Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji do dnia notyfikacji
Wersja oczekująca od dnia notyfikacji do dnia notyfikacji
oczekujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2008 r.
zmieniająca decyzję 2006/133/WE zobowiązującą państwa członkowskie do tymczasowego podjęcia dodatkowych środków przeciwko rozprzestrzenianiu się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al (węgorek sosnowiec) w odniesieniu do obszarów w Portugalii innych niż te, na których organizm ten nie występuje
(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 8298)
(2008/954/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 16 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją Komisji 2006/133/WE (2) Portugalia realizuje plan mający zapobiec rozprzestrzenianiu się węgorka sosnowca do innych państw członkowskich oraz w ramach jej własnego terytorium.
(2) W okresie pomiędzy sierpniem a październikiem 2008 r. Szwecja i Finlandia poinformowały Komisję, że w przesyłkach portugalskich wykryto kilka przypadków drewna porażonego przez węgorka sosnowca. W konsekwencji w dniu 18 września 2008 r. Szwecja poinformowała Komisję o podjęciu dodatkowych środków mających na celu zapobieżenie wprowadzeniu i rozprzestrzenianiu się na jej terytorium węgorka sosnowca.
(3) W dniach 12, 14 i 18 listopada 2008 r. Hiszpania poinformowała Komisję o przypadkach przemieszczenia z Portugalii do Hiszpanii podatnego drewna i produktów drewnianych, w tym drzewnych materiałów opakowaniowych, pomimo braku spełnienia wymogów ustanowionych w decyzji 2006/133/WE. W niektórych z tych przypadków wykryty został węgorek sosnowiec.
(4) Dnia 20 listopada 2008 r. Portugalia przyjęła dekret ministerialny Portaria nr 1339-A/2008, przewidujący stosowanie międzynarodowej normy dla środków fitosanitarnych FAO (ISPM nr 15) dotyczącej drzewnych materiałów opakowaniowych pochodzących z Portugalii i przeznaczonych na handel wewnątrzwspólnotowy lub na wywóz.
(5) W świetle powyższych informacji konieczne jest poddanie zabiegowi i oznakowanie, oprócz nowowyprodukowanego materiału, każdego podatnego drewna, pochodzącego z obszarów wyznaczonych, w postaci skrzyń, pudeł, klatek, bębnów i podobnych opakowań, palet, palet skrzyniowych i innych platform załadunkowych, nadstawek do palet płaskich, drewna sztauerskiego, przekładek drewnianych i wsporników, łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnie zaokrąglonej powierzchni, przed przemieszczeniem go z wyznaczonego obszaru.
(6) Z informacji tych wynika także, że istniejące wymogi dotyczące przemieszczania wszystkich rodzajów podatnego drewna innych niż te wymienione w motywie 5 i pochodzących z wyznaczonych obszarów nie są w pełni stosowane. W tej sytuacji należy wprowadzić ogólny zakaz przemieszczania takiego drewna z wyznaczonych obszarów. Należy przewidzieć wyjątki od tego ogólnego zakazu dotyczące przemieszczania podatnego drewna z upoważnionych zakładów przetwórczych. Zakłady te powinny zostać upoważnione i kontrolowane przez właściwy organ urzędowy w celu zapewnienia przeprowadzania właściwej obróbki. Powinny one zostać włączone do wykazu opracowanego i uaktualnianego przez Komisję. Paszport roślin lub oznakowanie, jak określono w mającej zastosowanie normie FAO, powinny gwarantować identyfikowalność.
(7) Państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzenia środków pozwalających na ustalenie, czy podatne drewno, kora lub rośliny przemieszczane z obszarów wyznaczonych na ich terytorium są wolne od węgorka sosnowca.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2006/133/WE.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Artykuł 3 decyzji 2006/133/WE otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 3
Państwa członkowskie przeznaczenia inne niż Portugalia mogą:
a) poddać badaniom na obecność węgorka sosnowca przesyłki zawierające podatne drewno, korę i rośliny pochodzące z Portugalii i przemieszczane na ich terytorium;
b) podjąć dalsze właściwe kroki w celu przeprowadzenia urzędowego monitorowania takich przesyłek, aby ustalić, czy są zgodne z odpowiednimi warunkami określonymi w załączniku. W przypadku potwierdzenia braku zgodności zostają podjęte odpowiednie środki zgodnie z art. 11 dyrektywy Rady 2000/29/WE.”.
Artykuł 2
W załączniku do decyzji 2006/133/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Państwa członkowskie podejmują wszelkie środki mające na celu spełnienie wymogów niniejszej decyzji oraz, w razie potrzeby, zmieniają środki, które przyjęły w celu ochrony przed wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się węgorka sosnowca, tak aby środki te były zgodne z niniejszą decyzją. Państwa członkowskie niezwłocznie informują o tych środkach Komisję.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 2008 r.
ZAŁĄCZNIK
W załączniku do decyzji 2006/133/WE punkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Bez uszczerbku dla przepisów, o których mowa w pkt 2, w przypadku przemieszczania z wyznaczonych obszarów na obszary inne niż wyznaczone obszary w państwach członkowskich lub do krajów trzecich, a także w przypadku przemieszczania z części wyznaczonych obszarów, na których stwierdzono występowanie węgorka sosnowca, do części wyznaczonych obszarów pełniących rolę strefy buforowej:
a) podatnym roślinom, w przypadku miejsc przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, towarzyszy paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z przepisami dyrektywy Komisji 92/105/EWG (*), po:
- poddaniu roślin urzędowej kontroli i stwierdzeniu, że są one wolne od oznak lub objawów porażenia przez węgorka sosnowca; oraz
- stwierdzeniu braku objawów porażenia przez węgorka sosnowca w miejscu produkcji lub jego bezpośrednim sąsiedztwie od rozpoczęcia ostatniego pełnego cyklu wegetacji;
b) niedozwolony jest wywóz z wyznaczonego obszaru podatnego drewna i oddzielonej kory, innych niż drewno w postaci:
- wiórów, kawałków, odpadów lub ścinków drewnianych uzyskanych w całości lub w części z tych drzew iglastych,
- skrzyń, pudeł, klatek, bębnów i podobnych opakowań,
- palet, nadstawek paletowych, palet skrzyniowych lub innych płyt załadunkowych,
- drewna sztauerskiego, przekładek drewnianych i wsporników,
łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnie zaokrąglonej powierzchni; właściwy organ urzędowy może przyznać wyjątek od tego zakazu, jeżeli drewnu lub oddzielonej korze, w przypadku miejsca przeznaczenia w ramach Wspólnoty, towarzyszy paszport roślin, o którym mowa w lit. a), wydany po poddaniu ich właściwej obróbce termicznej przy minimalnej temperaturze rdzenia drewna wynoszącej 56 °C przez 30 minut w celu zagwarantowania, że jest ono wolne od żywych osobników węgorka sosnowca;
c) niedozwolony jest wywóz z wyznaczonego obszaru podatnego drewna w postaci wiórów, kawałków, odpadów lub ścinków drewnianych uzyskanych w całości lub w części z tych drzew iglastych; właściwy organ urzędowy może przyznać wyjątek od tego zakazu, jeżeli temu drewnu, w przypadku miejsca przeznaczenia w ramach Wspólnoty, towarzyszy paszport roślin, o którym mowa w lit. a), wydany po poddaniu go właściwemu zabiegowi fumigacji w celu zagwarantowania, że jest ono wolne od żywych osobników węgorka sosnowca;
d) niedozwolony jest wywóz z wyznaczonego obszaru podatnego drewna pochodzącego z obszarów wyznaczonych w postaci drewna sztauerskiego, przekładek drewnianych i wsporników, łącznie z drewnem, które nie zachowało swojej naturalnie zaokrąglonej powierzchni, a także w postaci skrzyń, pudeł, klatek, bębnów i podobnych opakowań, palet, palet skrzyniowych lub innych platform załadunkowych, nadstawek do palet płaskich, niezależnie od tego, czy są faktycznie wykorzystywane w transporcie różnego rodzaju przedmiotów; właściwy organ urzędowy może przyznać wyjątek od tego zakazu, jeżeli drewno to było przedmiotem jednej z zatwierdzonych obróbek, określonych w załączniku I do międzynarodowej normy dla środków fitosanitarnych FAO (ISPM nr 15): Wytyczne do przepisów dotyczących drzewnych materiałów opakowaniowych w handlu międzynarodowym i zostało oznakowane zgodnie z załącznikiem II do wymienionej normy.
Właściwy organ urzędowy upoważnia zakłady przetwórcze do przeprowadzenia zabiegów, o których mowa w lit. b), c) i d) oraz do wydania paszportów roślin, o których mowa w lit. a) dla podatnego drewna na mocy lit. b) i c) lub oznakowania podatnego drewna na mocy lit. d), zgodnie z międzynarodową normą dla środków fitosanitarnych FAO (ISPM nr 15). W celu zweryfikowania skuteczności obróbki oraz identyfikowalności drewna przeprowadza się regularne inspekcje urzędowe upoważnionych zakładów przetwórczych.
Komisja opracowuje wykaz zakładów przetwórczych upoważnionych przez właściwy organ urzędowy i przekazuje taki wykaz Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin oraz państwom członkowskim. Wykaz ten jest aktualizowany zgodnie z wynikami inspekcji urzędowych w celu zweryfikowania skuteczności obróbki i identyfikowalności drewna oraz zgodnie z ustaleniami zgłoszonymi na mocy art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE.
Portugalia dopilnowuje, że tylko zakłady przetwórcze włączone do tego wykazu są upoważnione do wydawania paszportów roślin, o których mowa w lit. a) dla podatnego drewna na mocy lit. b) i c) lub oznakowania podatnego drewna na mocy lit. d) zgodnie z międzynarodową normą środków fitosanitarnych FAO (ISPM nr 15).
Paszport roślin, o którym mowa w lit. a), lub oznakowanie zgodnie z międzynarodową normą środków fitosanitarnych FAO (ISPM nr 15) są załączane przez upoważniony zakład przetwórczy do każdej przemieszczanej jednostki podatnego drewna, kory i roślin.
|
(*) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22.”.