Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 255 str. 82
Wersja aktualna od 2009-04-23
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2009 nr 255 str. 82
Wersja aktualna od 2009-04-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2007, sekcja VI – Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny

PARLAMENT EUROPEJSKI,

— uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2007 (1),

— uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2007 – tom I (C6-0420/2008) (2),

— uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2007 r.,

— uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami kontrolowanych instytucji (3),

— uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedstawione przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 traktatu WE (4),

— uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 traktatu WE,

— uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

— uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

— uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0155/2009),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2007 r., wynosiły 116 mln EUR (w 2006 r.: 112 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 91,64 %, co jest poniżej średniej innych instytucji (93,82 %);

2. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie w grudniu 2007 r. nowego porozumienia o współpracy administracyjnej między EKES i Komitetem Regionów (KR) na okres 2008–2014; jest przekonany, że współpraca między tymi dwoma instytucjami będzie korzystna pod względem finansowym dla europejskich podatników; wyraża jednak ubolewanie, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności EKES negocjacje w sprawie nowego porozumienia o współpracy sparaliżowały lub spowodowały spowolnienie niektórych inicjatyw przewidzianych w programie prac na rok 2007;

3. wyraża zadowolenie z wyraźnego dążenia obu Komitetów do realizacji celu polegającego na zharmonizowaniu, w oparciu o godne naśladowania praktyki, wewnętrznych standardów kontroli, a także wszystkich innych odnośnych procedur finansowych związanych ze wspólnymi służbami;

4. zauważa, że nowe porozumienie utrzymuje najważniejsze dziedziny (infrastrukturę, technologie informacyjne i telekomunikację oraz tłumaczenia, z uwzględnieniem przygotowania dokumentów) w zakresie uprawnień wspólnych służb, natomiast oddzielona jest pewna liczba służb, takich jak służby wewnętrzne, służba socjalno-medyczna, biblioteka i mała poligrafia;

5. nalega jednak, aby to oddzielenie nie miało wpływu na budżet i w związku z tym apeluje do obu Komitetów, aby w ramach przeglądu śródokresowego dokonały wspólnej analizy umożliwiającej ocenę, czy to przesunięcie zasobów jest dla nich obu korzystne; wzywa oba Komitety do stałego informowania Parlamentu o ocenie, na początku 2009 r., miniporozumień o współpracy w dziedzinach objętych rozdziałem;

6. wskazuje na uwagę Trybunału Obrachunkowego zawartą w pkt 11.10 wyżej wspomnianego sprawozdania rocznego, że stosowanie przez dwa lata po awansie mnożnika wyższego niż 1 w miejsce zamiany części mnożnika, o jaką przekracza on 1, na dodatkowy staż pracy na danym stopniu sprawia, że objęci tą procedurą pracownicy Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego otrzymują korzyść finansową, której nie otrzymują pracownicy innych instytucji;

7. podkreśla, że zapisy regulaminu pracowniczego dotyczące mnożnika powinny być interpretowane i wdrażane przez wszystkie instytucje w ten sam sposób, aby zapewnić równe traktowanie ich pracowników; oczekuje na orzeczenie Sądu do spraw Służby Publicznej w sprawie odwołania złożonego przez urzędnika Komisji i spodziewa się, że EKES dostosuje swoją praktykę do wspomnianego orzeczenia (w razie konieczności z mocą wsteczną);

8. zauważa z zadowoleniem, że dwa nowe systemy finansowe (ABAC WF i SAP) zaczęły funkcjonować w 2007 r. i zasadniczo działają w sposób skuteczny; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EKES rozpoczął certyfikację w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (EMAS);

9. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę EKES dotyczącą opracowania w swoim sekretariacie zestawu kluczowych wskaźników aktywności i wydajności (KAPIs), służących jako narzędzie zarządzania dla odpowiednich służb oraz poprawiających przejrzystość; zachęca EKES do dalszego opracowywania nowych wskaźników i stosowania już istniejących do przedstawiania również tendencji w perspektywie średnio- oraz długoterminowej (od pięciu do dziesięciu lat);

10. z zadowoleniem zauważa znaczne ograniczenie wartości negocjowanych umów w stosunku do wartości umów zawartych z 7,5 % w 2006 r. do 2,5 % w 2007 r., mimo że liczba negocjowanych umów podwoiła się; zachęca EKES do kontynuowania starań na rzecz dalszego ograniczenia tych wielkości;

11. wyraża w tym kontekście zadowolenie z utworzenia w ramach wspólnych służb wydziału ds. umów udzielającego wsparcia wszystkim departamentom operacyjnym wspólnych służb w zakresie zamówień publicznych; zauważa, że zgodnie z nowym porozumieniem dział wspólnych służb ds. weryfikacji został przeniesiony do odpowiednich służb w każdym komitecie;

12. zauważa, że wykonawca budowlany, z którym EKES i KR miały podpisane umowy, został aresztowany w marcu 2007 r. pod zarzutem oszustwa; z zadowoleniem zauważa, że przeprowadzono dokładny audyt wszystkich umów, które Komitety podpisały z tym wykonawcą od 2000 r., a następnie sprawozdanie z kontroli zostało przekazane do OLAF-u;

13. uważa, że istotne jest, aby kontrole przeprowadzane na przykład przez urzędników zatwierdzających, inspektorów i audytorów były wystarczająco rygorystyczne; podkreśla w tym kontekście znaczenie odpowiedniej liczby wyrywkowych kontroli we wszystkich sektorach, w uzupełnieniu do kontroli kilku sektorów o strategicznym znaczeniu, które niosą ze sobą większe ryzyko;

14. przyjmuje z zadowoleniem powołanie komitetu audytu złożonego z trzech członków EKES, wspomaganego przez audytora zewnętrznego, którego zadania obejmują między innymi kontrolę niezależności służby audytu wewnętrznego oraz ocenę działań podejmowanych w odpowiedzi na zalecenia zawarte w sprawozdaniach z audytu wewnętrznego;

15. zauważa, że Sąd Pierwszej Instancji w Belgii uznał byłego członka EKES za winnego oszukańczych roszczeń w sprawie kosztów podróży (podwójny zwrot kosztów podróży); z zadowoleniem przyjmuje w tym kontekście fakt, że EKES zgłosił apelację od decyzji o nieuznaniu go za cywilną stronę postępowania;

16. odnotowuje, że ogólny przegląd przepisów w sprawie zwrotu kosztów podróży i spotkań członków EKES przeprowadzony dnia 25 września 2007 r. miał na celu poprawę i uproszczenie odpowiednich procedur, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości i równego traktowania wszystkich członków, z uwzględnieniem postępu technologicznego (rozwiązania takie jak: e-bilet, internetowa rezerwacja miejsc hotelowych oraz wideokonferencje); uważa za konieczne przyjrzenie się tej sprawie podczas kolejnego absolutorium (rok budżetowy 2008);

17. zauważa ponadto w odniesieniu do nowego statutu finansowego członków, że Prezydium EKES na posiedzeniu w dniu 12 listopada 2008 r. podjęło decyzję o powołaniu grupy ad hoc z udziałem kwestorów, która byłaby odpowiedzialna za przygotowywanie wniosków w sprawie przeglądu statutu finansowego członków;

18. zauważa, że członkowie EKES nie składają oświadczeń majątkowych ani nie ujawniają istotnych informacji o kwestiach takich, jak podlegająca opodatkowaniu działalność zawodowa oraz piastowanie stanowisk lub działalność, za którą pobierają wynagrodzenie; proponuje, aby EKES wprowadził ten obowiązek dla wszystkich swoich członków; ponadto proponuje powołanie niezależnego inspektora nadzoru odpowiedzialnego za coroczne składanie ogólnodostępnych sprawozdań dotyczących otrzymanych oświadczeń w celu zapewnienia wiarygodnego nadzoru i kontroli;

19. chwali EKES za jakość rocznego sprawozdania z działalności; wzywa jednak do umieszczenia w następnym sprawozdaniu z działalności rozdziału zawierającego szczegółowe informacje z wykonywania w ciągu roku wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium, wraz z ewentualnymi wyjaśnieniami w sprawie odstąpienia od wykonania zaleceń;

20. zauważa, że mimo zmian wprowadzonych w rozporządzeniu finansowym przepisy dotyczące zamówień są wciąż zbyt skomplikowane dla mniejszych instytucji, takich jak EKES, w szczególności w odniesieniu do przetargów dotyczących zamówień na stosunkowo niskie kwoty; zwraca się do Komisji, by podczas prac poprzedzających sporządzenie wszelkich wniosków w sprawie poprawek do rozporządzenia finansowego w przyszłości przeprowadziła szeroko zakrojone konsultacje z sekretarzem generalnym EKES i jego administracją w celu zapewnienia, że ich zastrzeżenia zostaną w pełni uwzględnione w ostatecznym projekcie.



(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2007.

(2) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 1.

(3) Dz.U. C 286 z 10.11.2008, s. 1.

(4) Dz.U. C 287 z 10.11.2008, s. 111.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00