Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-05-05
Wersja aktualna od 2010-05-05
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2008,
— uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdań finansowych Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji (1),
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 – C7-0061/2010),
— uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiające Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (3), w szczególności jego art. 36,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (4), w szczególności jego art. 94,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0105/2010),
A. | mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem, |
B. | mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Wspólnotowej Agencji Kontroli Rybołówstwa absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007 (5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament odnotował między innymi: |
— uwagę Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że Agencja nie ustanowiła odpowiednich procedur w celu określenia środków podlegających przeniesieniu; w związku z tym co najmniej 125 000 EUR zostało przeniesionych bez prawnych zobowiązań, | |
— że zdaniem Trybunału Obrachunkowego Agencja nie udokumentowała dotychczas w wystarczającym stopniu wewnętrznych procedur kontroli; | |
Wyniki | |
1. | odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że Agencja nie przygotowuje wieloletniego programu prac; podkreśla w związku z tym znaczenie opracowania dokumentu, który pozwoli Agencji na wydajne zorganizowanie wdrożenia swojej strategii i realizacji celów; niemniej z zadowoleniem przyjmuje podjęcie przez Agencję decyzji o opracowaniu tego dokumentu zgodnie ze strategią średnioterminową zarządu; |
2. | zachęca dodatkowo Agencję do rozważenia wprowadzenia wykresu Gantta do programowania każdego ze swych działań operacyjnych, aby szybko określić ilość czasu, jaką każdy pracownik poświęcił danemu projektowi, oraz by wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów; |
3. | zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w roku poprzednim, tak aby pozwolić władzy budżetowej na lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat; |
Zarządzanie budżetowe i finansowe | |
4. | zwraca uwagę na konieczność poradzenia sobie przez Agencję z uchybieniami w programowaniu działań, tak aby w przyszłości procedury sporządzania budżetu były wystarczająco rygorystyczne, co pozwoli uniknąć wzrostów i spadków w tych samych pozycjach budżetowych; podkreśla ponadto, że sytuacja ta stanowi naruszenie zasady specyfikacji; zauważa również, że wbrew obowiązującym przepisom nie zwrócono się do zarządu o zatwierdzenie tych przesunięć, gdy było to wymagane, ani też go o nich nie poinformowano; odnotowuje jednak, że Agencja dołoży starań w celu poprawy planowania i monitorowania budżetowego, jak również zmniejszenia liczby zmian w budżecie; |
5. | odnotowuje także odpowiedź Agencji, w której pragnie ona podkreślić, że w związku ze zmianą ostatecznej siedziby Agencji rok 2008 okazał się szczególnie trudny pod względem planowania budżetu; |
6. | odnotowuje komentarz Trybunału Obrachunkowego stwierdzający, że wbrew zasadom rozporządzenia finansowego niektóre zobowiązania prawne (w wysokości 1 400 000 EUR) zostały zaciągnięte przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi; |
Audyt wewnętrzny | |
7. | przyjmuje do wiadomości, że Służba Audytu Wewnętrznego sformułowała 15 zaleceń dla Agencji, w tym 9 zostało uznanych za „bardzo ważne”, a dotyczą one konieczności przyjęcia zestawu wskaźników obejmujących wszystkie działania Agencji, wewnętrznej struktury organizacyjnej oraz procedur przyczyniających się do pewności w zarządzaniu, zarządzania zasobami ludzkimi (jeżeli chodzi o wzmocnienie procedury naboru i systemów dokumentacji) oraz konieczności zmiany procedur wewnętrznych, tak aby zmniejszyć opóźnienia w płatnościach Agencji; |
Zasoby kadrowe | |
8. | zauważa, że w 2008 r. wskaźnik naboru pracowników był o wiele wyższy niż początkowo przewidywano, w związku z czym prognozy dotyczące środków na wynagrodzenia były zaniżone o ponad 35 % (około 1 300 000 EUR); w związku z powyższym wzywa Agencję do poprawy monitorowania wykonania budżetu; |
9. | jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r. (6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji. |
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 202.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).