Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 188
Wersja aktualna od 2010-05-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 188
Wersja aktualna od 2010-05-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy za rok budżetowy 2008,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami Agencji (1),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),

— uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2062/94 z dnia 18 lipca 1994 r. ustanawiające Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy (3), w szczególności jego art. 14,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0069/2010),

A.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B.

mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament zwrócił uwagę między innymi na to, że Trybunał Obrachunkowy wydał pozytywne poświadczenie wiarygodności i nie zgłosił uwag;

1.

wyraża zadowolenie z faktu, że Trybunał Obrachunkowy uznał, iż roczne sprawozdanie finansowe Agencji za rok budżetowy 2008 jest zgodne z prawem i prawidłowe;

Poziom działalności

2.

gratuluje Agencji znacznego usprawnienia zarządzania finansowego na przestrzeni ostatnich trzech lat; zachęcą Agencję do dalszego dążenia do zapewnienia najwyższych standardów planowania budżetowego, wykonania i kontroli;

3.

szczególnie gratuluje Agencji realizacji pierwszego i drugiego etapu europejskiego badania przedsiębiorstw dotyczącego nowych czynników ryzyka (ESENER), utworzenia sieci organizacji europejskich mogących dostarczać bodźców gospodarczych w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia w miejscu pracy oraz utworzenia bazy danych zasobów pomocnych przy ocenie ryzyka w ramach kampanii „Zdrowe miejsca pracy” 2008/2009;

4.

zwraca się do Agencji, by w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego przedstawiła porównanie wykonania założeń na rok budżetowy, którego dotyczy absolutorium, oraz wykonania założeń w roku poprzednim, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji w kolejnych latach;

Zarządzanie Agencją

5.

uważa, że stałe koszty zarządzania Agencją są wysokie – zarząd składa się z 84 członków, a Agencja zatrudnia 64 pracowników (dane z roku budżetowego 2008);

Przeniesione wydatki operacyjne

6.

odnotowuje fakt, iż Agencja przeniosła środki w wysokości 3 400 000 EUR (tj. 44 % wydatków operacyjnych), z czego kwota ok. 1 000 000 EUR dotyczyła zobowiązań, które w całości odnosiły się do roku budżetowego 2009; podkreśla ponadto, że sytuacja ta stanowi naruszenie zasady jednoroczności; w związku z tym wzywa do dopasowania prognoz budżetowych do rzeczywistych potrzeb w interesie należytego zarządzania finansami; przyjmuje jednak odpowiedź Agencji, która twierdzi, że w konsekwencji złożoności projektów ich sfinalizowanie zajęło dużo więcej czasu niż początkowo przewidywano; gratuluje jednak Agencji usprawnienia kontroli i planowania wydatków operacyjnych w celu uniknięcia przekazania znacznych środków pod koniec roku;

Procedury udzielania zamówień

7.

odnotowuje nieprawidłowość wskazaną przez Trybunał Obrachunkowy w odniesieniu do procedury udzielania zamówień publicznych (wykorzystanie umowy ramowej powyżej jej maksymalnej wartości); podkreśla w szczególności fakt, iż Agencja powinna była jak najszybciej przeprowadzić nową procedurę udzielania zamówień publicznych w celu sporządzenia nowej umowy ramowej; przyjmuje jednak uzasadnienie Agencji, która podkreśla konieczność dalszego wykorzystywania wspomnianej umowy ramowej w celu zastąpienia programu subsydiowania, nie powodując przy tym negatywnych skutków dla działalności Agencji;

8.

oczekuje od Agencji, że rozwiąże na przyszłość problem wykorzystywania umowy ramowej w sprawie udzielania zamówień publicznych powyżej jej maksymalnej wartości, żeby przyczynić się do przestrzegania europejskich przepisów budżetowych;

Zasoby ludzkie

9.

stwierdza, że w świetle sprawozdania z działalności w 2008 r. Agencja na koniec roku zatrudniała 64 pracowników;

Audyt wewnętrzny

10.

odnotowuje fakt wdrożenia przez Agencję 19 z 33 zaleceń sformułowanych przez służby audytu wewnętrznego (SAI) od 2006 r.; zauważa, że z 14 zaleceń, które muszą jeszcze zostać wdrożone, 6 zostało uznanych za „bardzo ważne” i odnoszą się do działań podjętych w związku z oczekiwaniami zainteresowanych stron oraz do wdrożenia niektórych standardów kontroli wewnętrznej (problemy związane z pojedynczymi sprawami, sprawozdanie roczne z kontroli wewnętrznej i rozwój procedur kontroli wewnętrznej);

11.

zauważa, że w ostatnim kwartale 2008 r. dokonano analizy ryzyka w celu określenia priorytetów w zakresie audytu i sporządzenia planu audytu IAS na kolejne trzy lata;

12.

jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.



(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 49.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 216 z 20.8.1994, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 195.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00