem na poziom kształcenia, płeć i klasę |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj statusu ucznia/studenta/słuchacza/ osoby powtarzającej rok | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy, liczba osób powtarzających rok |
— Poziom kształcenia | Poziom 1 ISCED. |
— Cel programu | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 3 ogólny |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Klasa | klasa 1, klasa 2, klasa 3, klasa 4, klasa 5, klasa 6, klasa 7, klasa 8, klasa 9, klasa 10, klasa nieznana |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL4 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w klasie 1 z podziałem na płeć i wiek |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Klasa 1 w szkole podstawowej (ISCED 1) |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Grupa wiekowa | poniżej 4 lat, każdy rok z osobna od 4 do 14 lat, 15 lat i więcej, wiek nieznany |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL5 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISC 56) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu, dziedzinę kształcenia i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 56 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Dziedzina kształcenia | Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL6 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i dziedzinę kształcenia |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Uczniowie/studenci/słuchacze mobilni i zagraniczni |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 5 i 6 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
Dziedzina kształcenia | Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC) 21, nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC) 44, matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL7 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, obywatelstwo UE/poza UE i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Uczniowie/studenci/słuchacze mobilni z podziałem na pochodzących z państw UE, spoza UE i o nieznanym pochodzeniu |
— poziom kształcenia | ISCED poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze |
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Uczniowie/studenci/słuchacze niebędący obywatelami państwa przedstawiającego sprawozdanie — z czego uczniowie/studenci/słuchacze będący obywatelami UE — z czego uczniowie/studenci/słuchacze będący obywatelami państwa spoza UE — z czego uczniowie o nieznanym obywatelstwie |
— Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6, nierozdzielone według poziomów |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień, - poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze |
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL8 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISCED 5/6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i obywatelstwo |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Wszyscy uczniowie/studenci/słuchacze |
— Poziom kształcenia | ISCED poziom 5, ISCED poziom 6 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B |
Państwo posiadanego obywatelstwa | Standardowe kody państw i obszarów do celów statystycznych są określone i wprowadzone w życie przez Departament Statystyki ONZ (międzynarodowa norma ISO 3166-1), m49alpha |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRL9 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy (ISC 5/6) z podziałem na poziom kształcenia, cel programu i obywatelstwo (zwykłe miejsce zamieszkania lub wcześniejszego kształcenia) |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Uczniowie/studenci/słuchacze według państwa pochodzenia |
— Poziom kształcenia | Poziom 6 ISCED. |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B |
Państwo lub terytorium zwykłego miejsca zamieszkania/wcześniejszego kształcenia | Standardowe kody państw i obszarów do celów statystycznych są określone i wprowadzone w życie przez Departament Statystyki ONZ (międzynarodowa norma ISO 3166-1), m49alpha |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENTR1 | Roczna liczba przyjęć z podziałem na poziomy kształcenia i cel programu |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia ISCED 3, szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4, szkolnictwo wyższe |
— Cel programu | ISCED 5A, ISCED 5B, ISCED 6 |
Rodzaj ucznia/studenta/słuchacza | Uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę, ponownie rozpoczynający naukę, kontynuujący naukę |
Uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę | Wcześniej kształcący się na innym poziomie szkolnictwa wyższego, bez wcześniejszego kształcenia na innym poziomie szkolnictwa wyższego |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENTR2 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę według poziomu kształcenia, płci i wieku |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED poziom 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego I(SCED 4), szkolnictwo wyższe |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Wiek | Poniżej 14 lat, każdy rok z osobna od 14 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Obowiązkowe z wyjątkiem kolumn 1 i 2 (dotyczących poziomów ISCED 3 i 4), które są nieobowiązkowe |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
ENTR3 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę według poziomu kształcenia, płci i dziedziny kształcenia |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | szkolnictwo wyższe |
— Cel programu | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, poziom 6 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Dziedzina kształcenia | Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD-Bologna | Liczba absolwentów/świadectw i dyplomów (szkolnictwo wyższe), według płci i szczegółowej dziedziny kształcenia zgodnie z procesem bolońskim obejmującym studia dwustopniowe (licencjackie i magisterskie) oraz doktoranckie |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Liczba absolwentów/świadectw i dyplomów w ramach struktur bolońskich (lub w programach prowadzących do uzyskania podobnego stopnia w państwach pozaeuropejskich), liczba absolwentów/świadectw i dyplomów z programów, w których nie wprowadzono struktur bolońskich (w następstwie struktury ISCED 1997) (lub w programach prowadzących do uzyskania innych stopni w państwach pozaeuropejskich) |
Struktury bolońskie | Programy trwające krócej niż 3 lata ale uznawane za poziom szkolnictwa wyższego i część struktur bolońskich (prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia); programy prowadzące do uzyskania stopnia licencjata, trwające 3-4 lata i prowadzące do uzyskania pierwszego stopnia, programy magisterskie trwające w sumie 4-6 lat (prowadzące do uzyskania drugiego stopnia); długotrwałe programy pierwszego stopnia uznawane za część struktur bolońskich (trwające 5 lat lub dłużej), programy doktoranckie |
— poziomy ISCED | ISCED 5A pierwszy stopień 3 do <5 lat, ISCED 5A pierwszy stopień 5 lat lub więcej, ISCED 5A (prowadzący do uzyskania drugiego stopnia), ISCED 5B (prowadzący do uzyskana pierwszego tytułu), ISCED 5B (prowadzący do uzyskania drugiego tytułu), ISCED 6 (studia doktoranckie/habilitacja) |
Szczegółowy obszar kształcenia | Podręcznik szczegółowych dziedzin kształcenia i szkolenia, wersja z grudnia 1999 r. |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD1 | Liczba absolwentów (ISCED 3 i 4) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, orientację programową, rodzaj instytucji, płeć oraz na uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych według płci |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj absolwenta | Absolwenci będący obywatelami innego państwa w państwie zgłaszającym, absolwenci będący uczniami/studentami/słuchaczami mobilnymi w państwie przedstawiającym sprawozdanie |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED poziom 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4 |
— Cel programu | ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B, ISCED poziom 4A, - poziom 4B, - poziom 4C |
— Orientacja programowa | Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj absolwenta/mobilnego | Absolwenci pochodzący spoza państwa przedstawiającego sprawozdanie |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4 |
— Cel programu | ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B |
— Orientacja programowa | Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4 |
— Cel programu | ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B |
— Orientacja programowa | Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 ISCED |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD2 | Liczba absolwentów (ISCED 3 i 4) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, orientację programową, wiek i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Szkolnictwo średnie II stopnia (ISCED 3), szkolnictwo policealne niezaliczane do szkolnictwa wyższego ISCED 4 |
— Rodzaj absolwenta | Wszyscy absolwenci, osoby będące absolwentami po raz pierwszy |
— Cel programu | ISCED poziom 3A, - poziom 3B, - poziom 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, - poziom 3C krótszy niż typowe programy 3A lub 3B, osoby będące po raz pierwszy absolwentami ISCED 3A i 3B, osoby będące po raz pierwszy absolwentami ISCED 3A, 3B i 3C o długości podobnej do typowych programów 3A lub 3B, ISCED poziom 4A, - poziom 4B, - poziom 4C |
— Orientacja programowa | Programy ogólne poziomu 3 ISCED, programy ogólnozawodowe poziomu 3, programy zawodowe poziomu 3, programy ogólne poziomu 4, programy ogólnozawodowe poziomu 4, programy zawodowe poziomu 4 ISCED |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— wiek | Poniżej 11 lat, każdy rok z osobna od 11 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD3 | Liczba absolwentów (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, łączny czas trwania, rodzaj instytucji, płeć oraz na uczniów/studentów/słuchaczy mobilnych i zagranicznych według płci |
Podział | Wyszczególnienie |
Rodzaj absolwenta/pochodzenie | Absolwenci będący uczniami/studentami/słuchaczami mobilnymi w państwie przedstawiającym sprawozdanie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego |
— Łączny czas trwania | ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj absolwenta/obywatelstwo | Absolwenci będący obywatelami obcego państwa w państwie przedstawiającym sprawozdanie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego |
— Łączny czas trwania | ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego |
— Łączny czas trwania | ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5 A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD4 | Liczba absolwentów (ISCED 5 i 6) z podziałem na poziomy kształcenia, cel programu, łączny czas trwania, wiek i płeć |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Wszyscy absolwenci ISCED 5 i 6: ISCED 5A, ISCED ISCED 5B, ISCED 6; osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień): ISCED 5A, ISCED 5B |
— Cel programu | ISCED poziom 5A pierwszy stopień według łącznego czasu trwania, - poziom 5A stopień drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, - poziom 5B pierwszy tytuł według łącznego czasu trwania, - poziom 5B tytuł drugi i dalsze według łącznego czasu trwania, poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A łącznie według łącznego czasu trwania, ISCED 5B łącznie |
— Łączny czas trwania | ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drug i dalsze mniej niż 5 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze mniej niż 5 do 6 lat, poziom 5A stopnie drugi i dalsze ponad 6 lat, ISCED poziom 5A pierwsz stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 2 -< 3 lata, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 3 do < 5 lat, poziom 5B drugi tytuł i dalsze 5 lat lub więcej osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A 3 do < 5 lat, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie be zwielokrotnień) ISCED 5A 5 do 6 lat, osoby będące absolwentami po raz pierwszy (liczenie bez zwielokrotnień) ISCED 5A ponad 6 lat |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— wiek | Poniżej 15 lat, każdy rok z osobna od 15 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
GRAD5 | Liczba świadectw i dyplomów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć i dziedziny kształcenia |
Podział | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 3, - poziom 4, - poziom 5A, - poziom 5B, - poziom 6 |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 3 tytuły zawodowe/ogólnozawodowe, - poziom 4 tytuły zawodowe/ogólnozawodowe, poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, - poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A stopień drugi i dalsze, - poziom 5B pierwszy tytuł, - poziom 5B drugi tytuł i dalsze, - poziom 6 stopnie doktoranckie, - poziom 6 stopnie doktora habilitowanego |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— dziedzina kształcenia | Kształcenie (ISC 14), kształcenie nauczycieli (ISC 141), nauka o kształceniu (ISC 142), nauki humanistyczne i sztuka, sztuka (ISC 21), nauki humanistyczne (ISC 22), nauki społeczne, gospodarka i prawo, nauki społeczne (ISC 31), dziennikarstwo i informacja (ISC 32), gospodarka i administracja (ISC 34), prawo (ISC 38), nauka, nauki biologiczne (ISC 42), nauki fizyczne (ISC 44), matematyka i statystyka (ISC 46), komputeryzacja (ISC 48), inżynieria, produkcja i budownictwo, inżynieria i technika (ISC 52), produkcja i przetwórstwo (ISC 54), architektura i budownictwo (ISC 58), rolnictwo, rolnictwo, leśnictwo i rybactwo (ISC 62), weterynaria (ISC 64), zdrowie i opieka społeczna, zdrowie (ISC 72), opieka społeczna (ISC 76), usługi, usługi dla ludności (ISC 81), usługi transportowe (ISC 84), ochrona środowiska (ISC 85), ochrona (ISC 86), nieznane lub niewyszczególnione |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
Średni czas trwania | Średni czas trwania nauki w szkolnictwie wyższym |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom szkolnictwa wyższego, ISCED poziom 6 |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 5A, - poziom 5B, poziom 5A/6 |
Czas trwania w przybliżeniu |
|
Wzór | (wcześniej określony) |
Czas trwania wg metody łańcuchowej | Warunkowe prawdopodobieństwo wystąpienia zerowej liczby osób przedwcześnie kończących naukę w 1. roku, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 1. do 2. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 2. do 3. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 3. do 4. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 4. do 5. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 5. do 6. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 6. do 7. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 7. do 8. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 8. do 9. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 9. do 10. roku nauki, warunkowe prawdopodobieństwo przejścia z 10. do 11. roku nauki |
Nieobowiązkowe. Dane należy gromadzić co trzy lata |
Nazwa tabeli i podział | Tytuł i wyszczególnienie |
Współczynnik ukończenia kształcenia | Badanie z 2009 r. przeprowadzone w celu oszacowania współczynnika ukończenia nauki w szkolnictwie wyższym dla studentów/słuchaczy z kraju i zagranicy |
Podziały | Wyszczególnienie |
Świadectwo lub dyplom uzyskane po raz pierwszy |
|
— Łączny czas trwania | ISCED poziom 5A pierwszy stopień 3 do < 5 lat, - poziom 5A pierwszy stopień 5 do 6 lat, poziom 5A pierwszy stopień ponad 6 lat, poziom 5A drugi tytuł i dalsze (liczenie bez zwielokrotnień), poziom 5B pierwszy tytuł 2 do < 3 lat, poziom 5B pierwszy tytuł 3 do < 5 lat, poziom 5B pierwszy tytuł ponad 5 lat, poziom 5B tytuły pierwszy i drugi (liczenie bez zwielokrotnień) |
Przepływ między programami |
|
typu A i B w szkolnictwie wyższym | przepływ z programów 5A do programów 5B, przepływ z programów 5B do programów 5A |
Liczba absolwentów | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę w programie 5A, którzy nie ukończyli pomyślnie pierwszego stopnia 5A, lecz którzy zmienili program na 5B i kończą pomyślnie pierwszy stopień 5B, liczba absolwentów typu A szkolnictwa wyższego, którzy następnie rozpoczną program 5B i którzy pomyślnie ukończą pierwszy stopień 5B, liczba uczniów/studentów/słuchaczy rozpoczynających naukę w programie 5B, którzy nie ukończyli pomyślnie pierwszego stopnia 5B, lecz którzy zmienili program na 5A i kończą pomyślnie pierwszy stopień 5A, liczba absolwentów typu B szkolnictwa wyższego, którzy następnie rozpoczną program 5A i którzy ukończą pomyślnie pierwszy stopień 5A |
Intensywność uczestnictwa | Pełny wymiar i niepełny wymiar łącznie, pełny wymiar, niepełny wymiar |
Współczynnik ukończenia kształcenia | (wcześniej określony) |
Nieobowiązkowo. Dane należy gromadzić co trzy lata |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
Class1 | Średnia wielkość klas z podziałem na poziomy kształcenia i rodzaj instytucji |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | Kształcenie podstawowe (ISC 1), szkoły średnie I stopnia (ISC 2) |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, instytucje prywatne zależne od rządu, niezależne instytucje prywatne |
Średnia wielkość klas | Liczba studentów, liczba klas |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
PERS_ENRL2 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w zakresie dostosowanym do statystyk w odniesieniu do kadry nauczycielskiej z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaju instytucji i trybu nauki |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6, nierozdzielone według poziomów |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, -poziom 5B, - poziom 5A/6 |
— Orientacja/środowisko programu | ISCED poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu , - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
— Tryb nauki | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Obowiązkowo. Wiersze C4-C9 dotyczące instytucji prywatnych zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych są nieobowiązkowe. Kolumny 9-10 (dotyczące programów poziomu 3 ISCED ogólnozawodowego i zawodowego opartych na komponencie teoretycznym i programów obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) i 14-15 (dotyczące poziomów 4 ISCED ogólnozawodowych i zawodowych opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) są nieobowiązkowe. |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
PERS1 | Nauczyciele szkolni (ISCED 0-4) i kadra akademicka (ICED 5-6) z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć, wiek, rodzaj instytucji i status zatrudnienia |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5 i 6, nierozdzielone według poziomów |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 3 programy ogólne, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy oparty na komponencie teoretycznym, - poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy obejmujący komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu, poziom 5B, - poziom 5A i 6 |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— wiek | Poniżej 25 lat, 25-29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40-44 lata, 45-49 lat, 50-54 lata, 55-59 lat, 60-64 lata, 65 i powyżej, wiek nieznany |
Status zatrudnienia | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
— Status zatrudnienia | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Obowiązkowo. Wiersze A54-A61 dotyczące instytucji prywatnych zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych są nieobowiązkowe. Kolumny 9-10 (dotyczące programów poziomu 3 ISCED zawodowego i ogólnozawodowego opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) i 14-15 (dotyczące programów poziomu 4 ISCED zawodowego i ogólnozawodowego opartych na komponencie teoretycznym i obejmujących komponenty teoretycznej i praktycznej nauki zawodu) są nieobowiązkowe (w obu przypadkach dla rzędów A1-A36). |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
PERS2 | Kadra zarządzająca w szkołach i asystenci nauczycieli w poziomach ISCED 0, 1, 2 i 3 |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - połączenie poziomów 1 i 2, - połączenie poziomów 2 i 3 |
Kadra zarządzająca w szkole |
|
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Status zatrudnienia | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Asystenci nauczycieli |
|
— Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Status zatrudnienia | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Nieobowiązkowe |
|
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
FIN_ENRL2 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy w zakresie dostosowanym do statystyk w zakresie finansowania oświaty z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, cel programu, rodzaju instytucji i trybu nauki |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6, nierozdzielone według poziomów |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6 |
Rodzaj instytucji | Instytucje publiczne, wszystkie instytucje prywatne |
— Tryb nauki | Pełny wymiar, niepełny wymiar, ekwiwalenty pełnego wymiaru |
Obowiązkowo. Wiersze C4-C9 (dotyczące prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9. |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
FINANCE1 | Wydatki na edukację z podziałem na poziomy kształcenia, źródła i rodzaje transakcji |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6 |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6 |
Źródło (1) | wydatki podsektora centralnego, wydatki władz regionalnych, wydatki podsektora lokalnego |
— Rodzaj transakcji (1) | wydatki bezpośrednie dla instytucji publicznych, wydatki bezpośrednie dla instytucji prywatnych, transfery do władz regionalnych (netto), transfery do samorządów terytorialnych (netto), stypendia i inne dotacje dla uczniów/studentów/słuchaczy/gospodarstw domowych, pożyczki studenckie, transfery i płatności dla innych podmiotów prywatnych |
Źródło (2) | fundusze z agencji zagranicznych i innych źródeł zagranicznych |
— Rodzaj transakcji (2) | międzynarodowe płatności bezpośrednio dla instytucji publicznych, międzynarodowe płatności bezpośrednio dla instytucji prywatnych, transfery ze źródeł międzynarodowych do podsektora centralnego, transfery ze źródeł międzynarodowych do władz regionalnych, transfery ze źródeł międzynarodowych do podsektora lokalnego |
Źródło (3) | wydatki gospodarstw domowych |
— Rodzaj transakcji (3) | płatności dla instytucji publicznych (netto), płatności dla instytucji prywatnych (netto), płatności za produkty zamawiane bezpośrednio i pośrednio przez instytucje oświatowe, płatności za produkty niepotrzebne bezpośrednio do uczestnictwa, płatności za nauczanie indywidualne |
Źródło (4) | wydatki innych podmiotów prywatnych |
— Rodzaj transakcji (4) | stypendia i inne dotacje dla uczniów/studentów/słuchaczy/gospodarstw domowych, pożyczki studenckie |
Obowiązkowo. Szczegółowe podziały w wierszach FI, F4, F6, F7, F8, H2, H3, H5B, H15, H16, H17, E2, E3, E5A, E5B są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9. |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
FINANCE2 | Wydatki na edukację z podziałem na poziomy kształcenia, charakter i kategorię zasobów |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5/6 |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 2 ogólny, - poziom 2 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 4 ogólny, -poziom 4 ogólnozawodowy i zawodowy, - poziom 5B, poziom 5A/6 |
Wydatki w instytucjach publicznych |
|
— bieżące wydatki na wynagrodzenia kadry (1) | — nauczyciele, - inni członkowie kadry pedagogicznej, personelu administracyjnego i zawodowego + personel pomocniczy |
— bieżące wydatki na wynagrodzenia kadry (2) | — pensje, wydatki z tytułu emerytury, inne wynagrodzenia niestanowiące pensji |
— inne wydatki bieżące | |
— wydatki kapitałowe: | |
— dostosowanie z uwzględnieniem zmian w bilansie funduszy | |
— wydatki na usługi pomocnicze w instytucjach publicznych | |
— wydatki na działalność związaną z badaniami i rozwojem w instytucjach publicznych | |
Wydatki we wszystkich instytucjach prywatnych | |
— łączne bieżące wydatki na wynagrodzenia personelu | |
— łączne bieżące wydatki inne niż wydatki na wynagrodzenia personelu | |
— łączne wydatki kapitałowe | |
— dostosowanie z uwzględnieniem zmian w bilansie funduszy | |
— łączne wydatki na usługi pomocnicze w instytucjach prywatnych | |
— łączne wydatki na działania związane z badaniami i rozwojem w instytucjach prywatnych | |
Obowiązkowo. Wiersze Xl, X5, X7, X8, X9 plus Y1-Y40 i Z1-Z40 (dotyczące prywatnych instytucji zależnych od rządu i niezależnych instytucji prywatnych) są nieobowiązkowe. Kolumny 4, 5, 7, 8, 11, 12, 13, 14 są nieobowiązkowe. Kolumnę 10 można zgłaszać łącznie z kolumną 9. |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
REGIO1 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, płeć i region |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 0, - poziom 1, - poziom 2, - poziom 3, - poziom 4, - poziom 5, - poziom 6 |
— Orientacja programowa | ISCED poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 4 ogólny, - poziom 4 ogólnozawodowy/zawodowy, - poziom 5A, poziom 5B |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Region | Poziom NUTS 2 dla wszystkich państw z wyjątkiem Niemiec i Zjednoczonego Królestwa (poziom NUTS 1). Dane regionalne nie są wymagane od Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Islandii i Lichtensteinu (w państwach tych nie istnieje poziom NUTS 2) |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
REGIO2 | Liczba uczniów/studentów/słuchaczy z podziałem na wiek, płeć i region |
Podziały | Wyszczególnienie |
Wiek | Poniżej 3 lat, każdy rok z osobna od 3 do 29 lat, 30-34 lata, 35-39 lat, 40 lat i więcej, wiek nieznany |
Płeć | Mężczyźni, kobiety |
— Region | Poziom NUTS 2 dla wszystkich państw z wyjątkiem Niemiec i Zjednoczonego Królestwa (poziom NUTS 1). Dane regionalne nie są wymagane od Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Luksemburga, Malty, Islandii i Lichtensteinu (w państwach tych nie istnieje poziom NUTS 2) |
Obowiązkowo |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRLLNG1 | Liczba uczniów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową i studiowane obce języki nowożytne |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3 |
— Orientacja programowa | ISCED – poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy |
Nowożytny język obcy | angielski, bułgarski, chorwacki, czeski, duński, estoński, fiński, francuski, grecki, hiszpański, irlandzki, litewski, łotewski, maltański, niderlandzki, niemiecki, polski, portugalski, rumuński, słowacki, słoweński, szwedzki, węgierski, włoski, arabski, chiński, japoński, rosyjski, inne języki nowożytne |
Odpowiednia liczba przyjętych uczniów |
|
Obowiązkowo Kolumny 4 i 5 (dotyczące programów ogólnych, ogólnozawodowych i zawodowych na poziomie 3 ISCED) są nieobowiązkowe |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
ENRLLNG2 | Liczba uczniów z podziałem na poziomy kształcenia, orientację programową, wiek i nauczane obce języki nowożytne |
Podziały | Wyszczególnienie |
Poziom kształcenia | ISCED poziom 1, - poziom 2, - poziom 3 |
— Orientacja programowa | ISCED – poziom 3 ogólny, - poziom 3 ogólnozawodowy/zawodowy |
Liczba języków obcych | brak języków obcych, jeden język obcy, dwa języki obce lub więcej |
Wiek | poniżej 6 lat, każdy rok z osobna od 6 do 19 lat, 20 lat lub więcej, niewyszczególnione według wieku |
Odpowiednia liczba przyjętych uczniów |
|
Obowiązkowe. Wiersze A2 do A18 są nieobowiązkowe; kolumny 13 do 16 (dotyczące orientacji ogólnozawodowej i zawodowej na poziomie 3 ISCED) są nieobowiązkowe |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
ISCMAP_ PROGR | Sporządzanie mapy Krajowych Programów Kształcenia |
Podziały | Wyszczególnienie |
Nagłówki kolumn | Kol. 1 Numer programu (program<poziom ISCED><numer w ramach poziomu> ) |
Kol. 2 Rok powstania programu | |
Kol. 3 Poziom ISCED | |
Kol. 4 Cel programu | |
Kol. 5 Orientacja programowa | |
Kol. 6 Teoretyczny łączny czas trwania na poziomie ISCED 5 | |
Kol. 7 Pozycja w krajowej strukturze stopni/tytułów | |
Kol. 8 Pozycja w strukturze szkolnictwa wyższego (licencjat – magister – doktorat) | |
Kol. 9 Uwagi dotyczące programów wykraczających poza poziomy lub subkategorie ISCED | |
Kol. 10 Krajowa nazwa programu | |
Kol. 11 Opisowa nazwa programu w języku angielskim | |
Kol. 12 Minimalne wymagania wstępne (poziom ISCED lub inne) | |
Kol. 13 Główne uzyskiwane tytuły lub stopnie, kwalifikacje, świadectwa | |
Kol. 14 Kod kwalifikacji w ISCMAP-QUAL | |
Kol. 15 Teoretyczny wiek rozpoczęcia nauki | |
Kol. 16 Teoretyczny czas trwania programu | |
Kol. 17 Teoretyczna łączna liczba lat nauki po zakończeniu programu | |
Kol. 18 Czy program obejmuje zajęcia praktyczne? (tak/nie) | |
Kol. 19 Program stworzony dla dorosłych (T/N) | |
Kol. 20 Program stworzony dla uczestnictwa w niepełnym wymiarze (T/N) | |
Kol. 21 Zgłoszony w danych gromadzonych w ramach UOE (T/N/P) | |
Kol. 22 Zgłoszony w tabelach UOE FINANCE (T/N/P) | |
Kol. 23 Nabór | |
Kol. 24 Uwagi | |
Nieobowiązkowo |
Nazwa tabeli i podziały | Tytuł i wyszczególnienie |
ISCMAP_ QUAL | Sporządzanie mapy Krajowych Tytułów |
Podziały | Wyszczególnienie |
Nagłówki kolumn | Kol. 1 Numer tytułu (tytuł< numer w ramach poziomu>) |
Kol. 2 Rok wprowadzenia tytułu | |
Kol. 3 Poziom tytułu zgodnie z ISCED | |
Kol. 4 Cel (A/B/C) | |
Kol. 5 Nazwa krajowa | |
Kol. 6 Nazwa w języku angielskim | |
Kol. 7 Programy pozwalające uzyskać tytuł | |
Kol. 8 Egzamin końcowy (T/N) | |
Kol. 9 Seria egzaminów w trakcie programu (T/N) | |
Kol. 10 Określona liczba godzin kursu ORAZ egzamin (T/N) | |
Kol. 11 Szacunkowy % kursu sprawdzony podczas egzaminu | |
Kol. 12 Jedynie określona liczba godzin kursu (T/N) | |
Kol. 13 Godziny kursu | |
Kol. 14 Szczególne wymagania | |
Kol. 15 Czy tytuł można uzyskać bez zgłoszenia się do konkretnego programu? (T/N) | |
Kol. 16 Na jakich warunkach? | |
Kol. 17 Organizacja(-e) przyznająca(-e) tytuł | |
Kol. 18 Numery programów | |
Kol. 19 Liczba absolwentów | |
Kol. 20 Numery programów | |
Kol. 21 Liczba absolwentów | |
Kol. 22 Uwagi | |
Nieobowiązkowo |
ZAŁĄCZNIK II
Wymogi dotyczące jakości danych i ramy jakościowe w zakresie sprawozdawczości
Wymogi dotyczące jakości danych
Wymogi dotyczące jakości dla danych w zakresie systemów kształcenia i szkolenia odnoszą się do takich aspektów sprawozdawczości jakościowej (lub kryteriów sprawozdawczości jakościowej) jak użyteczność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.
Dane powinny być w szczególności zgodne z definicjami i pojęciami określonymi w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/Eurostat.
Sprawozdanie dotyczące jakości danych
Każdego roku Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim, 3 miesiące przed upłynięciem terminu przekazania danych, o którym mowa w art. 4 ust. 2, projekty dokumentów odnoszących się do rocznego sprawozdania dotyczącego jakości danych, częściowo wypełnione, zawierające dostępne już wskaźniki ilościowe oraz inne informacje dostępne Komisji (Eurostatowi). Państwa członkowskie przedkładają Komisji (Eurostatowi) uzupełnione sprawozdanie dotyczące jakości danych, o którym mowa w art. 4 ust. 2.
Sprawozdanie dotyczące jakości danych składa się z następujących 7 rozdziałów: nabór, uczniowie/studenci/słuchacze rozpoczynający naukę, kadra, absolwenci/świadectwa i dyplomy, finanse, nauka języków obcych i regionalne dane dotyczące naboru.
Sprawozdanie dotyczące jakości danych dokumentuje zgodność z takimi aspektami jak użyteczność, dokładność, terminowość i punktualność, dostępność i przejrzystość, porównywalność oraz spójność.
Sprawozdanie dotyczące jakości danych w szczególności dokumentuje zgodność z definicjami i pojęciami określonymi w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/ Eurostat.
Odstępstwa od definicji i pojęć określonych w szczegółowych wytycznych w sprawie gromadzenia danych dotyczących systemów kształcenia przez UNESCO/OECD/Eurostat są dokumentowane i wyjaśniane oraz w miarę możliwości określane ilościowo.
W szczególności państwa członkowskie dostarczają opisów źródeł wykorzystanych do tabel opisanych w załączniku I, a wykorzystanie danych szacunkowych i przeglądów jest jasno określone na poziomie tabel i podziałów.
[1] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (UE) nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. dostosowującego niektóre rozporządzenia i decyzje w takich dziedzinach, jak swobodny przepływ towarów, swobodny przepływ osób, prawo przedsiębiorczości i swoboda świadczenia usług, prawo spółek, polityka konkurencji, rolnictwo, bezpieczeństwo żywności, polityka weterynaryjna i fitosanitarna, rybołówstwo, polityka transportowa, energia, podatki, statystyka, polityka społeczna i zatrudnienie, środowisko naturalne, unia celna, stosunki zewnętrzne i polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony w związku z przystąpieniem Chorwacji (Dz.Urz.UE L 158 z 10.06.2013, str. 74). Zmiana weszła w życie 1 lipca 2013 r.