Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2019-11-08 do 2022-05-06
Wersja archiwalna od 2019-11-08 do 2022-05-06
archiwalny
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 18 czerwca 2010 r.
w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii
(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 3767)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/346/UE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2019 r., Nr 290, poz. 26) Pokaż wszystkie zmiany
Alerty
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego (1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niedokrwistość zakaźna koni („EIA”) jest chorobą wirusową dotykającą wyłącznie zwierzęta z rodziny koniowatych. Okres inkubacji wynosi zwykle od jednego do trzech tygodni, lecz może trwać nawet do trzech miesięcy. Zakażone koniowate pozostają źródłem zakażenia przez całe swoje życie i mogą przenosić zakażenie na inne koniowate. Zakażenie EIA jest zazwyczaj niewidoczne, o ile nie nastąpi zgon z powodu jednego z ostrych ataków choroby w czasie wiremii, i dlatego prawdopodobieństwo przeniesienia zakażenia jest znacznie większe. Lokalne przeniesienie zakażenia następuje poprzez krew zakażonego zwierzęcia z rodziny koniowatych w wyniku przerwanego pasożytowania ślepaków i zakażenia płodu in utero. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się choroby na duże odległości jest przemieszczanie zakażonych zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków oraz użycie zanieczyszczonych igieł lub wstrzyknięcie produktów krwiopochodnych zawierających wirusa.
(2) EIA jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich (2). Ponadto dyrektywa Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie (3) stanowi, że należy zgłaszać ogniska EIA Komisji i pozostałym państwom członkowskim za pomocą Systemu Zgłaszania Chorób Zwierzęcych („ADNS”).
(3) Artykuł 4 ust. 5 dyrektywy 90/426/EWG przewiduje ograniczenia przemieszczania koniowatych z gospodarstw, w których stwierdzono występowanie EIA, dopóki, po uboju zakażonych zwierząt, pozostałe zwierzęta nie zostaną dwukrotnie poddane testowi Cogginsa z wynikiem ujemnym.
(4) W przeciwieństwie do sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w innych państwach członkowskich, w Rumunii EIA jest chorobą endemiczną, a natychmiastowy ubój koniowatych będących źródłem zakażenia nie jest przeprowadzany. Z tego względu przyjęto decyzję Komisji 2007/269/WE z dnia 23 kwietnia 2007 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii (4).
(5) Ostatnie przypadki wystąpienia EIA u koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji przywiezionych z Rumunii do innych państw członkowskich oraz ostatnio opublikowane wyniki inspekcji weterynaryjnej przeprowadzonej przez służby Komisji w 2009 r. w tym państwie członkowskim zgodnie z art. 10 dyrektywy 90/426/EWG (5) wykazały jednakże, że decyzja 2007/269/WE jest niewłaściwie wdrażana, egzekwowana i monitorowana.
(6) Ze względu na handel żywymi koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami sytuacja epidemiologiczna w Rumunii stanowi zagrożenie dla zdrowia koniowatych w Unii. Należy zatem przyjąć środki ochronne, ustanawiające specjalny system przemieszczania koniowatych oraz handlu nimi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami, a także niektórymi produktami krwiopochodnymi z uzyskanymi z koniowatych pochodzącymi z Rumunii w celu ochrony zdrowia i dobrostanu koniowatych w Unii.
(7) Częstość występowania choroby nie rozkłada się równomiernie na terenie Rumunii i wśród różnych kategorii koniowatych w tym państwie członkowskim. W tej sytuacji można przyjąć mniej rygorystyczne warunki dotyczące przemieszczania niektórych zarejestrowanych koni biorących udział w zawodach i wyścigach oraz zezwolić, aby w przyszłości możliwe były określenie obszarów wolnych od tej choroby.
(8) Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG państwo członkowskie miejsca przeznaczenia może zezwolić na ogólne lub ograniczone odstępstwa od niektórych wymagań art. 4 ust. 5 wobec wszystkich zwierząt opatrzonych specjalnym znakiem wskazującym na ich przeznaczenie do uboju, pod warunkiem że świadectwo zdrowia przewiduje takie odstępstwo. W przypadku udzielenia takiego odstępstwa koniowate przeznaczone do uboju należy przetransportować bezpośrednio do wyznaczonej rzeźni oraz poddać ubojowi w ciągu pięciu dni od ich przybycia do rzeźni.
(9) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (6) określa wymogi dotyczące akredytacji laboratoriów przeprowadzających analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych.
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 180/2008 z dnia 28 lutego 2008 r. dotyczącego wspólnotowego laboratorium referencyjnego ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni (7) określono funkcje, zadania i procedury laboratorium referencyjnego ds. chorób koni w Unii, dotyczące współpracy z laboratoriami odpowiedzialnymi za diagnozowanie chorób zakaźnych u koni w państwach członkowskich. Funkcje te obejmują między innymi wspieranie harmonizacji diagnostyki oraz zapewnianie biegłości w przeprowadzaniu badań w Unii poprzez organizowanie i prowadzenie okresowych badań porównawczych oraz okresowe przekazywanie wyników takich badań Komisji, państwom członkowskim oraz laboratoriom krajowym/centralnym. Program prac ustalony przez Komisję i wymienione laboratorium przewiduje, że pierwsze badanie biegłości w kierunku wykrywania EIA ma zostać przeprowadzone w 2010 r.
(11) Wobec braku szczegółowych norm unijnych dotyczących badania w kierunku EIA, należy odnieść się do właściwego rozdziału podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych z 2009 r. Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE). W rozdziale tym, który obecnie opatrzony jest numerem 2.5.6, zaleca się metodę immunodyfuzji w żelu agarowym (AGID) do wykrywania EIA u koni, która jest badaniem dokładnym i wiarygodnym z wyjątkiem pewnych okoliczności określonych w podręczniku. W niniejszej decyzji należy zatem przewidzieć dwa badania AGID w kierunku EIA z wynikiem ujemnym, aby zrekompensować ograniczenia tego badania.
(12) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/2008 z dnia 6 czerwca 2008 r. wykonujące dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG w odniesieniu do metod identyfikacji koniowatych (8) zawiera wymóg, aby koniowate identyfikować na podstawie dokumentu identyfikacyjnego. W celu wzmocnienia powiązania między dokumentem identyfikacyjnym a danym zwierzęciem dorosłe konie przeznaczone do transportu z Rumunii do pozostałych państw członkowskich należy oznaczyć poprzez wszczepienie identyfikatora elektronicznego.
(13) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań (9) określa kontrole oraz inne środki związane z dziennikiem podróży podejmowane przez właściwe organy przed długotrwałym przewozem.
(14) Wymogi w zakresie świadectw dotyczących przemieszczania i transportu koniowatych są określone w art. 8 dyrektywy 90/426/EWG. W celu poprawienia wykrywalności zarejestrowanych koniowatych, transportowanych do innych państw członkowskich z obszarów Rumunii dotkniętych EIA, należy zastąpić poświadczenie określone w załączniku B do dyrektywy 90/426/EWG świadectwem zdrowia zwierząt zgodnym z załącznikiem C do tej dyrektywy.
(15) Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny („TRACES”), wprowadzony zgodnie z decyzją Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu TRACES (10), może mieć zasadnicze znaczenie w ukierunkowaniu przepływu koniowatych z Rumunii do rzeźni w pozostałych państwach członkowskich.
(16) Przemieszczania koniowatych, innych niż koniowate przeznaczone do uboju, z Rumunii do pozostałych państw członkowskich nie należy uznawać za zakończonego do momentu, kiedy badanie w kierunku EIA, przeprowadzone na próbce pobranej podczas izolacji zwierząt po przybyciu na miejsce przeznaczenia, potwierdzi brak występowania tej choroby.
(17) Jako że sektor dotknięty tą chorobą jest w pełni świadomy ryzyka stwarzanego przez sytuację epidemiologiczną w Rumunii, właściwe jest zezwolenie podmiotom zaangażowanym w przemieszczanie koniowatych z Rumunii na ponoszenie odpowiedzialności i pokrywanie kosztów poniesionych przez właściwe organy w związku z takim przemieszczaniem.
(18) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG (11), zmieniona rozporządzeniem Komisji (UE) nr 176/2010 (12), wprowadza wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA również dla klaczy, od których pobrano komórki jajowe lub zarodki. Zmiany te będą jednak obowiązywać dopiero od dnia 1 września 2010 r. Zatem, jeżeli komórki jajowe i zarodki są pobierane od klaczy utrzymywanych w Rumunii, należy uzupełnić wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji Komisji 95/294/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określającej wzór świadectwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu komórkami jajowymi i zarodkami zwierząt z gatunku koniowatych (13) o wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA.
(19) Ponadto wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w prawodawstwie unijnym dotyczącym produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych poddawane są obecnie przeglądowi. Obecnie rozdział V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (14) określa wymagania dotyczące surowicy koniowatych.
(20) W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić decyzję 2007/269/WE i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(21) Zbędne wydaje się wprowadzenie warunków przejściowych, ponieważ przewidziane środki w wytaczającym stopniu uwzględniają ostatnio przyjęty rumuński program zwalczania EIA w tym kraju.
(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Środki ochronne mające zastosowanie do koniowatych, nasienia, komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych oraz produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych
1. Rumunia nie wysyła następujących towarów do pozostałych państw członkowskich:
a) koniowate z regionów wymienionych w załączniku;
b) nasienie zwierząt z rodziny koniowatych;
c) komórki jajowe i zarodki zwierząt z rodziny koniowatych;
d) produkty krwiopochodne uzyskanych z krwi koniowatych.
2. Zakaz ustanowiony w ust. 1 lit. a) nie dotyczy koniowatych z gospodarstw znajdujących się poza Rumunią, które:
a) przewożone są tranzytem przez Rumunię drogami głównymi i autostradami; albo
b) przewożone są przez Rumunię bezpośrednio i bez przerw w podróży do rzeźni w celu natychmiastowego uboju oraz którym towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt wypełnione zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG.
Artykuł 2
Odstępstwa dotyczące przemieszczania koniowatych do pozostałych państw członkowskich z regionów wymienionych w załączniku
1. W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. a) Rumunia może zezwolić na wysyłkę koniowatych do pozostałych państw członkowskich, pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów:
a) cała przesyłka koniowatych musi być:
(i) odizolowana pod urzędowym nadzorem w gospodarstwie zatwierdzonym przez właściwe organy jako wolne od niedokrwistości zakaźnej koni („EIA”) („zatwierdzone gospodarstwo”); oraz
(ii) trzymana w odległości przynajmniej 200 m od innych koniowatych o niższym statusie zdrowotnym przez okres co najmniej 90 dni przed datą wysyłki;
b) wszystkie koniowate składające się na przesyłkę muszą zostać poddane badaniu w kierunku EIA metodą immunodyfuzji w żelu agarowym („badanie AGID”) przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych dwukrotnie w odstępie 90 dni, którego wyniki muszą być ujemne; drugą próbkę należy pobrać w ciągu 10 dni przed datą wysyłki przesyłki z zatwierdzonego gospodarstwa; badanie AGID musi spełniać kryteria określone we właściwym rozdziale podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) z 2009 r. („podręcznik”);
c) przewoźnik musi udokumentować, że spełnia wymogi, iż koniowate składające się na przesyłkę zostały wysłane bezpośrednio z zatwierdzonego gospodarstwa do miejsca przeznaczenia i nie przeszły przez żaden rynek lub punkt gromadzenia;
d) w przypadku przesyłek obejmujących zarejestrowane koniowate lub koniowate przeznaczone do hodowli i produkcji wszystkie pozostałe koniowate znajdujące się w zatwierdzonym gospodarstwie w okresie izolacji, o którym mowa w lit. a) ppkt (i), należy poddać badaniu AGID z wynikiem ujemnym na próbkach krwi pobranych albo w okresie izolacji przed przemieszczeniem koniowatych z gospodarstwa, albo w ciągu 10 dni przed datą wysyłki przesyłki z zatwierdzonego gospodarstwa;
e) wszystkie koniowate składające się na przesyłkę muszą zostać oznakowane poprzez wszczepienie transpondera elektronicznego i być identyfikowane za pomocą jednego dokumentu identyfikacyjnego dla koniowatych lub paszportu, przewidzianego w art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 504/2008, który musi obejmować:
(i) numer wyświetlany przy sczytywaniu wszczepionego transpondera elektronicznego, o którym mowa w sekcji I część A pkt 5 wspomnianego dokumentu;
(ii) informacje dotyczące badania AGID, o którym mowa w lit. b) i d) niniejszego ustępu, i jego wyników, o których mowa w sekcji VII wspomnianego dokumentu;
f) kontrole związane z dziennikiem podróży wykonywane zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2005 muszą być zadawalające i nie wymagać przesłania danych szczegółowych do punktu kontroli znajdującego się w państwie członkowskim tranzytu zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia;
g) koniowatym składającym się na przesyłkę musi towarzyszyć należycie wypełnione świadectwo zdrowia zwierząt zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG, w którym należy podać miejsce przeznaczenia i które zawiera dodatkowo następujące sformułowanie:
„Koniowate wysłane zgodnie z decyzją Komisji 2010/346/UE (*)
(*) Dz.U. L 155 z 22.6.2010, s. 48.”
2. W drodze odstępstwa od ust. 1 lit. b) pierwsze badanie AGID, które należy przeprowadzić na próbkach pobranych przynajmniej 90 dni przed wysyłką, możne nie być wymagane pod następującymi warunkami:
a) państwo członkowskie miejsca przeznaczenia zezwoliło na takie odstępstwo w zastosowaniu środków przewidzianych w art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG; lub
b) koniowate przeznaczone są do bezpośredniego transportu do rzeźni i zostały zgromadzone w zatwierdzonym gospodarstwie z gospodarstw, wobec których potwierdzono, że są wolne od EIA zgodnie z obowiązującym krajowym programem kontroli EIA.
Artykuł 3
Odstępstwa dotyczące przemieszczania koniowatych do pozostałych państw członkowskich z regionów wymienionych w załączniku w odniesieniu do zarejestrowanych koni uczestniczących w niektórych zawodach i imprezach
W drodze odstępstwa od art. 2 ust. 1 lit. a), b), c) d) i f) Rumunia może zezwolić na wysłanie do pozostałych państw członkowskich zarejestrowanych koni w celu udziału w zawodach organizowanych pod patronatem Światowego Związku Jeździeckiego (FEI) lub w głównych międzynarodowych wyścigach koni pod warunkiem spełnienia następujących warunków:
a) konie zostały poddane badaniu AGIT z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu zgodnie z kryteriami ustalonymi w podręczniku, na próbkach pobranych w ciągu 10 dni przed datą wysyłki z zatwierdzonego gospodarstwa;
b) wszystkie koniowate w zatwierdzonym gospodarstwie i w granicach 200 m wokół zatwierdzonego gospodarstwa zostały poddane badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu na próbkach pobranych między 90 a 180 dniem przed datą zamierzonego przemieszczania;
c) warunków określonych w art. 2 ust. 1 lit. e) i g).
Artykuł 4
Ograniczenia w przypadku dodatnich wyników badania AGID
W przypadku dodatnich wyników jakichkolwiek badań AGID, przewidzianych w art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz w art. 3 lit. a) niniejszej decyzji, całe zatwierdzone gospodarstwo zostaje objęte ograniczeniem przemieszczania do momentu zakończenia wprowadzania środków przewidzianych w art. 4 ust. 5 lit. a) tiret trzecie dyrektywy Rady 90/426/EWG.
Artykuł 5
Odstępstwa dotyczące zamrożonego nasienia, zamrożonych komórek jajowych i zarodków zwierząt z rodziny koniowatych oraz produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych
1. W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. b) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich zamrożonego nasienia koniowatych spełniającego warunki określone w pkt 1.6 lit. c), 1.7 i 1.8 rozdziału II pkt I załącznika D do dyrektywy 92/65/EWG.
2. W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. c) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich zamrożonych zarodków pobranych od klaczy, które poddano badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonemu na próbkach krwi pobranych w odstępie 90 dni; druga próbka została pobrana między 30 a 45 dniem od daty pobrania zarodków.
3. Przesyłkom zamrożonego nasienia lub zamrożonych zarodków, o których mowa w ust. 1 i 2, towarzyszy świadectwo zdrowia zwierząt określone dla danej przesyłki zgodnie z art. 11 ust. 5 dyrektywy 92/65/EWG, które zawiera dodatkowo sformułowanie:
„Nasienie/zarodki (niepotrzebne skreślić) zwierząt z rodziny koniowatych wysyłane zgodnie z decyzją Komisji 2010/346/UE (*)
(*) Dz.U. L 155 z 22.6.2010, s. 48.”
4. W drodze odstępstwa od art. 1 ust. 1 lit. d) Rumunia może zezwolić na wysyłkę do pozostałych państw członkowskich surowicy koniowatych spełniającej warunki określone w rozdziale V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.
Artykuł 6
Dodatkowe zobowiązania Rumunii
Rumunia dopilnowuje, aby:
a) nazwa, położenie geograficzne zatwierdzonych gospodarstw, imię i nazwisko oraz kwalifikacje zawodowe urzędowego lekarza weterynarii odpowiedzialnego za zatwierdzone gospodarstwo i podpisującego świadectwo zdrowia zwierząt, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. g) i art. 5 ust. 3, były przekazywane Komisji i pozostałym państwom członkowskim;
b) urzędowe laboratorium przeprowadzające badania AGID przewidziane w art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz art. 3:
(i) spełniało wymogi art. 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004;
(ii) poddane zostało do dnia 31 grudnia 2010 r. i w każdym kolejnym roku corocznemu badaniu biegłości we współpracy z laboratorium referencyjnym Unii Europejskiej ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni;
c) kopie próbek krwi przechowywane były przez przynajmniej 90 dni w urzędowym laboratorium, o którym mowa w lit. b), dla każdego badania AGID przeprowadzonego w ciągu 10 dni od daty wysyłki zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. b) i d) oraz art. 3, chyba że:
(i) zgłoszono śmierć zwierzęcia zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 504/2008; lub
(ii) odnotowano przed upływem 90 dni ujemny wynik badania AGID, o którym mowa w art. 7 ust. 1 lit. b);
d) miejsce przeznaczenia otrzymywało informację o przemieszczaniu przesyłki za pomocą systemu TRACES przynajmniej 36 godzin przed jej przybyciem.
Artykuł 7
Zobowiązania państw członkowskich miejsca przeznaczenia
1. Państwa członkowskie miejsca przeznaczenia dopilnowują, aby – jeżeli miejsce przeznaczenia otrzymuje informację zgodnie z art. 6 lit. d) o przemieszczaniu koniowatych, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. b) – koniowate po przybyciu do miejsca przeznaczenia były:
a) poddawane ubojowi w ciągu nie więcej niż 72 godzin od czasu ich przybycia do rzeźni, o którym właściwe władze zostały poinformowane za pośrednictwem systemu TRACES; zgodnie z niniejszą decyzją 10 % przesyłek przybywających do rzeźni należy poddać badaniu AGID; albo
b) odizolowane pod urzędowym nadzorem weterynaryjnym w gospodarstwie przeznaczenia podanym w świadectwie zdrowia zwierząt, o którym mowa w art. 2 ust. 1 lit. g), przez przynajmniej 30 dni i w odległości przynajmniej 200 m od innych koniowatych lub trzymane w warunkach zamkniętych, zapewniających ochronę oraz poddawane są badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzanym na próbkach krwi pobranych nie wcześniej niż 28 dni po dacie rozpoczęcia okresu izolacji.
2. Nie naruszając przepisów art. 1 ust. 1 lit. b), państwa członkowskie muszą dopilnować, aby w okresie 90 dni od daty przybycia koniowatych, o której mowa w art. 2 ust. 1 lit. b), do gospodarstwa przeznaczenia wspomnianego w ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu koniowate można wysłać z tego gospodarstwa do innego państwa członkowskiego, jeżeli:
a) poddano je badaniu AGID z wynikiem ujemnym, przeprowadzonym na próbkach krwi pobranych w ciągu 10 dni przed datą wysyłki; oraz
b) towarzyszy im należycie wypełnione świadectwo zdrowia zwierząt zgodnie ze wzorem określonym w załączniku C do dyrektywy 90/426/EWG.
Artykuł 8
Obowiązki w zakresie sprawozdawczości
Państwa członkowskie, których dotyczy handel koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami zgodnie z niniejszą decyzją, regularnie, lecz nie rzadziej niż co 3 miesiące, przedkładają sprawozdania Komisji i pozostałym państwom członkowskim podczas obrad Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.
Artykuł 9
Koszty procedur administracyjnych
1. Rumunia podejmuje konieczne środki, łącznie ze środkami prawnymi, jeżeli jest to niezbędne, w celu zapewnienia, że koszty dodatkowych procedur administracyjnych, w tym koniecznych badań laboratoryjnych lub działań następczych, związane z przemieszczaniem przesyłek koniowatych, ich nasienia, komórek jajowych, zarodków i surowicy koniowatych, pochodzących z tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 2, 3 i 5, ponosi w całości wysyłający koniowate lub ich produkty.
2. Państwa członkowskie miejsca przeznaczenia podejmują konieczne środki, łącznie ze środkami prawnymi, jeżeli jest to niezbędne, w celu zapewnienia, że koszty dodatkowych procedur administracyjnych, w tym koniecznych badań laboratoryjnych lub działań następczych, aż do zakończenia wprowadzania środków przewidzianych w art. 7, związane z przemieszczaniem koniowatych z Rumunii zgodnie z art. 2 i 3, ponosi w całości odbiorca koniowatych.
Artykuł 10
Uchylenie
Decyzja 2007/269/WE traci moc.
Artykuł 11
Adresaci
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 czerwca 2010 r.
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.
(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 42.
(3) Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 58.
(4) Dz.U. L 115 z 3.5.2007, s. 18.
(5) DG(SANCO) 2009-8256 - MR WERSJA OSTATECZNA (http://ec. europa.eu/food/fvo/rep details en.cfm?rep id=2341).
(6) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
(7) Dz.U. L 56 z 29.2.2008, s. 4.
(8) Dz.U. L 149 z 7.6.2008, s. 3.
(9) Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1.
(10) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 63.
(11) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, s. 54.
(12) Dz.U. L 52 z 3.3.2010, s. 14.
Alerty
ZAŁĄCZNIK [1]
Regiony, o których mowa w art. 1 ust. 1 lit. a):
Państwo członkowskie | Region | Uwagi |
Rumunia | Bihor |
|
| Satu Mare |
|
| Maramureș |
|
| Bistriț-Năsăud |
|
| Sălaj |
|
| Cluj |
|
| Mureș |
|
| Harghita |
|
| Alba |
|
| Sibiu |
|
| Brașov |
|
| Hunedora |
|
| Caraș-Severin |
|
| Gorj |
|
| Vâlcea |
|
| Tulcea |
|
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1886 z dnia 7 listopada 2019 r. zmieniającej decyzję Komisji 2010/346/UE w odniesieniu do regionalizacji Rumunii w zakresie stosowania środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni (Dz.Urz.UE L 290 z 11.11.2019, str. 26). Zmiana weszła w życie 8 listopada 2019 r.