DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 sierpnia 2008 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 4017)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/689/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską.
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE zabrania stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzanych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy i na określonych w nim warunkach. Zgodnie z art. 4. ust. 2 lit. b) dyrektywy 2000/53/WE, załącznik II do tej dyrektywy ma być regularnie aktualizowany przez Komisję w celu jego dostosowania do postępu naukowego i technicznego.
(2) Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE wymienia materiały i części, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz metali ciężkich, o którym mowa w jej art. 4 ust. 2 lit. a). Niektóre ze zwolnień wygasają w terminach podanych w załączniku. Pojazdy wprowadzone na rynek przed datą wygaśnięcia danego zwolnienia mogą zawierać metale ciężkie w materiałach i częściach wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE.
(3) Niektóre zwolnienia z zakazu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE, nie powinny zostać przedłużone, ponieważ dzięki postępowi technicznemu istnieje obecnie możliwość uniknięcia ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.
(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być nadal zwolnione z zakazu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a), ponieważ stosowanie wspomnianych substancji w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy zweryfikować datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu, aby zapewnić wystarczającą ilość czasu w celu wyeliminowania zabronionych substancji w przyszłości.
(5) Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE, zmieniony decyzją Komisji 2005/438/WE z dnia 10 czerwca 2005 r. zmieniającą załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (2), stanowi w tiret trzecim „Uwag”, że części zamienne wprowadzone na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., wykorzystywane w pojazdach wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2003 r., są wyłączone z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE. Zwolnienie to umożliwia naprawę pojazdów wprowadzonych na rynek przed wejściem w życie zakazu metali ciężkich, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE, z wykorzystaniem części zamiennych spełniających takie same wymogi jakościowe i bezpieczeństwa jak części fabrycznie zamontowane w tych pojazdach.
(6) Części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., lecz przed wygaśnięciem danego zwolnienia, określonego w załączniku II do dyrektywy 2000/5 3/WE, nie są objęte tiret trzecim „Uwag”. W związku z tym części zamienne do tych pojazdów muszą być wolne od metali ciężkich, nawet jeśli są wykorzystywane w celu wymiany części pierwotnie zawierających metale ciężkie.
(7) W niektórych przypadkach nie jest możliwa z technicznego punktu widzenia naprawa pojazdów z wykorzystaniem części zamiennych innych niż oryginalne, gdyż wymagałoby to zmian cech wymiarowych i właściwości funkcjonalnych całych układów pojazdu. Takie części zamienne nie pasują do układów pojazdów fabrycznie wyprodukowanych przy użyciu części zawierających metale ciężkie, więc pojazdy takie nie mogą być naprawiane i może być konieczne ich przedwczesne złomowanie. W związku z powyższym załącznik II powinien zostać odpowiednio zmieniony. Decyzja ta powinna mieć wpływ jedynie na ograniczoną liczbę pojazdów oraz materiałów i części pojazdów i tylko przez ograniczony czas.
(8) Ponieważ zasadnicze znaczenie ma bezpieczeństwo użytkownika, a ponowne wykorzystanie, modernizacja i przedłużanie cyklu życia pojazdów są korzystne dla środowiska naturalnego, należy zapewnić dostęp do części zamiennych wykorzystywanych do naprawy pojazdów wprowadzonych na rynek w okresie pomiędzy dniem 1 lipca 2003 r. a datą wygaśnięcia danego zwolnienia. Należy zatem dopuścić wykorzystanie ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach stosowanych w częściach zamiennych służących do naprawy takich pojazdów.
(9) Wskazane jest ujednolicenie brzmienia zwolnień w stosunku do innych dyrektyw środowiskowych odnoszących się do odpadów, przewidujących podobne zwolnienia.
(10) Dyrektywa 2000/5 3/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów (3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE otrzymuje brzmienie zgodne z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2008 r.
W imieniu Komisji |
Stavros DIMAS |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona Dyrektywą 2008/33/WE (Dz.U. L 81 z 20.3.2008, s. 62).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK II
Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)
Materiały i części | Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia | Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt iv) |
Ołów jako składnik stopów |
|
|
1. Stal do obróbki skrawaniem i stal galwanizowana zawierająca w masie do 0,35 % ołowiu |
|
|
2a. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 2 % ołowiu | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r. |
|
2b. Aluminium zawierające w masie do 1,5 % ołowiu | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
2c. Aluminium zawierające w masie do 0,4 % ołowiu |
|
|
3. Stop miedzi zawierający w masie do 4 % ołowiu |
|
|
4a. Panewki i tuleje łożysk | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
4b. Panewki i tuleje łożysk w silnikach, skrzyniach biegów i sprężarkach klimatyzacji | 1 lipca 2011 r. i po tym terminie jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2011 r. |
|
Ołów i związki ołowiu w częściach |
|
|
5. Akumulatory |
| X |
6. Amortyzatory |
| X |
7a. Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowane w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastomerowych/ metalowych częściach nadwozia, oraz w kadłubach silnika | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2005 r. |
|
7b. Środki wulkanizujące i stabilizatory elastomerów stosowane w przewodach hamulcowych, przewodach paliwowych, przewodach wentylacyjnych, elastomerowych/ metalowych częściach podwozia, oraz w kadłubach silnika o zawartości ołowiu w masie do 0,5 % | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2006 r. |
|
7c. Środki wiążące elastomery stosowane w układach napędowych o zawartości ołowiu w masie do 0,5 % | 1 lipca 2009 r. |
|
8a. Stop lutowniczy stosowany w obwodach elektronicznych i innych zastosowaniach elektrycznych, z wyjątkiem szkła | Pojazdy homologowane przed dniem 31 grudnia 2010 r. oraz części zamienne do tych pojazdów (przegląd w 2009 r.) | X(1) |
8b. Stop lutowniczy w zastosowaniach elektrycznych na szkle | Pojazdy homologowane przed dniem 31 grudnia 2010 r. oraz części zamienne do tych pojazdów (przegląd w 2009 r.) | X(1) |
Materiały i części | Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia | Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) ppkt iv) |
9. Gniazda zaworów | Jako części zamienne do silników wybudowanych przed dniem 1 lipca 2003 r. |
|
10. Części elektryczne zawierające ołów w szklanych lub ceramicznych składnikach matryc, z wyjątkiem szkła z żarówek i porcelany z korpusów świec zapłonowych |
| X(2) |
11. Pirotechniczne środki inicjujące | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2006 r. oraz części zamienne do tych pojazdów |
|
Sześciowartościowy chrom |
|
|
12a. Powłoki antykorozyjne | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2007 r. |
|
12b. Powłoki antykorozyjne związane z zespołami śrub i nakrętek stosowanymi w podwoziach | Jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2008 r. |
|
13. Chłodziarki absorpcyjne samochodowych przyczep turystycznych |
| X |
Rtęć |
|
|
14a. Lampy wyładowcze do reflektorów | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
14b. Lampy fluorescencyjne wskaźników deski rozdzielczej | Pojazdy homologowane przed dniem 1 lipca 2012 r. oraz części zamienne do tych pojazdów | X |
Kadm |
|
|
15. Akumulatory do pojazdów z napędem elektrycznym | 31 grudnia 2008 r. i po tym terminie jako części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek przed dniem 31 grudnia 2008 r. |
|
(1) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 10 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta na linii produkcyjnej (2) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 8 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta na linii produkcyjnej
|
Uwagi
Dopuszczalna jest maksymalna zawartość w masie, w jednorodnym materiale, do 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu.
Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia jest dozwolone bez ograniczeń, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a).
Części zamienne wprowadzone na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., wykorzystywane w pojazdach wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2003 r., są wyłączone z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a) (*).
|
(*) Niniejsza klauzula nie ma zastosowania do obciążników kół, szczotek węglowych do silników elektrycznych oraz okładzin hamulców.”
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00