DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 lipca 2007 r.
dotycząca powołania Europejskiej Grupy Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa Jądrowego i Gospodarowania Odpadami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/5 30/Euratom)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 135,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejska Wspólnota Energii Atomowej („Euratom”) i jej państwa członkowskie są zobowiązane do utrzymywania i dalszej poprawy bezpieczeństwa instalacji jądrowych oraz bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami promieniotwórczymi, jak zapisano w istniejącym prawodawstwie wspólnotowym, przyjętym w szczególności na mocy art. 31 i 32 Traktatu Euratom, a także w odpowiednich rezolucjach i konkluzjach Rady Europejskiej, Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
(2) Rada Europejska obradująca w dniach 8-9 marca 2007 r. zatwierdziła wniosek Komisji dotyczący powołania unijnej Grupy Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa Jądrowego i Gospodarowania Odpadami posiadającej mandat do stopniowego wypracowywania porozumienia i docelowego opracowania dodatkowych przepisów europejskich w tych dziedzinach.
(3) W pracy Grupy Wysokiego Szczebla należy uwzględnić konkluzje 2798. spotkania Rady Unii Europejskiej (ds. Gospodarczych i Finansowych) z dnia 8 maja 2007 r., w których, na podstawie sprawozdania Grupy Roboczej ds. Bezpieczeństwa Nuklearnego (WPNS), określono listę możliwych działań, a także oprzeć się na istniejącej współpracy w obecnym kontekście międzynarodowym (m.in. Konwencja bezpieczeństwa jądrowego, Wspólna konwencja, Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej, Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju/Agencja Energii Jądrowej, Stowarzyszenie Zachodnioeuropejskich Organów Nadzoru Instalacji Jądrowych).
(4) Grupa Wysokiego Szczebla powinna składać się z szefów krajowych organów regulacyjnych lub organów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, które posiadają kompetencje w zakresie bezpieczeństwa instalacji jądrowych i bezpiecznego gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami promieniotwórczymi. Komisja powinna powołać swojego przedstawiciela.
(5) Grupa Wysokiego Szczebla powinna regularnie przekazywać informacje Europejskiemu Forum Energii Jądrowej, które stanowi platformę dla wszechstronnej dyskusji skupiającą wszystkie istotne zainteresowane strony w dziedzinie energii jądrowej. Grupa powinna przyczynić się do spójnego stosowania istniejących właściwych przepisów we wszystkich państwach członkowskich, których to dotyczy.
(6) Grupa Wysokiego Szczebla powinna przedkładać Komisji regularne sprawozdania z działalności, w tym, w stosownych przypadkach, zalecenia, które powinny być przekazywane do Parlamentu Europejskiego i Rady.
(7) Należy w związku z tym ustanowić Grupę Wysokiego Szczebla oraz określić jej zakres obowiązków i strukturę,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym powołuje się Europejską Grupę Wysokiego Szczebla ds. Bezpieczeństwa Jądrowego i Gospodarowania Odpadami (zwaną dalej „Grupą Wysokiego Szczebla”).
Artykuł 2
Zadania
Grupa Wysokiego Szczebla, z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji, doradza Komisji i wspiera ją w odniesieniu do stopniowego wypracowywania porozumienia i docelowego opracowania dodatkowych przepisów europejskich w następujących dziedzinach:
a) bezpieczeństwo instalacji jądrowych, i
b) bezpieczeństwo gospodarowania wypalonym paliwem i odpadami radioaktywnymi.
Grupa ułatwia przeprowadzanie konsultacji oraz koordynację i współpracę krajowych organów regulacyjnych.
Artykuł 3
Skład
1. Grupa Wysokiego Szczebla składa się z 27 przedstawicieli krajowych posiadających kompetencje w dziedzinach, o których mowa w art. 2, oraz z przedstawiciela Komisji. Stanowiąc zwykłą większością głosów, Grupa może podjąć decyzję o powiększeniu swojego składu poprzez włączenie do niej zastępców członków.
Każde państwo członkowskie wyznacza jednego członka i jednego zastępcę członka. Członkowie grupy pełnią swoje funkcje do czasu ich zastąpienia.
2. Komisja wyznacza przedstawiciela wysokiego szczebla, który uczestniczy w posiedzeniach i bierze udział w obradach Grupy Wysokiego Szczebla. Przedstawiciel Komisji jest równorzędnym członkiem grupy i uczestniczy we wszystkich jej posiedzeniach.
3. Członkowie, którzy utracą zdolność aktywnego udziału w obradach grupy, którzy złożą rezygnację lub którzy naruszą warunki członkowstwa, mogą zostać zastąpieni na okres pozostały do wygaśnięcia ich mandatu.
4. Członkowie wyznaczeni indywidualnie podpisują corocznie zobowiązanie do działania w interesie publicznym oraz oświadczenie stwierdzające brak, względnie istnienie, konfliktu interesów zagrażającego ich bezstronności.
5. Nazwiska członków wyznaczanych indywidualnie są publikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Energii i Transportu.
Artykuł 4
Organizacja
1. Stanowiąc zwykłą większością głosów, Grupa Wysokiego Szczebla wybiera spośród swoich członków przewodniczącego.
2. Grupa Wysokiego Szczebla może ustanowić robocze grupy ekspertów lub podgrupy do zbadania szczegółowych kwestii wchodzących w zakres obowiązków ustalony przez grupę. Po wypełnieniu opisanych zadań grupy i podgrupy są rozwiązywane.
3. Komisja może uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach takich roboczych grup ekspertów.
4. Posiedzenia grupy i podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z określonymi procedurami i harmonogramem. Komisja zapewnia prowadzenie sekretariatu.
5. Eksperci z państw należących do EOG i państw kandydujących do przystąpienia do Unii Europejskiej mogą uczestniczyć w posiedzeniach Grupy Wysokiego Szczebla jako obserwatorzy. Grupa Wysokiego Szczebla i Komisja mogą zaprosić innych ekspertów i obserwatorów do udziału w jej posiedzeniach.
6. Z zastrzeżeniem zatwierdzenia przez Komisję, Grupa Wysokiego Szczebla przyjmuje swój regulamin poprzez konsensus lub, w przypadku braku konsensusu, większością dwóch trzecich głosów, przy czym każde państwo członkowskie posiada jeden głos.
7. Komisja zapewnia prowadzenie sekretariatu Grupy Wysokiego Szczebla.
Artykuł 5
Koszty posiedzeń
Koszty podróży i diet ponoszone przez jednego przedstawiciela z każdego z państw członkowskich w związku z działalnością Grupy Wysokiego Szczebla są refundowane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
Członkowie grupy nie są wynagradzani za pełnienie swoich funkcji.
Artykuł 6
Sprawozdawczość
Najpóźniej w dwa lata po wejściu w życie niniejszej decyzji, a następnie co dwa lata, Grupa Wysokiego Szczebla przedstawia Komisji sprawozdanie ze swojej działalności.
Komisja przekazuje te sprawozdania, w stosownych przypadkach wraz z komentarzami, do Parlamentu Europejskiego i Rady.
Artykuł 7
Przejrzystość
Grupa Wysokiego Szczebla przeprowadza szerokie konsultacje z wszystkimi zainteresowanymi stronami oraz z ogółem zainteresowanych w sposób otwarty i przejrzysty.
Artykuł 8
Poufność
W przypadku gdy Komisja informuje Grupę Wysokiego Szczebla, że żądana porada lub podnoszona kwestia ma charakter poufny, członkowie grupy, jak również obserwatorzy i inne osoby, zobowiązani są do nieujawniania informacji, o których dowiedzieli się podczas prac Grupy Wysokiego Szczebla lub jej grup roboczych.
Przedstawiciel Komisji może zażądać w takich przypadkach, by jedynie członkowie Grupy Wysokiego Szczebla mogli być obecni na posiedzeniach.
Artykuł 9
Wejście w życie
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lipca 2007 r.
W imieniu Komisji |
Andris PIEBALGS |
Członek Komisji |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00