Regulamin nr 7 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji przednich i tylnych świateł pozycyjnych, świateł stopu oraz świateł obrysowych górnych pojazdów o napędzie silnikowym (z wyjątkiem motocykli) i ich przyczep
Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny na mocy międzynarodowego prawa publicznego. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343, dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html
Obejmujący całość obowiązującego tekstu, w tym:
suplement 16 do serii poprawek 02 – data wejścia w życie: 19 sierpnia 2010 r.
SPIS TREŚCI
REGULAMIN
0. Zakres
1. Definicje
2. Wniosek o udzielenie homologacji
3. Oznakowanie
4. Homologacja
5. Specyfikacje ogólne
6. Natężenie wysyłanego światła
7. Procedura badań
8. Barwa wysyłanego światła
9. Zgodność produkcji
10. Sankcje z tytułu niezgodności produkcji
11. Ostateczne zaniechanie produkcji
12. Uwagi dotyczące barw i poszczególnych urządzeń
13. Nazwy i adresy placówek technicznych upoważnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz nazwy i adresy organów administracji
14. Przepisy przejściowe
ZAŁĄCZNIKI |
|
Załącznik 1 | — Przednie i tylne światła pozycyjne (boczne), światła obrysowe górne i światła stopu: minimalne kąty rozsyłu światła w przestrzeni |
Załącznik 2 | — Zawiadomienie dotyczące udzielenia, rozszerzenia, odmowy udzielenia lub cofnięcia homologacji, lub ostatecznego zaniechania produkcji typu urządzenia na mocy regulaminu nr 7 |
Załącznik 3 | — Przykłady wzorów znaków homologacji |
Załącznik 4 | — Pomiary fotometryczne |
Załącznik 5 | — Barwy świateł |
Załącznik 6 | — Minimalne wymagania dotyczące procedur kontroli zgodności produkcji |
Załącznik 7 | — Minimalne wymagania dotyczące przeprowadzania kontroli wyrywkowej przez inspektora |
0. | ZAKRES |
Niniejszy regulamin stosuje się do: | |
0.1. | przednich i tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów należących do kategorii L, M, N, O i T (1); oraz |
0.2. | świateł obrysowych górnych pojazdów należących do kategorii M, N, O i T. |
1. | DEFINICJE |
Na potrzeby niniejszego regulaminu: | |
1.1. | „przednie światło pozycyjne (boczne)” oznacza światło używane do zaznaczenia obecności i szerokości pojazdu widzianego z przodu; |
1.2. | „tylne światło pozycyjne (boczne)” oznacza światło używane do zaznaczenia obecności i szerokości pojazdu widzianego z tyłu; |
1.3. | „ światło stopu” oznacza światło wskazujące innym użytkownikom drogi, że kierowca poprzedzającego pojazdu używa w danej chwili hamulca roboczego. Światła stopu mogą być załączane poprzez użycie zwalniacza lub innego urządzenia o podobnym działaniu; |
1.4. | „ światło obrysowe górne” oznacza światło umieszczone przy skrajnej krawędzi zewnętrznej pojazdu i jak najbliżej jego górnej krawędzi, mające na celu wyraźne zaznaczenie całkowitej szerokości pojazdu. Światła tego typu służą do podkreślenia obrysu pojazdu i stanowią uzupełnienie świateł pozycyjnych (bocznych) w przypadku niektórych kategorii pojazdów silnikowych i przyczep. |
1.5. | Definicje pojęć |
Do niniejszego regulaminu stosuje się definicje określone w regulaminie nr 48 oraz w serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu. | |
1.6. | „Przednie i tylne światła pozycyjne, światła stopu oraz światła obrysowe górne różnego typu” oznaczają światła, które w zakresie poszczególnych kategorii różnią się między sobą pod względem następujących istotnych cech: |
a) nazwy handlowej lub znaku towarowego; | |
b) właściwości układu optycznego (poziomów natężenia, kątów rozsyłu światła, kategorii żarówki, modułu źródła światła itp.); | |
c) urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła, jeżeli występuje. | |
Zmiana barwy żarówki lub barwy filtra nie stanowi zmiany typu. | |
1.7. | Zawarte w niniejszym regulaminie odniesienia do żarówek wzorcowych oraz do regulaminu nr 37 dotyczą regulaminu nr 37 i serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu. |
2. | WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI |
2.1. | Wniosek o udzielenie homologacji składa właściciel nazwy handlowej lub znaku towarowego, lub jego należycie upoważniony przedstawiciel. We wniosku należy określić: |
2.1.1. | przeznaczenie urządzenia zgłoszonego do homologacji oraz czy może ono być stosowane w zespole dwóch świateł tego samego rodzaju/typu; |
2.1.2. | w przypadku światła obrysowego górnego: czy wysyłane światło jest barwy białej czy czerwonej; |
2.1.3. | w przypadku światła stopu kategorii S3 lub S4: czy światło jest przeznaczone do montażu na zewnątrz czy wewnątrz pojazdu (za tylną szybą); |
2.1.4. | czy natężenie (światłość) światła wytwarzanego przez urządzenie jest stałe (kategoria R1, S1 lub S3) czy zmienne (kategoria R2, S2 lub S4). |
2.1.5. | Wnioskodawca może umieścić we wniosku informację, że urządzenie może być zamontowane na pojeździe pod różnym kątami nachylenia osi odniesienia w stosunku do płaszczyzn odniesienia pojazdu i do podłoża lub że urządzenie można obracać wokół jego osi odniesienia; takie różne możliwości montażu należy opisać w formularzu zawiadomienia. |
2.2. | Do wniosku dotyczącego każdego typu urządzenia należy dołączyć: |
2.2.1. | rysunki (w trzech egzemplarzach) o wystarczającej szczegółowości, aby umożliwić identyfikację typu urządzenia, przedstawiające następujące cechy: możliwe położenia geometryczne, w jakich urządzenie (oraz tylna szyba w przypadku świateł kategorii S3 lub S4, jeżeli dotyczy) może być zamontowane w pojeździe; oś obserwacji, jaką należy przyjąć za oś odniesienia w badaniach (kąt poziomy H = 0°; kąt pionowy V = 0°); oraz punkt, jaki należy przyjąć za środek odniesienia w ww. badaniach. Na rysunkach należy zaznaczyć miejsce na numer homologacji oraz symbole dodatkowe w stosunku do okręgu znaku homologacji; |
2.2.2. | krótki opis techniczny, określający w szczególności następujące cechy (z wyłączeniem świateł o niewymiennych źródłach światła): |
a) kategorię lub kategorie zalecanej żarówki (lub żarówek) zgodnie z klasyfikacją żarówek określoną w regulaminie nr 37 i serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji typu; w przypadku świateł stopu kategorii S3 lub S4, przeznaczonych do montażu wewnątrz pojazdu, opis techniczny powinien zawierać specyfikację właściwości optycznych tylnych szyb (przepuszczanie światła, barwa, nachylenie itp.); | |
b) kod identyfikacyjny modułu źródła światła. | |
2.2.3. | w przypadku światła o zmiennej światłości: zwięzły opis urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła, rysunek poglądowy oraz specyfikację właściwości układu zapewniających dwa różne poziomy natężenia światła; |
2.2.4. | dwie próbki; jeżeli wniosek o udzielenie homologacji dotyczy urządzeń, które nie są identyczne, ale symetryczne i przystosowane do montażu tylko po lewej albo tylko po prawej stronie pojazdu, to obie próbki mogą być takie same, czyli przystosowane do montażu tylko po prawej bądź tylko po lewej stronie pojazdu. |
W przypadku światła o zmiennej światłości do wniosku należy dołączyć urządzenie do regulacji zmiennego natężenia światła lub generator wytwarzający analogiczny(-e) sygnał(-y). | |
2.2.5. | w przypadku światła stopu kategorii S3 lub S4 przeznaczonego do montażu wewnątrz pojazdu: próbkę jednej płyty lub kilku płyt (w przypadku różnych wariantów) wykazujących równoważne właściwości optyczne w stosunku do rzeczywistych szyb tylnych w pojazdach. |
3. | OZNAKOWANIE |
Urządzenia przedstawione do homologacji muszą: | |
3.1. | być opatrzone nazwą handlową lub znakiem towarowym wnioskodawcy; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne; |
3.2. | z wyłączeniem świateł z niewymiennymi źródłami światła, być opatrzone czytelnym i nieusuwalnym oznakowaniem zawierającym następujące dane: |
a) kategorię lub kategorie zalecanych żarówek; lub | |
b) właściwy kod identyfikacyjny modułu źródła światła. | |
3.3. | zapewniać wystarczająco dużo miejsca na znak homologacji i dodatkowe symbole określone w pkt 4.2 poniżej; miejsce to należy zaznaczyć na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej; |
3.4. | w przypadku świateł wyposażonych w elektroniczny układ sterujący źródła światła, urządzenie do regulacji zmiennego natężenia światła, niewymienne źródło światła lub moduł(-y) źródła światła – posiadać oznaczenia napięcia znamionowego lub zakresu napięcia znamionowego oraz maksymalnej mocy znamionowej; |
3.5. | w przypadku świateł pracujących pod napięciem innym niż napięcie znamionowe wynoszące odpowiednio 6 V, 12 V lub 24 V poprzez załączenie dodatkowego trybu pracy lub zastosowanie elektronicznego układu sterującego źródła światła lub urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła niestanowiącego elementu światła – zawierać dodatkowo oznaczenie znamionowego drugorzędnego napięcia projektowego. |
3.6. | W przypadku świateł wyposażonych w moduły źródła światła moduły takie powinny być opatrzone: |
3.6.1. | nazwą handlową lub znakiem towarowym wnioskodawcy; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne; |
3.6.2. | kodem identyfikacyjnym modułu; oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne. Kod identyfikacyjny składa się z liter początkowych MD oznaczających „ MODUŁ”, po których następuje oznakowanie homologacyjne bez okręgu zgodnie z pkt 4.2.1.1 poniżej, oraz, w przypadku zastosowania kilku różniących się modułów źródła światła, dodatkowe symbole lub znaki; taki kod identyfikacyjny należy uwzględnić na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej. |
Oznakowanie homologacyjne nie musi być identyczne jak oznakowanie światła, w którym zastosowany jest dany moduł, ale oznakowanie zarówno światła, jak i modułu musi dotyczyć tego samego wnioskodawcy; | |
3.6.3. | oznaczeniem napięcia znamionowego lub zakresu napięcia znamionowego oraz maksymalnej mocy znamionowej. |
3.7. | Elektroniczny układ sterujący źródłem światła lub urządzenie do regulacji zmiennego natężenia światła, które stanowią część światła, ale nie są zintegrowane z jego obudową, powinny być oznakowane nazwą producenta i własnym numerem identyfikacyjnym. |
4. | HOMOLOGACJA |
4.1. | Przepisy ogólne |
4.1.1. | Homologacji udziela się, jeżeli obie próbki urządzenia przedstawione do homologacji zgodnie z pkt 2.2.4 powyżej spełniają wymogi niniejszego regulaminu. |
4.1.2. | W przypadku gdy dwa lub więcej świateł wchodzi w skład tego samego zespołu świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, homologacji udziela się tylko wtedy, gdy każde z tych świateł spełnia wymogi niniejszego regulaminu lub innego regulaminu. Światła niespełniające wymogów żadnego regulaminu nie mogą wchodzić w skład takiego zespołu świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych. Niniejszego przepisu nie stosuje się do reflektorów wyposażonych w żarówkę dwużarnikową, w przypadku których homologowany jest tylko jeden rodzaj wysyłanego światła. |
4.1.3. | Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Dwie pierwsze cyfry numeru homologacji (obecnie 02) oznaczają najnowszą serię poprawek do regulaminu obowiązującą w chwili udzielenia homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może następnie przydzielić tego samego numeru innemu typowi urządzenia objętemu niniejszym regulaminem, z wyjątkiem rozszerzenia homologacji na urządzenie różniące się od homologowanego urządzenia wyłącznie barwą wysyłanego światła. |
4.1.4. | Zawiadomienie o udzieleniu, rozszerzeniu, odmowie udzielenia lub cofnięciu homologacji, lub ostatecznym zaniechaniu produkcji danego typu urządzenia na mocy niniejszego regulaminu zostaje przekazane Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu. |
4.1.5. | Na każdym urządzeniu zgodnym z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu, oprócz oznaczeń i danych wymaganych na mocy odpowiednio pkt 3.1 i pkt 3.2 lub pkt 3.4, umieszcza się w miejscu określonym w pkt 3.3 powyżej znak homologacji opisany w pkt 4.2 i 4.3 poniżej. |
4.2. | Elementy znaku homologacji |
Znak homologacji składa się z: | |
4.2.1. | międzynarodowego znaku homologacji, składającego się z: |
4.2.1.1. | okręgu otaczającego literę „E”, po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji (2); |
4.2.1.2. | numeru homologacji określonego w pkt 4.1.3 powyżej; |
4.2.2. | następujących symboli dodatkowych: |
4.2.2.1. | na urządzeniach spełniających wymogi niniejszego regulaminu w odniesieniu do przednich świateł pozycyjnych (bocznych): litery „ A”; |
4.2.2.2. | na urządzeniach spełniających wymogi niniejszego regulaminu w odniesieniu do tylnych świateł pozycyjnych (bocznych): litery „R”, po której następuje cyfra „1” , jeżeli urządzenie wytwarza światło o stałym natężeniu, lub cyfra „ 2”, jeżeli urządzenie wytwarza światło o zmiennym natężeniu; |
4.2.2.3. | na urządzeniach spełniających wymogi niniejszego regulaminu w odniesieniu do świateł stopu: litery „S”, po której następuje cyfra: |
„1”, jeżeli urządzenie wytwarza światło o stałym natężeniu; | |
„2”, jeżeli urządzenie wytwarza światło o zmiennym natężeniu; | |
„ 3”, jeżeli urządzenie spełnia określone wymogi dla świateł stopu kategorii S3 i wytwarza światło o stałym natężeniu; | |
„4”, jeżeli urządzenie spełnia określone wymogi dla świateł stopu kategorii S4 i wytwarza światło o zmiennym natężeniu; | |
4.2.2.4. | na urządzeniach zawierających razem tylne światło pozycyjne (boczne) i światło stopu, spełniających wymogi niniejszego regulaminu w odniesieniu do obu tych świateł: odpowiednio liter „R”, „ R1” lub „R2” oraz litery „S1” lub „ S2”, oddzielonych od siebie poziomą kreską; |
4.2.2.5. | na przednich lub tylnych światłach pozycyjnych, w których kąt widoczności jest asymetryczny względem osi odniesienia w kierunku poziomym: poziomej strzałki skierowanej w tę stronę, w której wymagania fotometryczne są spełnione do wartości kąta 80° H; |
4.2.2.6. | na urządzeniach, które mogą być stosowane jako część zespołu złożonego z dwóch świateł: dodatkowej litery „D” z prawej strony symbolu, o którym mowa w pkt 4.2.2.1 oraz 4.2.2.4; |
4.2.2.7. | na urządzeniach o zmniejszonym rozsyle światła zgodnie z pkt 2.3 załącznika 4 do niniejszego regulaminu: pionowej strzałki wychodzącej z poziomego odcinka i skierowanej w dół. |
4.2.3. | Dwie pierwsze cyfry numeru homologacji (obecnie 02, co odpowiada serii poprawek 02, która weszła w życie dnia 5 maja 1991 r.), oznaczające najnowszą serię poprawek obejmujących ostatnie ważniejsze zmiany dostosowujące regulamin do postępu technicznego w chwili udzielenia homologacji, oraz, w razie potrzeby, wymagana strzałka mogą być umieszczone w pobliżu ww. symboli dodatkowych. |
4.2.4. | Znaki i symbole, o których mowa w pkt 4.2.1 i pkt 4.2.2 powyżej, powinny być nieusuwalne i łatwe do odczytania nawet po zamontowaniu urządzenia na pojeździe. |
4.3. | Układ znaku homologacji |
4.3.1. | Światła niezależne |
Przykłady znaku homologacji, zawierające dodatkowe symbole, o których mowa powyżej, znajdują się w pkt 1–4 załącznika 3 do niniejszego regulaminu. | |
W przypadku gdy w różnych typach świateł spełniających wymogi kilku różnych regulaminów stosowana jest ta sama szyba zewnętrzna o tej samej bądź różnej barwie, można umieścić pojedynczy międzynarodowy znak homologacji, na który składa się okrąg otaczający literę „E” i następujący po niej numer kraju, który udzielił homologacji, oraz numer homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach, pod warunkiem że: | |
4.3.1.1. | Pozostaje widoczny po zamontowaniu świateł. |
4.3.1.2. | Na każdym świetle umieszcza się symbol identyfikacyjny światła właściwy dla każdego regulaminu, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek uwzględniających najnowsze główne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu w chwili udzielenia homologacji, oraz, w razie konieczności, wymaganą strzałkę. |
4.3.1.3. | Wymiary elementów pojedynczego znaku homologacji nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary najmniejszego z indywidualnych znaków wymagane w regulaminie, na podstawie którego udzielono homologacji. |
4.3.1.4. | Na głównej obudowie światła powinno znajdować się miejsce opisane w pkt 3.3 powyżej oraz znak homologacji dotyczący rzeczywistych funkcji światła (jednej bądź kilku). |
4.3.1.5. | We wzorze 5 w załączniku 2 podano przykłady znaków homologacji z dodatkowymi symbolami, o których mowa powyżej. |
4.3.2. | Światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone |
4.3.2.1. | W przypadku gdy światła zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone spełniają wymogi kilku różnych regulaminów, można zastosować pojedynczy międzynarodowy znak homologacji, na który składa się okrąg otaczający literę „E” i następujący po niej numer kraju, który udzielił homologacji, oraz numer homologacji. Taki znak homologacji może być umieszczony w dowolnym miejscu na światłach zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, o ile spełnione są następujące warunki: |
4.3.2.1.1. | znak homologacji pozostaje widoczny po zamontowaniu świateł; |
4.3.2.1.2. | usunięcie dowolnej części świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, która przepuszcza światło, powoduje jednoczesne usunięcie znaku homologacji. |
4.3.2.2. | Symbol identyfikacyjny każdego światła właściwy dla każdego regulaminu, na podstawie którego udzielono homologacji, wraz z odpowiednią serią poprawek uwzględniających najnowsze główne zmiany techniczne wprowadzone do regulaminu w chwili udzielenia homologacji, oraz, w razie konieczności, wymaganą strzałkę umieszcza się: |
4.3.2.2.1. | albo na odpowiedniej powierzchni emitującej światło; |
4.3.2.2.2. | albo w grupie, w sposób umożliwiający jednoznaczną identyfikację każdego światła należącego do świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych. |
4.3.2.3. | Wymiary elementów pojedynczego znaku homologacji nie mogą być mniejsze niż minimalne wymiary najmniejszego z indywidualnych znaków wymagane w regulaminie, na podstawie którego udzielono homologacji. |
4.3.2.4. | Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru innemu typowi świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych objętych niniejszym regulaminem. |
4.3.2.5. | W punkcie 6 załącznika 3 do niniejszego regulaminu podano przykłady znaków homologacji dla świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, zawierające wszystkie dodatkowe symbole, o których mowa powyżej. |
4.3.3. | Światła wzajemnie sprzężone z typem reflektora, którego szyba jest również stosowana w innych typach reflektorów |
Stosuje się przepisy określone w pkt 4.3.2 powyżej. | |
4.3.3.1. | Jeżeli jednak w różnych typach reflektorów lub świateł zawierających reflektor stosowana jest ta sama szyba, to można na niej umieścić różne znaki homologacji odpowiadające takim typom reflektorów lub świateł, o ile na obudowie reflektora, nawet na stałe połączonej z szybą, znajduje się miejsce opisane w pkt 3.3 powyżej oraz znaki homologacji dotyczące rzeczywistych funkcji. Jeżeli w różnych typach reflektorów stosowana jest ta sama obudowa, to można na niej umieścić różne właściwe znaki homologacji. |
4.3.3.2. | W punkcie 7 załącznika 3 do niniejszego regulaminu podano przykładowe znaki homologacji dla świateł wzajemnie sprzężonych z reflektorem. |
4.3.4. | Oznakowanie homologacyjne powinno być czytelne i nieusuwalne. Można je umieścić na wewnętrznej lub zewnętrznej części urządzenia (przezroczystej lub nie), pod warunkiem że części tej nie można oddzielić od przezroczystej części urządzenia emitującej światło. Oznakowanie musi być zawsze widoczne po zamontowaniu urządzenia na pojeździe, nawet po otwarciu dowolnej ruchomej części pojazdu, takiej jak pokrywa silnika, pokrywa bagażnika lub drzwi. |
5. | SPECYFIKACJE OGÓLNE |
5.1. | Każde urządzenie zgłoszone do homologacji powinno odpowiadać specyfikacjom określonym w pkt 6 i 8 poniżej. |
5.2. | Urządzenia powinny być skonstruowane i wykonane w taki sposób, by w normalnych warunkach eksploatacji, pomimo możliwości narażenia na drgania, działały stale w zadowalający sposób i zachowywały właściwości wymagane na podstawie niniejszego regulaminu. |
5.3. | Światła homologowane jako przednie lub tylne światła pozycyjne (boczne) uznaje się również za homologowane jako światła obrysowe górne. |
5.4. | Zespolone, połączone lub wzajemnie sprzężone przednie lub tylne światła pozycyjne (boczne) mogą być również stosowane jako światła obrysowe górne. |
5.5. | Dozwolone jest stosowanie świateł pozycyjnych (bocznych) sprzężonych wzajemnie z inną funkcją przy użyciu jednego źródła światła, przeznaczonych do stałego działania i wyposażonych w dodatkowy układ do regulacji natężenia wysyłanego światła. |
5.5.1. | Urządzenie złożone z tylnego światła pozycyjnego (bocznego) wzajemnie sprzężonego ze światłem stopu powinno jednak spełniać jeden z poniższych warunków: |
a) wchodzić w skład układu wielu źródeł światła; albo | |
b) być przeznaczone do stosowania w pojazdach wyposażonych w układ wykrywania awarii takiej funkcji. | |
W obu przypadkach należy podać odpowiednią informację w dokumencie zawiadomienia. | |
5.6. | W przypadku modułów źródła światła należy sprawdzić zgodność z następującymi specyfikacjami: |
5.6.1. | Moduł źródła światła powinien być zbudowany w taki sposób, aby: |
a) uniemożliwić jego montaż w położeniu innym niż określone położenie właściwe oraz uniemożliwić wymontowanie modułu bez użycia narzędzi; | |
b) uniemożliwić wymienne stosowanie modułów źródła światła o różnych właściwościach w obrębie tej samej obudowy światła, jeżeli w obudowie urządzenia umieszczono więcej niż jeden moduł źródła światła. | |
5.6.2. | Moduły źródła światła muszą być zabezpieczone przed manipulacją przez osoby niepowołane. |
5.7. | W przypadku awarii urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła: |
a) tylnego światła pozycyjnego kategorii R2 emitującego światło o natężeniu wyższym niż wartość maksymalna przewidziana dla kategorii R lub R1; | |
b) światła stopu kategorii S2 emitującego światło o natężeniu wyższym niż wartość maksymalna przewidziana dla kategorii S1; | |
c) światła stopu kategorii S4 emitującego światło o natężeniu wyższym niż wartość maksymalna przewidziana dla kategorii S3 | |
wymogi dotyczące stałego natężenia światła dla odpowiedniej kategorii powinny być spełnione w sposób automatyczny. | |
5.8. | W przypadku świateł z wymiennymi żarówkami: |
5.8.1. | Dopuszcza się stosowanie wszystkich kategorii żarówek homologowanych na podstawie regulaminu nr 37, pod warunkiem że w regulaminie nr 37 ani w serii poprawek do tego regulaminu obowiązujących w chwili składania wniosku o udzielenie homologacji nie wprowadzono ograniczeń dotyczących danego zastosowania. |
5.8.2. | Urządzenie powinno być zbudowane w taki sposób, aby żarówki nie można było zamontować w położeniu innym niż właściwe. |
5.8.3. | Oprawka żarówki powinna odpowiadać charakterystyce podanej w publikacji IEC 60061. Obowiązuje karta danych oprawki właściwa dla kategorii zastosowanej żarówki. |
5.9. | Przednie światło pozycyjne zawierające generator podczerwieni lub kilka takich urządzeń powinno spełniać odpowiednie wymagania fotometryczne i barwowe niezależnie od działania generatora promieniowania podczerwonego. |
6. | NATĘŻENIE WYSYŁANEGO ŚWIATŁA |
6.1. | Natężenie światła wysyłanego przez każde z dwóch przedłożonych urządzeń, mierzone wzdłuż osi odniesienia, powinno być nie mniejsze niż natężenie minimalne i nie większe niż natężenie maksymalne określone poniżej: |
Natężenie minimalne cd | Natężenie maksymalne w cd przy zastosowaniu jako | |||
Światło pojedyncze | Światło (pojedyncze) oznaczone symbolem „ D” (pkt 4.2.2.6) | |||
6.1.1. | Przednie światła pozycyjne (boczne), przednie światło obrysowe | 4 | 140 | 70 |
6.1.2. | Przednie światła pozycyjne (boczne) sprzężone z reflektorem | 4 | 140 | — |
6.1.3. | Tylne światła pozycyjne (boczne), tylne światło obrysowe | |||
6.1.3.1. | R lub R1 (stałe) | 4 | 17 | 8,5 |
6.1.3.2. | R2 (zmienne) | 4 | 42 | 21 |
6.1.4. | Światło stopu | |||
6.1.4.1. | S1 (stałe) | 60 | 260 | 130 |
6.1.4.2. | S2 (zmienne) | 60 | 730 | 365 |
6.1.4.3. | S3 (stałe) | 25 | 110 | 55 |
6.1.4.4. | S4 (zmienne) | 25 | 160 | 80 |
6.1.5. | W przypadku zespołu dwóch lub więcej świateł całkowite natężenie światła nie może przekraczać wartości maksymalnej przewidzianej dla światła pojedynczego. |
6.1.6. | Jeżeli zespół dwóch lub więcej świateł o tej samej funkcji uznaje się za światło pojedyncze, to urządzenie takie powinno spełniać wymogi dotyczące: |
a) natężenia maksymalnego przy łącznym zaświeceniu wszystkich świateł; | |
b) natężenia minimalnego w przypadku awarii jednego ze świateł. | |
6.1.7. | W przypadku awarii światła pojedynczego zawierającego więcej niż jedno źródło światła stosuje się następujące przepisy: |
6.1.7.1. | zespół źródeł światła połączonych w taki obwód elektryczny, że awaria jednego z nich przerywa wysyłanie światła przez wszystkie źródła, uznaje się za jedno źródło światła; |
6.1.7.2. | natężenie światła wysyłanego przez urządzenie w przypadku awarii jednego ze źródeł światła nie może być mniejsze niż wymagane natężenie minimalne. W przypadku świateł, których konstrukcja przewiduje jedynie dwa źródła światła, 50 % natężenia minimalnego wzdłuż osi odniesienia światła uznaje się za wystarczające, pod warunkiem umieszczenia w formularzu zawiadomienia informacji, że światło jest przeznaczone wyłącznie do stosowania w pojazdach wyposażonych we wskaźnik kontrolny prawidłowego działania, wskazujący wystąpienie awarii jednego z dwóch źródeł światła. |
6.1.8. | Po zaświeceniu wszystkich źródeł światła natężenie światła może przekraczać wartość maksymalną przewidzianą dla światła pojedynczego, o ile światło pojedyncze nie jest oznaczone literą „D” i natężenie światła nie przekracza wartości maksymalnej przewidzianej dla zespołu dwóch lub więcej świateł. |
6.2. | Na zewnątrz osi odniesienia i w granicach pól kątowych określonych na rysunkach w załączniku 1 do niniejszego regulaminu natężenie światła wysyłanego przez każde z dwóch przedłożonych urządzeń musi spełniać następujące warunki: |
6.2.1. | w każdym kierunku odpowiadającym punktom w tabeli rozsyłu światła przedstawionej w załączniku 4 do niniejszego regulaminu natężenie światła nie może być mniejsze niż wartość minimalna z tabeli w pkt 6.1 pomnożona przez procent podany dla danego kierunku w tabeli rozsyłu; |
6.2.2. | w żadnym kierunku w przestrzeni, z którego widoczne jest dane urządzenie sygnalizacji świetlnej, natężenie światła nie może przekraczać wartości maksymalnej określonej w pkt 6.1 powyżej; |
6.2.3. | dla tylnych świateł pozycyjnych wzajemnie sprzężonych ze światłami stopu (zob. pkt 6.1.3 powyżej) dopuszcza się jednak natężenie światła 60 cd poniżej skierowanej do dołu płaszczyzny tworzącej kąt 5° z płaszczyzną poziomą. |
6.2.4. | Ponadto: |
6.2.4.1. | w granicach pól określonych na rysunkach w załączniku 1 natężenie wysyłanego światła powinno być nie mniejsze niż 0,05 cd w przypadku przednich i tylnych świateł pozycyjnych i świateł obrysowych górnych oraz nie mniejsze niż 0,3 cd w przypadku świateł stopu; |
6.2.4.2. | w przypadku tylnego światła pozycyjnego wzajemnie sprzężonego ze światłem stopu o stałym lub zmiennym natężeniu światła stosunek wartości zmierzonego natężenia światła wysyłanego przez oba światła włączone jednocześnie do natężenia światła wysyłanego przez jedno tylne światło pozycyjne powinien wynosić co najmniej 5:1 w granicach pola wyznaczonego przez proste poziome przechodzące przez ± 5° V i proste pionowe przechodzące przez ± 10° H w tabeli rozsyłu światła. |
Jeżeli tylne światło pozycyjne, światło stopu lub oba te światła zawierają więcej niż jedno źródło światła i są uznawane za światło pojedyncze, to do obliczeń przyjmuje się wartości otrzymane po załączeniu wszystkich źródeł światła; | |
6.2.4.3. | wymagana jest zgodność z przepisami pkt 2.2 załącznika 4 do niniejszego regulaminu w zakresie miejscowej zmienności natężenia światła. |
6.3. | Natężenie światła mierzy się przy nieprzerwanie świecących żarówkach oraz przy świetle barwnym w przypadku urządzeń wysyłających światło czerwone. |
6.4. | W przypadku urządzeń kategorii R2, S2 i S4 dla skrajnych wartości natężenia światła wykonuje się pomiar czasu, jaki upływa od załączenia źródła lub źródeł światła do osiągnięcia natężenia światła, mierzonego na osi odniesienia, równego 90 % wartości zmierzonej zgodnie z pkt 6.3 powyżej. Czas zmierzony do osiągnięcia najmniejszego natężenia światła nie może być większy niż czas do osiągnięcia największego natężenia światła. |
6.5. | Urządzenie do regulacji zmiennego natężenia światła nie może wytwarzać sygnałów, które powodują powstawanie natężeń: |
6.5.1. | wykraczających poza zakres określony w pkt 6.1 powyżej; oraz |
6.5.2. | przekraczających maksymalną wartość stałego natężenia światła dla danego urządzenia, określoną w pkt 6.1: |
a) dla układów zależnych tylko od warunków dziennych lub nocnych: w warunkach nocnych; | |
b) dla innych układów: w warunkach normalnych (3). | |
6.6. | W załączniku 4, o którym mowa w pkt 6.2.1 powyżej, podano szczegółowy opis stosowanych metod pomiarowych. |
7. | PROCEDURA BADAŃ |
7.1. | Wszystkie pomiary foto- i kolorymetryczne wykonuje się w następujący sposób: |
7.1.1. | w przypadku światła z wymiennym źródłem światła bez elektronicznego układu sterującego źródła światła ani urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła: przy użyciu bezbarwnej lub barwnej żarówki wzorcowej kategorii przewidzianej dla danego urządzenia, zasilanej napięciem wymaganym do wytworzenia strumienia świetlnego normalnie przewidzianego dla tej kategorii żarówek; |
7.1.2. | w przypadku światła z niewymiennym źródłem światła (żarówki i inne): pod napięciem odpowiednio 6,75 V, 13,5 V lub 28,0 V; |
7.1.3. | w przypadku układu z elektronicznym układem sterującym źródła światła lub urządzeniem do regulacji zmiennego natężenia światła, stanowiącym element światła (4): poprzez przyłożenie do zacisków wejściowych napięcia o wartości określonej przez producenta lub, jeżeli nie określono, napięcia wynoszącego odpowiednio 6,75 V, 13,5 V lub 28,0 V; |
7.1.4. | w przypadku układu z elektronicznym układem sterującym źródła światła lub urządzeniem do regulacji zmiennego natężenia światła, niestanowiącym elementu światła: poprzez przyłożenie do zacisków wejściowych napięcia o wartości określonej przez producenta. |
7.2. | W przypadku źródeł światła obsługiwanych za pomocą urządzenia do regulacji zmiennego natężenia światła pomiary fotometryczne wykonuje się według opisu przedstawionego przez wnioskodawcę. |
7.3. | Laboratorium badawcze wymaga, aby producent dostarczył elektroniczny układ sterujący źródła światła lub urządzenie do regulacji zmiennego natężenia światła, niezbędne do zasilania źródła światła i odpowiednich funkcji. |
7.4. | Napięcie zasilania światła należy zaznaczyć w formularzu zawiadomienia przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu. |
7.5. | Należy wyznaczyć granice powierzchni widocznej w kierunku osi odniesienia urządzenia sygnalizacji świetlnej. |
7.6. | W przypadku światła stopu kategorii S3 lub S4, przeznaczonego do montażu wewnątrz pojazdu, przed badanym światłem należy umieścić próbkę płyty lub płyt (w przypadku różnych wariantów) dostarczoną zgodnie z pkt 2.2.5, w położeniach geometrycznych określonych na rysunkach dołączonych do wniosku (zob. pkt 2.2.1). |
8. | BARWA WYSYŁANEGO ŚWIATŁA |
Barwa światła wysyłanego wewnątrz pola siatki rozsyłu światła określonej w pkt 2 załącznika 4 powinna być czerwona lub biała. Warunki testowe opisano w załączniku 5 do niniejszego regulaminu. Na zewnątrz ww. pola nie mogą występować zauważalne znaczne zmiany barwy. | |
Powyższe wymogi stosuje się również w zakresie zmiennego natężenia światła wytwarzanego przez: | |
a) tylne światła pozycyjne kategorii R2; | |
b) światła stopu kategorii S2 i S4. | |
9. | ZGODNOŚĆ PRODUKCJI |
Procedury zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami określonymi w aneksie 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i następującymi wymogami: | |
9.1. | Światła homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem muszą być wytwarzane w taki sposób, aby spełniając wymogi określone w pkt 6 i 8 powyżej, odpowiadały homologowanemu typowi. |
9.2. | Wymagana jest zgodność z minimalnymi wymogami dotyczącymi procedur kontroli zgodności produkcji określonymi w załączniku 6 do niniejszego regulaminu. |
9.3. | Wymagana jest zgodność z minimalnymi wymogami dotyczącymi przeprowadzania kontroli wyrywkowej przez inspektora określonymi w załączniku 7 do niniejszego regulaminu. |
9.4. | Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie dokonać weryfikacji metod kontroli zgodności produkcji stosowanych w każdym zakładzie produkcji. Normalna częstotliwość takich weryfikacji wynosi raz na dwa lata. |
10. | SANKCJE Z TYTUŁU NIEZGODNOŚCI PRODUKCJI |
10.1. | Homologacja urządzenia może zostać cofnięta, jeżeli nie są spełnione wyżej określone wymogi. |
10.2. | Jeżeli Umawiająca się Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin cofa uprzednio przez siebie udzieloną homologację, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu. |
11. | OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI |
Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji urządzenia homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, zobowiązany jest poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu stosownego powiadomienia organ ten informuje o tym pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu. | |
12. | UWAGI DOTYCZĄCE BARW I POSZCZEGÓLNYCH URZĄDZEŃ |
Przepisy art. 3 Porozumienia, którego załącznikiem jest niniejszy regulamin, nie pozbawiają Stron Porozumienia prawa do zakazania stosowania niektórych barw objętych niniejszym regulaminem w urządzeniach montowanych w pojazdach rejestrowanych przez te Strony ani też prawa do zakazania stosowania świateł stopu o wyłącznie stałej światłości we wszystkich lub w wybranych kategoriach pojazdów rejestrowanych przez Strony. | |
13. | NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI |
Umawiające się Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin zobowiązane są do przekazania Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazw i adresów upoważnionych placówek technicznych przeprowadzających badania homologacyjne oraz nazw i adresów organów administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie homologacji, rozszerzenie, odmowę udzielenia lub cofnięcie homologacji, lub ostateczne zaniechanie produkcji. | |
14. | PRZEPISY PRZEJŚCIOWE |
14.1. | Światła sygnalizacyjne bez żarówek oraz światła stopu kategorii S3 przeznaczone do montażu wewnątrz pojazdu |
14.1.1. | Począwszy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić udzielenia homologacji na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 6 do serii poprawek 02. |
14.1.2. | Po upływie 36 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji tylko w przypadku gdy typ świateł określony w pkt 14.1 powyżej odpowiada wymaganiom niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 6 do serii poprawek 02. |
14.1.3. | Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą odmówić rozszerzenia homologacji na podstawie wcześniejszych serii poprawek do niniejszego regulaminu. |
14.1.4. | W ciągu 36 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal udzielają homologacji typom świateł określonych w pkt 14.1 powyżej, które spełniają wymagania niniejszego regulaminu zmienionego wcześniejszą serią poprawek. |
14.2. | Montaż świateł określonych w pkt 14.1 powyżej w pojazdach |
14.2.1. | Począwszy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02, Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nie mogą zabronić montażu w pojazdach świateł określonych w pkt 14.1 powyżej, które uzyskały homologację na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 6 do serii poprawek 02. |
14.2.2. | W ciągu 48 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal zezwalają na montaż w pojazdach świateł określonych w pkt 14.1 powyżej, które uzyskały homologację na podstawie niniejszego regulaminu zmienionego wcześniejszą serią poprawek. |
14.2.3. | Po upływie 48 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zabronić montażu określonych w pkt 14.1 powyżej świateł niespełniających wymogów niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 6 do serii poprawek 02 w nowych pojazdach, które uzyskały homologację typu lub homologację indywidualną po upływie 24 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 do niniejszego regulaminu. |
14.2.4. | Po upływie 60 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zabronić montażu określonych w pkt 14.1 powyżej świateł niespełniających wymogów niniejszego regulaminu zmienionego suplementem 6 do serii poprawek 02 w nowych pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy po upływie 60 miesięcy od daty wejścia w życie suplementu 6 do serii poprawek 02 do niniejszego regulaminu. |
(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3) (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2 ostatnio zmieniony poprawką 4).
(2) 1 – Niemcy, 2 – Francja, 3 – Włochy, 4 – Niderlandy, 5 – Szwecja, 6 – Belgia, 7 – Węgry, 8 – Republika Czeska, 9 – Hiszpania, 10 – Serbia, 11 – Zjednoczone Królestwo, 12 – Austria, 13 – Luksemburg, 14 – Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 – Norwegia, 17 – Finlandia, 18 – Dania, 19 – Rumunia, 20 – Polska, 21 – Portugalia, 22 – Federacja Rosyjska, 23 – Grecja, 24 – Irlandia, 25 – Chorwacja, 26 – Słowenia, 27 – Słowacja, 28 – Białoruś, 29 – Estonia, 30 (numer wolny), 31 – Bośnia i Hercegowina, 32 – Łotwa, 33 (numer wolny), 34 – Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 – Litwa, 37 – Turcja, 38 (numer wolny), 39 – Azerbejdżan, 40 – Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 – Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 – Japonia, 44 (numer wolny), 45– Australia, 46 – Ukraina, 47 – Republika Południowej Afryki, 48 – Nowa Zelandia, 49 – Cypr, 50 – Malta, 51 – Republika Korei, 52 – Malezja, 53 – Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne) oraz 56 – Czarnogóra. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, w jakim ratyfikują Porozumienie dotyczące przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, lub do Porozumienia tego przystępują, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.
(3) Dobra widzialność (meteorologiczny zasięg optyczny MOR > 2 000 m zgodnie z definicją Światowej Organizacji Meteorologicznej WMO zawartą w Wytycznych dotyczących przyrządów meteorologicznych i metod obserwacji, wydanie szóste, ISBN: 92-63-16008-2, s. 1.9.1/1.9.11, Genewa 1996 r.) i czysta szyba światła.
(4) Do celów niniejszego regulaminu określenie „stanowiący element światła” oznacza element fizycznie wbudowany w obudowę światła lub element zewnętrzny, oddzielny od obudowy światła lub nie, który producent światła dostarcza wraz ze światłem jako część składową systemu światła.
ZAŁĄCZNIK 1
Przednie i tylne światła pozycyjne, światła obrysowe górne i światła stopu: minimalne kąty rozsyłu światła w przestrzeni (1)
Minimalne kąty pionowe rozsyłu światła w przestrzeni wynoszą we wszystkich przypadkach 15° powyżej i 15° poniżej płaszczyzny poziomej dla wszystkich kategorii urządzeń objętych niniejszym regulaminem, z wyjątkiem:
a) świateł o dopuszczalnej wysokości montażu nie większej niż 750 mm od podłoża, dla których kąty te wynoszą 15° powyżej i 5° poniżej płaszczyzny poziomej;
b) świateł stopu kategorii S3 lub S4, dla których kąty te wynoszą 10° powyżej i 5° poniżej płaszczyzny poziomej;
Przednie światła pozycyjne Światła obrysowe Na płaszczyźnie H i powyżej niej dla wszystkich świateł. Poniżej płaszczyzny H dla świateł do pojazdów kategorii M2, M3, N2 lub N3. |
Przednie światła pozycyjne Poniżej płaszczyzny H dla pojazdów kategorii M1 lub N1. Płaszczyzna H: „płaszczyzna pozioma przechodząca przez środek odniesienia światła” Tylne światła pozycyjne Światła obrysowe |
Światła stopu (S1 i S2) | |
Światła stopu (S3) |
(1) Kąty na rysunkach odnoszą się do urządzeń przeznaczonych do montażu po prawej stronie pojazdu. Strzałki wskazują przód pojazdu.
ZAŁĄCZNIK 3
PRZYKŁADY WZORÓW ZNAKÓW HOMOLOGACJI
1. Przednie światło pozycyjne (boczne)
a = min. 5 mm
Urządzenie opatrzone powyższym znakiem homologacji to przednie światło pozycyjne (boczne) homologowane w Niderlandach (E4) na mocy regulaminu nr 7 pod numerem homologacji 221.
Cyfry obok symbolu „A” oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 7 zmienionego serią poprawek 02. Pozioma strzałka wskazuję stronę, po której spełnione są wymagania fotometryczne do wartości kąta 80° H. Pionowa strzałka wychodząca z poziomego odcinka i skierowana w dół oznacza dopuszczalną wysokość montażu dla tego urządzenia, która nie może być większa niż 750 mm od podłoża.
2. Tylne światło pozycyjne (boczne)
Urządzenie opatrzone powyższym znakiem homologacji to tylne światło pozycyjne (boczne) homologowane w Niderlandach (E4) na mocy regulaminu nr 7 pod numerem homologacji 221, przy czym urządzenie to może być stosowane w zespole dwóch tylnych świateł pozycyjnych (bocznych).
Cyfry umieszczone pod symbolem „ R1D” oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 7 zmienionego serią poprawek 02.
Brak strzałki oznacza, że po obu stronach, lewej i prawej, wymagania fotometryczne są spełnione do wartości kąta 80° H.
3. Światło stopu
Urządzenie opatrzone powyższym znakiem homologacji to światło stopu z jednym poziomem natężenia światła, homologowane w Niderlandach (E4) na mocy regulaminu nr 7 pod numerem homologacji 221.
Cyfry umieszczone pod symbolem „ S1” oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 7 zmienionego serią poprawek 02.
4. Urządzenie zawierające tylne światło pozycyjne (boczne) i światło stopu
Urządzenie opatrzone powyższym znakiem homologacji to urządzenie zawierające tylne światło pozycyjne (boczne) i światło stopu o zmiennym natężeniu światła, homologowane w Niderlandach (E4) na mocy regulaminu nr 7 pod numerem homologacji 221.
Cyfry umieszczone pod symbolem „R2D-S2D” oznaczają, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami regulaminu nr 7 zmienionego serią poprawek 02. Tylne światło pozycyjne (boczne) jest wbudowane w światło stopu, przy czym oba emitują światło o zmiennym natężeniu, a urządzenie może być stosowane w zespole dwóch świateł.
Brak strzałki oznacza, że po obu stronach, lewej i prawej, wymagania fotometryczne są spełnione do wartości kąta 80° H.
Uwaga: Numer homologacji i symbole dodatkowe należy umieścić w pobliżu okręgu oraz powyżej lub poniżej litery „ E” lub z jej prawej lub lewej strony. Cyfry numeru homologacji powinny być skierowane w tę samą stronę i znajdować się po tej samej stronie litery „E”. Numer homologacji i dodatkowy symbol, w tym ewentualny numer serii poprawek do danego regulaminu, należy umieścić naprzeciwko siebie po przeciwległych stronach okręgu.
W numerach homologacji nie należy stosować cyfr rzymskich, aby uniknąć pomyłek z innymi symbolami.
5. Oznakowanie świateł niezależnych
Powyższy przykład odpowiada oznakowaniu szyby przeznaczonej do stosowania w różnych typach świateł. Powyższe znaki homologacji oznaczają, że urządzenie otrzymało homologację w Hiszpanii (E9) pod numerem homologacji 1432 i zawiera następujące elementy:
tylne światło przeciwmgłowe (F) homologowane zgodnie z regulaminem nr 38 w wersji pierwotnej,
tylne światło kierunkowskazu kategorii 2a homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6,
światło cofania (AR) homologowane zgodnie z regulaminem nr 23 w wersji pierwotnej,
czerwone tylne światło pozycyjne (boczne) (R) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7.
Światło stopu o jednym poziomie natężenia światła (S1) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7.
6. Uproszczone oznakowanie świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych, jeżeli co najmniej dwa światła są częścią tego samego zespołu
(Linie pionowe i poziome przedstawiają schematyczny kształt urządzenia sygnalizacji świetlnej i nie wchodzą w skład znaku homologacji)
WZÓR A
WZÓR B
WZÓR C
Uwaga: Powyższe trzy przykłady znaków homologacji (wzory A, B i C) przedstawiają trzy możliwe warianty oznakowania światła oświetleniowego w przypadku gdy co najmniej dwa światła wchodzą w skład tego samego zespołu świateł zespolonych, połączonych lub wzajemnie sprzężonych.
Powyższy znak homologacji oznacza, że urządzenie otrzymało homologację w Niderlandach (E4) pod numerem homologacji 3333 i zawiera następujące elementy:
tylne światło kierunkowskazu o zmiennym natężeniu światła (kategoria 2b) homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6,
czerwone tylne światło pozycyjne (boczne) o zmiennym natężeniu światła (R2) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7,
tylne światło przeciwmgłowe o zmiennym natężeniu światła (F2) homologowane zgodnie z regulaminem nr 38 w wersji pierwotnej,
światło cofania (AR) homologowane zgodnie z regulaminem nr 23 w wersji pierwotnej,
światło stopu o zmiennym natężeniu światła (S2) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7.
Uwaga: Trzy przykłady znaków homologacji poniżej (wzory D, E i F) odpowiadają światłu oświetleniowemu opatrzonemu znakiem homologacji oznaczającym następujące elementy składowe urządzenia:
przednie światło pozycyjne (boczne) homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7,
reflektor składający się ze światła mijania przystosowanego do ruchu prawo- i lewostronnego i światła drogowego o maksymalnym natężeniu światła w zakresie od 86 250 do 111 250 kandeli (co wskazuje liczba „30”), homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 20,
przednie światło przeciwmgłowe homologowane zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 19,
przednie światło kierunkowskazu kategorii 1a homologowane zgodnie z serią poprawek 01 do regulaminu nr 6.
WZÓR D
WZÓR E
WZÓR F
7. Światło wzajemnie sprzężone z reflektorem
Powyższy przykład odpowiada oznakowaniu szyby przeznaczonej do stosowania w różnych typach reflektorów, to jest w: | |
reflektorze, | składającym się ze światła mijania przystosowanego do ruchu prawo- i lewostronnego i światła drogowego o maksymalnym natężeniu światła w zakresie od 86 250 do 111 250 kandeli (wskazuje liczba „30”), homologowanym w Niemczech (E1) zgodnie regulaminem nr 8 zmienionym serią poprawek 04 i wzajemnie sprzężonym z |
przednim światłem pozycyjnym (bocznym) homologowanym zgodnie z serią poprawek 02 do regulaminu nr 7; | |
lub | reflektorze składającym się ze światła mijania przystosowanego do ruchu prawo- i lewostronnego i światła drogowego, homologowanym w Niemczech (E1) zgodnie regulaminem nr 1 zmienionym serią poprawek 01 i wzajemnie sprzężonym z |
przednim światłem pozycyjnym (bocznym) jak wyżej; | |
lub | dowolnym z ww. reflektorów homologowanym jako światło pojedyncze. |
Na głównej obudowie reflektora należy umieścić tylko jeden ważny numer homologacji, na przykład: |
8. Moduły źródła światła
Moduł źródła światła opatrzony powyższym kodem identyfikacyjnym uzyskał homologację razem ze światłem homologowanym we Włoszech (E3) pod numerem homologacji 17325.
ZAŁĄCZNIK 4
POMIARY FOTOMETRYCZNE
1. | Metody pomiarowe |
1.1. | Podczas wykonywania pomiarów fotometrycznych należy zastosować odpowiednie maskowanie, aby wyeliminować odbicia światła. |
1.2. | Aby zapewnić niepodważalność wyników, pomiary należy wykonywać zgodnie z poniższymi wymogami: |
1.2.1. | odległość pomiarowa powinna być dobrana tak, aby miało zastosowanie prawo odwrotności kwadratu odległości; |
1.2.2. | aparatura pomiarowa powinna być taka, aby apertura kątowa odbiornika naprzeciw środka odniesienia światła wynosiła od 10’ do 1°; |
1.2.3. | wymóg określonej wartości natężenia w danym kierunku obserwacji uważa się za spełniony, jeżeli wymaganą wartość natężenia uzyskuje się w kierunku odchylonym od kierunku obserwacji o nie więcej niż jedną czwartą stopnia. |
1.3. | Jeżeli urządzenie może być zamontowane w pojeździe w kilku różnych położeniach lub w obrębie pola różnych położeń, to pomiary fotometryczne powtarza się dla każdego położenia lub dla określonych przez producenta położeń skrajnych w obrębie pola osi odniesienia. |
2. | Tabela wzorcowego rozsyłu światła |
Tabela rozsyłu światła dla światła stopu kategorii S3
|
2.1. | Kierunek H = 0° i V = 0° odpowiada osi odniesienia (w pojazdach oś ta jest pozioma, równoległa do środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu i skierowana w wymaganym kierunku widoczności). Oś odniesienia przechodzi przez środek odniesienia. Wartości podane w tabeli dla różnych kierunków pomiarów oznaczają minimalne wartości natężenia światła, wyrażone jako procent wartości minimalnej wymaganej na osi dla każdego światła (w kierunku H = 0° i V = 0°). |
2.2. | W polu rozsyłu światła z pkt 2, przedstawionym schematycznie jako siatka, rozkład światła powinien być zasadniczo jednorodny, to jest natężenie światła w każdym kierunku w stosunku do danej części pola utworzonej przez linie siatki powinno być równe co najmniej najniższej wartości minimalnej określonej procentowo na liniach siatki otaczających dany kierunek. |
2.3. | W przypadku urządzenia przeznaczonego do montażu na wysokości nie większej niż 750 mm od podłoża natężenie światła mierzy się tylko do kąta 5° w dół. |
3. | Pomiary fotometryczne świateł |
Należy sprawdzić właściwości fotometryczne: |
3.1. | W przypadku niewymiennych źródeł światła (żarówek i innych): |
pomiar wykonuje się przy źródłach światła umieszczonych w obudowie światła, zgodnie z odpowiednim podpunktem pkt 7.1 niniejszego regulaminu. | |
3.2. | W przypadku wymiennych żarówek: |
dla świateł wyposażonych w żarówki pod napięciem 6,75 V, 13,5 V lub 28,0 V wymagana jest korekta wartości wytwarzanego natężenia światła. Mnożnikiem poprawkowym jest stosunek wzorcowego strumienia świetlnego (wartość odniesienia) do średniej wartości strumienia świetlnego obliczonego dla danego przyłożonego napięcia (6,75 V, 13,5 V lub 28,0 V). Rzeczywiste wartości strumienia świetlnego dla każdej użytej żarówki nie mogą się różnić o więcej niż ± 5 % od wartości średniej. Inną dopuszczalną metodą jest zastosowanie żarówki wzorcowej po kolei w każdym poszczególnym położeniu, pracującej przy właściwej dla niej wartości odniesienia strumienia świetlnego, a następnie zsumowanie poszczególnych pomiarów w każdym położeniu. | |
3.3. | Dla każdego światła sygnalizacyjnego, z wyjątkiem świateł wyposażonych w żarówki, wartości światłości zmierzone po upływie jednej minuty i 30 minut pracy muszą być zgodne z wymaganymi wartościami minimalnymi i maksymalnymi. Rozsył światłości po upływie jednej minuty pracy można obliczyć z rozsyłu światłości po upływie 30 minut pracy poprzez zastosowanie dla każdego punktu badawczego stosunku światłości zmierzonych w punkcie HV po jednej minucie do światłości po 30 minutach pracy. |
ZAŁĄCZNIK 5
BARWY ŚWIATEŁ: WSPÓŁRZĘDNE TRÓJCHROMATYCZNE
Badanie właściwości kolorymetrycznych wykonuje się zgodnie z procedurą testową opisaną w pkt 7 niniejszego regulaminu.
W przypadku świateł wyposażonych w niewymienne źródła światła (żarówki i inne) zaleca się jednak pomiar właściwości kolorymetrycznych przy źródłach światła umieszczonych w obudowie światła zgodnie z odpowiednim podpunktem pkt 7.1 niniejszego regulaminu.
W przypadku świateł stopu kategorii S3 lub S4, przeznaczonych do montażu wewnątrz pojazdu, badanie właściwości kolorymetrycznych wykonuje się dla najmniej zalecanych kombinacji danego światła i tylnej szyby lub płyty dostarczonej jako próbka.
ZAŁĄCZNIK 6
MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PROCEDUR KONTROLI ZGODNOŚCI PRODUKCJI
1. | PRZEPISY OGÓLNE |
1.1. | Wymagania dotyczące zgodności uważa się za spełnione pod względem mechanicznym i geometrycznym, jeżeli różnice w wartościach nie przekraczają nieuniknionych odchyłek produkcyjnych i mieszczą się w granicach wymagań niniejszego regulaminu. |
1.2. | W odniesieniu do charakterystyki fotometrycznej zgodności seryjnie produkowanych świateł nie podważa się, jeżeli w badaniu charakterystyki fotometrycznej dowolnego światła wybranego losowo zgodnie z pkt 7 niniejszego regulaminu: |
1.2.1. | zmierzone wartości nie różnią się na niekorzyść o więcej niż 20 % w stosunku do wartości określonych w niniejszym regulaminie. |
1.2.2. | Jeżeli w przypadku światła wyposażonego w wymienne źródło światła wyniki opisanego powyżej badania nie spełniają wymagań, to badania na światłach należy powtórzyć z użyciem innej żarówki wzorcowej. |
1.3. | W przypadku badania prowadzonego w warunkach określonych w pkt 7 niniejszego regulaminu należy zachować zgodność ze współrzędnymi trójchromatycznymi. |
2. | MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE SPRAWDZANIA ZGODNOŚCI PRZEZ PRODUCENTA |
Dla każdego typu światła posiadacz znaku homologacji przeprowadza badania co najmniej w zakresie określonym poniżej, w odpowiednich odstępach czasu. Badania przeprowadza się zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu. | |
Jeżeli kontrola wyrywkowa wykaże niezgodność w odniesieniu do rodzaju danego badania, to pobiera się i bada kolejne próbki. Producent powinien podjąć kroki w celu zapewnienia zgodności danej produkcji. | |
2.1. | Charakter badań |
Badania zgodności określone w niniejszym regulaminie obejmują charakterystykę fotometryczną i kolorymetryczną. | |
2.2. | Metody stosowane w badaniach |
2.2.1. | Zasadniczo badania wykonuje się zgodnie z metodami określonymi w niniejszym regulaminie. |
2.2.2. | Za zgodą właściwego organu odpowiedzialnego za badania homologacyjne producent może zastosować do badań zgodności metody równoważne. Obowiązkiem producenta jest udowodnienie, że zastosowane metody są równoważne w stosunku do metod określonych w niniejszym regulaminie. |
2.2.3. | Zastosowanie punktów 2.2.1 i 2.2.2 wymaga regularnego wzorcowania aparatury badawczej i jej korelacji z pomiarami przeprowadzanymi przez właściwy organ. |
2.2.4. | We wszystkich przypadkach metodami odniesienia są metody określone w niniejszym regulaminie, w szczególności do celów kontroli administracyjnej i kontroli wyrywkowej. |
2.3. | Charakter kontroli wyrywkowej |
Próbki świateł wybiera się losowo z jednorodnej partii produkcji. Jednorodna partia oznacza zestaw świateł tego samego typu określony zgodnie z metodami produkcyjnymi producenta. | |
Ocena obejmuje zasadniczo produkcję seryjną z poszczególnych zakładów. Producent może jednak zgrupować zapisy dotyczące tego samego typu z kilku zakładów, pod warunkiem że zakłady te działają według tego samego systemu jakości i zarządzania jakością. | |
2.4. | Zmierzone i zarejestrowane charakterystyki fotometryczne |
Pobrane próbki świateł poddaje się pomiarom fotometrycznym w odniesieniu do wartości minimalnych wymienionych w załączniku 4 oraz wymaganych współrzędnych trójchromatycznych. | |
2.5. | Kryteria dopuszczalności |
Producent jest odpowiedzialny za statystyczne opracowanie wyników badań i za określenie, w porozumieniu z właściwym organem, kryteriów dopuszczalności swoich produktów, aby spełnić wymogi dotyczące sprawdzania zgodności produktów określone w pkt 9.1 niniejszego regulaminu. | |
Kryteria dopuszczalności powinny być takie, aby przy poziomie ufności 95 % minimalne prawdopodobieństwo pozytywnego wyniku kontroli wyrywkowej zgodnie z załącznikiem 7 (pierwsze pobranie próbek) wynosiło 0,95. |
ZAŁĄCZNIK 7
MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYRYWKOWEJ PRZEZ INSPEKTORA
1. | PRZEPISY OGÓLNE | ||||||
1.1. | Wymagania dotyczące zgodności uważa się za spełnione pod względem mechanicznym i geometrycznym, zgodnie z odpowiednimi wymogami niniejszego regulaminu, jeżeli różnice w wartościach nie przekraczają nieuniknionych odchyłek produkcyjnych. | ||||||
1.2. | Co się tyczy charakterystyki fotometrycznej, zgodności produkowanych seryjnie świateł nie podważa się, jeżeli w badaniu charakterystyki fotometrycznej dowolnego światła wybranego losowo zgodnie z pkt 7 niniejszego regulaminu: | ||||||
1.2.1. | zmierzone wartości nie różnią się na niekorzyść o więcej niż 20 % w stosunku do wartości określonych w niniejszym regulaminie. | ||||||
1.2.2. | Jeżeli, w przypadku światła wyposażonego w wymienne źródło światła, wyniki opisanego powyżej badania nie spełniają wymagań, to badania na światłach należy powtórzyć z użyciem innej żarówki wzorcowej. | ||||||
1.2.3. | Świateł z widocznymi wadami nie bierze się pod uwagę. | ||||||
1.3. | W przypadku badania prowadzonego w warunkach określonych w pkt 7 niniejszego regulaminu należy zachować zgodność ze współrzędnymi trójchromatycznymi. | ||||||
2. | PIERWSZA KONTROLA WYRYWKOWA | ||||||
Przy pierwszej kontroli wyrywkowej wybiera się losowo cztery światła. Pierwszą próbkę złożoną z dwóch sztuk oznacza się literą A, a drugą próbkę złożoną z dwóch sztuk oznacza się literą B. | |||||||
2.1. | Zgodność nie jest kwestionowana | ||||||
2.1.1. | W następstwie kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku zgodności seryjnie produkowanych świateł nie podważa się, jeżeli niekorzystne odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | ||||||
2.1.1.1. | próbka A | ||||||
| |||||||
2.1.1.2. | próbka B | ||||||
|
2.1.2. | lub gdy spełnione są warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbki A. | |||||||||
2.2. | Zgodność jest kwestionowana | |||||||||
2.2.1. | W następstwie kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku zgodność seryjnie produkowanych świateł podważa się i wymaga od producenta dostosowania produkcji do wymagań, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | |||||||||
2.2.1.1. | próbka A | |||||||||
| ||||||||||
2.2.1.2. | próbka B | |||||||||
| ||||||||||
2.2.2. | lub gdy nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbki A. | |||||||||
2.3. | Cofnięcie homologacji | |||||||||
Zgodność podważa się i stosuje się przepisy pkt 10, jeżeli w wyniku kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | ||||||||||
2.3.1. | próbka A | |||||||||
| ||||||||||
2.3.2. | próbka B | |||||||||
| ||||||||||
2.3.3. | lub gdy nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbek A i B. |
3. | POWTÓRNA KONTROLA WYRYWKOWA | ||||||
W przypadkach A3, B2 i B3 w terminie dwóch miesięcy od daty powiadomienia wymagana jest powtórna kontrola wyrywkowa, w której spośród egzemplarzy wyprodukowanych po dostosowaniu pobiera się trzecią próbkę C złożoną z dwóch świateł oraz czwartą próbkę D złożoną również z dwóch świateł. | |||||||
3.1. | Zgodność nie jest kwestionowana | ||||||
3.1.1. | W następstwie kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku zgodności seryjnie produkowanych świateł nie podważa się, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | ||||||
3.1.1.1. | próbka C | ||||||
| |||||||
3.1.1.2. | próbka D | ||||||
|
3.1.2. | lub gdy spełnione są warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbki C. | ||||||
3.2. | Zgodność jest kwestionowana | ||||||
3.2.1. | W następstwie kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku zgodność seryjnie produkowanych świateł podważa się i wymaga od producenta dostosowania produkcji do wymagań, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | ||||||
3.2.1.1. | próbka D | ||||||
| |||||||
3.2.1.2. | lub gdy nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbki C. | ||||||
3.3. | Cofnięcie homologacji | ||||||
Zgodność podważa się i stosuje się przepisy pkt 10, jeżeli w wyniku kontroli wyrywkowej zgodnie z rys. 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości parametrów świateł wynoszą: | |||||||
3.3.1. | próbka C | ||||||
| |||||||
3.3.2. | próbka D | ||||||
| |||||||
3.3.3. | lub gdy nie są spełnione warunki określone w pkt 1.2.2 dla próbek C i D. | ||||||
Rysunek 1
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00