ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 68/2009
z dnia 23 stycznia 2009 r.
dostosowujące do postępu technicznego po raz dziewiąty rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W załączniku I B do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 określono wymagania techniczne dotyczące budowy, badań, instalacji i kontroli urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.
(2) Zwracając szczególną uwagę na ogólne bezpieczeństwo systemu i jego zastosowanie w zakresie objętym rozporządzeniem (EWG) nr 3821/85, do załącznika I B do tego rozporządzenia należy dodać pewne specyfikacje techniczne w celu umożliwienia instalacji urządzeń rejestrujących zgodnych z wymaganiami podanymi w tym załączniku w pojazdach kategorii M1 i N1.
(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na podstawie art. 18 rozporządzenia (EWG) nr 3821/85,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku I B do rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 wprowadza się następujące zmiany:
(1) W rozdziale I dodaje się następującą definicję:
„(rr) »adapter« oznacza część urządzenia rejestrującego, dostarczającego sygnał i w sposób ciągły odwzorowującego prędkość pojazdu lub przebytą drogę, która jest:
- zainstalowana i stosowana wyłącznie w pojazdach kategorii M1 i N1 (określonych w załączniku II do dyrektywy Rady 70/156/EWG) wprowadzonych po raz pierwszy do ruchu między dniem 1 maja 2006 r. a dniem 31 grudnia 2013 r.,
- zainstalowana w miejscu, w którym z mechanicznego punktu widzenia niemożliwy jest montaż stosowanych czujników ruchu innego rodzaju, pod innym względem zgodnych z wymaganiami przedstawionymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia i w dodatkach 1-11 do tego załącznika,
- zainstalowana między przyrządem rejestrującym a miejscem, gdzie generowane są impulsy prędkości/drogi przez zintegrowane czujniki lub alternatywne interfejsy.
Z punktu widzenia przyrządu rejestrującego zachowanie adaptera jest takie samo, jak czujnika ruchu zgodnego z wymaganiami przedstawionymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia i w dodatkach 1-11 do tego załącznika, w przypadku podłączenia go bezpośrednio do przyrządu rejestrującego.
Zastosowanie takiego adaptera w wymienionych wyżej pojazdach powinno umożliwiać montaż i poprawne zastosowanie przyrządu rejestrującego, zgodnego ze wszystkimi wymaganiami niniejszego załącznika.
W przypadku tych pojazdów urządzenia rejestrujące obejmują przewody, adapter i przyrząd rejestrujący”.
(2) W rozdziale V, sekcja 2, wymóg 250 otrzymuje brzmienie:
„250. Tabliczka zawiera co najmniej następujące dane:
- nazwa, adres lub nazwa handlowa uprawnionego instalatora lub warsztatu,
- współczynnik charakterystyczny pojazdu, w postaci »w = ...imp/km«,
- stała urządzenia rejestrującego, w postaci »k = ...imp/km«,
- skuteczny obwód opon, w postaci »l = ...mim,
- rozmiar opon,
- data ustalenia współczynnika charakterystycznego pojazdu i pomiaru skutecznego obwodu opon,
- numer identyfikacyjny pojazdu,
- część pojazdu, w której zamontowany jest adapter (o ile występuje),
- część pojazdu, w której zamontowany jest czujnik ruchu, jeżeli nie jest podłączony do skrzyni biegów lub w przypadku niezastosowania adaptera,
- kolor przewodu łączącego adapter z częścią pojazdu, z której dochodzą impulsy,
- numer seryjny czujnika ruchu wbudowanego w adapter.”.
(3) W rozdziale V, sekcja 2, dodaje się wymóg w brzmieniu:
„- 250a.
- Tabliczki instalacyjne w przypadku pojazdów wyposażonych w adaptery lub pojazdów, w których czujnik ruchu nie jest podłączony do skrzyni biegów, mocuje się przy instalacji. W przypadku wszystkich innych pojazdów, tabliczki instalacyjne z nowymi danymi mocuje się podczas inspekcji przeprowadzanej po instalacji”.
(4) Po dodatku 11 dodaje się dodatek 12 zgodny z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się po upływie 6 miesięcy od dnia jego opublikowania.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 stycznia 2009 r.
W imieniu Komisji |
Antonio TAJANI |
Wiceprzewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
ZAŁĄCZNIK
Dodatek 12
ADAPTER DO POJAZDÓW KATEGORII M1 I N1
SPIS TREŚCI
1. | Skróty i dokumenty referencyjne......................................................................... | 5 |
1.1. | Skróty.............................................................................................................. | 5 |
1.2. | Normy referencyjne............................................................................................. | 5 |
2. | Ogólna charakterystyka i funkcje adaptera............................................................ | 5 |
2.1. | Ogólny opis adaptera........................................................................................... | 5 |
2.2. | Funkcje.............................................................................................................. | 6 |
2.3. | Zabezpieczenie.................................................................................................... | 6 |
3. | Wymagania dotyczące urządzeń rejestrujących w przypadku zamontowania adaptera............................................................................................................ | 6 |
4. | Wymagania konstrukcyjne i funkcjonalne w stosunku do adaptera.......................... | 7 |
4.1. | Odbiór i adaptacja wejściowych impulsów pomiaru prędkości................................. | 7 |
4.2. | Przekazywanie odbieranych impulsów do wbudowanego czujnika ruchu................. | 7 |
4.3. | Wbudowany czujnik ruchu................................................................................... | 7 |
4.4. | Wymagania dotyczące bezpieczeństwa................................................................. | 7 |
4.5. | Warunki zastosowania......................................................................................... | 7 |
4.6. | Materiały.............................................................................................................. | 7 |
4.7. | Oznakowania....................................................................................................... | 8 |
5. | Instalacja urządzenia rejestrującego w przypadku zastosowania adaptera................ | 8 |
5.1. | Instalacja............................................................................................................. | 8 |
5.2. | Plombowanie....................................................................................................... | 8 |
6. | Kontrole, przeglądy i naprawy............................................................................... | 8 |
6.1. | Przeglądy okresowe............................................................................................ | 8 |
7. | Homologacja typu urządzenia rejestrującego w przypadku zastosowania adaptera............................................................................................................... | 9 |
7.1. | Informacje ogólne.................................................................................................. | 9 |
7.2. | Świadectwo funkcjonalności.................................................................................. | 9 |
1. | SKRÓTY I DOKUMENTY REFERENCYJNE | |
1.1. | Skróty | |
| TBD Do ustalenia | |
| VU Przyrząd rejestrujący | |
1.2. | Normy referencyjne | |
| ISO 16844-3 Pojazdy drogowe - Tachografy - Część 3: Podłączenie czujnika ruchu | |
2. | OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA I FUNKCJE ADAPTERA | |
2.1. | Ogólny opis adaptera | |
| ADA_001 | Adapter dostarcza podłączonemu do niego VU (przyrządowi rejestrującemu) w sposób pewny i ciągły dane o ruchu pojazdu, odwzorowujące jego prędkość i przebytą drogę. |
| Adapter przeznaczony jest wyłącznie do pojazdów, które muszą być wyposażone w urządzenie rejestrujące zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. | |
| Instaluje się go i używa wyłącznie w pojazdach określonych w pkt (rr), w których z mechanicznego punktu widzenia niemożliwy jest montaż stosowanych czujników ruchu innego rodzaju, pod innym względem zgodnych z wymaganiami przedstawionymi w załączniku do niniejszego rozporządzenia i w dodatkach 1-11 do tego załącznika. | |
| Adapter nie może być mechanicznie sprzężony z ruchomą częścią pojazdu, zgodnie z wymaganiami przedstawionymi w dodatku 10 do niniejszego załącznika (sekcja 3.1), lecz podłącza się go do impulsów prędkości/przebytej drogi, które są generowane przez zintegrowane czujniki lub alternatywne interfejsy. |
| ADA_002 | Czujnik ruchu posiadający homologację typu (zgodnie z przepisami niniejszego załącznika, sekcja VIII - Homologacja typu dla urządzenia rejestrującego i kart tachografów) umieszczony jest w obudowie adaptera, gdzie znajduje się również przetwornik przekazujący odbierane impulsy do wbudowanego czujnika ruchu. Sam wbudowany czujnik ruchu jest podłączony do VU w taki sposób, aby sprzężenie między VU a adapterem było zgodne z wymaganiami ISO 16844-3. |
2.2. | Funkcje | Adapter realizuje następujące funkcje: |
| ADA_003 | - odbiór i adaptacja wejściowych impulsów pomiaru prędkości, |
|
| - przekazywanie odbieranych impulsów do wbudowanego czujnika ruchu, |
|
| - wszystkie funkcje wbudowanego czujnika ruchu przekazują w sposób pewny dane o ruchu pojazdu do VU. |
2.3. | Zabezpieczenie | |
| ADA_004 | Adapter nie musi posiadać świadectwa zabezpieczenia zgodnie z ogólnym celem zabezpieczenia czujnika ruchu określonym w dodatku 10 do niniejszego załącznika. Zastosowanie mają natomiast wymagania dotyczące zabezpieczenia określone w sekcji 4.4 niniejszego dodatku. |
3. | WYMAGANIA DOTYCZĄCE URZĄDZEŃ REJESTRUJĄCYCH W PRZYPADKU ZAMONTOWANIA ADAPTERA | |
| Wymagania zawarte w niniejszym rozdziale oraz w kolejnych rozdziałach wskazują sposób, w jaki należy rozumieć wymagania niniejszego załącznika w przypadku zastosowania adaptera. W nawiasach podano odpowiednie numery poszczególnych wymagań. | |
| ADA_005 | Urządzenie rejestrujące każdego pojazdu wyposażonego w adapter musi być zgodne ze wszystkimi przepisami niniejszego załącznika, chyba że w niniejszym dodatku przewidziano inaczej. |
| ADA_006 | W przypadku zainstalowania adaptera, na urządzenie rejestrujące składają się przewody, adapter (zamiast czujnika ruchu) oraz VU (001). |
| ADA_007 | Przepisy regulujące wykrywanie zdarzeń lub usterek urządzenia rejestrującego otrzymują brzmienie: |
|
| - zdarzenie „przerwa w zasilaniu” jest wyzwalane przez VU, o ile nie jest on w trybie kalibracji, w przypadku każdej przerwy w zasilaniu wbudowanego czujnika ruchu przekraczającej 200 milisekund (066), |
|
| - każda przerwa w zasilaniu adaptera przekraczająca 200 ms (milisekund) powinna spowodować taką samą przerwę w zasilaniu wbudowanego czujnika ruchu. Wartość progową przerwy w zasilaniu ustala producent adaptera, |
|
| - zdarzenie „błąd danych o ruchu” jest wyzwalane przez UV w przypadku przerwy w normalnym strumieniu danych między wbudowanym czujnikiem ruchu a VU lub w przypadku błędu spójności lub autentyczności danych, który występuje podczas wymiany danych między wbudowanym czujnikiem ruchu a VU (067), |
|
| - zdarzenie „próba złamania zabezpieczeń” jest wyzwalane przez VU w przypadku każdego zdarzenia mającego wpływ na zabezpieczenie wbudowanego czujnika ruchu, o ile nie jest on w trybie kalibracji (068), |
|
| - błąd „urządzenie rejestrujące” jest wyzwalany przez VU, o ile nie jest on w trybie kalibracji, w przypadku każdego błędu wbudowanego czujnika ruchu (070). |
| ADA_008 | Błędy adaptera wykrywalne przez urządzenie rejestrujące to błędy związane z wbudowanym czujnikiem ruchu (071). |
| ADA_009 | Funkcja kalibracji VU pozwala na automatyczne sparowanie wbudowanego czujnika ruchu z VU (154, 155). |
| ADA_010 | Wyrażenia „czujnik ruchu” lub „czujnik” wymieniane w celach zabezpieczenia VU zawartych w dodatku 10 do niniejszego załącznika dotyczą wbudowanego czujnika ruchu. |
4. | WYMAGANIA KONSTRUKCYJNE I FUNKCJONALNE W STOSUNKU DO ADAPTERA | |
4.1. | Odbiór i adaptacja wejściowych impulsów pomiaru prędkości | |
| ADA_011 | Interfejs wejściowy adaptera odbiera impulsy o częstotliwości odwzorowującej prędkość i przebytą drogę. Własności elektryczne impulsów wejściowych: do ustalenia przez producenta. Prawidłowe sprzężenie wejścia adaptera z pojazdem umożliwiają w stosownych przypadkach regulacje, których może dokonać wyłącznie producent adaptera lub uprawniony warsztat montujący adapter. |
| ADA_012 | Interfejs wejściowy adaptera musi w stosownych przypadkach mnożyć lub dzielić częstotliwość impulsów wejściowych prędkości przez stałą wartość, aby dostosować sygnał do zakresu wartości stałej k zdefiniowanej w niniejszym załączniku (4 000 do 25 000 impulsów/km). Wartość stałej może zaprogramować wyłącznie producent adaptera lub uprawniony warsztat instalujący adapter. |
4.2. | Przekazywanie odbieranych impulsów do wbudowanego czujnika ruchu | |
| ADA_013 | Impulsy wejściowe, poddane ewentualnej adaptacji w sposób opisany powyżej, przekazywane są do wbudowanego czujnika ruchu w taki sposób, że każdy wejściowy impuls wykrywany jest przez czujnik ruchu. |
4.3. | Wbudowany czujnik ruchu | |
| ADA_014 | Wbudowany czujnik ruchu stymulowany jest przez przekazywane impulsy, co pozwala mu na wytwarzanie danych o ruchu, dokładnie odwzorowujących ruch pojazdu w taki sposób, jakby był on mechanicznie sprzężony z ruchomą częścią pojazdu. |
| ADA_015 | VU wykorzystuje dane identyfikacyjne wbudowanego czujnika ruchu do identyfikacji adaptera (077). |
| ADA_016 | Dane instalacyjne przechowywane we wbudowanym czujniku ruchu uważa się za dane instalacyjne adaptera (099). |
4.4. | Wymagania dotyczące bezpieczeństwa | |
| ADA_017 | Obudowa adaptera powinna być wykonana w sposób uniemożliwiający jej otwarcie. Musi być zaplombowana, by łatwo można było wykryć próby fizycznej ingerencji (np. w drodze oględzin, zob. ADA_035). |
| ADA_018 | Należy wykluczyć możliwość usunięcia wbudowanego czujnika ruchu z adaptera bez naruszania plomb założonych na obudowę adaptera lub uszkodzenia plomb między czujnikiem a obudową adaptera (zob. ADA_035). |
| ADA_019 | Konstrukcja adaptera musi być taka, by dane o ruchu mogły być przetwarzane i odbierane tylko z wejścia adaptera. |
4.5. | Warunki zastosowania | |
| ADA_020 | Adapter musi realizować wszystkie funkcje w zakresie temperatur (do ustalenia przez producenta, zależnie od miejsca instalacji) (159). |
| ADA_021 | Adapter musi realizować wszystkie funkcje w zakresie wilgotności od 10 % do 90 % (160). |
| ADA_022 | Adapter musi być zabezpieczony przed zbyt wysokim napięciem, odwróceniem biegunowości zasilania oraz przed zwarciami (161). |
| ADA_023 | Adapter musi spełniać przepisy dyrektywy Komisji 2006/28/WE (*) zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 72/245/EWG odnosząca się do kompatybilności elektromagnetycznej, jak również musi być zabezpieczony przed skutkami wyładowań elektrostatycznych oraz stanów nieustalonych (162). |
4.6. | Materiały | |
| ADA_024 | Adapter musi spełniać wymagania odnośnie do stopnia ochrony (do ustalenia przez producentów, zależnie od miejsca instalacji) (164, 165). |
| ADA_025 | Obudowa adaptera musi być żółta. |
4.7. | Oznakowania | |
| ADA_026 | Do adaptera musi być przymocowana tabliczka opisowa z następującymi danymi (169): |
|
| - nazwa i adres producenta adaptera, |
|
| - numer części producenta i rok produkcji adaptera, |
|
| - znak homologacji typu dla adaptera lub urządzenia rejestrującego zawierającego adapter, |
|
| - data instalacji adaptera, |
|
| - numer identyfikacyjny pojazdu, w którym zainstalowano dany adapter. |
| ADA_027 | Na tabliczce opisowej umieszcza się również następujące dane, jeżeli nie można ich bezpośrednio odczytać z zewnątrz na wbudowanym czujniku ruchu: |
|
| - nazwa producenta wbudowanego czujnika ruchu, |
|
| - numer części producenta i rok produkcji wbudowanego czujnika ruchu, |
|
| - znak homologacji wbudowanego czujnika ruchu. |
5. | INSTALACJA URZĄDZENIA REJESTRUJĄCEGO W PRZYPADKU ZASTOSOWANIA ADAPTERA | |
5.1. | Instalacja |
|
| ADA_028 | Adaptery przeznaczone do zamontowania w pojazdach dostarcza się wyłącznie do producentów pojazdów lub do warsztatów zatwierdzonych przez właściwe organy państw członkowskich i uprawnionych do instalacji, aktywacji oraz kalibracji tachografów cyfrowych. |
| ADA_029 | Taki uprawniony warsztat instalujący adaptery musi dostosować interfejs wejściowy oraz wybrać podzielnik wejściowego sygnału (o ile ma zastosowanie). |
| ADA_030 | Uprawniony warsztat instalujący adapter musi zaplombować jego obudowę. |
| ADA_031 | Adapter montuje się jak najbliżej tej części pojazdu, która jest źródłem impulsów wejściowych. |
| ADA_032 | Przewody zasilające adapter muszą być czerwone (plus zasilania) i czarne (masa). |
5.2. | Plombowanie | |
| ADA_033 | W odniesieniu do plombowania stosuje się następujące wymagania: |
|
| - obudowa adaptera musi być zaplombowana (zob. ADA 017), |
|
| - obudowa wbudowanego czujnika ruchu musi być połączona plombą z obudową adaptera, chyba że wbudowanego czujnika ruchu nie można usunąć bez naruszania plomby lub plomb obudowy adaptera (zob. ADA_018), |
|
| - obudowa adaptera musi być połączona plombą z pojazdem, |
|
| - połączenie między adapterem a urządzeniem będącym źródłem impulsów wejściowych musi być zaplombowane na obu końcach (na tyle, na ile jest to możliwe). |
6. | KONTROLE, PRZEGLĄDY I NAPRAWY | |
6.1. | Przeglądy okresowe | |
| ADA_034 | Każdy okresowy przegląd (okresowy przegląd oznacza przegląd zgodny z wymaganiami 256-258 zawartymi w rozdziale VI załącznika 1B) urządzenia rejestrującego w przypadku zastosowania adaptera obejmuje sprawdzenie (257): |
|
| - czy na adapterze znajdują się odpowiednie znaki homologacji typu, |
|
| - czy plomby na adapterze i jego podłączeniach są nienaruszone, |
|
| - czy adapter zainstalowano zgodnie z informacjami podanymi na tabliczce instalacyjnej, |
|
| - czy adapter zainstalowano zgodnie z instrukcjami producenta adaptera lub pojazdu, |
|
| - czy dopuszcza się instalację adaptera w kontrolowanym pojeździe. |
7. | HOMOLOGACJA TYPU URZĄDZENIA REJESTRUJĄCEGO W PRZYPADKU ZASTOSOWANIA ADAPTERA | |
7.1. | Informacje ogólne | |
| ADA_035 | Urządzenie rejestrujące dostarcza się do homologacji w stanie kompletnym z adapterem (269). |
| ADA_036 | Do homologacji typu można przedstawić sam adapter lub adapter jako część urządzenia rejestrującego. |
| ADA_037 | Homologacja typu obejmuje badania funkcjonalności adaptera. Pozytywne wyniki każdego z tych badań potwierdza się odpowiednim świadectwem (270). |
7.2. | Świadectwo funkcjonalności | |
| ADA_038 | Świadectwo funkcjonalności adaptera lub urządzenia rejestrującego zawierającego adapter wydaje się producentowi adaptera wyłącznie po pozytywnym przejściu co najmniej przez wszystkie wyszczególnione niżej badania funkcjonalności. |
Nr | Badanie | Wyszczególnienie | Odpowiednie wymagania |
1. | Badanie administracyjne | ||
1.1. | Dokumentacja | Prawidłowość dokumentacji adaptera |
|
2. | Kontrola wizualna | ||
2.1. | Zgodność adaptera z dokumentacją |
| |
2.2. | Identyfikacja/oznakowania adaptera | ADA_026, ADA_027 | |
2.3. | Materiały, z których wykonany jest adapter | 163 do 167 ADA_025 | |
2.4. | Plomby | ADA 017, ADA 018, ADA_035 | |
3. | Badania funkcjonalności | ||
3.1. | Przekazywanie impulsów prędkości do wbudowanego czujnika ruchu | ADA_013 | |
3.2. | Odbiór i przetwarzanie wejściowych impulsów prędkości | ADA_011, ADA_012 | |
3.3. | Dokładność pomiaru ruchu | 022 to 026 | |
4. | Badania środowiskowe | ||
4.1. | Wyniki badań producenta | Wyniki badań środowiskowych przeprowadzonych przez producenta | ADA 020, ADA 021, ADA 022, ADA 023, ADA 024 |
5. | EMC (kompatybilność elektromagnetyczna) | ||
5.1. | Emisje radiacyjne i wrażliwość na radiację | Sprawdzenie zgodności z przepisami dyrektywy 2006/28/WE | ADA_023 |
5.2. | Wyniki badań producenta | Wyniki badań środowiskowych przeprowadzonych przez producenta | ADA_023 |
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00