Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-04-22
Wersja aktualna od 2008-04-22
obowiązujący
Alerty
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 22 kwietnia 2008 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006, sekcja VI - Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny
PARLAMENT EUROPEJSKI,
- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006 (1),
- uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0367/2007) (2),
- uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Komitetu Społeczno-Ekonomicznego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,
- uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2006 oraz specjalne sprawozdania Trybunału Obrachunkowego zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji (3),
- uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE (4),
- uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,
- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
- uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0098/2008),
1. zwraca uwagę, że dostępne środki na zobowiązania, jakimi Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) dysponował w 2006 r., wynosiły 112 389 673,52 EUR (w 2005 r.: 106 880 105,67 EUR), przy czym stopień ich wykorzystania wyniósł 97,01 %;
2. zauważa, że po wprowadzeniu rachunkowości memoriałowej ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2005 r., sprawozdanie finansowe EKES wykazuje negatywny wynik ekonomiczny w wysokości 2 204 729 EUR (deficyt) oraz identyczne kwoty po stronie aktywów i pasywów (164 448 636 EUR);
3. z zadowoleniem przyjmuje podpisanie w grudniu 2007 nowego porozumienia o współpracy administracyjnej między EKES i Komitetem Regionów (KR) na okres 2008-2014; wyraża przekonanie, że współpraca między tymi dwoma instytucjami będzie korzystna z finansowego punktu widzenia dla podatnika europejskiego;
4. z zadowoleniem przyjmuje wyraźne zobowiązanie obydwu Komitetów mające na celu harmonizację standardów kontroli wewnętrznej w oparciu o najlepsze praktyki, jak również wszelkie inne procedury odnoszące się do Wspólnych Służb;
5. zauważa, że w nowym porozumieniu najważniejsze obszary (infrastruktura, informatyka i telekomunikacja, jak również tłumaczenia wraz ze sporządzaniem dokumentów) pozostawiono w gestii Wspólnych Służb, podczas gdy pewna ograniczona liczba zadań - takich jak usługi wewnętrzne, usługi społeczno-medyczne, biblioteka i prasa - została rozdzielona;
6. podkreśla jednak, że taki rozdział powinien pozostać bez wpływu na budżet i w związku z tym wzywa obydwa Komitety do przeprowadzenia, w ramach oceny średniookresowej, wspólnej analizy celem sprawdzenia czy takie przesunięcie środków będzie korzystne dla obydwu stron; wzywa obydwa Komitety do ciągłego informowania o drobnych porozumieniach o współpracy w dziedzinach objętych rozdziałem;
7. podkreśla uwagę Europejskiego Trybunału Obrachunkowego zawartą w ustępie 10.19 wyżej wspomnianego sprawozdania rocznego, że w odniesieniu do zamówień publicznych zaistniały pewne uchybienia w zarządzaniu i kontroli; zauważa niepokojąco wysoki odsetek procedur negocjacyjnych przeprowadzanych zamiast przetargów w ramach całości wydatków na zamówienia; przyjmuje jednak z zadowoleniem informację Wspólnych Służb, z której wynika, że na większość prac budowlanych, które wcześniej zlecano w ramach procedur negocjacyjnych, podpisano nowe umowy po przeprowadzeniu przetargów lub że procedury przetargowe są w toku;
8. w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w ramach Wspólnych Służb Działu ds. Zleceń udzielającego wsparcia w dziedzinie zamówień publicznych wszystkim departamentom operacyjnym Wspólnych Służb; zauważa, że zgodnie z nowym porozumieniem, Dział ds. Weryfikacji Wspólnych Służb został przeniesiony do odpowiednich służb w ramach Komitetów;
9. zauważa, że zgodnie z odpowiedziami Wspólnych Służb na kwestionariusz sprawozdawcy, po zajęciu w roku 2007 budynków Remorqueur i Van Maerlant, wykorzystane jest obecnie 92 % całkowitej powierzchni biurowej Komitetów i potrzeby w tym zakresie zostały zaspokojone na najbliższe kilka lat;
10. odnotowuje, w związku z remontem hallu wejściowego do budynku Montoyer, że audytor wewnętrzny EKES stwierdził w swoim sprawozdaniu, że „nie odnalazł elementów sugerujących, że można zakwestionować nałożenie kar za opóźnienia w remoncie hallu budynku Montoyer”; podkreśla, że sprawozdanie to zostało przekazane do OLAF i że nie spowodowało żadnych skutków znanych EKES lub KR;
11. zauważa, że w rocznym sprawozdaniu z działalności EKES uznał za niewystarczającą liczbę kontroli ex post przeprowadzonych w 2006 r.; z satysfakcją przyjmuje działania podjęte przez EKES celem poprawy tej sytuacji, w tym stworzenie stabilnej sytuacji w dziedzinie zatrudnienia, poprawę interoperacyjności inspektorów itd.;
12. uważa za sprawę o zasadniczym znaczeniu, aby kontrole przeprowadzane na przykład przez urzędników zatwierdzających, inspektorów i audytorów były wystarczająco rygorystyczne; podkreśla w tym kontekście znaczenie odpowiedniej liczby wyrywkowych kontroli we wszystkich sektorach, prowadzonych jako uzupełnienie kilku kontroli o strategicznym znaczeniu w obszarach większego ryzyka;
13. odnotowuje z satysfakcją w tym kontekście osobiste zapewnienie parlamentarnej Komisji Kontroli Budżetowej przez Sekretarza Generalnego EKES o odpowiednich gwarancjach i zabezpieczeniach odnośnie do skuteczności i regularności kontroli ex ante i ex post;
14. przyjmuje z zadowoleniem ustanowienie komitetu złożonego z trzech członków EKES, wspomaganego przez audytora zewnętrznego i przedkładającego sprawozdania przewodniczącemu EKES i którego zadania obejmują między innymi kontrolę niezależności służby audytu wewnętrznego oraz ocenę działań podejmowanych w odpowiedzi na zalecenia zawarte w sprawozdaniach z audytu;
15. w nawiązaniu do postępowania karnego wszczętego w Belgii przeciwko byłemu członkowi EKES w sprawie kosztów podróży (o którym mowa w ust. 4 rezolucji Parlamentu z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie udzielenia absolutorium (6), zauważa z ubolewaniem, że rozprawa przed sądem została pięciokrotnie odroczona, w tym trzy razy na wniosek obrony; odnotowuje z satysfakcją, że administracja EKES przedstawiła pisemne dowody, że EKES nie podejmował działań na rzecz takiego odraczania;
16. odnotowuje z satysfakcją, że ogólny przegląd przepisów w sprawie zwrotu kosztów podróży i spotkań członków EKES przeprowadzony dnia 10 października 2007 r. miał na celu poprawę i uproszczenie odpowiednich procedur, przy jednoczesnym zapewnieniu przejrzystości i równego traktowania wszystkich członków, z uwzględnieniem postępu technologicznego (rozwiązania takie jak: e-bilet, internetowa rezerwacja miejsc hotelowych oraz wideokonferencje).
|
(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.
(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. C 296 E z 6.12.2006, s. 171.