Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-03-15
Wersja aktualna od 2008-03-15
obowiązujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 grudnia 2008 r.
w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 91/440/EWG oraz dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przyznanych Irlandii oraz Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej
(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 7703)
(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(2008/981/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych (1), w szczególności jej art. 14a ust. 3, oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/14/WE z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej (2), w szczególności jej art. 33 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 14a dyrektywy 91/440/EWG i art. 33 dyrektywy 2001/14/WE Irlandia i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej ze względu na swoje szczególne położenie geograficzne korzystają z odstępstw od stosowania niektórych przepisów wymienionych dyrektyw, takich jak wymagania powierzenia niezależnemu organowi roli zapewnienia wolnego od dyskryminacji dostępu do infrastruktury kolejowej, powołania niezależnego organu kontrolnego (regulatora), przepisów dotyczących zdolności przepustowej, umów ramowych, środków podejmowanych w przypadku wystąpienia przeciążenia sieci kolejowej oraz innych przepisów. Odstępstwa te wygasły z dniem 14 marca 2008 r.
(2) Irlandia złożyła wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstw o kolejnych 5 lat z dniem 13 marca 2007 r., a Zjednoczone Królestwo złożyło podobny wniosek z dniem 14 marca 2007 r.
(3) Na podstawie dowodów dostarczonych przez państwa członkowskie Komisja uznała, że specyficzne położenie geograficzne Irlandii i Irlandii Północnej oraz, w obecnej sytuacji, brak perspektyw rozwoju usług kolejowego transportu towarowego oraz międzynarodowych kolejowych usług pasażerskich uzasadnia przedłużenie okresu obowiązywania odstępstw o kolejnych 5 lat. W nadchodzących latach ewentualne koszty zapewnienia zgodności z wymaganiami dyrektyw objętych odstępstwami przekroczyłyby potencjalne korzyści wynikające z pełnego wdrożenia ram regulacyjnych wspólnotowego rynku usług transportu kolejowego.
(4) Kilka wniosków Komisji o uzupełnienie dokumentacji oraz opóźnienia w ich dostarczeniu doprowadziły do opóźnienia w opracowaniu niniejszej decyzji. Decyzja w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej stosowana jest z mocą wsteczną od dnia 15 marca 2008 r.
(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Kolei Europejskich, powołanego na mocy art. 11a dyrektywy 91/440/EWG oraz art. 35 dyrektywy 2001/14/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Okres obowiązywania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, o których mowa w art. 14a ust. 1 dyrektywy 91/440/EWG, przedłuża się do dnia 14 marca 2013 r.
Artykuł 2
Okres obowiązywania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, o których mowa w art. 33 ust. 1 dyrektywy 2001/14/WE, przedłuża się do dnia 14 marca 2013 r.
Artykuł 3
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 15 marca 2008 r.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii i Zjednoczonego Królestwa.
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2008 r.