DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 2009 r.
w sprawie przyjęcia decyzji dotyczącej finansowania działań przygotowawczych w zakresie punktów kontroli na 2009 r.
(2009/755/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (1), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. b) i art. 75 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (2) (zwane dalej „zasadami wykonawczymi”), w szczególności jego art. 90,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnotowego planu działań dotyczącego ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006–2010 (3) jako jeden z obszarów działań podano podwyższenie istniejących minimalnych wymogów w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt zgodnie z nowymi wynikami badań naukowych oraz oceną skutków społeczno-gospodarczych, a także zagwarantowanie skutecznego ich egzekwowania.
(2) W celu poprawy dobrostanu niektórych kategorii transportowanych zwierząt prawodawstwo wspólnotowe określa wymogi dotyczące maksymalnego czasu transportu, po którym zwierzęta należy wyładować, nakarmić i napoić oraz zapewnić im odpoczynek. Takie obowiązkowe przerwy w transporcie zwierząt na duże odległości mają miejsce w punktach kontroli określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. dotyczącego kryteriów wspólnotowych dla punktów kontroli oraz zmieniającego plan trasy określony w załączniku do dyrektywy 91/628/EWG (4).
(3) Ze względu na wzmożony transport drogowy zwierząt na duże odległości istnieje potrzeba usprawnienia punktów kontroli. Istnieje również potrzeba ustalenia, poprzez konsultacje z zainteresowanymi stronami oraz analizę techniczną, kryteriów oceny jakości punktów kontroli oraz określenia, jakie strategie wspólnotowe należy opracować w celu poprawy użytkowania punktów kontroli przez przewoźników.
(4) Ponadto w niektórych miejscach brak jest punktów kontroli, a wiele istniejących punktów nie spełnia standardów jakości. Należy zatem przeprowadzić działania przygotowawcze obejmujące budowę lub remont niektórych punktów kontroli.
(5) W 2008 r. Komisja opublikowała zaproszenie do składania wniosków dotyczących podobnych działań przygotowawczych, jednak żaden z otrzymanych wniosków nie spełnił minimalnych kryteriów podanych w zaproszeniu ze względu na brak dostatecznych informacji dotyczących żywotności ekonomicznej projektów oraz źródła współfinansowania.
(6) Należy zapewnić fundusze wspólnotowe na te działania przygotowawcze. Z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na 2009 r. władza budżetowa przyznała 4 000 000 EUR na działania przygotowawcze w zakresie punktów kontroli.
(7) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz z art. 90 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.
(8) Zgodnie z art. 83 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 czynności w zakresie rozliczenia, zatwierdzenia i realizacji wydatków należy zakończyć w terminie ustanowionym w zasadach wykonawczych.
(9) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin „istotna zmiana” w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Artykuł 1
Niniejszym przyjmuje się określone w załączniku działania przygotowawcze („działania przygotowawcze”).
Artykuł 2
Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicję „punktu kontroli” podaną w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1255/97.
Artykuł 3
Maksymalny wkład Wspólnoty w realizację działań przygotowawczych ustala się na kwotę 4 000 000 EUR finansowaną z pozycji 17 04 03 03 budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok 2009.
Artykuł 4
1. Właściwy intendent może, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i proporcjonalności, przyjąć wszelkie zmiany do niniejszej dyrektywy, które nie stanowią istotnych zmian w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.
2. Zmian dotyczących przydziału środków finansowych na działania w ramach działań przygotowawczych, które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 3, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na naturę i cel działań przygotowawczych.
Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(3) COM(2006) 13 wersja ostateczna.
(4) Dz.U. L 174 z 2.7.1997, s. 1.
ZAŁĄCZNIK
DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE W ZAKRESIE PUNKTÓW KONTROLI NA 2009 R
1.1. Wprowadzenie
Niniejsze działania przygotowawcze obejmują dwa środki wykonawcze na 2009 r. W oparciu o cele przedstawione w ramach działań przygotowawczych przyznaje się następujące środki budżetowe na główne działania:
— na udzielenie zamówienia publicznego (przeprowadzane w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego): 200 000 EUR,
— na dotację (przydzielaną w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego lub w ramach pośredniego zarządzania scentralizowanego, jeżeli dokonano delegacji do agencji wykonawczych). 3 800 000 EUR.
1.2. Zamówienia: Ocena wykonalności systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli
Całkowity budżet przeznaczony w 2009 r. na zamówienia publiczne wynosi 200 000 EUR.
PODSTAWA PRAWNA
Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
POZYCJA W BUDŻECIE
17 04 03 03
ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ
Jedno studium w celu oceny wykonalności systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli.
PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ
Celem studium jest zebranie informacji dotyczących obecnego stanu punktów kontroli i ich wykorzystania we Wspólnocie, aby ocenić, jakie kryteria jakości muszą charakteryzować wysokiej jakości punkty kontroli. W ramach studium należy zbadać również wykonalność systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości tych punktów kontroli.
WDRAŻANIE
Wdrażaniem zajmuje się bezpośrednio Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów.
ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Na przeprowadzenie badania, które należy wykonać w ramach umowy ramowej, przewidziano maksymalnie sześć miesięcy. Zamówienia na usługi zostaną ogłoszone po przyjęciu niniejszej decyzji.
ZAMÓWIENIE SZCZEGÓŁOWE
Badanie należy przeprowadzić w ramach umowy ramowej dotyczącej oceny na lata 2009–2013 Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów: Ref./Ocena zamówień, ocena skutków i związane z tym świadczenia; część 3, łańcuch żywnościowy SANCO/2008/01/055, część 3.
1.3. Dotacja na budowę lub remont punktów kontroli
Dotację przyznaje się na podstawie pisemnej umowy („umowa o dotację”).
PODSTAWA PRAWNA
Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.
POZYCJA W BUDŻECIE
17 04 03 03
ROCZNE PRIORYTETY, CELE DO OSIĄGNIĘCIA ORAZ PRZEWIDYWANE WYNIKI
Ze względu na wzmożony transport drogowy zwierząt na duże odległości istnieje potrzeba poprawy punktów kontroli, w których zwierzętom należy zapewnić odpoczynek. W interesie ochrony zdrowia zwierząt i ich dobrostanu konieczne jest wprowadzenie specjalnych środków, aby ograniczyć stres odczuwany przez zwierzęta i rozprzestrzenianie chorób zakaźnych. Działania te mają na celu wzmożone korzystanie z punktów kontroli oraz upowszechnianie wysokiej jakości punktów kontroli.
OPIS I CELE ŚRODKA WYKONAWCZEGO
Działania obejmują budowę i remonty wysokiej jakości punktów kontroli w celu zatwierdzenia eksperymentalnego systemu certyfikacji w oparciu o wyniki studium wykonalności. Oczekuje się, że działania wspomogą żywotny ekonomicznie system certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli i poprawy dobrostanu zwierząt transportowanych na duże odległości.
WDRAŻANIE
Wdrożeniem zajmie się bezpośrednio Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów.
HARMONGRAM ORAZ ORIENTACYJNA KWOTA W RAMACH ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW/ BEZPOŚREDNIEGO UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Publikuje się pojedyncze zaproszenie do składania wniosków o wartości 3 800 000 EUR. Działanie przeprowadza się w ciągu 24 miesięcy od daty podpisania umowy o dotację. Zaproszenie do składania wniosków ogłasza się po zakończeniu badania dotyczącego oceny wykonalności, o którym mowa w sekcji 1.2.
MAKSYMALNA STOPA DOFINANSOWANIA
70 %
ZASADNICZE KRYTERIA WYBORU I UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
— Kryteria wyboru:
— Zdolność finansowa wnioskodawcy:
— Wnioskodawca musi wykazać, że posiada zdolność finansową niezbędną do przeprowadzenia działania.
— Wnioskodawca musi przedstawić dowód dysponowania środkami własnymi uzupełniającymi współfinansowanie ze strony Wspólnoty, o które występuje, oraz udowodnić zdolność zarządzania przepływem środków w ramach projektu. Wysokość dotacji przyznanej beneficjentowi nie może przekraczać całkowitej sumy jego kapitału własnego i długu długoterminowego.
— Możliwości techniczne i zawodowe wnioskodawcy:
— Wnioskodawcy muszą posiadać potencjał techniczny i umiejętności zawodowe niezbędne do prowadzenia współfinansowanych działań. Muszą przedstawić dowody na potwierdzenie swojej wiedzy i doświadczenia w dziedzinach infrastruktury dla zwierząt i działań związanych z przewozem zwierząt. Muszą równie przedstawić świadectwa oraz opisy projektów i działań przeprowadzonych w okresie ostatnich trzech lat, a szczególnie projektów związanych z omawianą dziedziną. Muszą dostarczyć szczegółowy życiorys każdego z członków swojego zespołu oraz wykazać umiejętności w zakresie zarządzania dyrektora i szefa projektu, włącznie z informacjami o jego lub jej wykształceniu, stopniach naukowych i dyplomach, doświadczeniu zawodowym, pracach naukowych i publikacjach.
— Wnioskodawcy muszą wykazać, że zgłaszające się organizacje są przekonane o celowości projektu i wspierają zasadę wprowadzenia systemu certyfikacji punktów kontroli, której wprowadzenie w życie jest celem działań. Muszą oni przedstawić dowody na kontakty z osobami, organizacjami oraz zainteresowanymi stronami na poziomie międzynarodowym, z którymi zamierzają prowadzić konsultacje, szczególnie w zakresie certyfikacji, i z których zasobów zamierzają korzystać w trakcie realizacji działań przygotowawczych.
— Kryteria udzielenia zamówienia:
— Stosuje się następujące ogólne kryteria udzielenia zamówienia:
— zasadność działań (20 %),
— organizacja pracy i stopień zaangażowania odpowiednich władz/organizacji w objętych działaniem państwach członkowskich (30 %),
— zasadność projektu na poziomie europejskim i jego efekt mnożnikowy (30 %),
— stosunek kosztów do skuteczności projektu (20 %).
FORMA DOTACJI
Umowa na piśmie
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00