Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2008-11-18
Wersja aktualna od 2008-11-18
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1062/2008
z dnia 28 października 2008 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 dotyczącego statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie w odniesieniu do procedur sezonowego dostosowywania i sprawozdań dotyczących jakości
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 453/2008 z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące statystyk kwartalnych w zakresie wolnych miejsc pracy we Wspólnocie (1), w szczególności jego art. 3 ust. 3 i art. 6 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 453/2008 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy we Wspólnocie.
(2) Sezonowe dostosowywanie stanowi zasadniczy element zestawiania krótkookresowych danych statystycznych. Dostosowane szeregi danych ułatwiają porównanie i interpretację wyników w czasie. Przekazywanie dostosowanych szeregów zwiększa spójność danych rozpowszechnianych na poziomie krajowym i międzynarodowym.
(3) Do celów stosowania aspektów oceny jakości przedstawionych w art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 należy określić zasady, strukturę i okresowość sprawozdań dotyczących jakości składanych przez państwa członkowskie.
(4) Przeprowadzono konsultacje z Europejskim Bankiem Centralnym.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE
Artykuł 1
Procedury sezonowego dostosowywania
Do celów stosowania art. 3 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 przekazywanie sezonowo dostosowanych danych rozpoczyna się najpóźniej w chwili, gdy dostępne są szeregi czasowe obejmujące co najmniej 16 badanych okresów na poziomie agregacji NACE Rev. 2 określonym w załączniku 1. Liczbę okresów ustala się, rozpoczynając od pierwszych niedostosowanych sezonowo danych wymaganych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 453/2008.
Artykuł 2
Sprawozdania dotyczące jakości
1. Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 453/2008 określone są w załączniku 2.
2. Sprawozdania dotyczące jakości przekazywane są Komisji najpóźniej do dnia 31 sierpnia każdego roku i dotyczą poprzedniego roku kalendarzowego. Pierwsze sprawozdanie przekazuje się najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2011 r.
Artykuł 3
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 października 2008 r.
ZAŁĄCZNIK 1
Poziom agregacji NACE Rev. 2
Sekcje NACE Rev. 2 | Opis |
A | Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo |
B, C, D oraz E | Górnictwo i wydobywanie; przetwórstwo przemysłowe; wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych; dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją |
F | Budownictwo |
G, H oraz I | Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli; transport i gospodarka magazynowa; działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi |
J | Informacja i komunikacja |
K | Działalność finansowa i ubezpieczeniowa |
L | Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości |
M oraz N | Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna; działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca |
O, P, oraz Q | Administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe ubezpieczenia społeczne; edukacja; opieka zdrowotna i pomoc społeczna |
R oraz S | Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją; pozostała działalność usługowa |
ZAŁĄCZNIK 2
Zasady i struktura sprawozdań dotyczących jakości przedkładanych przez państwa członkowskie
PREAMBUŁA
Europejski system statystyczny (ESS) w ramach starań podejmowanych w celu ciągłej poprawy jakości swoich produktów i usług przyjął ogólną definicję jakości jako „wszystkich cech i właściwości produktu lub usługi, które mają wpływ na jego zdolność do zaspokojenia stwierdzonych lub domniemanych potrzeb”. Aby ta definicja mogła być stosowana w praktyce, określono sześć aspektów, które składają się na jakość produktów i usług statystycznych:
1. trafność;
2. dokładność;
3. terminowość i punktualność;
4. dostępność i przejrzystość;
5. porównywalność;
6. spójność.
Sprawozdania dotyczące jakości są odpowiednim narzędziem do gromadzenia w ujednolicony sposób informacji na temat jakości różnych produktów i usług. Zawierają one informacje na temat wszystkich sześciu aspektów definicji jakości ESS oraz ogólny przegląd dotyczący gromadzenia danych krajowych na temat wolnych miejsc pracy. Informacje przedstawia się zgodnie z następującym schematem:
OPIS OGÓLNY
Opis ogólny zawiera, w stosownych przypadkach, następujące elementy:
A. Źródła, zakres i okresowość
- Określenie źródła danych,
- Zakres (geograficzny, odnoszący się do klasyfikacji NACE i do wielkości przedsiębiorstw),
- Daty odniesienia,
- Okresowość publikacji krajowej,
- Definicja jednostki statystycznej.
B. Badanie próby
B.1. Plan doboru próby
- Podstawa wykorzystywana do próby,
- Plan doboru próby,
- Zachowywanie/odnawianie jednostek próby,
- Liczebność próby,
- Stratyfikacja.
B.2. Ważenie
- Krótki opis metody ważenia,
- Kryteria ważenia.
B.3. Gromadzenie danych
- Krótki opis metody (metod) gromadzenia danych.
C. Pozostałe źródła
Krótki opis źródła (źródeł) zawierający:
- Wskazanie podmiotu odpowiadającego za utrzymanie,
- Częstotliwość aktualizacji,
- Zasady usuwania (nieaktualnych informacji),
- Informacje dotyczące dobrowolnego/obowiązkowego przekazywania danych oraz dotyczące sankcji.
D. Zasady ujawniania
Krótki opis sytuacji, w których należy usunąć dane ze względu na poufność.
E. Sezonowe dostosowywanie
Krótki opis procedur sezonowego dostosowywania, uwzględniający w szczególności wytyczne europejskiego systemu statystycznego w sprawie sezonowego dostosowywania, które zostały zatwierdzone i poparte przez Komitet ds. Programu Statystycznego.
1. TRAFNOŚĆ
„Trafność” odnosi się do tego, czy tworzone są wszystkie potrzebne statystyki, oraz do stopnia, w jakim użyte pojęcia (definicje, klasyfikacje itp.) odzwierciedlają potrzeby użytkowników.
Sprawozdanie dotyczące jakości zawiera:
- opis brakujących zmiennych i brakujących podziałów zmiennych,
- sprawozdanie z postępów w zakresie środków wykonawczych do rozporządzenia (WE) nr 453/2008 odnoszących się do statystyk kwartalnych dotyczących wolnych miejsc pracy wraz ze szczegółowym planem i harmonogramem ukończenia wykonania oraz podsumowaniem utrzymujących się odstępstw od pojęć UE.
Sprawozdanie może dodatkowo zawierać:
- podsumowanie zawierające opis użytkowników krajowych, ich głównych potrzeb oraz stopnia, w jakim ich potrzeby są zaspokojone.
2. DOKŁADNOŚĆ
„Dokładność” w ogólnym znaczeniu statystycznym odnosi się do zbieżności ocen z nieznanymi rzeczywistymi wartościami badanej zmiennej.
2.1. Błędy próby
Jako wskaźnik dokładności oblicza się i przekazuje uwzględniający plan doboru próby współczynnik zmienności dla liczby wolnych miejsc pracy w odniesieniu do ostatniej wersji NACE na poziomie sekcji i z podziałem według klas wielkości (1-9/10 i więcej pracowników).
Jeśli nie można obliczyć współczynnika zmienności, podaje się w zamian szacunkowy błąd próby wyrażony jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk.
2.2. Błędy niezwiązane z próbą
2.2.1. Błędy dotyczące zakresu
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące zakresu:
- Tabelę przedstawiającą liczbę jednostek gospodarczych objętych próbą i odsetek jednostek gospodarczych reprezentowanych w próbie(próbach)/rejestrze(rejestrach), z podziałem według klasy wielkości (warstwy),
- Opis różnic między populacją odniesienia i populacją badaną,
- Opis błędów klasyfikacji,
- Opis różnic między datami odniesienia i kwartałem odniesienia,
- Wszelkie inne istotne informacje.
Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych przedkłada się podobną analizę w oparciu o administracyjną dokumentację referencyjną, włącznie z błędami dotyczącymi sprawozdawczości i wyrejestrowania.
2.2.2. Błędy pomiaru i przetwarzania
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają:
- Informacje na temat zmiennych zawierających inne niż nieistotne błędy pomiaru i przetwarzania,
- Informacje na temat głównych źródeł błędów pomiaru i przetwarzania (innych niż nieistotne) oraz, jeżeli są dostępne, na temat metod stosowanych w celu ich skorygowania.
2.2.3. Błędy braku odpowiedzi
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają, w stosownych przypadkach, następujące informacje dotyczące błędów braku odpowiedzi:
- Całkowity wskaźnik odpowiedzi,
- Jednostkowy wskaźnik imputacji oraz metody i, w miarę możliwości, wpływ imputacji na oceny odnoszące się do przekazywanych zmiennych.
Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych niedostępność administracyjnej ewidencji lub pozycji danych wprowadza się w miejsce braku odpowiedzi.
2.2.4. Błędy założeń modelowych
W przypadku korzystania z modeli sprawozdania dotyczące jakości zawierają opis stosowanych modeli. Szczególną uwagę należy zwrócić na modele służące korygowaniu błędów niezwiązanych z próbą, jak zakres jednostek ze wszystkich wymaganych klas wielkości lub podziałów NACE, imputacja lub ekstrapolacja w celu skorygowania całkowitego braku odpowiedzi.
Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych należy przedstawić uwagi na temat zgodności pojęć administracyjnych i teoretycznych pojęć statystycznych. Należy zgłaszać wszelkie zmiany przepisów krajowych powodujące zmiany w stosowanych definicjach oraz, w miarę możliwości, ich wpływ na wyniki.
2.2.5. Zmiany
Państwa członkowskie mogą przedkładać historię zmian, w tym zmian opublikowanej liczby wolnych miejsc pracy oraz podsumowanie przyczyn zmian.
2.2.6. Estymacja błędu systematycznego
Przekazuje się ocenę błędów niezwiązanych z próbą, wyrażoną jako liczba bezwzględna wolnych stanowisk, w odniesieniu do całkowitej liczby wolnych miejsc pracy oraz, tam gdzie jest to możliwe, do poziomu agregacji NACE Rev. 2 określonego w załączniku 1 do niniejszego rozporządzenia i do klas wielkości (1-9, 10 i więcej pracowników).
3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ
3.1. Terminowość
„Terminowość” informacji odzwierciedla okres pomiędzy jej udostępnieniem a wydarzeniem lub zjawiskiem, którego informacja dotyczy.
Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać informacje na temat czasu dzielącego udostępnienie danych na poziomie krajowym i okres odniesienia danych.
3.2. Punktualność
„Punktualność” odnosi się do odstępu czasu pomiędzy momentem udostępnienia danych a momentem, w którym miały być dostarczone, np. w odniesieniu do dat wyznaczonych w kalendarzach publikacji urzędowych, określonych w rozporządzeniach lub uzgodnionych wcześniej z partnerami.
Aby zrozumieć problemy związane z punktualnością i aby ich uniknąć, powinno się dostarczyć następujące informacje na temat procesu wykonania badania na poziomie krajowym odnoszące się do czterech ostatnich kwartałów, ze szczególnym naciskiem na zgodność między zaplanowanymi a rzeczywistymi datami:
- Terminy na udzielenie odpowiedzi przez respondentów, włącznie z przypomnieniami i uzupełnieniami,
- Okres pracy w terenie,
- Okres przetwarzania danych,
- Daty publikacji pierwszych wyników.
4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ
4.1. Dostępność
„Dostępność” odnosi się do fizycznych warunków uzyskania przez użytkowników informacji dotyczących źródła danych i sposobu uzyskania dostępu do nich, czasu ich dostarczenia, dogodnych warunków marketingowych (prawa autorskie itp.), dostępności danych makro i mikro, różnych formatów i nośników danych (wersja papierowa, pliki, CD-ROM/DVD, Internet...) itp.
Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat metod rozpowszechniania wyników:
- Plan rozpowszechniania, ze wskazaniem, do kogo są wysyłane wyniki,
- Odesłania do publikacji wyników podstawowych, włącznie z tymi, którym towarzyszą komentarze w postaci tekstu, wykresów, map itp,
- Informacja o tym, jakie, jeżeli jakiekolwiek, wyniki są wysyłane do jednostek sprawozdawczych objętych próbą.
4.2. Przejrzystość
„Przejrzystość” odnosi się do poziomu zrozumiałości i obejmuje informacje o środowisku informacyjnym danych, a zatem czy danym towarzyszą odpowiednie metadane i ilustracje, takie jak wykresy i mapy, czy dostępne są informacje na temat jakości danych (w tym dotyczące ograniczenia ich wykorzystania) i w jakim zakresie udzielana jest dodatkowa pomoc.
Sprawozdania dotyczące jakości powinny zawierać następujące informacje na temat zrozumiałości wyników i dostępności metadanych:
- Opis i źródła dostarczonych metadanych,
- Odesłania do podstawowych dokumentów metodologicznych odnoszących się do dostarczonych danych statystycznych,
- Opis głównych działań podejmowanych przez krajowe służby statystyczne w celu poinformowania użytkowników o danych.
5. PORÓWNYWALNOŚĆ
5.1. Porównywalność geograficzna
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat różnic między krajowymi i europejskimi pojęciami oraz, w możliwym stopniu, na temat wpływu tych różnic na estymację.
5.2. Porównywalność w czasie
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają informacje na temat zmian w definicjach, zakresie i metodach, które zaszły w dwóch kolejnych kwartałach, oraz na temat wpływu tych zmian na estymację.
6. SPÓJNOŚĆ
„Spójność” danych statystycznych odnosi się do możliwości łączenia ich na różne sposoby i do różnych celów, przy zachowaniu ich wiarygodności. Przeważnie jest jednak łatwiej wykazać przypadki niespójności niż dowieść spójności.
Sprawozdania dotyczące jakości zawierają porównanie danych dotyczących liczby wolnych miejsc pracy, pochodzących z innych istotnych źródeł, o ile dane takie są dostępne, przedstawione łącznie i z podziałem na sekcje NACE w odpowiednich przypadkach, oraz, jeżeli wartości różnią się istotnie, wskazują przyczyny tych różnic.
Pierwsze sprawozdanie dotyczące jakości zawiera również następujące pozycje dla danych retrospektywnych:
- Opis źródeł wykorzystywanych dla danych retrospektywnych i stosowana metodologia,
- Opis wszelkich różnic między zakresem (rodzaje działalności gospodarczej, pracownicy, zmienne) danych retrospektywnych i danych bieżących,
- Opis porównywalności danych retrospektywnych i danych bieżących.