Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 255 str. 168
Wersja aktualna od 2009-04-23
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 255 str. 168
Wersja aktualna od 2009-04-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007 (1),

— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji Kolejowej za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji (2),

— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 – C6-0060/2009),

— uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

— uwzględniając rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (3), w szczególności jego art. 185,

— uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Kolejową (4), w szczególności jego art. 39,

— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (5), w szczególności jego art. 94,

— uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A6-0165/2009),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2007 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi wykonawczemu Europejskiej Agencji Kolejowej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2006 (6),

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w przeciwieństwie do procedury odnoszącej się do roku 2006, kiedy to poświadczenie wiarygodności zostało opatrzone zastrzeżeniem związanym z transakcjami leżącymi u podstaw rozliczeń, poświadczenie wiarygodności wydane Europejskiej Agencji Kolejowej w odniesieniu do roku 2007 miało charakter pozytywny;

2. odnotowuje, że Agencja dysponowała środkami na pokrycie zobowiązań i środkami na pokrycie płatności w wysokości 16 645 000 EUR z budżetu na 2007 r.;

3. odnotowuje, że w swojej odpowiedzi odnoszącej się do sprawozdania rocznego za rok 2006 Agencja oszacowała dodatkowe koszty wynikające ze zobowiązania do prowadzenia działalności w dwóch różnych miastach – z siedzibą w Valenciennes i miejscem odbywania posiedzeń w Lille – na poziomie 450 000 EUR, z zastrzeżeniem, że kwota ta nie obejmuje kosztów pośrednich, takich jak godziny pracy „utracone” w wyniku przejazdów bądź dodatkowych obowiązków administracyjnych;

4. wyraża żal w związku z faktem, że podwójna siedziba utrudnia pracę Agencji oraz skutkuje dodatkowymi kosztami ponoszonymi przez podatników unijnych; odnotowuje, że projekt porozumienia z państwem przyjmującym przewiduje, że to właśnie to państwo ponosić będzie koszty dodatkowe;

5. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie krytyki Trybunału Obrachunkowego z zakresu braku spisu z natury środków trwałych Agencja dokonała takiego spisu w czerwcu 2008 r., skutkiem czego wszystkie środki trwałe są obecnie oznaczone i zostaną opisane w odnośnym rejestrze;

6. odnotowuje wyrażoną przez Trybunał Obrachunkowy krytykę z zakresu uchybień związanych z niektórymi procedurami selekcji oraz niedokończeniem procedur naboru;

7. wzywa Agencję do dotrzymania przedstawionej w odpowiedziach dla Trybunału Obrachunkowego obietnicy całkowitego sfinalizowania opisu procedur z zakresu rekrutacji w pierwszym trymestrze 2009 r.;

Planowanie i wdrażanie

8. odnotowuje, że pomimo niezgłoszenia zastrzeżeń do poświadczenia wiarygodności Trybunał Obrachunkowy zwraca szczególną uwagę na swoje obserwacje z zakresu planowania i wdrażania budżetu;

9. w nawiązaniu do sprawozdania rocznego Trybunału Obrachunkowego za rok 2006 odnotowuje, że końcowy budżet Agencji wyniósł w 2007 r. 16 600 000 EUR, z czego rezerwa 1 900 000 EUR; odnotowuje ponadto, że pod koniec roku 2007 anulowano kwotę 3 400 000 EUR, w tym wspomnianą rezerwę, a także, iż na rok 2008 przeniesiono kwotę 2 700 000 EUR;

10. wyraża zaniepokojenie w związku z konkluzją Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że w ostatecznym rozliczeniu nie wykorzystano ponad 35 % środków, co zdaniem Trybunału świadczy o znacznych słabościach Agencji w zakresie procedur planowania i budżetyzacji;

11. odnotowuje, że w swoich odpowiedziach dla Trybunału Obrachunkowego Agencja odnosi się do faktu, że budżet na rok 2007 został przygotowany w chwili uzyskania przez nią niezależności finansowej, a tym samym w sytuacji niemożności odwołania się przy ustalaniu szacunków do doświadczeń z lat poprzednich, a także iż niepewność związana z kwestią dostępności rezerwy wymusiła planowanie działań z wyłączeniem kwoty rezerwowej;

12. wyraża zaniepokojenie stwierdzeniem Trybunału Obrachunkowego odnoszącym się do faktu, że pomimo ograniczonego zakresu wdrożenia, kwoty żądanych i przyznanych przez Komisję środków znacznie przekraczały faktyczne potrzeby finansowe Agencji;

13. odnotowuje, że kwota środków dostępnych Agencji na początku roku 2007 sięgała poziomu 2 300 000 EUR oraz że Agencja zwróciła się do Komisji i otrzymała od niej w gotówce 17 000 000 EUR; odnotowuje, że płatności dokonane w roku 2007 sięgnęły poziomu 12 500 000 EUR; w związku z powyższym stwierdza, że kwota przyznanych Agencji środków przekraczała jej faktyczne potrzeby finansowe o 6 800 000 EUR;

14. zgadza się z konkluzją Trybunału Obrachunkowego stwierdzającą, że szacunki finansowe Agencji nie zostały właściwie przygotowane, co stoi w sprzeczności z zasadą należytego zarządzania finansami;

15. odnotowuje, że dyrektor wykonawczy przyznał w pisemnym wyjaśnieniu przekazanym Parlamentowi, że całkowita kwota żądanych i otrzymanych przez Agencję środków przekraczała jej rzeczywiste potrzeby, i oświadczył, że związane było to z ograniczonym zakresem wdrożenia oraz brakiem doświadczenia z lat poprzednich w szacowaniu potrzeb finansowych;

16. z zadowoleniem przyjmuje oświadczenie dyrektora wykonawczego Agencji, w którym stwierdza on, że dokonano już aktualizacji procedury doboru subsydiów oraz szacowania potrzeb finansowych;

17. wzywa Agencję, w myśl postanowień art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 2343/2002, obowiązującego od lipca 2008 r. i obligującego agencje do prowadzenia rygorystycznych działań z zakresu zarządzania finansami w celu zapewnienia ograniczenia finansowania do ściśle określonych przypadków, do zwrócenia szczególnej uwagi na usprawnienie zarządzania finansowego;

Działania w następstwie absolutorium za rok 2006

18. przypomina, że rok budżetowy 2006 był pierwszym rokiem, w którym Agencja stała się niezależna pod względem finansowym i zaczęła podlegać procedurze absolutorium;

19. przypomina, że w roku 2006 oświadczenie wiarygodności wydane przez Trybunał Obrachunkowy opatrzone zostało zastrzeżeniem odnoszącym się do nieprawidłowości z zakresu procedur przetargowych; wyraża żal w związku ze stwierdzeniem tego rodzaju nieprawidłowości także i w roku 2007;

20. odnotowuje, że w swoich odpowiedziach przekazanych Trybunałowi Obrachunkowemu Agencja przyznała, iż nadal istnieje konieczność usprawnienia części prac oraz że przygotowywane jest wademekum przetargowe mające na celu standaryzację procedur;

21. zauważa, że – podobnie jak w roku 2006 – Trybunał Obrachunkowy skrytykował uchybienia z zakresu realizacji budżetu, a w szczególności wysoki poziom przeniesionych środków;

22. wzywa Agencję do prowadzenia działań na rzecz poszerzenia zakresu realizacji budżetu oraz do przekazania sprawozdania odnoszącego się do środków podejmowanych w odniesieniu do zarządzania budżetowego i finansowego w roku 2008 i osiągniętych w tym zakresie wyników;

23. wzywa Komisję, aby zadbała o to, by Agencja utrzymywała ścisłą dyscyplinę finansową w przyszłości i zawsze pracowała w ramach uzgodnionego budżetu;

24. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE (7).



(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 53.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 92.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 209.

(7) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00