Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2012-08-17 do 2020-06-13
Wersja archiwalna od 2012-08-17 do 2020-06-13
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 415/2007
z dnia 13 marca 2007 r.
dotyczące specyfikacji technicznych dotyczących systemów kontroli ruchu statków, o których mowa w art. 5 dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2012 r., Nr 202, poz. 5)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 1 ust. 2 dyrektywy 2005/44/WE RIS należy wprowadzić i dalej rozwijać w sposób zharmonizowany, interoperacyjny i otwarty.
(2) Zgodnie z art. 5 dyrektywy 2005/44/WE należy określić specyfikacje techniczne dotyczące systemów kontroli ruchu statków.
(3) Specyfikacje techniczne dotyczące systemów kontroli ruchu statków należy określić w oparciu o zasady przedstawione w załączniku II do dyrektywy.
(4) Zgodnie z art. 1 ust. 2 dyrektywy specyfikacje techniczne powinny uwzględnić wyniki prac wykonanych przez organizacje międzynarodowe. Należy zapewnić ciągłość z innymi usługami zarządzania ruchem modalnym, w szczególności z zarządzaniem ruchem statków morskich i z usługami informacyjnymi.
(5) Dodatkowo należy uwzględnić wyniki prac wykonanych przez grupę ekspertów ds. systemów kontroli ruchu statków, składającą się z przedstawicieli właściwych organów odpowiedzialnych za wprowadzenie tych systemów, oficjalnych członków innych organów rządowych oraz obserwatorów z ramienia sektora.
(6) Specyfikacje techniczne będące przedmiotem niniejszego rozporządzenia odpowiadają obecnemu stanowi techniki. Doświadczenia uzyskane w trakcie wdrażania dyrektywy 2005/44/WE, jak również przyszły postęp techniczny mogą prowadzić do konieczności zmian specyfikacji technicznych zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 2005/44/ WE. Zmiany specyfikacji technicznych winny uwzględniać wyniki prac wykonanych przez grupę ekspertów ds. systemów kontroli ruchu statków.
(7) Projekt specyfikacji technicznych został sprawdzony przez Komitet, o którym mowa w art. 11 dyrektywy 2005/44/ WE.
(8) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu, o którym mowa w art. 11 dyrektywy 2005/44/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Niniejsze rozporządzenie określa specyfikacje techniczne dotyczące systemów kontroli ruchu statków w śródlądowym transporcie wodnym. Specyfikacje techniczne zostały przedstawione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 marca 2007 r.
Alerty
ZAŁĄCZNIK
Systemy kontroli ruchu statków - śródlądowy system automatycznego rozpoznawania statków (AIS) [1]
| SPIS TREŚCI |
|
1. | Zastosowanie systemu kontroli ruchu statków w żegludze śródlądowej | 41 |
1.1. | Wprowadzenie | 41 |
1.2. | Zakres | 42 |
1.3. | Nawigacja | 43 |
1.3.1. | Nawigacja, przewidywanie w czasie średnim | 43 |
1.3.2. | Nawigacja, przewidywanie w czasie krótkim | 43 |
1.3.3. | Nawigacja, przewidywanie w czasie bardzo krótkim | 44 |
1.4. | Zarządzanie ruchem statków | 44 |
1.4.1. | Służba kontroli ruchu statków | 44 |
1.4.1.1. | Usługi informacyjne | 45 |
1.4.1.2. | Wspomaganie nawigacji | 45 |
1.4.1.3. | Organizacja ruchu | 46 |
1.4.2. | Planowanie pracy i obsługa śluzy | 46 |
1.4.2.1. | Długoterminowe planowanie pracy śluzy | 46 |
1.4.2.2. | Średnioterminowe planowanie pracy śluzy | 47 |
1.4.2.3. | Obsługa śluzy | 48 |
1.4.3. | Planowanie pracy i obsługa mostu | 48 |
1.4.3.1. | Średnioterminowe planowanie pracy mostu | 48 |
1.4.3.2. | Krótkoterminowe planowanie pracy mostu | 49 |
1.4.3.3. | Obsługa mostu | 49 |
1.5. | Łagodzenie skutków katastrof | 50 |
1.6. | Zarządzanie transportem | 50 |
1.6.1. | Planowanie rejsu | 50 |
1.6.2. | Logistyka transportu | 51 |
1.6.3. | Intermodalne zarządzanie portem i terminalami | 51 |
1.6.4. | Zarządzanie ładunkami i flotą | 52 |
1.7. | Egzekwowanie przepisów prawnych | 52 |
1.8. | Opłaty za korzystanie z portów i dróg wodnych | 53 |
1.9. | Informacje o torach wodnych | 53 |
1.9.1. | Ostrzeżenia pogodowe (EMMA) | 53 |
1.9.2. | Status sygnału | 54 |
1.9.3. | Poziom wody | 54 |
1.10. | Wnioski | 54 |
2. | Specyfikacje techniczne dotyczące AIS śródlądowego | 55 |
2.1. | Wprowadzenie | 55 |
2.2. | Zakres | 56 |
2.3. | Wymagania funkcyjne | 57 |
2.3.1. | Ogólne wymogi dla AIS śródlądowego | 57 |
2.3.2. | Treść informacji | 57 |
2.3.2.1. | Statyczne informacje o statku | 58 |
2.3.2.2. | Dynamiczne informacje o statku | 58 |
2.3.2.3. | Informacje o rejsie | 59 |
2.3.2.4. | Informacje o zarządzaniu ruchem | 59 |
2.3.3. | Częstotliwość przesyłania informacji | 60 |
2.3.4. | Platforma technologiczna | 61 |
2.3.5. | Zgodność z transponderami IMO klasy A | 61 |
2.3.6. | Unikalny identyfikator | 61 |
2.3.7. | Identyfikatory aplikacji dla komunikatów nadawanych w systemie AIS śródlądowym | 61 |
2.3.8. | Wymogi dotyczące aplikacji | 62 |
2.3.9 | Homologacja typu | 62 |
2.4. | Zmiany w protokole dla AIS śródlądowego | 62 |
2.4.1. | Komunikat 1, 2, 3: meldowanie położenia (ITU-R 1371-1, § 3.3.8.2.1) | 62 |
2.4.2. | Komunikat 5: Statyczne dane na temat statku i rejsu (ITU-R 1371-1, § 3.3.8.2.3) | 63 |
2.4.3. | Komunikat 23, Zadanie grupowe (ITU-R M. 1371-2 [PDR]) | 64 |
2.4.4. | Komunikaty charakterystyczne dla AIS śródlądowego (ITU-R 1371-1, § 3.3.8.2.4/§ 3.3.8.2.6) | 66 |
2.4.4.1. | Przydział identyfikatorów funkcji (FI) w ramach AIS śródlądowego | 66 |
2.4.4.2. | Opis komunikatów charakterystycznych dla żeglugi śródlądowej | 67 |
Dodatek A: | Definicje | 75 |
Dodatek B: | Kody EMMA | 79 |
Dodatek C: | Przykładowe statusy sygnałów | 80 |
Dodatek D: | Proponowane zdania dla interfejsu cyfrowego w systemie AIS śródlądowym | 83 |
Dodatek E: | Rodzaje statków wg ERI | 85 |
Dodatek F: | Informacje wymagane przez użytkowników i pola danych dostępne w komunikatach AIS śródlądowego | 87 |
Treść załącznika w wersji PDF do pobrania tutaj
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 689/2012 z dnia 27 lipca 2012 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 415/2007 dotyczące specyfikacji technicznych dotyczących systemów kontroli ruchu statków, o których mowa w art. 5 dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanych usług informacji rzecznej (RIS) na śródlądowych drogach wodnych we Wspólnocie (Dz.Urz.UE L 202 z 28.07.2012, str. 5). Zmiana weszła w życie 17 sierpnia 2012 r.