Akt prawny
oczekujący
Wersja oczekująca od 2012-08-10
Wersja oczekująca od 2012-08-10
oczekujący
Alerty
DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 czerwca 2008 r.
ustanawiająca indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów łososia i dorsza w Morzu Bałtyckim
(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 2558)
(2008/589/WE)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2012 r., Nr 130, poz. 22) Pokaż wszystkie zmiany
Alerty
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2847/93 z dnia 12 października 1993 r. ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (1), w szczególności jego art. 34c ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 ustanawiające wieloletni plan w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów określa warunki zrównoważonej eksploatacji dorsza w Morzu Bałtyckim oraz zasady monitorowania, kontroli i nadzoru takiej działalności.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie ochrony i zrównoważonej eksploatacji zasobów rybołówstwa w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (2) przewiduje prowadzenie kontroli przez Komisję oraz współpracę między państwami członkowskimi w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnej polityki rybackiej.
(3) Aby wieloletni plan dotyczący zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim i połowów tych zasobów przyniósł pożądany wynik, należy ustanowić indywidualny program kontroli i inspekcji.
(4) Indywidualny program kontroli i inspekcji powinien zostać ustanowiony na okres trzech lat. Rezultaty stosowania indywidualnego programu kontroli i inspekcji powinny być oceniane okresowo przez zainteresowane państwa członkowskie we współpracy z Wspólnotową Agencją Kontroli Rybołówstwa (CFCA) ustanowioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 768/2005 (3).
(5) Należy zachęcać do współpracy pomiędzy zainteresowanymi państwami członkowskimi, aby zwiększyć jednolitość praktyk w zakresie inspekcji i nadzoru oraz przyczyniać się do poprawy koordynacji działań w zakresie kontroli pomiędzy właściwymi organami tych państw członkowskich.
(6) Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru należy prowadzić zgodnie ze wspólnymi planami rozmieszczenia ustalonymi przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).
(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji ustalono w porozumieniu z zainteresowanymi państwami członkowskimi.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Przedmiot
[1] Niniejsza decyzja ustanawia indywidualny program kontroli i inspekcji w celu zapewnienia:
a) spójnej realizacji wieloletniego planu ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 1098/2007 w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów; oraz
b) spójnej kontroli i inspekcji połowów eksploatujących zasoby łososia w Morzu Bałtyckim.
Artykuł 2
Zakres
[2] 1. Indywidualny program kontroli i inspekcji obejmuje kontrolę i inspekcję następujących działań:
a) działalności połowowej prowadzonej przez statki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przez statki rybackie o dowolnej długości zajmujące się połowami łososia;
b) wszelkich działań związanych z wyładunkiem, ważeniem, wprowadzeniem na rynek, transportem i przechowywaniem produktów rybołówstwa oraz rejestrowaniem wyładunków i sprzedaży.
2. Indywidualny program kontroli i inspekcji stosuje się przez okres pięciu lat.
Artykuł 3
Definicje
Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
Artykuł 4
Inspekcje prowadzone przez Komisję
Po przeprowadzeniu przez Komisję inspekcji z własnej inicjatywy i bez udziału inspektorów krajowych zainteresowanego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 27 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 z dnia 20 grudnia 2002 r., inspektorzy Komisji powiadamiają, o ile to możliwe, właściwe organy danego państwa członkowskiego o wynikach inspekcji.
Artykuł 5
Inspekcje przeprowadzane przez państwa członkowskie
1. Jeżeli państwo członkowskie ma zamiar prowadzić nadzór lub inspekcje statków rybackich na wodach podlegających zwierzchnictwu innego państwa członkowskiego, w ramach wspólnego planu rozmieszczenia ustanowionego zgodnie z art. 12 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 z dnia 26 kwietnia 2005 r. ustanawiającego Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniającego rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (4), powiadamia o tym krajowy punkt kontaktowy zainteresowanego przybrzeżnego państwa członkowskiego wyznaczony zgodnie z art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1042/2006 (5) oraz Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA). Powiadomienie zawiera następujące informacje:
a) rodzaj, nazwę i radiowy sygnał wywoławczy statków i samolotów inspekcyjnych na podstawie listy ustanowionej zgodnie z art. 28 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002;
b) obszar, o którym mowa w art. 3 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, w którym będą prowadzone nadzór i inspekcja;
c) czas trwania działań w zakresie nadzoru i inspekcji.
2. Nadzór i inspekcje są prowadzone zgodnie z załącznikiem I.
Artykuł 6
Wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru
Państwa członkowskie przeprowadzają wspólne działania w zakresie inspekcji i nadzoru zgodnie ze wspólnym planem rozmieszczenia ustalonym przez Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa (CFCA).
Artykuł 7
Informacje
Do dnia 31 stycznia każdego roku państwa członkowskie udostępniają Komisji następujące informacje dotyczące poprzedniego roku kalendarzowego:
a) działania w ramach inspekcji i nadzoru określone w załączniku I;
b) wszystkie naruszenia przepisów, o których mowa w załączniku II, wykryte w okresie dwunastu miesięcy, z określeniem w przypadku każdego naruszenia: bandery statku, daty i miejsca inspekcji oraz charakteru naruszenia; państwa członkowskie określą charakter naruszenia, podając jako odniesienie literę, pod którą naruszenie to zostało wyszczególnione w załączniku II;
c) stan działań prowadzonych po wykryciu naruszeń, o których mowa w załączniku II, wykrytych w poprzednim roku kalendarzowym lub wcześniej;
d) wszelkie odnośne czynności podejmowane w ramach koordynacji i współpracy pomiędzy państwami członkowskimi.
Artykuł 8
Ocena
1. Do dnia 31 stycznia każdego roku każde państwo członkowskie sporządza sprawozdanie oceniające dotyczące kontroli i inspekcji przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym w ramach indywidualnego programu kontroli i inspekcji ustanowionego w niniejszej decyzji oraz krajowego programu kontroli, o którym mowa w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, oraz przekazuje je Komisji i CFCA.
2. Państwo członkowskie może zwrócić się do CFCA o udzielenie mu pomocy przy sporządzaniu sprawozdania.
3. CFCA uwzględnia sprawozdania oceniające, o których mowa w ust. 1, przy corocznej ocenie skuteczności wspólnych planów rozmieszczenia, o których mowa w art. 14 rozporządzenia (WE) nr 768/2005.
4. Komisja zwołuje posiedzenie, o którym mowa w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, we współpracy z CFCA. Posiedzenie obejmuje ocenę działalności, o której mowa w ust. 1.
Artykuł 9
Adresaci
Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 czerwca 2008 r.
|
(1) Dz.U. L 261 z 20.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).
(2) Dz.U. L 358 z 31.12.2002, s. 59. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 865/2007 (Dz.U. L 192 z 24.7.2007, s. 1).
(3) Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
ZAŁĄCZNIK I
Zadania w zakresie kontroli i nadzoru
1. Ogólne zadania inspekcyjne
1.1. Z każdej inspekcji należy sporządzić sprawozdanie. W każdym przypadku inspektorzy weryfikują i odnotowują w swoim sprawozdaniu następujące informacje:
a) szczegółowe dane dotyczące tożsamości osób odpowiedzialnych, jak również dane statków lub pojazdów, na których prowadzi się czynności objęte inspekcją;
b) zezwolenia: licencję, specjalne zezwolenie połowowe, uprawnienie do nakładu połowowego;
c) odpowiednią dokumentację dotyczącą statku, taką, jak dzienniki połowowe, poświadczenia rejestracji, plany składowania, ewidencja zgłoszeń oraz, tam gdzie ma to zastosowanie, pisemne zapisy satelitarnego monitorowania statków VMS;
d) wszelkie inne stosowne wyniki inspekcji przeprowadzonych na morzu, w porcie lub na dowolnym etapie procesu wprowadzania do obrotu.
1.2. Dane, o których mowa w pkt 1.1, należy porównać z informacjami przekazanymi inspektorom przez inne właściwe organy, włącznie z informacjami pochodzącymi z satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS), z uprzednimi zgłoszeniami i wykazami statków posiadających specjalne zezwolenie na połów dorsza w Morzu Bałtyckim.
2. Zadania w ramach inspekcji na morzu
Inspektorzy regularnie sprawdzają:
a) ilości ryb zatrzymanych na statku porównane z ilościami zarejestrowanymi w dzienniku połowowym i zgodne z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;
b) zgodność narzędzi połowowych z odpowiednimi wymogami, w szczególności z zasadą jednej sieci oraz przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;
c) prawidłowe działanie wyposażenia VMS;
d) spełnianie wymogów związanych ze szczególnymi obszarami połowowymi, o których mowa w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
3. Zadania inspekcyjne podczas wyładunku
Inspektorzy sprawdzają:
a) czy zgłoszono odpowiednio wcześniej wyładunek i zmianę szczególnego obszaru połowowego, włącznie z informacją dotyczącą połowów przechowywanych na statku;
b) czy wypełniono dziennik połowowy i deklarację wyładunkową, włącznie z rejestracją nakładu połowowego;
c) ilości ryb zatrzymanych na statku, masę dorsza i innych wyładowanych gatunków oraz zgodność z dopuszczalnym marginesem tolerancji, o którym mowa w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007;
d) narzędzia połowowe na statku oraz zgodność z przepisami dotyczącymi grubości przędzy, minimalnej wielkości oczek i ryb, uzbrojenia mocowanego do sieci, a także oznaczania i identyfikacji biernych narzędzi połowowych;
e) tam, gdzie ma to zastosowanie, zgodność z procedurami ustanowionymi dla wyposażenia VMS.
4. Zadania inspekcyjne dotyczące transportu i wprowadzania do obrotu
Inspektorzy regularnie sprawdzają:
a) odpowiednie dokumenty dotyczące transportu i faktyczną zgodność przewożonych ilości z tymi dokumentami;
b) zgodność z wymogami klasyfikacji i oznakowania oraz wymogami dotyczącymi minimalnej wielkości ryb;
c) dokumentację (dziennik połowowy, deklarację wyładunkową i karty sprzedaży), jak również sortowanie i ważenie ryb w celach kontroli zgodności z przepisami dotyczącymi wprowadzania do obrotu.
5. Zadania w ramach nadzoru powietrznego
Zespół prowadzący nadzór:
a) dokonuje kontroli krzyżowej wyników obserwacji w odniesieniu do rozdziału nakładu połowowego;
b) dokonuje kontroli krzyżowej obszarowych ograniczeń połowowych;
c) przekazuje dane z nadzoru do celów kontroli krzyżowych.
ZAŁĄCZNIK II
Wykaz naruszeń, o których mowa w art. 7
A. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich przepisów dotyczących ograniczeń nakładu połowowego, ustanowionych w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007, lub obszarowych ograniczeń połowowych ustanowionych w art. 9 tego rozporządzenia.
B. W odniesieniu do wspólnotowych statków rybackich o całkowitej długości równej lub większej niż osiem metrów, przewożących na pokładzie lub stosujących jakiekolwiek narzędzia do połowów dorsza w Morzu Bałtyckim - nieprzestrzeganie przez ich kapitanów lub upoważnionych przedstawicieli wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza ustanowionego w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007 lub przechowywania jego kopii.
C. Naruszenia związane z satelitarnym systemem monitorowania pozycji statków rybackich, określone w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2244/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy dotyczące satelitarnych systemów monitorowania statków (1).
D. Fałszowanie lub niewpisywanie danych do dzienników połowowych, włącznie z zapisami dotyczącymi nakładu połowowego, deklaracjami wyładunkowymi oraz kartami sprzedaży, deklaracjami przejęcia i dokumentami przewozowymi, lub nieprzechowywanie bądź nieprzekazywanie tych dokumentów zgodnie z art. 11, 13, 15, 19 i 22 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
E. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu posiadania specjalnego zezwolenia na połów dorsza w celu zapewnienia zgodności z warunkami wejścia na szczególne obszary lub wyjścia z tych obszarów, ustanowionymi w art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
F. W odniesieniu do statków posiadających ponad 300 kg dorsza na pokładzie - nieprzestrzeganie przez kapitanów wspólnotowych statków rybackich lub ich przedstawicieli przepisów dotyczących uprzedniego zgłoszenia ustanowionych w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
G. Wyładunki dorsza przekraczające 750 kg, dokonywane przez statki poza wyznaczonymi portami.
H. Nieprzestrzeganie przez kapitanów statków rybackich wymogu ważenia dorsza przy pierwszym wyładunku zgodnie z art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
I. Nieprzestrzeganie ograniczeń dotyczących tranzytu i zakazu przeładunku ustanowionych w art. 21 rozporządzenia (WE) nr 1098/2007.
|
(1) Dz.U. L 333 z 20.12.2003, s. 17.
[1] Tytuł decyzji w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 16 maja 2012 r. zmieniającej decyzję 2008/589/WE ustanawiającą indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim (Dz.Urz.UE L 130 z 17.05.2012, str. 22). Zmiana weszła w życie 18 maja 2012 r.
[2] Art. 2 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 decyzji wykonawczej Komisji z dnia 16 maja 2012 r. zmieniającej decyzję 2008/589/WE ustanawiającą indywidualny program kontroli i inspekcji dotyczący zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim (Dz.Urz.UE L 130 z 17.05.2012, str. 22; ost. zm.: Dz.Urz.UE L 212 z 09.08.2012, str. 19). Zmiana weszła w życie 10 sierpnia 2012 r.