Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-05-05
Wersja aktualna od 2010-05-05
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VIII – Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008 (1),
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 – Tom I (C7-0179/2009) (2),
— uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji (3),
— uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE (4),
— uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0070/2010),
1. zauważa, że w 2008 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik Praw Obywatelskich) dysponował środkami na zobowiązania o łącznej wartości 9 mln EUR (w 2007 r.: 8,2 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 91,51 %, co jest poniżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);
2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do Rzecznika Praw Obywatelskich;
3. dostrzega tendencję stałego wzrostu w okresie 2003–2008, kiedy to środki na zobowiązania uległy podwojeniu z 4,4 mln EUR do 9 mln EUR, a liczba stanowisk zwiększyła się z 31 do 57 (oraz dodatkowo 6 stanowisk w 2009 r.) przy jednoczesnym wzroście liczby skarg z 2 436 do 3 346 i nowo rozpoczętych dochodzeń z 253 do 293; zauważa, że o ile w ciągu trzech ostatnich lat budżetowych liczba stanowisk nie zwiększyła się, w roku 2009 zaplanowano jej wzrost do 63; zauważa ponadto, że obecnie, po wewnętrznej restrukturyzacji, która miała miejsce w 2008 r., 24 z 57 osób zajmują się analizą skarg i prowadzeniem dochodzeń (dział prawny), a 31 odpowiada za rejestrowanie skarg, ich dystrybucję, związane z nimi działania podejmowane po rozpatrzeniu oraz za wszelkie inne zadania niezwiązane bezpośrednio z główną działalnością (administracja i dział finansowy);
4. przypomina, że na mocy umowy ramowej o współpracy zawartej na czas nieokreślony pomiędzy Rzecznikiem i Parlamentem, która weszła w życie w dniu 1 kwietnia 2006 r., Parlament zapewnia niektóre usługi administracyjne, w tym budynki, usługi informatyczne, łączność, doradztwo prawne, usługi medyczne, szkolenia, tłumaczenia pisemne i ustne;
5. zwraca uwagę na obszary priorytetowe określone przez służbę audytu wewnętrznego, w szczególności audyt procedury zamówień publicznych obejmujący kontynuację niezakończonych działań, audyt procedury przyznawania dotacji oraz zakończenie audytów za rok 2007 r. i zamknięcie związanej z nim sprawozdawczości; pozytywnie odnosi się do ustaleń, zwłaszcza do stwierdzenia, że w zakresie procedury zamówień publicznych odnotowano znaczną poprawę i usprawniono niezakończone działania podjęte w ramach audytu za 2005 r. oraz stwierdzenie, że procedura przyznawania dotacji jest zgodna z ramami regulacyjnymi, zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami;
6. zauważa jednak, iż audyt wewnętrzny ujawnił również obszary, w których niezbędna jest dalsza poprawa, w szczególności chodzi o to, aby dokumenty dotyczące procedury zamówień publicznych zawierały bardziej kompletne informacje; zmiany terminu zakończenia procedury powinny być dopuszczalne jedynie w wyjątkowych sytuacjach, procedury zamówień publicznych powinny być lepiej planowane w czasie, a niespójne zapisy w umowach poprawiane przed ich podpisaniem; oczekuje, że Rzecznik Praw Obywatelskich zajmie się tymi kwestiami i poinformuje o nich Parlament w sprawozdaniu z działalności;
7. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie publikowania jego rocznej deklaracji interesów oraz że jest ona publikowana na stronie internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich;
8. wzywa ponownie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich do umieszczenia w sprawozdaniu z działalności rozdziału zawierającego szczegółowe informacje z wykonywania w ciągu roku wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium.
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.