Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 183
Wersja aktualna od 2010-05-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 183
Wersja aktualna od 2010-05-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji (1),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),

— uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia (3), w szczególności jego art. 17,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0083/2010),

A.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy twierdzi, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B.

mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2007 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:

— odnotował stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że kwota dochodów przeznaczonych na określony cel umieszczona w budżecie korygującym została nieprawidłowo obliczona (powinna wynosić 1 200 000 EUR, a nie 3 400 000 EUR),

— zauważył, że w oświadczeniu o wiarygodności (załączonym do rocznego sprawozdania z działalności) dyrektor podtrzymuje poczynione w ubiegłym roku zastrzeżenia dotyczące niepewności politycznej w krajach partnerskich, zarządzania finansami w związku z umową Tempus oraz ewentualnych społecznych, prawnych, finansowych i związanych z renomą fundacji skutków pomocy technicznej w ramach programu Tempus;

1.

wyraża zadowolenie, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Fundacji za rok 2008 za legalne i prawidłowe;

Poziom działalności

2.

zwraca uwagę, że w ocenie tymczasowej fundacji (EAC/06/05 sprawozdanie końcowe, dnia 25 maja 2006 r.) jako zasadniczo pozytywny oceniono wpływ jej działań na bezpośrednich beneficjentów; zauważa jednak, że trudno jest udowodnić wpływ na instytucje rządowe ze względu na trudność w ustaleniu bezpośredniego powiązania między skutkami projektów Fundacji a działalnością tych instytucji;

3.

wyraża uznanie dla Fundacji, która we wsparciu Komisji w 2008 r. uzyskała wskaźnik satysfakcji Komisji w wysokości 97 %; podkreśla w szczególności, że najczęściej wnioski kierowane do Fundacji dotyczyły dziedziny polityki i wkładu w przygotowanie europejskiego instrumentu sąsiedztwa (32 %), następnie określania (21 %), programowania (11 %) i identyfikacji projektów (10 %), a także działań następczych;

4.

zwraca się do Fundacji o przedstawienie – w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego – zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;

Obszar działania Fundacji

5.

zauważa, że w wyniku przekształcenia w 2008 r. rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia (6) Fundacja uzyskała możliwość rozwijania wiedzy specjalistycznej w innych obszarach niż w latach poprzednich; zauważa, że w rezultacie rozporządzenie (WE) nr 1339/2008 określa nowe mechanizmy proceduralne zatwierdzania rozszerzenia tematycznego i geograficznego obszaru działania Fundacji;

Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)

6.

ze względu na pokrewieństwo tematyczne wzywa do ścisłej współpracy i wykorzystania efektu synergii między Europejską Fundacją Kształcenia a Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego oraz zwraca się z prośbą o regularne udzielanie informacji przez obydwu dyrektorów w sprawozdaniu z działalności;

Audyt wewnętrzny

7.

przyznaje, że od 2006 r. wdrożono 12 z 27 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej; zauważa, że wśród 15 zaleceń, które jeszcze nie zostały wdrożone, 6 jest uznawanych za „bardzo ważne”; nalega w związku z tym, aby fundacja bezzwłocznie wprowadziła pewne wewnętrzne standardy kontroli (dotyczące dokumentacji procedur, nadzoru nad transakcjami finansowymi i ciągłości działań) oraz pewne zalecenia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi w planie rocznym i sprawozdaniu z działalności, ustalania celów oraz rejestracji czasu pracy);

Zasoby kadrowe

8.

jest zaniepokojony stwierdzeniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi braku przejrzystości w doborze personelu oraz interwencją Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), który wszczął dochodzenie (OF/2009/0370); zwraca uwagę na wytyczne Unii dla polityki zatrudnienia, w szczególności na dyrektywę Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (7), w odniesieniu do kryteriów selekcji i warunków naboru; oczekuje, że wszystkie agencje Unii zastosują się przynajmniej do tych wytycznych, oraz wzywa Fundację, żeby dała przykład, wdrażając w przyszłości uczciwe, przejrzyste i wszechstronne procedury naboru;

9. nalega, aby Fundacja przedstawiła sprawozdanie na temat wykorzystania zasobów ludzkich; wskazuje przede wszystkim, że niewłaściwe uwzględnienie zasobów ludzkich w planowaniu rocznym i sprawozdaniu z działalności pociąga za sobą ryzyko utraty wydajności i braku przejrzystości w wykorzystaniu personelu Fundacji; podkreśla ponadto, że cele ustanowione dla poszczególnych pracowników powinny być w większym stopniu powiązane z rocznymi i strategicznymi celami Fundacji oraz że roczne planowanie i budżetowanie powinno obejmować także system rejestracji czasu pracy;
10. przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału Obrachunkowego, który wykrył różne uchybienia w procedurach rekrutacyjnych; podkreśla przede wszystkim konieczność, aby komisje konkursowe dostarczały wystarczających informacji na temat zastosowanych procedur, wskazując między innymi uzasadnienia decyzji i ich daty, w celu zapewnienia przejrzystości procedur;
11. przyjmuje jednak do wiadomości, że Fundacja oświadczyła obecnie, że rozpoczęła dogłębną weryfikację procedur naboru w odpowiedzi na ustalenia Trybunału Obrachunkowego, prowadzoną w toku audytu wewnętrznego prowadzonego przez służby audytu wewnętrznego w 2008 r.; w związku z tym wzywa Fundację do informowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach i ich skutkach;
12. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Fundacji, która uznaje za uzasadnioną opinię Trybunału Obrachunkowego w sprawie dodatku za rozłąkę dla pracowników, którym odmówiono tego dodatku na podstawie błędnej interpretacji obowiązujących przepisów; wyraża uznanie dla Fundacji z tytułu zobowiązania się do przeanalizowania tych przypadków i wprowadzenia w rezultacie odpowiednich zmian;
13. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.


(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 136.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 149.

(6) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.

(7) Dz.U. L 303 z 2.12.2000, s. 16.

(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00