DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 stycznia 2009 r.
zmieniająca rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do programu indywidualnych numerów identyfikacyjnych armatorów i właścicieli rejestrowych IMO
(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 148)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/83/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 725/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie podniesienia ochrony statków i obiektów portowych (1), w szczególności jego art. 10 ust. 1 oraz 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 725/2004 wprowadziło odpowiednie środki w dziedzinie polityki transportu morskiego ustanawiające wspólne standardy do interpretacji, wykonywania i monitorowania w ramach Wspólnoty poprawek do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (Konwencji SOLAS) oraz Międzynarodowego kodeksu ochrony statku i obiektu portowego (Kodeksu ISPS) przyjętego przez Konferencję Dyplomatyczną Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w dniu 12 grudnia 2002 r.
(2) Wymagania przewidziane w części A Kodeksu ISPS, które stały się obowiązkowe na mocy rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, zostały dołączone jako załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.
(3) W dniu 20 maja 2005 r. IMO przyjęła rezolucję MSC 196(80) zmieniającą Kodeks ISPS w odniesieniu do obowiązkowych wymogów odnoszących się do przepisów rozdziału XI-2 załącznika do Konwencji SOLAS, który stanowi część A tego kodeksu. W związku z powyższym aktualizacja obowiązujących instrumentów międzynarodowych, określonych w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, powinna obejmować poprawki do Kodeksu ISPS.
(4) Poprawki do Kodeksu ISPS są przyjmowane przez Międzynarodową Organizację Morską jako środki poprawy bezpieczeństwa na morzu, ochrony osób i mienia oraz ochrony środowiska oraz ułatwiające zapobieganie oszustwom morskim. Procedura dotycząca kontroli zgodności ustanowiona w art. 10 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 nie ma zastosowania w odniesieniu do statków prowadzących usługi krajowe oraz do obiektów portowych obsługujących te statki, w takim zakresie, w jakim stanowią one techniczne uaktualnienie przepisów Kodeksu ISPS wprowadzone przez rezolucję MSC 196(80).
(5) Wymieniona procedura dotycząca kontroli zgodności nie ma zastosowania także w odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej, o ile, na podstawie oceny przeprowadzonej przez Komisję, stwierdzono, że nie istnieje ryzyko, że taka zmiana doprowadzi do obniżenia standardu ochrony na morzu lub będzie niezgodna z prawodawstwem wspólnotowym. Ponadto państwa członkowskie nie zwróciły się do Komisji o rozpoczęcie tej procedury ani nie wyraziły żadnych zastrzeżeń co do włączenia zmian do części A kodeksu ISPS do odpowiednich wspólnotowych instrumentów prawnych dotyczących międzynarodowej żeglugi morskiej.
(6) Zainteresowane państwa członkowskie głosowały jednogłośnie/większością kwalifikowaną (2) za włączeniem technicznych aktualizacji przepisów Kodeksu ISPS w odniesieniu do statków w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004 oraz armatorów do załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
W odniesieniu do międzynarodowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).
Artykuł 3
W odniesieniu do krajowej żeglugi morskiej w rozumieniu art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 725/2004, od dnia 1 stycznia 2009 r. państwa członkowskie stosują w całości zmiany wprowadzone do przepisów dodatku 1 oraz dodatku 2 do części A załącznika do Kodeksu ISPS, przyjęte w dniu 20 maja 2005 r. przez rezolucję IMO MSC 196(80).
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2009 r.
W imieniu Komisji |
Antonio TAJANI |
Wiceprzewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 129 z 29.4.2004, s. 6.
(2) W zależności od wyniku głosowania.
ZAŁĄCZNIK
W dodatku do części A załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 725/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1) w dodatku 1, „Międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie „Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:
„Numer identyfikacyjny armatora"
2) w dodatku 2, „Tymczasowy międzynarodowy certyfikat ochrony statku", po istniejącym wpisie „Nazwa i adres armatora" dodaje się wpis w brzmieniu:
„Numer identyfikacyjny armatora".
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00