ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 960/2008
z dnia 30 września 2008 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego (1), w szczególności jego art. 8 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 808/2004 ustanowiono jednolite ramy systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego.
(2) Zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 808/2004 konieczne są środki wykonawcze określające dane, których należy dostarczyć, aby sporządzić statystyki ustanowione w art. 3 i 4 tego rozporządzenia, oraz ustalające terminy ich przesyłania.
(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programów Statystycznych ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (2),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załącznikach I i II do niniejszego rozporządzenia określa się dane, które mają być przekazywane w celu tworzenia statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego zgodnie z art. 3 ust. 2 i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 września 2008 r.
ZAŁĄCZNIK I
MODUŁ 1: PRZEDSIĘBIORSTWA I SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
1. Tematy i ich cechy charakterystyczne
a) Dla roku odniesienia 2009 należy objąć zakresem badania następujące tematy, wybrane z wykazu w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 808/2004:
- systemy ICT (technologii informacyjno-telekomunikacyjnych) i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach,
- wykorzystanie przez firmy Internetu i innych sieci elektronicznych,
- procesy handlu elektronicznego i e-biznesu.
b) Należy gromadzić dane o następujących cechach charakterystycznych przedsiębiorstwa:
Systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw:
- korzystanie z komputerów.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
- (nieobowiązkowo) procent zatrudnionych osób korzystających z komputerów przynajmniej raz w tygodniu,
- korzystanie z wewnętrznej sieci komputerowej (np. LAN),
- korzystanie ze strony wewnętrznej (intranet),
- korzystanie z ekstranetu,
- korzystanie z bezpłatnych lub otwartych (free/open source) systemów operacyjnych, takich jak Linux (tj. z dostępnym kodem źródłowym, bez kosztów praw autorskich, z możliwością jego modyfikacji lub dalszej dystrybucji),
- stosowanie technologii RFID (identyfikacji radiowej).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z wewnętrznej sieci komputerowej (np. LAN):
- korzystanie z bezprzewodowego dostępu do wewnętrznej sieci komputerowej (np. LAN).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z RFID:
- korzystanie z RFID do identyfikacji produktu,
- korzystanie z RFID do monitorowania i kontrolowania produkcji przemysłowej,
- korzystanie z RFID w łańcuchu dostaw oraz do śledzenia ruchu i pochodzenia zapasów,
- korzystanie z RFID do zarządzania obsługą i informacjami na temat konserwacji lub do zarządzania aktywami,
- korzystanie z RFID w systemach płatności,
- korzystanie z RFID do identyfikacji osób lub kontroli dostępu.
Wykorzystanie przez firmy Internetu i innych sieci elektronicznych
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
- dostęp do Internetu.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw mających dostęp do Internetu:
- procent zatrudnionych osób, korzystających z komputerów, łączących się z siecią WWW przynajmniej raz w tygodniu,
- połączenie z Internetem: modem tradycyjny lub ISDN,
- połączenie z Internetem: DSL,
- połączenie z Internetem: inne stałe połączenie z Internetem,
- połączenie z Internetem: połączenie poprzez ruchomą sieć telekomunikacyjną,
- (nieobowiązkowo) korzystanie w Internecie z usług bankowych i finansowych,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z Internetu do szkolenia i kształcenia,
- korzystanie z Internetu do komunikacji z organami publicznymi w poprzednim roku kalendarzowym,
- korzystanie ze strony internetowej.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy zgromadzić dla przedsiębiorstw, które w poprzednim roku kalendarzowym komunikowały się z organami publicznymi przez Internet:
- korzystanie z Internetu do uzyskania informacji na stronach internetowych organów publicznych w poprzednim roku kalendarzowym,
- korzystanie z Internetu do uzyskania formularzy na stronach internetowych organów publicznych w poprzednim roku kalendarzowym,
- korzystanie z Internetu do zwrotu wypełnionych formularzy organom publicznym w poprzednim roku kalendarzowym,
- korzystanie z Internetu w celu przeprowadzenia procedury administracyjnej w całości w formie elektronicznej, bez potrzeby dodatkowego korzystania z dokumentów papierowych, w poprzednim roku kalendarzowym,
- korzystanie z Internetu do składania oferty w elektronicznym systemie przetargów (elektroniczne zamówienia publiczne) w poprzednim roku kalendarzowym.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw posiadających stronę internetową:
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: oświadczenie o polityce ochrony prywatności, certyfikat ochrony prywatności lub certyfikacja bezpieczeństwa strony internetowej,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: katalogi produktów lub cenniki,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: możliwość tworzenia indywidualnego profilu produktu lub projektowania produktu przez osobę odwiedzającą stronę,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: składanie zamówień lub dokonywanie rezerwacji online,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: śledzenie zamówienia online,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: zindywidualizowana zawartość strony dla osób odwiedzających ją regularnie lub często,
- (nieobowiązkowe) oferowanie następującej funkcji: ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy lub składanie podań o pracę online.
Procesy handlu elektronicznego i e-biznesu
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z komputerów:
- korzystanie ze zautomatyzowanej wymiany danych (ADE), definiowanej jako wymiana wiadomości (np. zleceń, faktur, płatności lub opisów towarów) przez Internet lub inne sieci komputerowe w ustalonym formacie umożliwiającym ich automatyczne przetwarzanie (np. XML, EDIFACT) bez potrzeby ręcznego wpisywania poszczególnych wiadomości,
- elektroniczna wymiana informacji dotyczących zarządzania łańcuchem dostaw z klientami lub dostawcami,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących otrzymanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń sprzedaży z działem zarządzania zapasami,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących otrzymanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń sprzedaży z działem księgowym,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących otrzymanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń sprzedaży z działem zarządzania produkcją lub usługami,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących otrzymanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń sprzedaży z działem zarządzania dystrybucją,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących wysłanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń zakupu z działem zarządzania zapasami,
- elektroniczna i automatyczna wymiana informacji dotyczących wysłanych (elektronicznie lub w inny sposób) zleceń zakupu z działem księgowym,
- korzystanie z pakietu oprogramowania ERP (planowania zasobów przedsiębiorstwa) w celu wymiany informacji o sprzedaży lub zakupach z innymi wewnętrznymi działami (np. finansów, planowania, marketingu),
- korzystanie z jakiejkolwiek aplikacji zarządzającej informacjami dotyczącymi klientów (tzw. CRM - zarządzanie relacjami z klientami) w celu pozyskiwania, przechowywania i udostępniania informacji o klientach innym działom przedsiębiorstwa,
- korzystanie z jakiejkolwiek aplikacji zarządzającej informacjami dotyczącymi klientów (tzw. CRM) do analizowania informacji o klientach w celach marketingowych (ustalanie cen, wprowadzanie promocji cenowych, wybór kanałów dystrybucji itp.),
- stosowanie podpisu cyfrowego w wysyłanych wiadomościach, tj. stosowanie metod szyfrowania zapewniających autentyczność i integralność wiadomości (umożliwiających jej jednoznaczne powiązanie z osobą podpisującą, jej identyfikację oraz wykrycie wszelkich późniejszych zmian w treści wiadomości).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw korzystających z automatycznej wymiany danych:
- korzystanie z ADE w celu: wysyłania zamówień do dostawców,
- korzystanie z ADE w celu: odbierania elektronicznych faktur,
- korzystanie z ADE w celu: odbierania zamówień od klientów,
- korzystanie z ADE w celu: wysyłania elektronicznych faktur,
- korzystanie z ADE w celu: wysyłania lub odbierania informacji o produktach,
- korzystanie z ADE w celu: wysyłania lub odbierania dokumentów transportowych,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z ADE w celu: wysyłania zleceń płatności do instytucji finansowych,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z ADE w celu: wysyłania danych do organów publicznych lub odbierania od nich danych.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy zgromadzić dla przedsiębiorstw, które korzystają z komputerów i nie są wymienione w sekcji K klasyfikacji NACE Rev. 2:
- przedsiębiorstwa, które w poprzednim roku kalendarzowym wysyłały zamówienia przez sieci komputerowe,
- przedsiębiorstwa, które w poprzednim roku kalendarzowym otrzymywały zamówienia przez sieci komputerowe,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: produkty lub usługi nienadające się do handlu elektronicznego,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: klienci nie chcą dokonywać zakupów za pośrednictwem handlu elektronicznego,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: obawy związane z bezpieczeństwem,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: problemy logistyczne,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: niepewność dotycząca ram prawnych,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: kwestie techniczne związane z wprowadzaniem handlu elektronicznego,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: konieczność reorganizacji procesów w przedsiębiorstwie dla potrzeb handlu elektronicznego,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: negatywne doświadczenia ze sprzedażą elektroniczną w przeszłości,
- (nieobowiązkowo) problemy lub bariery w handlu elektronicznym: problemy językowe związane z międzynarodowym handlem elektronicznym.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw wymieniających informacje dotyczące zarządzania łańcuchem dostaw z klientami lub dostawcami:
- wymiana informacji dotyczących zapasów, produkcji lub prognoz popytu z dostawcami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących prognoz popytu z dostawcami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących poziomów zapasów z dostawcami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących planów produkcji z dostawcami,
- wymiana informacji o postępie dostaw z dostawcami,
- wymiana informacji dotyczących zapasów, produkcji lub prognoz popytu z klientami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących prognoz popytu z klientami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących poziomów zapasów z klientami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji dotyczących planów produkcji z klientami,
- wymiana informacji o postępie dostaw z klientami,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji z dostawcami lub klientami za pośrednictwem stron internetowych,
- (nieobowiązkowo) wymiana informacji z dostawcami lub klientami poprzez automatyczną wymianę danych.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw, które otrzymywały zamówienia przez sieci komputerowe i nie są wymienione w sekcji K klasyfikacji NACE Rev. 2:
- udział procentowy w łącznym obrocie zleceń otrzymanych przez sieci komputerowe w poprzednim roku kalendarzowym,
- udział procentowy zleceń otrzymanych przez strony internetowe w sprzedaży w ramach handlu elektronicznego w poprzednim roku kalendarzowym,
- udział procentowy zleceń otrzymanych przez automatyczną wymianę danych w sprzedaży w ramach handlu elektronicznego w poprzednim roku kalendarzowym,
- (nieobowiązkowo) udział procentowy zleceń otrzymanych przez automatyczną wymianę danych przy użyciu Internetu w sprzedaży w ramach handlu elektronicznego w poprzednim roku kalendarzowym,
- (nieobowiązkowo) udział procentowy zleceń otrzymanych przez automatyczną wymianę danych przy użyciu innych sieci w sprzedaży w ramach handlu elektronicznego w poprzednim roku kalendarzowym,
- sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: własny kraj,
- sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: inne kraje UE,
- sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: pozostałe kraje świata,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z systemów płatności online w sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z systemów płatności offline w sprzedaży za pośrednictwem stron internetowych,
- stosowanie bezpiecznych protokołów (SSL/TLS) w procesie otrzymywania zleceń przez Internet,
- (nieobowiązkowo) pozytywne skutki przyjęcia sprzedaży elektronicznej: dostęp do nowych rynków, wzrost potencjału sprzedaży,
- (nieobowiązkowo) pozytywne skutki przyjęcia sprzedaży elektronicznej: niższe koszty transakcji,
- (nieobowiązkowo) pozytywne skutki przyjęcia sprzedaży elektronicznej: wyższe obroty,
- (nieobowiązkowo) pozytywne skutki przyjęcia sprzedaży elektronicznej: inne skutki.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw, które otrzymywały zamówienia przez sieci komputerowe od klientów z innych krajów Unii Europejskiej i nie są wymienione w sekcji K klasyfikacji NACE Rev. 2:
- (nieobowiązkowo) sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: kraj UE o największej wartości sprzedaży elektronicznej w poprzednim roku kalendarzowym,
- (nieobowiązkowo) sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: kraj UE znajdujący się na drugim miejscu pod względem wartości sprzedaży elektronicznej w poprzednim roku kalendarzowym,
- (nieobowiązkowo) sprzedaż elektroniczna według miejsca przeznaczenia: kraj UE znajdujący się na trzecim miejscu pod względem wartości sprzedaży elektronicznej w poprzednim roku kalendarzowym.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw, które wysyłały zamówienia przez sieci komputerowe i nie są wymienione w sekcji K klasyfikacji NACE Rev. 2:
- udział procentowy zleceń złożonych przez sieci komputerowe w łącznej wartości zakupów, wyrażony w przedziałach procentowych ([0;1], [1;5], [5;10], [10;25], [25;50], [50;75], [75;100]), w poprzednim roku kalendarzowym,
- zakupy elektroniczne według miejsca pochodzenia: własny kraj,
- zakupy elektroniczne według miejsca pochodzenia: inne kraje UE,
- zakupy elektroniczne według miejsca pochodzenia: pozostałe kraje świata.
c) Należy gromadzić lub uzyskiwać z innych źródeł dane o następujących podstawowych cechach charakterystycznych przedsiębiorstwa:
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla wszystkich przedsiębiorstw:
- podstawowa działalność gospodarcza przedsiębiorstwa w poprzednim roku kalendarzowym,
- średnia liczba zatrudnionych osób w poprzednim roku kalendarzowym,
- lokalizacja w podziale na region konwergencji/region inny niż region konwergencji w poprzednim roku kalendarzowym.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla przedsiębiorstw niewymienionych w sekcji K klasyfikacji NACE Rev. 2:
- całkowita wartość zakupu towarów i usług (pod względem wartości, bez VAT) w poprzednim roku kalendarzowym,
- całkowity obrót (pod względem wartości, bez VAT) w poprzednim roku kalendarzowym.
2. Zakres
Cechy charakterystyczne określone w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika należy gromadzić i uzyskiwać dla przedsiębiorstw sklasyfikowanych w ramach poniżej wymienionych typów działalności gospodarczej i wielkości przedsiębiorstw oraz o poniżej określonym zasięgu geograficznym.
a) Działalność gospodarcza: przedsiębiorstwa sklasyfikowane w ramach następujących kategorii NACE Rev. 2:
Kategoria NACE | Opis |
Sekcja C | „Przetwórstwo przemysłowe” |
Sekcja D, E | „Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i parę wodną, dostawa wody, gospodarowanie ściekami i odpadami” |
Sekcja F | „Budownictwo” |
Sekcja G | „Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli” |
Sekcja H | „Transport i gospodarka magazynowa” |
Sekcja I | „Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi” |
Sekcja J | „Informacja i komunikacja” |
Klasy | „Działalność finansowa i ubezpieczeniowa” |
64.19, 64.92, 66.12 i 66.19 |
|
Grupy |
|
65.1 i 65.2 |
|
Sekcja L | „Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości” |
Działy 69-74 | „Działalność zawodowa, naukowa i techniczna” |
Sekcja N | „Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca” |
b) Wielkość przedsiębiorstwa: przedsiębiorstwa z liczbą zatrudnionych osób równą 10 lub większą. Przedsiębiorstwa z mniejszą niż 10 liczbą zatrudnionych osób podlegają zakresowi badania nieobowiązkowo.
c) Zasięg geograficzny: przedsiębiorstwa zlokalizowane w dowolnej części terytorium państwa członkowskiego.
3. Okresy odniesienia
Okresem odniesienia dla cech charakterystycznych, które odnoszą się do poprzedniego roku kalendarzowego, jest rok 2008. Dla pozostałych cech charakterystycznych okresem odniesienia jest styczeń 2009 r.
4. Podziały
Dla tematów oraz cech charakterystycznych wymienionych w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika należy gromadzić poniższe podstawowe cechy charakterystyczne.
a) Podział według działalności gospodarczej: zgodnie z następującymi agregatami NACE Rev. 2:
Agregacja NACE Rev. 2 dla celów ewentualnego obliczania agregatów krajowych | |
10-18 |
|
19-22 |
|
23-25 |
|
26-33 |
|
35-39 |
|
41-43 |
|
45-47 |
|
49-53 |
|
55 |
|
56 |
|
58-63 |
|
64.19 + 64.92 + 65.1 + 65.2 + 66.12 + 66.19 | |
68 |
|
69-74 |
|
77-82 |
|
79 |
|
Agregacja NACE Rev. 2 dla celów ewentualnego obliczania agregatów europejskich |
10-12 |
13-15 |
16-18 |
26 |
27-28 |
29-30 |
31-33 |
45 |
46 |
47 |
58-60 |
61 |
62-63 |
64.19 + 64.92 |
65.1 + 65.2 |
66.12 + 66.19 |
77-78 + 80-82 |
Należy dostarczać dane w podziale według odpowiednich agregatów Nace Rev. 1.1 w celu umożliwienia porównywalności danych między obydwiema wersjami klasyfikacji działalności gospodarczej. |
Agregacja NACE |
DA + DB + DC + DD + DE |
DF + DG + DH |
DI + DJ |
DK + DL + DM + DN |
45 |
50 |
51 |
52 |
55.1 + 55.2 |
60 + 61 + 62 + 63 |
64 |
65.12 + 65.22 |
66.01 + 66.03 |
72 |
70 + 71 + 73 + 74 |
92.1 + 92.2 |
Do nieobowiązkowych kategorii NACE Rev. 1.1, o ile są one ujęte, powinien być stosowany poniższy podział.
Agregacja NACE | |
22 |
|
40 + 41 |
|
55.3 + 55.4 + 55.5 |
|
92.3 do 92.7 |
|
93 |
|
67.12 + 67.13 + 67.2 |
|
b) Podział według klas wielkości: dane należy przedstawić w podziale według poniższych klas wielkości ze względu na liczbę zatrudnionych osób.
Klasa wielkości |
10 lub więcej zatrudnionych osób |
10 do 49 zatrudnionych osób |
50 do 249 zatrudnionych osób |
250 lub więcej zatrudnionych osób |
Do przedsiębiorstw z mniej niż 10 zatrudnionymi osobami, o ile są one ujęte, powinien być stosowany poniższy podział. (Cechy charakterystyczne dla klas wielkości „Mniej niż 5 zatrudnionych osób” i „5 do 9 zatrudnionych osób” mają być dostarczane nieobowiązkowo). |
Klasa wielkości |
Mniej niż 10 zatrudnionych osób |
Mniej niż 5 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo) |
5 do 9 zatrudnionych osób (nieobowiązkowo) |
c) Podział geograficzny: dane należy dzielić na poniższe grupy regionalne.
Grupa regionalna |
Regiony konwergencji |
Regiony inne niż regiony konwergencji |
5. Częstotliwość
Dane należy dostarczyć raz za 2009 r.
6. Terminy
a) Dane zagregowane, w koniecznych przypadkach oznaczone jako poufne lub niewiarygodne, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, należy przekazać do Eurostatu do dnia 5 października 2009 r. Do tego terminu zestaw danych musi zostać sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany. Tabelaryczny, odczyty-walny przez komputer format transmisji musi odpowiadać instrukcjom przekazywanym przez Eurostat.
b) Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, należy przekazać do Eurostatu do dnia 31 maja 2009 r. Metadane muszą odpowiadać szablonowi sprawozdania przekazanemu przez Eurostat.
c) Sprawozdanie w sprawie jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, musi być przekazane do Eurostatu do dnia 5 listopada 2009 r. Sprawozdanie w sprawie jakości musi odpowiadać szablonowi sprawozdania przekazanemu przez Eurostat.
ZAŁĄCZNIK II
MODUŁ 2: OSOBY INDYWIDUALNE, GOSPODARSTWA DOMOWE I SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
1. Tematy i ich cechy charakterystyczne
a) Tematy, które mają zostać ujęte dla roku odniesienia 2009, wybrane z zestawienia w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 808/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady, są następujące:
- dostęp do systemów ICT i korzystanie z nich przez osoby fizyczne lub gospodarstwa domowe,
- wykorzystanie Internetu w różnych celach przez osoby fizyczne lub gospodarstwa domowe,
- umiejętności w zakresie ICT,
- przeszkody w korzystaniu z ICT oraz z Internetu.
b) Należy gromadzić dane o następujących cechach charakterystycznych:
Dostęp do systemów ICT i korzystanie z nich przez osoby fizyczne lub gospodarstwa domowe
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla wszystkich gospodarstw domowych:
- dostęp do komputera w domu,
- dostęp do Internetu w domu, bez względu na to, czy się z niego korzysta.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu w domu:
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: komputer stacjonarny,
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: komputer przenośny (laptop),
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: inne urządzenia przenośne,
- (nieobowiązkowo) urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: telefon komórkowy z dostępem do Internetu,
- (nieobowiązkowo) urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: komputer podręczny,
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: odbiornik telewizyjny ze specjalnym urządzeniem udostępniającym Internet,
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: konsola do gier,
- urządzenia używane do korzystania z Internetu w domu: nieznane,
- rodzaj połączenia stosowanego do uzyskania dostępu do Internetu w domu: modem lub ISDN,
- rodzaj połączenia stosowanego do uzyskania dostępu do Internetu w domu: DSL (np. ADSL, SHDSL),
- rodzaj połączenia stosowanego do uzyskania dostępu do Internetu w domu: inne połączenie szerokopasmowe (np. telewizja kablowa, UMTS),
- rodzaj połączenia stosowanego do uzyskania dostępu do Internetu w domu: telefon komórkowy przez wąskie pasmo (GPRS itp.).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla wszystkich osób fizycznych:
- ostatni przypadek korzystania z komputera w domu, w pracy lub w innym miejscu (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; ponad rok wcześniej, nigdy nie korzystał(-a) z komputera).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z komputera w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
- przeciętna częstotliwość korzystania z komputera (codziennie lub prawie codziennie; co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie); co najmniej raz w miesiącu (ale nie w każdym tygodniu); rzadziej niż raz w miesiącu),
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w domu,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w miejscu pracy (innym niż dom),
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w miejscu kształcenia,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w domu innej osoby,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w innych miejscach (np. biblioteka publiczna, hotel, lotnisko, kawiarnia internetowa).
Korzystanie z Internetu w różnych celach przez osoby fizyczne lub gospodarstwa domowe
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla wszystkich osób fizycznych:
- ostatni przypadek korzystania z Internetu (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; ponad rok wcześniej, nigdy nie korzystał(-a) z Internetu).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały już z Internetu:
- ostatnia aktywność handlowa do celów prywatnych w Internecie (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; ponad rok wcześniej, nigdy nie kupował(-a) ani nie zamawiał(-a),
- korzystanie z Internetu w celu wzięcia udziału w zakładach (np. zakłady sportowe), hazardu lub udziału w loterii w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- (nieobowiązkowo) świadomość podstawowych praw konsumenta w UE w związku z zakupami online towarów przez Internet (z wyłączeniem aukcji): wycofanie się z zakupu i prawo do uzyskania zwrotu pieniędzy w krótkim okresie w przypadku większości towarów,
- (nieobowiązkowo) świadomość podstawowych praw konsumenta w UE w związku z zakupami online towarów przez Internet (z wyłączeniem aukcji): dostawa towarów w okresie maksymalnie do 30 dni po złożeniu zamówienia (chyba że w umowie między stronami wskazano inaczej),
- (nieobowiązkowo) świadomość podstawowych praw konsumenta w UE w związku z zakupami online towarów przez Internet (z wyłączeniem aukcji): prywatność i ochrona danych (np. udzielanie zgody na przetwarzanie danych wykraczające poza realizację zamówienia i wymogi dotyczące wystawiania rachunków),
- (nieobowiązkowo) świadomość podstawowych praw konsumenta w UE w związku z zakupami online towarów przez Internet (z wyłączeniem aukcji): prawo do informacji o warunkach umownych,
- (nieobowiązkowo) świadomość podstawowych praw konsumenta w UE w związku z zakupami online towarów przez Internet (z wyłączeniem aukcji): żadne z powyższych.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy:
- przeciętna częstotliwość korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy (codziennie lub prawie codziennie; co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie); co najmniej raz w miesiącu (ale nie w każdym tygodniu); rzadziej niż raz w miesiącu),
- miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w domu,
- miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w miejscu pracy (innym niż dom),
- miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w miejscu kształcenia,
- miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w domu innej osoby,
- miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: w innym miejscu,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: biblioteka publiczna,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: poczta,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: urząd, ratusz lub agencja rządowa,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: organizacja społeczna lub ochotnicza,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: kawiarnia internetowa,
- (nieobowiązkowo) miejsce korzystania z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy: hotspot (w hotelu, na lotnisku, w miejscu publicznym itp.),
- korzystanie z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do Internetu: telefon komórkowy,
- korzystanie z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do Internetu: telefon komórkowy przez GPRS,
- korzystanie z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do Internetu: telefon komórkowy przez UMCS, HSDPA (3G, 3G+),
- korzystanie z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do Internetu: komputer ręczny (palmtop, PDA),
- korzystanie z urządzeń przenośnych w celu uzyskania dostępu do Internetu: komputer przenośny (laptop) przez połączenie bezprzewodowe poza domem lub miejscem pracy,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania lub odbierania poczty elektronicznej,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do połączeń telefonicznych przez Internet oraz do połączeń wideo przez Internet (z użyciem kamery internetowej),
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania informacji na strony czatów, blogów, grup dyskusyjnych lub forów dyskusyjnych, lub do korzystania z komunikatorów internetowych,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do wyszukiwania informacji o towarach i usługach,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do usług związanych z podróżowaniem i zakwaterowaniem,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do słuchania radia internetowego lub oglądania telewizji internetowej,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do umieszczania stworzonych przez siebie treści (tekstów, obrazów, fotografii, nagrań wideo lub muzycznych itp.) na publicznych stronach internetowych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do pobierania oprogramowania (z wyjątkiem gier),
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do gry lub pobierania gier, obrazów, filmów lub muzyki,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do czytania lub pobierania wiadomości, gazet lub czasopism informacyjnych udostępnianych online,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania pracy lub wysyłania podań o pracę,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji związanych ze zdrowiem,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do korzystania z internetowych usług bankowych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do sprzedaży towarów lub usług, np. na aukcjach,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do wyszukiwania informacji na temat ofert kształcenia, szkolenia lub kursów,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do uczestnictwa w kursie udostępnianym online (na dowolny temat),
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do szukania informacji w celu uczenia się,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do uzyskania informacji ze stron internetowych organów publicznych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do uzyskania informacji ze stron internetowych organów publicznych,
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do pobierania urzędowych formularzy ze stron internetowych organów publicznych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do pobierania urzędowych formularzy ze stron internetowych organów publicznych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do wysyłania wypełnionych formularzy do organów publicznych,
- korzystanie z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do wysyłania wypełnionych formularzy do organów publicznych.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do poszukiwania informacji o towarach lub usługach:
- (nieobowiązkowo) informacje zostały wykorzystane do nabycia towarów lub usług,
- (nieobowiązkowo) informacje zostały wykorzystane do zakupów za pośrednictwem Internetu.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy w celach prywatnych do czytania lub pobierania wiadomości, gazet i czasopism informacyjnych, udostępnianych online:
- korzystanie w celach prywatnych z Internetu w ciągu ostatnich trzech miesięcy do czytania lub pobierania wiadomości, gazet i czasopism informacyjnych, w formie subskrypcji, aby otrzymywać je regularnie.
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy do prowadzenia handlu internetowego na potrzeby prywatne:
- korzystanie z Internetu do zamawiania posiłków lub produktów spożywczych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania artykułów gospodarstwa domowego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania leków w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania filmów lub muzyki w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (należy podać oddzielnie w przypadku filmów: czy dostarczone online; należy podać oddzielnie w przypadku muzyki: czy dostarczona online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania książek, czasopism, gazet lub materiałów do e-learningu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (należy podać oddzielnie: czy dostarczone online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania odzieży lub artykułów sportowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania oprogramowania do gier wideo lub jego kolejnych wersji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (należy podać oddzielnie, razem z innym oprogramowaniem komputerowym i jego kolejnymi wersjami: czy dostarczone online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania innego oprogramowania komputerowego lub jego kolejnych wersji w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (należy podać oddzielnie, razem z oprogramowaniem do gier wideo i jego kolejnymi wersjami: czy dostarczone online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania sprzętu komputerowego w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania sprzętu elektronicznego (w tym kamer) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zamawiania usług telekomunikacyjnych (np. zamawianie usług telewizyjnych, abonamentów szerokopasmowych, abonamentów telefonii stacjonarnej lub ruchomej, doładowanie przedpłaconych kart telefonicznych),
- korzystanie z Internetu do zakupu akcji, polis ubezpieczeniowych lub w celu korzystania z innych usług finansowych w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do rezerwacji zakwaterowania na wakacje (hotele itp.) w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- korzystanie z Internetu do zakupu innych usług związanych z podróżą (bilety na przejazd, wynajem samochodu itp.; należy podać oddzielnie, razem z biletami na wydarzenia: czy dostarczone online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania biletów na wydarzenia w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy (należy podać oddzielnie, razem z biletami na przejazd: czy dostarczone online),
- korzystanie z Internetu do zamawiania innych towarów lub usług w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- towary lub usługi zakupione od krajowych sprzedawców lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- towary lub usługi zakupione od sprzedawców z innych krajów UE lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- towary lub usługi zakupione od sprzedawców z pozostałych krajów świata lub zamówione u nich w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy,
- towary lub usługi zakupione lub zamówione w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: kraj pochodzenia sprzedawców jest nieznany,
- (nieobowiązkowo) liczba zamówień lub towarów lub usług zakupionych przez Internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy (1-5 zamówień/zakupów; więcej niż 5 do 10 zamówień/zakupów; więcej niż 10 zamówień/zakupów; nieznana),
- (nieobowiązkowo) łączna wartość towarów lub usług (z wyjątkiem akcji lub innych usług finansowych) zakupionych przez Internet w ciągu ostatnich trzech miesięcy (kwota w walucie krajowej, lub w przedziałach, jeśli krajową walutą jest euro: mniej niż 50 EUR, od 50 do mniej niż 100 EUR, od 100 do mniej niż 500 EUR, od 500 do mniej niż 1 000 EUR, 1 000 EUR lub większa; nieznana),
- sposób płatności za towary lub usługi zamówione przez Internet do prywatnego użytku w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: podanie danych karty kredytowej lub debetowej przez Internet,
- sposób płatności za towary lub usługi zamówione przez Internet do prywatnego użytku w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: podanie przez Internet danych karty przedpłaconej lub konta przedpłaconego,
- sposób płatności za towary lub usługi zamówione przez Internet do prywatnego użytku w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: elektroniczny przelew bankowy za pośrednictwem internetowych usług bankowych,
- sposób płatności za towary lub usługi zamówione przez Internet do prywatnego użytku w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy: płatność inna niż za pośrednictwem Internetu (w gotówce, zwykłym przelewem bankowym itp.),
- problemy napotkane w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przy zakupie lub zamawianiu towarów lub usług przez Internet do prywatnego użytku, bez względu na rodzaj problemu,
- szerszy wybór towarów lub usług przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- niższe ceny przemawiają za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- łatwość korzystania ze strony internetowej przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- dogodność (np. mniejsza czasochłonność, zakupy w dowolnym czasie, transgraniczność) przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- możliwość zakupu produktów niedostępnych w mojej okolicy lub regionie przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- poświadczenie jakości usług internetowych przez niezależne ciało lub dostępność uznanego znaku zaufania przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- ocena opinii i informacje zwrotne na stronie internetowej od innych użytkowników przemawiają za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- pewność w zakresie przewidzianych prawem uprawnień i gwarancji przemawia za zamawianiem towarów lub usług przez Internet do celów prywatnych (bardzo ważne; w pewnym stopniu; wcale),
- czytanie warunków sprzedaży przy zakupie towarów lub usług przez Internet na prywatny użytek (zawsze; czasami; nigdy).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych dla prowadzenia handlu internetowego w celu zamówienia leku:
- (nieobowiązkowo) korzystanie z handlu internetowego w celu zamówienia leku na receptę,
- (nieobowiązkowo) korzystanie z handlu internetowego w celu zamówienia leku innego niż na receptę.
Cechy, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy w celach prywatnych do prowadzenia handlu internetowego i napotkały na jakiekolwiek problemy związane z handlem internetowym:
- problemy napotkane w handlu internetowym: błąd techniczny na stronie internetowej podczas zamawiania lub płatności,
- problemy napotkane w handlu internetowym: trudności ze znalezieniem informacji dotyczących gwarancji i innych uprawnień przewidzianych prawem,
- problemy napotkane w handlu internetowym: czas dostawy dłuższy niż wskazany,
- problemy napotkane w handlu internetowym: ostateczne koszty wyższe niż wskazane (np. wyższe koszty dostawy, nieoczekiwana opłata transakcyjna),
- problemy napotkane w handlu internetowym: dostawa niewłaściwych lub uszkodzonych towarów,
- problemy napotkane w handlu internetowym: napotkane problemy z oszustwem (np. nieotrzymanie żadnych towarów lub usług, nadużycie danych karty kredytowej),
- problemy napotkane w handlu internetowym: trudności z reklamacjami i rekompensatą lub brak satysfakcjonującej reakcji po zgłoszeniu reklamacji,
- problemy napotkane w handlu internetowym: inne.
Umiejętności w zakresie ICT
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla osób fizycznych, które korzystały kiedykolwiek z komputera:
- (nieobowiązkowo) ostatni kurs szkoleniowy trwający co najmniej trzy godziny na temat jakiegokolwiek aspektu obsługi komputera (w ciągu ostatnich trzech miesięcy; w okresie od trzech miesięcy wcześniej do roku wcześniej; w okresie od roku wcześniej do trzech lat wcześniej; więcej niż trzy lata wcześniej; nigdy nie brał(-a) udziału w kursie),
- umiejętności obsługi komputera w zakresie kopiowania lub przenoszenia pliku lub folderu,
- umiejętności obsługi komputera w zakresie używania narzędzi do kopiowania i wklejania w celu powielania lub przenoszenia informacji w ramach dokumentu,
- umiejętności obsługi komputera w zakresie używania podstawowych wzorów arytmetycznych w arkuszu kalkulacyjnym,
- umiejętności obsługi komputera w zakresie kompresji plików,
- umiejętności obsługi komputera w zakresie podłączania i instalowania nowych urządzeń, np. drukarki lub modemu,
- umiejętności obsługi komputera w zakresie pisania programów komputerowych przy użyciu specjalistycznego języka programowania.
Przeszkody w korzystaniu z ICT oraz Internetu
Cechy charakterystyczne, o których dane należy gromadzić dla gospodarstw domowych z dostępem do Internetu w domu, jednak nie poprzez połączenie szerokopasmowe:
- przeszkody w szerokopasmowym dostępie do Internetu w domu: zbyt drogi,
- przeszkody w szerokopasmowym dostępie do Internetu w domu: brak potrzeby,
- przeszkody w szerokopasmowym dostępie do Internetu w domu: niedostępny w mojej okolicy,
- przeszkody w szerokopasmowym dostępie do Internetu w domu: możliwość szerokopasmowego dostępu gdzie indziej (np. w pracy),
- przeszkody w szerokopasmowym dostępie do Internetu w domu: inny powód (żaden z powyższych).
Cechy charakterystyczne, o których dane należy zgromadzić w przypadku osób fizycznych, które korzystały z Internetu w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, jednak nie w zakresie prowadzenia handlu internetowego:
- bariery w handlu internetowym: brak potrzeby,
- bariery w handlu internetowym: preferencje związane z osobistym zakupem, upodobanie do oglądania produktów, lojalność wobec sklepów, siła przyzwyczajenia,
- bariery w handlu internetowym: trudności z odnalezieniem na stronie internetowej odpowiednich informacji o towarach i usługach,
- bariery w handlu internetowym: brak umiejętności,
- bariery w handlu internetowym: problematyczna dostawa towarów zamówionych przez Internet (np. dostawa trwa zbyt długo lub przysparza trudności logistycznych),
- bariery w handlu internetowym: obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności (np. podawanie danych karty kredytowej przez Internet),
- bariery w handlu internetowym: obawy dotyczące bezpieczeństwa płatności (np. podawanie danych osobowych przez Internet),
- bariery w handlu internetowym: obawy dotyczące zaufania związanego z dostawą i zwrotem towarów, obawy dotyczące reklamacji lub rekompensaty,
- bariery w handlu internetowym: brak karty płatniczej do dokonywania płatności przez Internet,
- bariery w handlu internetowym: zbyt mała prędkość połączenia internetowego,
- bariery w handlu internetowym: inne.
2. Zakres
a) Jednostkami statystycznymi, które mają być reprezentowane dla cech charakterystycznych wymienionych w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika, odnoszących się do gospodarstw domowych, są gospodarstwa domowe z przynajmniej jedną osobą w grupie wiekowej od 16 do 74 lat.
b) Jednostkami statystycznymi, które mają być reprezentowane dla cech charakterystycznych wymienionych w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika, odnoszących się do osób fizycznych, są osoby fizyczne w wieku od 16 do 74 roku życia.
c) Zakres geograficzny musi obejmować gospodarstwa domowe lub osoby fizyczne mieszkające w dowolnej części terytorium państwa członkowskiego.
3. Okres odniesienia
Głównym okresem odniesienia dla statystyk, które mają zostać zgromadzone, jest pierwszy kwartał 2009 r.
4. Podziały
a) Dla tematów oraz ich cech charakterystycznych wymienionych w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika, odnoszących się do gospodarstw domowych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
- region zamieszkania (informacje gromadzi się zgodnie z klasyfikacją regionów NUTS1),
- (nieobowiązkowo) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją NUTS2,
- lokalizacja geograficzna: zamieszkanie w regionach konwergencji (w tym w regionach objętych mechanizmem phasing-out); zamieszkanie w regionach objętych celem Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie,
- stopień urbanizacji: zamieszkanie na obszarach gęsto zaludnionych; zamieszkanie na obszarach średnio zaludnionych; zamieszkanie na obszarach słabo zaludnionych,
- rodzaj gospodarstwa domowego: liczba osób w gospodarstwie domowym (należy zgromadzić oddzielnie: liczba dzieci w wieku poniżej 16 lat),
- (nieobowiązkowo) przychód netto gospodarstwa domowego (zbierany jako wartość lub przy zastosowaniu kwartyli).
b) Dla tematów oraz cech charakterystycznych wymienionych w pkt 1 lit. b) niniejszego załącznika, odnoszących się do osób fizycznych, należy gromadzić dane o następujących cechach podstawowych:
- region zamieszkania (informacje gromadzi się zgodnie z klasyfikacją regionów NUTS1),
- (nieobowiązkowo) region zamieszkania zgodnie z klasyfikacją NUTS2,
- lokalizacja geograficzna: zamieszkanie w regionach konwergencji (w tym w regionach objętych mechanizmem phasing-out); zamieszkanie w regionach objętych celem Konkurencyjność regionalna i zatrudnienie,
- stopień urbanizacji: zamieszkanie na obszarach gęsto zaludnionych; zamieszkanie na obszarach średnio zaludnionych; zamieszkanie na obszarach słabo zaludnionych,
- płeć: mężczyzna; kobieta,
- wiek (dane gromadzone jako wartość lub z zastosowaniem grup wiekowych): poniżej 16 lat (nieobowiązkowo); 16 do 24 lat; 25 do 34 lat; 35 do 44 lat; 45 do 54 lat; 55 do 64 lat; 65 do 74 lat; powyżej 74 lat (nieobowiązkowo),
- najwyższy uzyskany poziom wykształcenia zgodnie z Międzynarodową Standardową Klasyfikacją Wykształcenia (ISCED 97): niski (ISCED 0, 1 lub 2); średni (ISCED 3 lub 4); wysoki (ISCED 5 lub 6),
- sytuacja w zakresie zatrudnienia: zatrudniony lub prowadzący własną działalność, łącznie z pracownikami - członkami rodziny; bezrobotny; student niestanowiący siły roboczej; pozostali niestanowiący siły roboczej,
- zawód zgodnie z Międzynarodowym Standardem Klasyfikacji Zawodów (ISCO-88): pracownicy fizyczni, pracownicy niebędący pracownikami fizycznymi; pracownicy sektora ICT; pracownicy spoza sektora ICT.
5. Częstotliwość
- Dane należy dostarczyć raz za 2009 r.
6. Terminy przekazania danych
a) Dane zagregowane, w koniecznych przypadkach oznaczone jako poufne lub niewiarygodne, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, należy przekazać do Eurostatu do dnia 5 października 2009 r. Do tego terminu zestaw danych musi zostać sfinalizowany, zatwierdzony i zaakceptowany. Tabelaryczny, odczyty-walny przez komputer format transmisji musi odpowiadać instrukcjom przekazywanym przez Eurostat.
b) Metadane, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, należy przekazać do Eurostatu do dnia 31 maja 2009 r. Metadane muszą odpowiadać szablonowi sprawozdania przekazanemu przez Eurostat.
c) Sprawozdanie w sprawie jakości, o którym mowa w art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 808/2004, musi być przekazane do Eurostatu do dnia 5 listopada 2009 r. Sprawozdanie w sprawie jakości musi odpowiadać szablonowi sprawozdania przekazanemu przez Eurostat.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00