Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2010-05-05
Wersja aktualna od 2010-05-05
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja VI – Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008 (1),
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 – Tom I (C7–0177/2009) (2),
— uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji (3),
— uwzględniając poświadczenie wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE (4),
— uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
— uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0080/2010),
A. mając na uwadze, że „obywatele mają prawo wiedzieć, jak wydawane są ich podatki i jak sprawowana jest władza powierzona organom politycznym” (6),
1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2008 r., wynosiły 118 mln EUR (w 2007 r.: 116 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 95,64 %, co jest identyczne ze średnią innych instytucji (95,67 %);
2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (EKES);
3. zauważa nieznaczny wzrost liczby stałych etatów (700 etatów w 2008 r., 695 etatów w 2007 r.) przyznanych EKES oraz fakt, że prawie wszystkie te etaty zostały obsadzone (14 wakatów w 2008 r., 8 wakatów w 2007 r.); z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie i wdrożenie planu średniookresowego (strategia 2008–2013) w celu promowania równouprawnienia i różnorodności w sekretariacie, a zwłaszcza wprowadzenie systemu elastycznego czasu pracy w przyszłości, a także średniookresowego planu szkoleń (2008–2010) i rozwoju polityki mobilności personelu, oraz z niecierpliwością oczekuje sprawozdań na temat postępów w polityce kadrowej;
4. podkreśla uwagę poczynioną przez Trybunał Obrachunkowy w załączniku 11.2 sprawozdania rocznego odnośnie do odmiennego podejścia EKES (a także Parlamentu) podczas stosowania postanowień regulaminu pracowniczego dotyczących mnożnika; podkreśla, że EKES tym samym przyznaje swemu personelowi korzyść finansową, której nie otrzymują pracownicy innych instytucji oraz że powoduje ona wyższe wydatki; ponownie podkreśla, że przepisy regulaminu pracowniczego dotyczące mnożnika powinny być interpretowane i wdrażane jednakowo przez wszystkie instytucje; zauważa zamiar EKES przystosowania jego praktyki do oczekiwanego wyroku Sądu ds. Służby Publicznej;
5. z zadowoleniem odnosi się do wdrożenia porozumienia o współpracy administracyjnej zawartego między Komitetem Regionów a Komitetem Ekonomiczno-Społecznym na okres 2008–2014 i zwraca się do obu instytucji o przekazanie informacji o poczynionych postępach w zakresie harmonizacji wewnętrznych systemów kontroli oraz o odpowiednich procedurach finansowych związanych ze wspólnymi służbami; odnotowuje znalezienie odpowiadającego obu stronom rozwiązania kwestii podziału zadań związanych z weryfikacją w ramach wspólnych służb w oparciu o „pochodzenie” odpowiedzialnego intendenta z jednego lub drugiego komitetu;
6. przypomina, że rozdzielenie wynikające z porozumienia o współpracy administracyjnej powinno mieć neutralny wpływ na budżet i oczekuje na śródokresowy przegląd porozumienia, który ma zostać dokonany w 2011 r., oraz na wspólną analizę Komitetu Regionów (KR) i EKES, która ma stanowić część tego przeglądu;
7. z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeprowadzonej wspólnie przez KR i EKES oceny tzw. miniporozumień o współpracy w dziedzinach objętych rozdzieleniem, a zwłaszcza wnioski, z których wynika, że nowa struktura zarządcza spowodowała poprawę współpracy między oboma komitetami, rozdzielone służby utrzymały jakość swoich działań i poprawiły wydajność oraz nie były potrzebne dodatkowe środki budżetowe; zwraca także uwagę na stwierdzenie, że w przyszłości pewne praktyczne aspekty współpracy należy poprawić;
8. pozytywnie odnosi się do działań EKES w zakresie międzyinstytucjonalnej współpracy w dziedzinie systemów informatycznych, zwłaszcza negocjacji KR i EKES z Komisją w sprawie stosowania systemu zarządzania sprawami pracowników Sysper2;
9. zauważa wiarygodność EKES, jeśli chodzi o kontrole, zwłaszcza mając na uwadze, że wewnętrzne przepisy EKES przewidują systematyczną weryfikację ex ante, którą uwiarygodniają losowe kontrole ex post, zwłaszcza w dziedzinach operujących dużymi kwotami;
10. z zadowoleniem przyjmuje uwieńczoną powodzeniem operację komitetu ds. audytu EKES, przeprowadzone kontrole i działania następcze uzgodnionych planów działania, a także dalszy rozwój kluczowych wskaźników aktywności i wydajności (KAPI) w 2008 r., przeprowadzone przez jednostkę audytu wewnętrznego, oraz gotowość EKES do wspierania innych instytucji informacjami o doświadczeniach zdobytych podczas rozwoju KAPI;
11. przypomina, że członkowie EKES nie składają oświadczeń majątkowych ani nie ujawniają istotnych informacji o podlegającej opodatkowaniu działalności zawodowej oraz piastowaniu stanowisk lub działalności, za którą pobierają wynagrodzenie; zwraca się o niezwłoczne wprowadzenie przez EKES takiego obowiązku wobec jego członków;
12. apeluje ponadto, aby wydatki na podróże członków EKES określać wyłącznie na podstawie rzeczywistych kosztów podróży; sugeruje też, aby diety dzienne były takie same jak diety otrzymywane przez posłów do Parlamentu Europejskiego; wzywa Sekretarza Generalnego EKES, aby przed wrześniem 2010 r. przedstawił Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego sprawozdanie w sprawie nowych przepisów wewnętrznych, które mają zostać przyjęte;
13. odnotowuje fakt, że grupa ad-hoc w Prezydium EKES odpowiedzialna za przygotowanie propozycji dotyczących zmian w statucie finansowym członków zakończyła prace oraz że jej propozycja jest obecnie omawiana przez właściwe organy; wzywa EKES do poinformowania o wynikach tego postępowania;
14. przypomina swą uwagę, że przepisy dotyczące zamówień w rozporządzeniu finansowym są nadmiernie skomplikowane dla mniejszych instytucji; przypomina Komisji o swej prośbie, aby wyczerpujące konsultowała się z EKES podczas prowadzenia wstępnych prac przed przygotowaniem jakiegokolwiek przyszłego wniosku w sprawie zmiany rozporządzenia finansowego w celu zagwarantowania, że zastrzeżenia EKES zostaną w pełni uwzględnione;
15. wyraża zadowolenie z jakości rocznego sprawozdania z działalności EKES oraz z zawartych w nim wyraźnych informacji na temat stosowania wcześniejszych zaleceń Parlamentu dotyczących absolutorium.
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Europejska inicjatywa na rzecz przejrzystości.