Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-05-05
Wersja aktualna od 2010-05-05
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów na rok budżetowy 2008,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji (1),
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),
— uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (3) ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jej art. 97,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0089/2010),
A. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy twierdzi, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw są legalne i prawidłowe, |
B. | mając na uwadze fakt, że rok 2008 był pierwszym rokiem operacyjnym Agencji, |
1. | odnotowuje, że Agencja w 2008 r. była finansowana z dotacji Wspólnoty w wysokości 62 200 000 EUR zgodnie z art. 185 ogólnego rozporządzenia finansowego, a w mniejszym stopniu z opłat uiszczanych przez przemysł z tytułu rejestracji substancji chemicznych zgodnie z rozporządzeniem REACH (rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) oraz utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów); |
Osiągnięcia | |
2. | uważa, że Agencja odgrywa rolę, której Komisja nie jest w stanie się podjąć, że Agencja w zupełności respektuje priorytety strategiczne Unii oraz że jej działania uzupełniają działania innych agencji; |
3. | odnotowuje uwagi zawarte w ocenie zewnętrznej zdecentralizowanych agencji UE, zleconej przez Komisję w 2009 r., z której wynika, że cele i działania wieloletniego programu prac są zgodne z mandatem Agencji oraz że wyniki przez nią osiągnięte są przydatne, wysokiej jakości i dostarczane na czas; |
4. | podkreśla jednak, że w interesie Agencji leży wprowadzenie procedur uzyskiwania informacji zwrotnych oraz rozwój ukierunkowania na klienta; |
5. | wyraża swe zadowolenie z pierwszego pomyślnego roku prowadzenia działalności Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), gdyż w 2007 r. to Komisja (DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu) była odpowiedzialna za zarządzanie budżetowe Agencji; podkreśla zwłaszcza, że sprawne i szybkie utworzenie Agencji jest głównie wynikiem skutecznego wsparcia udzielonego przez dyrekcję generalną, od której zależy, wymiany doświadczeń z innymi podobnymi agencjami oraz udzielenia znacznego wsparcia przez goszczący kraj; |
6. | przyjmuje do wiadomości, że w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, ustanawiającym Agencję jest mowa o konieczności jego przeglądu z częstotliwością co 10 lat; |
Zarządzanie budżetem i finansami | |
7. | przyjmuje do wiadomości stwierdzone przez Trybunał Obrachunkowy opóźnienia w działaniach operacyjnych, spowodowane trudnościami we wprowadzaniu systemu IT oraz brakiem wykwalifikowanego personelu; stwierdza w szczególności, że 41 % środków na zobowiązania w obszarze działań operacyjnych zostało przeniesionych, a 37,5 % anulowanych; podkreśla, że powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności i świadczy o uchybieniach w zakresie planowania działań Agencji; wzywa w związku z tym Agencję do podjęcia działań mających na celu poprawę planowania oraz monitorowania zasobów; |
8. | zwraca się również do Agencji o poprawę procedur w zakresie monitorowania wykorzystania środków; odnotowuje w tej kwestii stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, iż w przypadku dużej liczby transakcji, których łączna kwota wyniosła ponad 400 000 EUR, wydatki nie były pokryte ze środków na zobowiązania budżetowe i dlatego zostały uznane za nieprawidłowe; przyjmuje jednakże do wiadomości odpowiedź Agencji, która zapewnia, iż w 2009 r. przewidziano odpowiedni personel oraz dokonano przeglądu i konsolidacji procedur finansowych oraz kontroli wewnętrznej; |
9. | przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 643 007,40 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Agencja stale dysponuje niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Agencji wynosiły 18 747 210,75 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie; |
Zasoby ludzkie | |
10. | odnotowuje, że w pierwszym roku samodzielnego funkcjonowania Agencji ogólna liczba stanowisk w planie zatrudnienia wzrosła więcej niż dwukrotnie; z radością przyjmuje fakt, że pod koniec roku Agencja wykonała 95 % swego planu zatrudnienia; ponownie apeluje w związku z tym o potrzebę uważnego wdrażania procedury naboru pracowników; |
11. | ubolewa, iż Trybunał Obrachunkowy stwierdził uchybienia w dokumentach podsumowujących, dotyczących prac komisji selekcyjnych; odnotowuje również stwierdzenie Trybunału, który w związku z 14 procedurami rekrutacyjnymi podkreśla, że niezależność członków komisji selekcyjnych (to znaczy pracowników czasowych, podlegających dyrektorowi) nie została zagwarantowana, ponieważ dyrektor Agencji przewodniczył tym komisjom; gratuluje jednakże Agencji podjętej decyzji o nieuczestniczeniu dyrektora w przyszłych pracach komisji selekcyjnych; |
12. | jest świadomy, iż duża rotacja na kluczowych stanowiskach w Agencji stanowi ryzyko dla ciągłości prac; w związku z tym wzywa Agencję do wprowadzenia jasno określonej procedury przejęcia obowiązków, tak aby zapewnić płynne przekazanie funkcji oraz spójny transfer odnośnych działań, dokumentacji lub procedur; |
Audyt wewnętrzny | |
13. | uznaje, że rok 2008 był pierwszym rokiem działania służby audytu wewnętrznego (Internal Audit Service (IAS)) w Agencji i że ocena ryzyka została przeprowadzona w lipcu 2008 r. w celu określenia priorytetów audytu oraz opracowania planu audytu IAS na następne trzy lata; |
14. | zauważa, że IAS wydał 12 zaleceń, z których cztery, dotyczące ciągłości prac oraz procedur rekrutacyjnych Agencji, zostały ocenione jako „bardzo ważne”; uznaje że większość tych zaleceń została już wykonana w 2008 r. oraz że pozostałe działania zostały zakończone do dnia 31 grudnia 2009 r. |
15. | jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (5) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 33.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Teksty przyjęte, P6_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).