Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od 2012-03-07
Wersja oczekująca od 2012-03-07
oczekujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 października 2009 r.
w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 8278)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/17/WE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2012 r., Nr 68, poz. 42)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. w sprawie przyznawania uprawnień maszynistom prowadzącym lokomotywy i pociągi w obrębie systemu kolejowego Wspólnoty (1), w szczególności jej art. 22,
uwzględniając zalecenie Europejskiej Agencji Kolejowej w sprawie podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających (ERA/REC/SAF/05-2008) z dnia 19 grudnia 2008 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 22 ust. 1 dyrektywy 2007/59/WE właściwe organy powinny prowadzić krajowy rejestr licencji maszynisty lub zapewnić prowadzenie takiego rejestru.
(2) Zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury powinny prowadzić rejestr świadectw uzupełniających lub zapewnić prowadzenie takiego rejestru.
(3) Artykuł 22 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE zobowiązuje Europejską Agencję Kolejową do opracowania projektu podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty, które mają zostać utworzone przez właściwe organy, oraz rejestrów świadectw uzupełniających, które mają zostać utworzone przez przedsiębiorstwa kolejowe i zarządców infrastruktury zatrudniających maszynistę lub korzystających z jego usług. Krajowy rejestr licencji maszynisty danego państwa członkowskiego powinien zawierać wszystkie licencje maszynisty wydane w tym państwie członkowskim.
W celu uzyskania licencji maszynisty, rejestracji licencji i zapisu aktualizacji, zmiany, wymiany, przedłużenia ważności, zawieszenia i cofnięcia licencji należy stosować standardowy formularz wniosku.
(4) Rejestry licencji maszynisty i świadectw uzupełniających powinny być udostępnione do wglądu upoważnionym przedstawicielom właściwych organów i zainteresowanych stron. Poszczególne rejestry muszą być spójne pod względem zawartych w nich danych i ich formatu. W związku z tym powinny być ustanawiane z zastosowaniem wspólnych specyfikacji operacyjnych i technicznych.
(5) Władze bezpieczeństwa powinny korzystać z wszystkich informacji zawartych w licencji, ujednoliconych świadectwach uzupełniających oraz w rejestrach licencji i ujednoliconych świadectw uzupełniających w celu ułatwienia oceny procesu certyfikacji personelu, o której mowa w art. 10 i 11 dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 95/18/WE w sprawie przyznawania licencji przedsiębiorstwom kolejowym oraz dyrektywę 2001/14/WE w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz certyfikację w zakresie bezpieczeństwa (dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa kolei) (2), a także w celu szybszego wydawania certyfikatów bezpieczeństwa, o których mowa w tych artykułach.
(6) Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2007/59/WE rejestr licencji maszynisty powinien być prowadzony i aktualizowany przez właściwe organy lub wyznaczone przez nie podmioty. Państwa członkowskie powinny poinformować Komisję i pozostałe państwa członkowskie o tym, jaki podmiot wyznaczyły do tego celu, między innymi, aby umożliwić wymianę informacji pomiędzy tymi podmiotami.
(7) Optymalnym rozwiązaniem jest utworzenie przez każde państwo członkowskie komputerowego rejestru licencji w celu osiągnięcia pełnej interoperacyjności rejestrów i umożliwienia uzyskiwania informacji właściwym organom oraz innym podmiotom, które mają prawa dostępu. Ze względów ekonomicznych i technicznych ten rodzaj interfejsu nie może jednak zostać przyjęty bez dalszego zbadania sytuacji. Po pierwsze, konieczne jest uzgodnienie metod, aby zagwarantować, że dostęp jest przyznawany z zastrzeżeniem spełnienia określonych warunków zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE. Po drugie, niezbędne jest przeprowadzenie badania dotyczącego liczby transakcji w celu wykonania analizy kosztów i korzyści oraz przedstawienia wykonalnego rozwiązania, które nie wymaga ponoszenia kosztów administracyjnych nieproporcjonalnych do rzeczywistych potrzeb. W związku z tym Europejska Agencja Kolejowa zaproponowała wdrożenie rozwiązania tymczasowego z uproszczoną wymianą informacji i opracowanie elektronicznego interfejsu na późniejszym etapie.
(8) Zgodnie z art. 36 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE dyrektywa ta nie ma zastosowania do Cypru i Malty. Niniejsza decyzja nie powinna zatem mieć zastosowania do Cypru i Malty do czasu stworzenia systemu kolejowego na terytorium tych państw członkowskich.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa i Interoperacyjności Kolei ustanowionego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym przyjmuje się podstawowe parametry krajowego rejestru licencji maszynisty określone w załączniku I.
Artykuł 2
Niniejszym przyjmuje się podstawowe parametry rejestru świadectw uzupełniających określone w załączniku II.
Artykuł 3
1. W terminie 24 miesięcy od wejścia w życie niniejszej decyzji Europejska Agencja Kolejowa (zwana dalej „Agencją”) przeprowadzi studium wykonalności dotyczące aplikacji komputerowej odpowiadającej podstawowym parametrom krajowego rejestru licencji maszynisty i rejestru świadectw uzupełniających oraz ułatwiającej wymianę informacji między właściwymi organami, przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury.
Studium wykonalności określa w szczególności architekturę funkcjonalną i techniczną, tryby funkcjonowania oraz zasady wprowadzania danych i dostępu do tych danych.
Studium wykonalności jest omawiane i zatwierdzane w ramach współpracy między przedstawicielami właściwych organów określonej w art. 35 dyrektywy 2007/59/WE.
2. W stosownych przypadkach na podstawie studium, o którym mowa w ust. 1, Agencja sporządza aplikację pilotażową dla sieci utworzonej z co najmniej trzema krajowymi rejestrami licencji maszynisty i dziewięcioma rejestrami świadectw uzupełniających.
Agencja monitoruje aplikację pilotażową co najmniej przez rok i przedstawia Komisji sprawozdanie zawierające w stosownych przypadkach zalecenie w sprawie zmiany niniejszej decyzji.
Artykuł 4
W ciągu roku od wejścia w życie niniejszej decyzji państwa członkowskie informują Komisję i inne państwa członkowskie:
a) o organie wyznaczonym do wydawania licencji maszynisty zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2007/59/WE,
b) o organie wyznaczonym do prowadzenia i aktualizowania krajowego rejestru licencji maszynisty zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. f) dyrektywy 2007/59/WE.
Artykuł 5
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Niniejsza decyzja nie ma zastosowania do Cypru i Malty do czasu stworzenia systemu kolejowego na ich terytorium.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 października 2009 r.
Alerty
ZAŁĄCZNIK I
PODSTAWOWE PARAMETRY KRAJOWYCH REJESTRÓW LICENCJI MASZYNISTY [1]
1. Podstawowe parametry
Podstawowe parametry krajowych rejestrów licencji maszynisty określone zgodnie z art. 22 ust. 4 dyrektywy 2007/59/WE są następujące:
- dane podlegające gromadzeniu (rozdział 2),
- format danych (rozdział 3),
- prawa dostępu (rozdział 4),
- wymiana danych (rozdział 5),
- okres przechowywania danych (rozdział 6).
2. Dane podlegające gromadzeniu
Krajowy rejestr licencji maszynisty składa się z czterech części.
Część 1 zawiera informacje o bieżącym statusie licencji.
Część 2 zawiera informacje o wydanej licencji zgodnie z wykazem wymogów zawartym w załączniku I część II do dyrektywy 2007/59/WE.
Część 3 zawiera informacje historyczne dotyczące licencji.
Część 4 zawiera informacje o podstawowych wymogach i kontrolach wstępnych umożliwiających wydanie licencji oraz o kolejnych kontrolach umożliwiających zachowanie ważności licencji.
Dane podlegające gromadzeniu są określone w tabeli w rozdziale 3.
3. Format danych
Poniżej zamieszczono wykaz wymogów dotyczących formatu danych krajowego rejestru licencji maszynisty.
Wykaz przedstawia się, jak następuje:
Nr | Informacja podlegająca przedstawieniu | |||
Treść | Format | Status wymogu | ||
| ||||
1 | Numer licencji | |||
1.1 | Numer licencji | EIN (12 cyfr) | Obowiązkowe | |
2 | Bieżący status licencji | |||
2.1 | Potwierdzenie bieżącego statusu licencji. | Tekst | Obowiązkowe | |
2.2 | Powód zawieszenia lub cofnięcia licencji | Tekst | Obowiązkowe | |
| ||||
3 | Nazwisko/nazwiska posiadacza | |||
3.1 | Nazwisko/nazwiska znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno nazwisko w zależności od zwyczaju krajowego. | Tekst | Obowiązkowe | |
4 | Imię/imiona posiadacza | |||
4.1 | Imię/imiona znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno imię w zależności od zwyczaju krajowego. | Tekst | Obowiązkowe | |
5 | Data urodzenia posiadacza | |||
5.1 | Data urodzenia posiadacza | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
6 | Miejsce urodzenia posiadacza | |||
6.1 | Miejsce urodzenia posiadacza | Tekst | Obowiązkowe | |
6.2 | Obywatelstwo | Tekst | Nieobowiązkowe | |
7 | Data wydania licencji | |||
7.1 | Aktualna data wydania licencji | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
8 | Data wygaśnięcia licencji | |||
8.1 | Data oczekiwanego formalnego wygaśnięcia ważności licencji | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
9 | Nazwa organu wydającego licencję | |||
9.1 | Nazwa organu wydającego licencję (właściwy organ, wyznaczony podmiot, przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury) | Tekst | Obowiązkowe | |
10 | Numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę | |||
10.1 | Numer maszynisty nadany przez przedsiębiorstwo | Tekst | Nieobowiązkowe | |
11 | Zdjęcie posiadacza | |||
11.1 | Zdjęcie | Zdjęcie w oryginale lub w zeskanowanej wersji elektronicznej | Obowiązkowe | |
12 | Podpis posiadacza | |||
12.1 | Podpis | Podpis oryginalny, fotokopia lub zeskanowana wersja elektroniczna | Obowiązkowe | |
13 | Stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza | |||
13.1 | Adres posiadacza | Ulica i numer domu | Tekst | Nieobowiązkowe |
13.2 | Miejscowość | Tekst | Nieobowiązkowe | |
13.3 | Państwo | Tekst | Nieobowiązkowe | |
13.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | Nieobowiązkowe | |
13.5 | Numer telefonu | Tekst | Nieobowiązkowe | |
13.6 | Adres poczty elektronicznej | Tekst | Nieobowiązkowe | |
14 | Informacje dodatkowe | |||
14.1 | Informacje określone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2007/59/WE | Informacje zakodowane | Obowiązkowe | |
| Rubryka 9.a.1 – język ojczysty/języki ojczyste maszynisty | Tekst |
| |
| Rubryka 9.a.2 – Miejsce zarezerwowane na wpisy państwa członkowskiego, które wydaje licencję, przeznaczone na informacje, które mogą być wymagane na mocy prawodawstwa krajowego | Tekst |
| |
15 | Przeciwwskazania zdrowotne | |||
15.1 | Informacje określone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II do dyrektywy 2007/59/WE | Informacje zakodowane | Obowiązkowe | |
| Obowiązkowe korzystanie z okularów/soczewek kontaktowych | (kod b.1) |
| |
| Obowiązkowe korzystanie z aparatu słuchowego | (kod b.2) |
| |
| ||||
16 | Data pierwszego wydania licencji | |||
16.1 | Data pierwszego wydania | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
17 | Data wygaśnięcia | |||
17.1 | Data wygaśnięcia (i oczekiwanego formalnego przedłużenia ważności) | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
18 | Aktualizacja/aktualizacje (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
18.1 | Data aktualizacji | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
18.2 | Powód aktualizacji | Tekst | Obowiązkowe | |
19 | Zmiana/zmiany (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
19.1 | Data zmiany | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
19.2 | Powód zmiany | Tekst | Obowiązkowe | |
20 | Zawieszenie/zawieszenia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
20.1 | Długość okresu zawieszenia | Od (data) do (data) | Obowiązkowe | |
20.2 | Powód zawieszenia | Tekst | Obowiązkowe | |
21 | Cofnięcie/cofnięcia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
21.1 | Data cofnięcia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
21.2 | Powód cofnięcia | Tekst | Obowiązkowe | |
22 | Zgłoszenie zgubienia licencji | |||
22.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
22.2 | Data wydania jakiegokolwiek duplikatu | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
23 | Zgłoszenie kradzieży licencji | |||
23.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
23.2 | Data wydania jakiegokolwiek duplikatu | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
24 | Zgłoszenie zniszczenia licencji | |||
24.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
24.2 | Data wydania jakiegokolwiek duplikatu | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
| ||||
25 | Wykształcenie | |||
25.1 | Podstawowy wymóg | Najwyższy stopień posiadanych uprawnień | Tekst | Obowiązkowe |
26 | Sprawność fizyczna | |||
26.1 | Podstawowy wymóg | Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku II do dyrektywy 2007/59/WE (części 1.1, 1.2, 1.3 i 2.1) | Tekst | Obowiązkowe |
26.2 | Data kontroli |
| RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
26.3 | Kolejna kontrola okresowa | Potwierdzono/nie potwierdzono | Tekst | Obowiązkowe |
26.4 | (możliwość wpisania większej liczby danych) | Data ostatniej kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
26.5 | Następna kontrola | Data następnej oczekiwanej formalnie kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
26.6 | Uwagi | Uwagi, które należy wyszczególnić: - normalny harmonogram - przewidywany harmonogram (zgodnie z zaświadczeniem lekarskim) - zmiana w informacjach (kod 9.a.2) w stosownych przypadkach - zmiana w kodzie przeciwwskazań - inne + rubryka do wyszczególnienia | Tekst | Obowiązkowe |
27 | Sprawność psychiczna do wykonywania zawodu | |||
27.1 | Podstawowy wymóg | Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku II do dyrektywy 2007/59/WE (część 2.2) | Tekst | Obowiązkowe |
27.2 | Data kontroli |
| RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
27.3 | Następne badanie/badania | Wyłącznie w stosownych przypadkach (możliwość wpisania większej liczby danych) | Oświadczenie | Obowiązkowe |
27.4 |
| Data jakichkolwiek kolejnych kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
28 | Ogólna wiedza zawodowa | |||
28.1 | Podstawowy wymóg | Oświadczenie dotyczące spełnienia kryteriów określonych w załączniku IV do dyrektywy 2007/59/WE | Tekst | Obowiązkowe |
28.2 | Data kontroli |
| RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
28.3 | Kolejna kontrola | (Wyłącznie jeżeli jest to wymagane na szczeblu krajowym) | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
4. Prawa dostępu
Dostęp do informacji zawartych w krajowym rejestrze licencji maszynisty przyznaje się następującym zainteresowanym stronom w następujących celach:
- właściwym organom innych państw członkowskich – na uzasadniony wniosek – w celu:
- kontroli pociągów kursujących na obszarze objętym ich jurysdykcją,
- dochodzeń dotyczących przestrzegania dyrektywy 2007/59/WE przez podmioty prowadzące działalność w zakresie podlegającym jurysdykcji tych organów,
- Agencji – na uzasadniony wniosek – w celu przeprowadzenia oceny postępów w wydawaniu świadectw maszynistom zgodnie z art. 33 dyrektywy 2007/59/WE, w szczególności w odniesieniu do wzajemnego powiązania rejestrów,
- każdemu pracodawcy maszynistów w celu sprawdzenia statusu licencji zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,
- przedsiębiorstwom kolejowym i zarządcom infrastruktury, zatrudniającym lub korzystającym z usług maszynistów, w celu sprawdzenia statusu licencji zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,
- maszynistom – na wniosek – w celu umożliwienia im wglądu do dotyczących ich danych,
- organom dochodzeniowym ustanowionym zgodnie z art. 21 dyrektywy 2004/49/WE w celu przeprowadzenia dochodzenia w razie wypadków, w szczególności zgodnie z art. 20 ust. 2 lit. e) i g) tej dyrektywy.
5. Wymiana danych
Dostęp do właściwych danych przyznawany jest na formalny wniosek. Właściwy organ niezwłocznie dostarcza dane w sposób zapewniający bezpieczne przesłanie informacji oraz ochronę danych osobowych.
Właściwe organy mogą umożliwić wszystkim, którzy mają prawa dostępu, zarejestrowanie się na ich stronie internetowej, jeżeli zagwarantują, że podstawy składania wniosków będą podlegały kontroli.
6. Czas przechowywania danych
Wszystkie dane w krajowym rejestrze licencji maszynisty są przechowywane przez co najmniej 10 lat od daty upływu ważności licencji maszynisty. Jeżeli w dowolnym momencie trwania 10 letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące maszynisty, dane dotyczące maszynisty muszą być w razie konieczności przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat.
Wszelkie zmiany w krajowym rejestrze licencji maszynisty są rejestrowane.
ZAŁĄCZNIK II
PODSTAWOWE PARAMETRY REJESTRÓW ŚWIADECTW UZUPEŁNIAJĄCYCH MASZYNISTY
1. Podstawowe parametry
Podstawowe parametry rejestru świadectw uzupełniających określone zgodnie z art. 22 ust. 2 dyrektywy 2007/59/WE to:
- dane podlegające gromadzeniu (rozdział 2),
- format danych (rozdział 3),
- prawa dostępu (rozdział 4),
- wymiana danych (rozdział 5),
- okres przechowywania danych (rozdział 6),
- procedury w przypadku upadłości (rozdział 7).
2. Dane podlegające gromadzeniu
Rejestr świadectw uzupełniających składa się z czterech części.
Część 1 zawiera informacje o bieżącym statusie licencji posiadanej przez maszynistę.
Część 2 zawiera informacje o wydanych świadectwach uzupełniających określonych w załączniku I część 3 do dyrektywy 2007/59/WE.
Część 3 zawiera informacje historyczne dotyczące świadectwa uzupełniającego.
Część 4 zawiera informacje o podstawowych wymogach i kontrolach wstępnych umożliwiających wydanie świadectwa uzupełniającego oraz o rejestracji kolejnych kontroli umożliwiających zachowanie ważności świadectwa uzupełniającego.
Dane podlegające gromadzeniu są określone w tabeli w rozdziale 3.
Informacje dotyczące aktualnej wiedzy z zakresu taboru kolejowego, wiedzy dotyczącej infrastruktury i znajomości języka obcego oceniane zgodnie z właściwą częścią dyrektywy 2007/59/WE są podane w części 2. Część ta zawiera także datę kolejnej oczekiwanej kontroli. Z datą kolejnej kontroli rozpoczyna się nowy „bieżący status”, a wcześniejsze informacje przenoszone są do części 4 zawierającej informacje historyczne.
3. Format danych
Poniżej zamieszczono wykaz formatów danych rejestru świadectw uzupełniających.
Wykaz przedstawia się, jak następuje:
Nr | Informacja podlegająca przedstawieniu | |||
Treść | Format | Status wymogu | ||
| ||||
1 | Numer licencji | |||
1.1 | Numer licencji umożliwiający dostęp do danych w krajowym rejestrze | EIN (12 cyfr) | Obowiązkowe | |
2 | Bieżący status licencji | |||
2.1 | Potwierdzenie bieżącego statusu licencji | Tekst | Nieobowiązkowe | |
| ||||
3 | Nazwisko/nazwiska posiadacza (zgodne z licencją) | |||
3.1 | Nazwisko/nazwiska znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno nazwisko w zależności od zwyczaju krajowego. | Tekst | Obowiązkowe | |
4 | Imię/imiona posiadacza (zgodne z licencją) | |||
4.1 | Imię/imiona znajdujące się w paszporcie lub krajowym dokumencie tożsamości lub innym uznanym dokumencie potwierdzającym tożsamość. Dopuszczalne jest więcej niż jedno imię w zależności od zwyczaju krajowego. | Tekst | Obowiązkowe | |
5 | Data urodzenia posiadacza | |||
5.1 | Data urodzenia posiadacza | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
6 | Miejsce urodzenia posiadacza | |||
6.1 | Miejsce urodzenia posiadacza | Tekst | Obowiązkowe | |
7 | Data wydania świadectwa | |||
7.1 | Aktualna data wydania świadectwa | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
8 | Data wygaśnięcia świadectwa | |||
8.1 | Data oczekiwanego formalnego wygaśnięcia świadectwa wyznaczona przez przedsiębiorstwo i uwzględniona w procedurze wymaganej w art. 15 dyrektywy 2007/59/WE | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
9 | Nazwa podmiotu wydającego | |||
9.1 | Nazwa podmiotu wydającego świadectwo (przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury, inni) | Tekst | Obowiązkowe | |
10 | Numer referencyjny nadany pracownikowi przez pracodawcę | |||
10.1 | Numer maszynisty nadany przez przedsiębiorstwo | Tekst | Nieobowiązkowe | |
11 | Zdjęcie posiadacza | |||
11.1 | Zdjęcie | Zdjęcie w oryginale lub w zeskanowanej wersji elektronicznej | Obowiązkowe | |
12 | Podpis posiadacza | |||
12.1 | Podpis | Podpis oryginalny, fotokopia lub zeskanowana wersja elektroniczna | Obowiązkowe | |
13 | Stałe miejsce zamieszkania lub adres pocztowy posiadacza | |||
13.1 | Adres posiadacza | Ulica i numer domu | Tekst | Nieobowiązkowe |
13.2 | Miejscowość | Tekst | Nieobowiązkowe | |
13.3 | Państwo | Tekst | Nieobowiązkowe | |
13.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | Nieobowiązkowe | |
13.5 | Numer telefonu |
|
| |
13.6 | Adres poczty elektronicznej |
|
| |
14 | Adres przedsiębiorstwa kolejowego lub zarządcy infrastruktury, na rzecz których maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągu | |||
14.1 | Adres przedsiębiorstwa kolejowego lub zarządcy infrastruktury | Ulica i numer domu | Tekst | Obowiązkowe |
14.2 | Miejscowość | Town | Obowiązkowe | |
14.3 | Państwo | Tekst | Obowiązkowe | |
14.4 | Kod pocztowy | Kod alfanumeryczny | Obowiązkowe | |
14.5 | Osoba odpowiedzialna za kontakty | Tekst | Nieobowiązkowe | |
14.6 | Numer telefonu | Tekst | Obowiązkowe | |
14.7 | Numer faksu | Tekst | Obowiązkowe | |
14.8 | Adres poczty elektronicznej | Tekst | Obowiązkowe | |
15 | Kategoria, w której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pociągu | |||
15.1 | Właściwy kod/właściwe kody | Tekst | Obowiązkowe | |
16 | Rodzaj taboru, do prowadzenia którego posiadacz jest uprawniony | |||
16.1 | (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) | Tekst | Obowiązkowe | |
16.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
17 | Infrastruktura, w obrębie której posiadacz jest uprawniony do prowadzenia pociągu | |||
17.1 | (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) | Tekst | Obowiązkowe | |
17.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
18 | Znajomość języków | |||
18.1 | (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) | Tekst | Obowiązkowe | |
18.2 | Do każdej pozycji dodaje się datę następnej oczekiwanej kontroli | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
19 | Informacje dodatkowe | |||
19.1 | (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) | Tekst | Obowiązkowe | |
20 | Dodatkowe ograniczenia | |||
20.1 | (Wykaz, możliwość wpisania większej liczby danych) | Tekst | Obowiązkowe | |
| ||||
21 | Data pierwszego wydania | |||
21.1 | Data pierwszego wydania świadectwa | RRRR-MM-DD | Nieobowiązkowe | |
22 | Aktualizacja/aktualizacje (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
22.1 | Data aktualizacji | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
22.2 | Szczegółowe informacje i powody aktualizacji (zmiana jednej lub większej liczby informacji umieszczonych w świadectwie uzupełniającym, np. adresu zamieszkania maszynisty) | Tekst | Obowiązkowe | |
23 | Zmiana/zmiany (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
23.1 | Data zmiany | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
| Powody zmian odnoszące się do poszczególnych części świadectwa: - zmiany w rubryce 3 „Kategorie prowadzenia pojazdów” - zmiany w rubryce 4 „Informacje dodatkowe” - zmiany w rubryce 5: nowo zdobyte umiejętności w zakresie języków lub wiedza kontrolowana okresowo - zmiany w rubryce 6 „Ograniczenia” - zmiany w kolumnie 7: nowo zdobyta wiedza z zakresu taborów lub wiedza kontrolowana okresowo - zmiany w kolumnie 8: nowo zdobyta wiedza z zakresu infrastruktury lub wiedza kontrolowana okresowo | Tekst | Obowiązkowe | |
24 | Zawieszenie/zawieszenia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
24.1 | Długość okresu zawieszenia | Od (data) do (data) | Obowiązkowe | |
24.2 | Powód zawieszenia | Tekst | Obowiązkowe | |
25 | Cofnięcie/cofnięcia (możliwość wpisania większej liczby danych) | |||
25.1 | Data cofnięcia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
25.2 | Powód cofnięcia | Tekst | Obowiązkowe | |
26 | Zgłoszenie zgubienia świadectwa | |||
26.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
26.2 | Data wydania duplikatu, jeżeli dotyczy | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
27 | Zgłoszenie kradzieży świadectwa | |||
27.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
27.2 | Data wydania jakiegokolwiek duplikatu | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
28 | Zgłoszenie zniszczenia świadectwa | |||
28.1 | Data zgłoszenia | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
28.2 | Data wydania jakiegokolwiek duplikatu | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe | |
| ||||
29 | Umiejętności językowe | |||
29.1 | Podstawowy wymóg | Język roboczy/języki robocze, w odniesieniu do których wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku VI część 8 do dyrektywy 2007/59/WE | Tekst | Obowiązkowe |
29.2 | Kontrola okresowa | Data poświadczenia znajomości (zdania egzaminu) dla każdego z języków (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
30 | Znajomość taboru | |||
30.1 | Podstawowy wymóg | Tabor, w odniesieniu do którego wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku V do dyrektywy 2007/59/WE | Tekst | Obowiązkowe |
30.2 | Kontrola okresowa | Data kontroli okresowej (poświadczona znajomość) (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
31 | Wiedza dotycząca infrastruktury | |||
31.1 | Podstawowy wymóg | Infrastruktura, w odniesieniu do której wydane zostało oświadczenie o spełnieniu kryteriów określonych w załączniku VI do dyrektywy 2007/59/WE | Tekst | Obowiązkowe |
31.2 | Kontrola okresowa | Data kontroli okresowej (poświadczona wiedza). (możliwość wpisania większej liczby danych) | RRRR-MM-DD | Obowiązkowe |
4. Prawa dostępu
Dostęp do informacji zawartych w rejestrze świadectw uzupełniających przyznaje się następującym zainteresowanym stronom w następujących celach:
- właściwemu organowi państwa członkowskiego zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,
- właściwym organom państw członkowskich, w których prowadzi działalność przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury i na terenie których maszynista jest uprawniony do prowadzenia pociągów na co najmniej jednej z linii sieci kolejowej:
- w celu wykonywania zadania dotyczącego monitorowania postępów w wydawaniu świadectw na mocy art. 19 ust. 1 lit. g) i art. 26 dyrektywy 2007/59/WE,
- do zadań inspekcyjnych zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. h) i ust. 2 oraz art. 29 ust. 1 dyrektywy 2007/57/WE (to zadanie może być wykonywane przez wyznaczony podmiot),
- maszynistom w celu udostępnienia dotyczących ich danych zgodnie z art. 22 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE,
- organom dochodzeniowym ustanowionym zgodnie z art. 21 dyrektywy 2004/49/WE w celu przeprowadzenia dochodzenia w razie wypadków, w szczególności zgodnie z art. 20 ust. 2 lit. e) i g) tej dyrektywy.
Przedsiębiorstwa mogą przyznać dostęp innym użytkownikom z zastrzeżeniem ochrony danych osobowych.
5. Wymiana danych
Zgodnie z dyrektywą 2007/59/WE dostęp do właściwych danych przyznawany jest:
a) właściwym organom dla miejsca, w którym przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ma swoją siedzibę, zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. b) dyrektywy 2007/59/WE,
b) właściwym organom innych państw członkowskich – na wniosek – zgodnie z art. 22 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2007/59/WE,
c) maszynistom – na wniosek – zgodnie z art. 22 ust. 3 dyrektywy 2007/59/WE.
Przedsiębiorstwo kolejowe, zarządca infrastruktury lub wyznaczony podmiot niezwłocznie dostarcza dane w sposób zapewniający bezpieczne przesłanie informacji oraz ochronę danych osobowych.
Przedsiębiorstwo kolejowe i zarządcy infrastruktury mogą umożliwić wszystkim, którzy mają prawa dostępu, zarejestrowanie się na ich stronie internetowej, jeżeli zagwarantują, że podstawy składania wniosków będą podlegały kontroli.
6. Czas przechowywania danych
Wszystkie dane w rejestrze świadectw uzupełniających są przechowywane przez co najmniej 10 lat od ostatniej daty wygaśnięcia wskazanej w świadectwie.
Jeżeli w dowolnym momencie trwania 10-letniego okresu zostanie wszczęte dochodzenie dotyczące maszynisty, dane dotyczące maszynisty muszą być w razie konieczności przechowywane przez okres dłuższy niż 10 lat.
Wszelkie zmiany w rejestrze świadectw uzupełniających są rejestrowane.
7. Postępowanie w przypadku upadłości
Jeżeli przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ogłasza upadłość, za dane zawarte w rejestrze świadectw uzupełniających jest odpowiedzialne nowe przedsiębiorstwo, które przejmuje obsługę przewozów.
Dane zawarte w rejestrze świadectw uzupełniających przechowuje właściwy organ w państwie członkowskim, w którym przedsiębiorstwo kolejowe lub zarządca infrastruktury ogłosił upadłość, jeżeli działalność nie zostanie przejęta przez inne przedsiębiorstwo.
[1] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez sprostowanie do decyzji Komisji 2010/17/WE z dnia 29 października 2009 r. w sprawie przyjęcia podstawowych parametrów rejestrów licencji maszynisty i świadectw uzupełniających określonych w dyrektywie 2007/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz.UE L 68 z 07.03.2012, str. 42). Zmiana weszła w życie 7 marca 2012 r.