DYREKTYWA KOMISJI 2009/131/WE
z dnia 16 października 2009 r.
zmieniająca załącznik VII do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 27 ust. 4,
uwzględniając zalecenie Agencji nr ERA/REC/XA/01-2009 z dnia 17 kwietnia 2009 r.,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 9b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (2) nakłada na Europejską Agencję Kolejową (zwaną dalej „Agencją”) obowiązek przeprowadzenia w terminie do dnia 19 stycznia 2009 r. przeglądu wykazu parametrów zamieszczonego w sekcji 1 załącznika VII do dyrektywy 2008/57/WE i przedstawienia Komisji zaleceń, które uzna za właściwe.
(2) Ponieważ obecnie sekcja 1 załącznika VII do dyrektywy 2008/57/WE zawiera pozycje, które nie są parametrami pojazdów, pozycje takie należy usunąć.
(3) Sekcja 1 przedmiotowego załącznika zawiera również parametry, które dotyczą zasadniczo tylko części pojazdu wchodzącej w zakres podsystemu „Tabor kolejowy”. Niezbędne jest, aby lista parametrów obejmowała wszystkie parametry pojazdu wymagające skontrolowania w celu dopuszczenia do eksploatacji oraz klasyfikację przepisów krajowych. Należy zatem uwzględnić parametry innych podsystemów stanowiących część pojazdu.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2008/57/WE.
(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu powołanego zgodnie z art. 29 ust. 1 dyrektywy 2008/57/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Sekcja 1 załącznika VII do dyrektywy 2008/57/WE otrzymuje brzmienie zgodne z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Państwa członkowskie wprowadzą w życie najpóźniej do dnia 19 lipca 2010 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2009 r.
ZAŁĄCZNIK
„1. | Wykaz parametrów |
1.1. | Dokumentacja ogólna |
| Dokumentacja ogólna (z uwzględnieniem opisu nowego, odnowionego lub zmodernizowanego pojazdu i jego przeznaczenia, projektu, napraw, informacji dotyczących eksploatacji i utrzymania, dokumentacji technicznej itp.) |
1.2. | Konstrukcja i części mechaniczne |
| Integralność mechaniczna i interfejs między pojazdami (z uwzględnieniem urządzeń ciągłowo-zderznych, przejść międzywagonowych), wytrzymałość konstrukcji pojazdu i jego wyposażenia (np. siedzeń), pojemność ładunkowa, bezpieczeństwo bierne (w tym zewnętrzna i wewnętrzna wytrzymałość zderzeniowa) |
1.3. | Współdziałanie pojazdu z torem i zagadnienia skrajni |
| Interfejsy mechaniczne z infrastrukturą (z uwzględnieniem zachowania statycznego i dynamicznego, skrajni budowli i skrajni ładunkowej, szerokości toru, układów biegowych itp.) |
1.4. | Urządzenia hamowania |
| Urządzenia hamowania (w tym urządzenia zapobiegające poślizgowi kół i urządzenia sterowania hamowaniem oraz skuteczność hamowania służbowego, nagłego i postojowego) |
1.5. | Kwestie dotyczące pasażerów |
| Urządzenia dla pasażerów i otoczenie, w którym podróżują pasażerowie (w tym okna i drzwi dla pasażerów, wymogi w zakresie dostosowania taboru dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się itd.) |
1.6. | Warunki środowiskowe i skutki działania sił aerodynamicznych |
| Wpływ środowiska na pojazd oraz wpływ pojazdu na środowisko (w tym warunki aerodynamiczne oraz interfejs między pojazdem a częścią przytorową systemu kolejowego i interfejs między pojazdem a dalszym otoczeniem) |
1.7. | Wymogi w zakresie zewnętrznych systemów ostrzegania, oznakowania, funkcji i integralności oprogramowania |
| Zewnętrzne systemy ostrzegania, oznakowanie, funkcje i integralność oprogramowania, np. funkcje dotyczące bezpieczeństwa mające wpływ na zachowanie pociągu, w tym magistrala pociągu |
1.8. | Pokładowe systemu zasilania i sterowania |
| Pokładowe systemy napędu, zasilania i sterowania, a także interfejs między pojazdem a infrastrukturą zasilającą oraz wszystkie aspekty kompatybilności elektromagnetycznej |
1.9. | Urządzenia dla personelu, interfejsy i środowisko |
| Urządzenia pokładowe, interfejsy, warunki i środowisko pracy dla personelu (w tym wymagania kabiny maszynisty i interfejsu maszynista/pojazd) |
1.10. | Bezpieczeństwo przeciwpożarowe i ewakuacja |
1.11. | Obsługa |
| Urządzenia pokładowe i interfejsy przeznaczone dla czynności obsługowych |
1.12. | Pokładowe urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy i pokładowe urządzenia srk |
| Wszystkie urządzenia pokładowe niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz pokładowe urządzenia bezpiecznej kontroli jazdy pociągów dopuszczonych do jazd po sieci oraz wpływ tych urządzeń na przytorową część systemu kolejowego |
1.13. | Szczególne wymogi eksploatacyjne |
| Szczególne wymogi eksploatacyjne dla pojazdów (z uwzględnieniem trybu pracy podczas awarii, przywracania sprawności pojazdu itp.) |
1.14. | Kwestie dotyczące ładunków |
| Szczególne wymogi dotyczące zabezpieczenia ładunków i ochrony środowiska (z uwzględnieniem specjalnego wyposażenia wymaganego dla przewozu ładunków niebezpiecznych) |
Wyjaśnienia i przykłady pisane powyżej kursywą służą wyłącznie celom informacyjnym i nie stanowią definicji parametrów.” |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00