Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2009-10-16 do dnia notyfikacji
Wersja aktualna od 2009-10-16 do dnia notyfikacji
obowiązujący
Alerty
DYREKTYWA KOMISJI 2009/124/WE
z dnia 25 września 2009 r.
zmieniająca załącznik I do dyrektywy 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do maksymalnych poziomów arsenu, teobrominy, Datura sp., Ricinus communis L., Croton tiglium L. i Abrus precatorius L.
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (1), w szczególności jej art. 8 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2002/32/EC stanowi, że stosowanie produktów przeznaczonych na pasze zwierzęce, w których zawartość niepożądanych substancji przekracza maksymalne poziomy określone w załączniku I do wymienionej dyrektywy, jest niedozwolone.
(2) Co się tyczy pasz uzyskiwanych w wyniku przetwarzania ryb lub innych zwierząt morskich, z informacji przekazanych niedawno przez właściwe organy państw członkowskich na temat obecności arsenu ogółem (sumy arsenu organicznego i nieorganicznego) wynika, że konieczne jest podwyższenie pewnych maksymalnych poziomów arsenu ogółem. Produkty uboczne pochodzące z zakładów filetowania ryb są cennymi surowcami do produkcji mączki rybnej i oleju rybnego, wykorzystywanych następnie w produkcji mieszanek paszowych, szczególnie paszy dla ryb.
(3) Podwyższenie maksymalnych poziomów arsenu ogółem w paszach uzyskanych w wyniku przetwarzania ryb lub innych zwierząt morskich oraz w paszach dla ryb nie pociąga za sobą zmiany maksymalnych poziomów arsenu nieorganicznego. Ponieważ potencjalne niepożądane działanie arsenu na zdrowie zwierząt i ludzi wiąże się z frakcją nieorganiczną w danym produkcie paszowym lub żywnościowym, natomiast organiczne składniki arsenu wykazują bardzo niski potencjał toksyczności (2), to podwyższenie poziomu arsenu ogółem nie wpływa na ochronę zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego.
(4) W załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE, na potrzeby ustalenia maksymalnych poziomów, termin „arsen” odnosi się do arsenu ogółem, ponieważ nie ma przyjętej znormalizowanej metody analizy arsenu nieorganicznego. Jednak w przypadkach, w których właściwe organy zwracają się o analizę zawartości arsenu nieorganicznego, w załączniku określony jest maksymalny poziom arsenu nieorganicznego.
(5) Ponieważ metoda ekstrakcji ma w pewnych przypadkach znaczny wpływ na wynik analityczny w zakresie arsenu ogółem, należy określić procedurę ekstrakcji będącą procedurą odniesienia na potrzeby kontroli urzędowych.
(6) Z informacji przekazanych przez właściwe organy i organizacje zainteresowanych stron wynika, że wysokie poziomy arsenu są obecne w dodatkach należących do grupy funkcjonalnej „mieszanki pierwiastków śladowych”, na których stosowanie zezwolono w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (3). W celu ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego należy ustanowić maksymalne poziomy arsenu w tych dodatkach.
(7) Co się tyczy teobrominy, Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził w swojej opinii z dnia 10 czerwca 2008 r. (4), że obecne maksymalne poziomy teobrominy mogą nie zapewniać pełnej ochrony niektórych gatunków zwierząt. Urząd wskazał na możliwe niepożądane działanie u świń, psów i koni oraz niekorzystny wpływ na wytwarzanie mleka u krów mlecznych. Należy zatem ustanowić niższe poziomy maksymalne.
(8) Co się tyczy alkaloidów w Datura sp., w swojej opinii z dnia 9 kwietnia 2008 r. (5) EFSA stwierdził, że ponieważ we wszystkich gatunkach Datura sp. obecne są alkaloidy tropanowe, w celu ochrony zdrowia zwierząt, szczególnie świń, należy rozszerzyć maksymalne poziomy ustanowione dla Datura stramonium L. w załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE na wszystkie gatunki Datura sp.
(9) Co się tyczy rycyny (wytwarzanej przez Ricinus communis L.), w opinii z dnia 10 czerwca 2008 r. (6) EFSA stwierdził, że biorąc pod uwagę podobne działanie toksyczne toksyn wytwarzanych przez Ricinus communis L. (rycyna), Croton tiglium L. (krotyna) i Abrus precatorius L. (abryna), maksymalne poziomy ustanowione dla Ricinus communis L. w załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE powinno się stosować również do Croton tiglium L. i Abrus precatorius L., osobno lub w połączeniu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2002/32/WE.
(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i nie spotkały się ze sprzeciwem Parlamentu Europejskiego ani Rady,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
W załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 2010 r. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę zgodności między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.
Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.
Artykuł 3
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 4
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
(2) Opinia naukowa panelu ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), przyjęta na wniosek Komisji Europejskiej, dotycząca arsenu jako niepożądanej substancji w paszach zwierzęcych, The EFSA Journal (2005) 180, s. 1-35.
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
(4) Opinia naukowa panelu ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym, wydana na wniosek Komisji Europejskiej, dotycząca teobrominy jako niepożądanej substancji w paszach zwierzęcych, The EFSA Journal (2008) 725, s. 1-66.
(5) Opinia naukowa panelu ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym, wydana na wniosek Komisji Europejskiej, dotycząca alkaloidów tropanowych (z Datura sp.) jako niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych. The EFSA Journal (2008) 691, s. 1-55.
(6) Opinia naukowa panelu ds. zanieczyszczeń w łańcuchu żywnościowym, wydana na wniosek Komisji Europejskiej, dotycząca rycyny (z Ricinus communis) jako niepożądanej substancji w paszach zwierzęcych, The EFSA Journal (2008) 726, s. 1-38.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku I do dyrektywy 2002/32/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) wiersz 1 „Arsen” otrzymuje brzmienie:
Niepożądane substancje | Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt | Maksymalna zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 % |
(1) | (2) | (3) |
„1) Arsen (*) (**) | Materiały paszowe z wyjątkiem: | 2 |
— mączki sporządzonej z trawy, suszonej lucerny, suszonej koniczyny, suszonej pulpy buraka cukrowego i suszonej melasy pulpy buraka cukrowego | 4 | |
— miąższu palmowego | 4 (***) | |
— fosforanów oraz wapiennych glonów morski | 10 | |
— węglanu wapnia | 15 | |
— tlenku magnezu | 20 | |
— pasz (w tym ryb) uzyskiwanych z przetwarzania ryb bądź innych zwierząt morskich | 25 (***) | |
— mączek z glonów morskich oraz materiałów paszowych uzyskanych z glonów morskich | 40 (***) | |
Cząstki żelaza stosowane jako znacznik | 50 | |
Dodatki należące do grupy funkcjonalnej związków pierwiastków śladowych, z wyjątkiem: | 30 | |
— pentahydratu siarczanu miedzi i węglanu miedzi | 50 | |
— tlenku cynku, tlenku manganu i tlenku miedzi | 100 | |
Mieszanki paszowe pełnoporcjowe z wyjątkiem: | 2 | |
— mieszanek paszowych pełnoporcjowych dla ryb i mieszanek paszowych pełnoporcjowych dla zwierząt futerkowych | 10 (***) | |
Mieszanki paszowe uzupełniające, z wyjątkiem: | 4 | |
— mieszanek paszowych mineralnych | 12 | |
(*) Maksymalne poziomy odnoszą się do arsenu ogółem. (**) Maksymalne poziomy odnoszą się do oznaczenia analitycznego arsenu, gdzie ekstrakcja odbywa się w kwasie azotowym (5 % w/ w) podczas 30 minut w temperaturze wrzenia. Dopuszcza się stosowanie równoważnych procedur ekstrakcji pod warunkiem wykazania, że użyta procedura ma porównywalną skuteczność ekstrakcji. (***) Na wniosek właściwych organów odpowiedzialny operator musi przeprowadzić analizę w celu wykazania, że zawartość nieorganicznego arsenu jest niższa niż 2 ppm. Analiza ta jest szczególnie istotna w odniesieniu do glonów morskich gatunku Hizikia fusiforme.”; |
2) wiersz 10 „Teobromina” otrzymuje brzmienie:
Niepożądane substancje | Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt | Maksymalna zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 % |
(1) | (2) | (3) |
„10. Teobromina | Mieszanki paszowe pełnoporcjowe z wyjątkiem: — mieszanek paszowych pełnoporcjowych dla świń — mieszanek paszowych pełnoporcjowych dla psów, królików, koni i zwierząt futerkowych | 300 200 50”; |
3) wiersz 14 „Nasiona chwastów oraz niezmielone i nierozdrobnione owoce zawierające alkaloidy, glukozydy i inne substancje toksyczne” otrzymuje brzmienie:
Niepożądane substancje | Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt | Maksymalna zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 % |
(1) | (2) | (3) |
„14. Nasiona chwastów oraz niezmielone i nierozdrobnione owoce zawierające alkaloidy, glukozydy i inne substancje toksyczne, osobno lub w połączeniu, w tym: Datura sp. | Wszystkie pasze | 3 000 1 000”; |
4) wiersz 15 „Olej rycynowy – Ricinus communis L.” otrzymuje brzmienie:
Niepożądane substancje | Produkty przeznaczone do żywienia zwierząt | Maksymalna zawartość w mg/kg (ppm) odpowiadająca paszy o zawartości wilgoci 12 % |
(1) | (2) | (3) |
„15. Ziarna i łuski ziaren Ricinus | Wszystkie pasze | 10 |
(****) O ile możliwe jest ich oznaczenie metodami mikroskopii analitycznej.”; |
5) skreśla się wiersz 34 „Kroton – Croton tiglium L.”.