Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 137
Wersja aktualna od 2010-05-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2010 nr 252 str. 137
Wersja aktualna od 2010-05-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008,

— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji (1),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),

— uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (3) w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0068/2010),

A.

mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

B.

mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament:

— odnotował fakt, iż Trybunał Obrachunkowy skrytykował kilka poddanych audytowi procedur udzielania zamówień,

— wezwał Agencję, aby dotrzymała złożonego w odpowiedziach dla Trybunału zobowiązania do ścisłego przestrzegania przepisów dotyczących udzielania zamówień oraz, aby zwracała szczególną uwagę na udzielanie potencjalnym oferentom dokładnych informacji,

— odnotował uwagę Trybunału, że plan zatrudnienia w 2007 r. przewidywał 467 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony, lecz środki budżetowe na wydatki na personel nie pozwalały na pokrycie faktycznych kosztów personelu na tych stanowiskach oraz że w związku z tym Agencja uzgodniła z Komisją zmniejszenie liczby stanowisk do maksimum 342, z czego 333 obsadzono na koniec roku,

1.

z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, iż sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2008 jest wiarygodne oraz że ogólnie rzecz ujmując, transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo;

2.

odnotowuje, że Agencja otrzymała z budżetu na 2008 r. kwotę 30 000 000 EUR w postaci środków na pokrycie zobowiązań i środków na pokrycie płatności;

3.

odnotowuje, że od 2007 do 2008 r. budżet Agencji wzrósł o 42 % – z 72 000 000 EUR do 102 000 000 EUR, a liczba pracowników wzrosła z 362 do 442;

Wyniki

4.

podkreśla znaczenie wyznaczenia w programowaniu Agencji celów SMART i wskaźników RACER, umożliwiających ocenę osiąganych wyników; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, która zapewnia, że poprawiła swój program prac na 2010 r., wprowadzając istotne cele i wskaźniki dotyczące wyników oraz ulepszony system planowania zasobów; zachęca również Agencję do rozważenia wprowadzenia wykresu Gantta do programowania wszystkich działań operacyjnych, aby szybko określić czas, jaki każdy pracownik poświęcił danemu projektowi, oraz aby wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów;

5.

zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz celów zrealizowanych w roku poprzednim, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

Rozporządzenie w sprawie opłat i honorariów

6.

zauważa, że rok 2008 był pierwszym pełnym rokiem wdrażania zadań certyfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (6);

7.

zwraca się do Agencji o utworzenie systemu monitorowania poszczególnych projektów certyfikacyjnych, aby uzyskać pewność, że honoraria pobierane przez cały okres trwania projektu nie odbiegają znacząco od rzeczywistych kosztów;

8.

ubolewa, że w 2008 r. system rocznych opłat ryczałtowych przyniósł dochód znacznie przewyższający rzeczywiste koszty świadczonych usług, i wzywa Agencję do przedłożenia w trybie pilnym szczegółowego planu gwarantującego, że taka sytuacja nie powtórzy się w latach kolejnych;

Przeniesienie środków

9.

zwraca uwagę na fakt, że Agencja przeniosła na rok 2009 znaczną sumę środków na wydatki operacyjne (ponad 53 000 000 EUR, czyli 79 % środków operacyjnych); zgadza się, że wysoki poziom środków przeniesionych na 2009 r. jest sprzeczny z zasadą jednoroczności, chociaż pewien poziom niepewności co do wysokości opłat i należności jest właściwy dla początkowego cyklu działalności Agencji; podkreśla również, że sytuacja ta świadczy o nieprawidłowościach w systemie planowania zasobów Agencji spowodowanych opóźnieniem w procesie podpisywania umowy o usługi; w związku z tym wzywa do przedstawienia Komisji i Parlamentowi bardziej realistycznych prognoz na kolejny rok budżetowy wystarczająco wcześnie, by umożliwić ich przeanalizowanie;

10.

przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja wykazała dochody z odsetek w wysokości 1 988 000 EUR; z rocznego sprawozdania finansowego i z wysokości odsetek wnioskuje, że Agencja dysponuje długoterminowo niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne Agencji wynosiły 57 245 000 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji zarządzania środkami pieniężnymi ukierunkowanego na potrzeby, zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, oraz jakie zmiany koncepcyjne są potrzebne, by środki pieniężne Agencji utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

11.

odnotowuje, że w 2008 r. 15 % wydatków na personel przesunięto na wydatki operacyjne, co świadczy o nierealistycznym planowaniu; jest zaniepokojony zwiększeniem wydajności w wyniku tego przesunięcia, dlatego dokładniej zbada pod tym względem koszty przygotowań i działań następczych związanych z wdrożeniem systemu planowania zasobów Agencji (ERP);

Inne ulepszenia wymagane od Agencji

12.

wyraża zaniepokojenie z powodu braku koordynacji między potrzebami, personelem i rozporządzeniem finansowym Agencji, a zwłaszcza z powodu faktu, że procedury doboru pracowników utrudniają rekrutację odpowiednio wykwalifikowanego personelu; jest zdania, że kwestią tą mogłaby zająć się międzyinstytucjonalna grupa robocza ds. agencji zdecentralizowanych;

13.

wzywa Agencję do poprawy planowania naboru pracowników, by było ono bardziej realistyczne, oraz do usunięcia niedociągnięć w opracowywaniu budżetu i monitorowaniu systemu planowania zasobów Agencji;

Audyt wewnętrzny

14.

przyznaje, że od 2006 r. Agencja wdrożyła 15 z 28 zaleceń sformułowanych przez służby audytu wewnętrznego; podkreśla, że spośród 13 zaleceń wymagających jeszcze wdrożenia 2 uznano za „decydujące”, a 5 za „bardzo ważne”; podkreśla, że zalecenia te dotyczą niepewności budżetowej, braku analizy ryzyka, braku polityki oceny i awansu, procedury rozdzielania okresów sprawozdawczych oraz braku procedury rejestrowania wyjątków, z których nie można już korzystać;

15.

jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.



(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 21.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 122.

(6) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00