Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-04-23
Wersja aktualna od 2009-04-23
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007
PARLAMENT EUROPEJSKI,
— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Organu Nadzoru Europejskiego GNSS (1) za rok budżetowy 2007 (2),
— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego GNSS za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Organu (3),
— uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 – C6-0060/2009),
— uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (4), w szczególności jego art. 185,
— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi (5), w szczególności jego art. 12,
— uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (6), w szczególności jego art. 94,
— uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0164/2009),
A. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że nie jest w stanie wydać opinii na temat sprawozdań finansowych Europejskiego Organu Nadzoru Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS) za rok 2007 i zaznaczył, że cała struktura projektu Galileo została w 2007 r. poddana przeglądowi oraz że sprawozdania finansowe Organu Nadzoru Europejskiego przygotowano w niestabilnym kontekście prawnym,
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził jednocześnie zgodność z prawem transakcji leżących u podstaw obliczeń,
C. mając na uwadze, że Organ Nadzoru Europejskiego zyskał autonomię finansową w 2006 r.,
D. mając na uwadze, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoich sprawozdaniach na temat rocznych sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego za 2006 r. wydał pozytywne poświadczenie wiarygodności,
E. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament udzielił absolutorium dyrektorowi wykonawczemu Organu Nadzoru Europejskiego GNSS z wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 r. (7),
1. zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem Europejskiego Trybunału Obrachunkowego ostateczny budżet Organu Nadzoru Europejskiego na rok budżetowy 2007 r. wynosił 436 500 000 EUR w porównaniu z 7 000 000 EUR w roku 2006; zaznacza, że budżet na rok 2007 był głównie finansowany z dotacji Komisji (dotacja operacyjna wynosząca 7 600 000 EUR i fundusze operacyjne w wysokości 194 500 000 EUR), środków przekazanych ze Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo oraz z wpłat krajów trzecich;
2. zauważa, że według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego środki faktycznie udostępnione Organowi (210 000 000 EUR) były zdecydowanie niższe z powodu opóźnień w programie Galileo;
Niekompletne poświadczenie wiarygodności dotyczące sprawozdań finansowych
3. ubolewa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy nie był w stanie wydać opinii na temat wiarygodności sprawozdań finansowych Organu Nadzoru Europejskiego za rok 2007; przyjmuje do wiadomości uzasadnienie ETO, zgodnie z którym prace nad rocznymi sprawozdaniami finansowymi za 2007 r. i kontrolą ETO przeprowadzono podczas dokonywania przeglądu projektu Galileo i roli Organu, a nowe ramy prawne były wciąż niekompletne, w szczególności w odniesieniu do zarządzania funduszami projektu i własności jego aktywów;
4. zauważa, że tymczasem w życie weszło rozporządzenie (WE) nr 683/2008 (8); odnotowuje, że na mocy tego rozporządzenia Komisja zarządza programami Galileo i EGNOS (9), a Wspólnota staje się właścicielem wszystkich materialnych i niematerialnych składników majątku, które zostały stworzone lub rozbudowane w ramach programów;
5. zauważa, że Organ Nadzoru Europejskiego opracuje swoje roczne sprawozdania finansowe za 2008 r. na mocy nowych ram prawnych;
6. zwraca się do ETO w sprawozdaniu dotyczącym rocznych sprawozdań finansowych dotyczących Organu Nadzoru Europejskiego za 2008 r. o ocenienie, w jakim stopniu udało się rozwiać wątpliwości związane ze sprawozdaniami finansowymi;
Wykonanie budżetu
7. wyraża zaniepokojenie w związku z następującymi wykazanymi przez ETO słabymi punktami wykonania budżetu: niskim poziomem wykorzystania środków na zobowiązania i płatności w odniesieniu do działań operacyjnych (63 % na zobowiązania i 51 % na płatności), brakiem wyraźnego związku między programem prac Organu a budżetem, nieuzasadnionymi i nieudokumentowanymi przesunięciami, wielokrotnymi spóźnieniami w rejestrowaniu nakazów odzyskania środków, niespójną prezentacją wykonania budżetu;
8. przyznaje, że Organ dokonał dużej liczby przesunięć w związku z wyjątkową sytuacją budżetową, przy 50 % rezerwie w budżecie operacyjnym;
9. wzywa Organ do zdania sprawy z działań powziętych w związku z uwagami ETO w odniesieniu do wykonania budżetu i z osiągniętych wyników w sprawozdaniu dotyczącym zarządzania budżetem i finansami za rok 2008;
Wątpliwości dotyczące aktywów projektów Galileo i EGNOS
10. przyjmuje do wiadomości zarzuty ETO w odniesieniu do aktywów projektu Galileo, zgodnie z którymi Organ nie był w stanie przedstawić wystarczających informacji w odniesieniu do swoich sprawozdań finansowych, ponieważ do końca 2007 r. nie sporządzono żadnego wykazu aktywów znajdujących się w posiadaniu Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA);
11. przyjmuje do wiadomości odpowiedź udzieloną ETO przez Organ Nadzoru, zgodnie z którą w dniu 31 grudnia 2007 r. aktywa te były kontrolowane przez Europejską Agencję Kosmiczną, a nie Organ;
12. zwraca uwagę na krytykę ETO w odniesieniu do aktywów projektu EGNOS, zgodnie z którą nie był dostępny żaden dokładny wykaz tych aktywów, a w sprawozdaniach finansowych Organu nie określono w żaden sposób ich wartości;
13. zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Organu aktywa projektu EGNOS były w dniu 31 grudnia 2007 r. wciąż pod kontrolą Europejskiej Agencji Kosmicznej; zauważa ponadto na podstawie odpowiedzi udzielonych Parlamentowi przez dyrektora wykonawczego Organu Nadzoru Europejskiego, że w 2008 r. poczyniono znaczne postępy, jako że inwestorzy EGNOS-u zatwierdzili warunki przeniesienia aktywów;
14. zauważa, że na mocy rozporządzenia (WE) nr 683/2008 Wspólnota jest właścicielem aktywów projektów Galileo i EGNOS; odnotowuje, że proces przeniesienia własności tych aktywów z Organu na Komisję, która staje się ich właścicielem w imieniu Wspólnoty, rozpoczął się w grudniu 2008 r.;
15. wzywa Organ Nadzoru do czynienia wszelkich starań w celu wyjaśnienia sytuacji w odniesieniu do aktywów projektów Galileo i EGNOS w rocznych sprawozdaniach finansowych za rok 2008;
16. wzywa Komisję, która obecnie w wyniku przeniesienia staje się właścicielem aktywów projektów Galileo i EGNOS, do rozważenia uwag ETO i zapewnienia prawidłowego odzwierciedlenia tych aktywów w sprawozdaniach finansowych;
17. zwraca uwagę na spostrzeżenie ETO, mówiące, że koszty fazy walidacji orbitalnej programu Galileo powinny być równo podzielone pomiędzy ESA a Unię Europejską, podczas gdy wkład UE przekroczył jednak wkład ESA o ok. 114 000 000 EUR; zauważa, że według ETO to prefinansowanie powinno zostać wykazane w sprawozdaniach finansowych Organu Nadzoru;
18. odnotowuje, że Organ nie zgodził się ze stanowiskiem ETO i uznał jedynie zaliczki w wysokości 53 200 000 EUR;
Rola Organu Nadzoru w likwidacji Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo (GJU)
19. zwraca uwagę, że Organ przejął całość działalności i wszystkie aktywa od Wspólnego Przedsiębiorstwa Galileo (GJU) z dniem 1 stycznia 2007 r.;
20. wyraża zaniepokojenie w związku z krytycznymi uwagami ETO w odniesieniu do sposobu przeniesienia niektórych aktywów z GJU do Organu i sposobu zarejestrowania ich w sprawozdaniach finansowych Organu;
21. zauważa, że Organ udzielił ETO bardzo szczegółowej odpowiedzi i nie zgodził się z wieloma uwagami ETO;
22. jest zdania, że likwidacja GJU, w tym rola odegrana przez Organ, muszą zostać szczegółowo przeanalizowane przez organ udzielający absolutorium na podstawie wyników kontroli dokonanej przez ETO;
23. zauważa, że ETO przeprowadza obecnie kontrolę zarządzania rozwojem Galileo i jego fazą walidacji orbitalnej; zwraca się do ETO o położenie szczególnego nacisku na przejęcie działalności i aktywów GJU przez Organ Nadzoru i z zadowoleniem przyjmuje zamiar opublikowania przez ETO wyników kontroli w specjalnym sprawozdaniu przed przerwą na wakacje letnie w 2009 r.;
24. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE (10).
(1) GNSS: Globalny System Nawigacji Satelitarnej.
(2) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 38.
(3) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 107.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(5) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.
(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(7) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 262.
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 683/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie dalszej realizacji europejskich programów nawigacji satelitarnej (EGNOS i Galileo) (Dz.U. L 196 z 24.7.2008, s. 1).
(9) Europejski System Wspomagania Satelitarnego.
(10) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.