Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2007-05-10
Wersja aktualna od 2007-05-10
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 425/2007
z dnia 19 kwietnia 2007 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie statystyk dotyczących transportu towarów wodami śródlądowymi (1), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja powinna dokonać ustaleń dotyczących wykonania tego rozporządzenia.
(2) Konieczne jest dostosowanie definicji zawartych w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 poprzez dodanie nowych definicji oraz sformułowanie wyjaśnień i wytycznych dotyczących zgłaszania danych dla zapewnienia zharmonizowanych ram metodologicznych gromadzenia danych i zestawiania porównywalnych statystyk na poziomie Wspólnoty.
(3) Konieczne jest dostosowanie zakresu gromadzenia danych oraz treści załączników do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, aby zapewnić odpowiednie objęcie danymi statystycznymi tego rodzaju transportu oraz aby umożliwić zestawianie odpowiednich statystyk na poziomie Wspólnoty.
(4) Należy określić opisy plików danych, a także format i nośnik służący przekazywaniu danych, aby zagwarantować, że będą one przetwarzane szybko i w sposób charakteryzujący się efektywnością pod względem kosztów.
(5) Należy przyjąć przepisy w zakresie rozpowszechniania wyników statystycznych.
(6) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 1365/2006 należy odpowiednio zmienić.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego, powołanego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (2),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 1365/2006 wprowadza się następujące zmiany:
1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 3
Definicje
Dla celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
a) »śródlądowe żeglowne drogi wodne« oznaczają szlaki wodne niebędące częścią wód morskich, które w wyniku swoich cech naturalnych lub przetworzenia przez człowieka nadają się do żeglugi, głównie prowadzonej przez statki żeglugi śródlądowej;
b) »statek żeglugi śródlądowej« oznacza jednostkę pływającą zaprojektowaną w celu przewożenia towarów lub transportu publicznego pasażerów, poruszającą się głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe;
c) »przynależność państwowa statku« odnosi się do kraju, w którym statek jest zarejestrowany;
d) »śródlądowy transport wodny« oznacza wszelki przewóz towarów i/lub pasażerów statkami żeglugi śródlądowej, odbywający się w całości lub częściowo po śródlądowych żeglownych drogach wodnych;
e) »krajowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytorium jednego kraju, niezależnie od przynależności państwowej statku;
f) »międzynarodowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi pomiędzy dwoma portami znajdującymi się na terytoriach różnych krajów;
g) »tranzytowy śródlądowy transport wodny« oznacza transport śródlądowymi drogami wodnymi poprzez terytorium danego kraju pomiędzy dwoma portami, z których oba znajdują się na terytorium innego kraju lub innych krajów, o ile na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek;
h) »żegluga śródlądowa« oznacza wszelkie przemieszczanie się statku po danej śródlądowej żeglownej drodze wodnej;”
2) załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie przedstawione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Dla celów wykonania rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 stosuje się dodatkowe definicje, wyjaśnienia i wytyczne dotyczące zgłaszania danych, określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 3
Dla celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 statystyki będą przekazywane lub przesyłane drogą elektroniczną do jednego punktu odbioru danych w Eurostacie zgodnie z opisem plików danych i nośnika, określonym w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.
Dane przekazywane są w formacie zgodnym z właściwymi standardami wymiany danych określonymi przez Eurostat.
Artykuł 4
Dla celów art. 6 rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 Komisja rozpowszechnia, z wykorzystaniem dowolnego nośnika oraz dowolnej struktury danych, wszelkie dane określone w załącznikach A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006, które nie zostaną przez państwa członkowskie określone jako poufne.
Artykuł 5
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 kwietnia 2007 r.
ZAŁĄCZNIK I
Załączniki A-F do rozporządzenia (WE) nr 1365/2006 otrzymują brzmienie:
ZAŁĄCZNIK II
DODATKOWE DEFINICJE, WYJAŚNIENIA I WYTYCZNE DOTYCZĄCE ZGŁASZANIA DANYCH DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006
SEKCJA I. ŚRÓDLĄDOWY TRANSPORT WODNY
1. Śródlądowe żeglowne drogi wodne
Termin ten obejmuje żeglowne rzeki, jeziora, kanały i ujścia. Śródlądowa droga wodna stanowiąca granicę między dwoma krajami podlega zgłoszeniu przez oba te kraje.
2. Śródlądowy transport wodny
Dla celów niniejszego rozporządzenia przewóz towarów i/lub pasażerów statkami pełnomorskimi, odbywający się całkowicie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych, będzie uznawany za śródlądowy transport wodny i będzie podlegać tym samym obowiązkom przedstawiania danych, niezależnie od tego, że statki pełnomorskie nie są konkretnie ujęte w innych definicjach.
Pojęcie to nie obejmuje przewozu towarów wysyłanych na instalacje morskie. Pojęcie nie obejmuje bunkrów i zapasów dostarczanych na statki stojące w porcie, ale obejmuje olej bunkrowy wysyłany na statki na morzu.
3. Krajowy śródlądowy transport wodny
Krajowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium innego kraju, ale musi również być zgłoszony przez ten inny kraj jako tranzyt. Pojęcie to obejmuje transport kabotażowy definiowany jako krajowy śródlądowy transport wodny prowadzony przez statek zarejestrowany w innym kraju.
4. Międzynarodowy śródlądowy transport wodny
Międzynarodowy śródlądowy transport wodny może obejmować tranzyt przez terytorium jednego lub kilku krajów trzecich. Transport taki musi być zgłoszony przez te kraje jako tranzyt.
5. Tranzytowy śródlądowy transport wodny
Dany transport jest uznawany za tranzytowy śródlądowy transport wodny jedynie pod warunkiem, że na całej trasie wewnątrz terytorium danego kraju nie następuje przeładunek.
6. Kraj/region załadunku
Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2 (1)), w którym transportowane towary są załadowywane na statek.
7. Kraj/region rozładunku
Jest to kraj lub region portu (poziom NUTS2), w którym transportowane towary są rozładowywane ze statku.
8. Rodzaj pakowania towarów
Towary mogą być przewożone na statku z zastosowaniem dwóch rodzajów pakowania:
- w kontenerach, zgodnie z ich definicją w sekcji III. 1,
- nie w kontenerach.
SEKCJA II. RODZAJE STATKÓW
1. Barka z własnym napędem
Każdy śródlądowy statek towarowy z własnym napędem, inny niż barka-tankowiec z własnym napędem.
2. Barka bez własnego napędu
Każdy śródlądowy statek towarowy bez własnego napędu, inny niż barka-tankowiec bez własnego napędu. Kategoria ta obejmuje barki holowane, pchane i holowano-pchane.
3. Barka-tankowiec z własnym napędem
Barka z własnym napędem, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.
4. Barka-tankowiec bez własnego napędu
Barka bez własnego napędu, przeznaczona do transportu płynów lub gazów w stałych zbiornikach.
5. Pozostałe statki towarowe
Wszelkie inne znane lub nieznane rodzaje śródlądowych statków towarowych, przeznaczonych do przewozu towarów, niezdefiniowane w poprzednich kategoriach.
6. Statek pełnomorski
Statek inny niż statki pływające głównie po śródlądowych żeglownych drogach wodnych bądź w obrębie lub bezpośrednim sąsiedztwie wód chronionych lub obszarów, gdzie stosuje się przepisy portowe.
SEKCJA III. KONTENERY
1. Kontener
Kontener towarowy oznacza element wyposażenia transportowego:
1) o trwałym charakterze i w związku z tym dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;
2) specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu rzeczy, bez przeładunku, jednym lub większą ilością rodzajów środków transportu;
3) wyposażony w urządzenia pozwalające na jego szybkie przenoszenie, w szczególności przenoszenie ze środka transportu jednego rodzaju na inny;
4) tak zaprojektowany, aby łatwo go było napełniać i opróżniać;
5) mający długość 20 stóp lub więcej.
2. Rozmiar kontenerów
Na potrzeby niniejszego rozporządzenia rozmiar kontenerów zgłasza się w czterech kategoriach:
1) kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp);
2) kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp);
3) kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp;
4) kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp.
Kontenery mniejsze niż 20 stóp lub o nieznanym rozmiarze należy zgłaszać w kategorii 1.3. Status załadowania kontenerów
Kontenery mogą mieć dwa statusy załadowania, niezależnie od rozmiaru:
- załadowany - jeśli wewnątrz kontenera przewożony jest towar jakiegokolwiek rodzaju,
- pusty - jeśli wewnątrz kontenera nie znajduje się żaden towar.
SEKCJA IV. ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
1. Liczba przemieszczeń załadowanych statków
Jedno przemieszczenie załadowanego statku liczy się jako przemieszczenie statku z portu załadunku towaru jakiegokolwiek rodzaju do kolejnego portu załadunku lub rozładunku.
2. Liczba przemieszczeń pustych statków
Jedno przemieszczenie pustego statku liczy się jako przemieszczenie statku z jednego portu do innego, w czasie którego waga brutto-brutto przewożonych towarów wynosi zero. Przemieszczenie statku przewożącego puste kontenery nie jest uważane za przemieszczenie pustego statku.
SEKCJA V. JEDNOSTKI
1. Tona
Jednostka miary wagi przewożonych towarów równa 1 000 kg.
Pod uwagę bierze się wagę brutto-brutto towarów. Jest ona równa sumie wagi towarów wraz z opakowaniami oraz wagi tara wyposażenia w rodzaju kontenerów, kontenerów wymiennych („swap-body”) i palet. Waga po odliczeniu wagi tara to waga brutto.
2. Tony-km
Jednostka miary przewozu towarów, równa jednej tonie towaru przewiezionej na odległość jednego kilometra.
Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w tonach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.
3. TEU
Jednostka miary rozmiarów kontenera, równoważna kontenerowi o rozmiarze 20 stóp. Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące odpowiedniki:
1) kontener ISO 20 stóp (o długości 20 stóp i szerokości 8 stóp) | = 1 TEU; |
2) kontener ISO 40 stóp (o długości 40 stóp i szerokości 8 stóp) | = 2 TEU; |
3) kontenery ISO o długości przekraczającej 20 stóp i mniejszej niż 40 stóp | = 1,5 TEU; |
4) kontenery ISO o długości powyżej 40 stóp | = 2,25 TEU. |
4. TEU-km
Jednostka miary przewozu towarów, równa jednemu TEU przewiezionemu na odległość jednego kilometra.
Przy zgłaszaniu wielkości przewozu w TEU-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.
5. Statek-km
Jednostka miary ruchu statków, równoważna przemieszczeniu statku na odległość jednego kilometra.
Przy zgłaszaniu wielkości ruchu w statkach-km należy brać pod uwagę tylko odległość pokonaną po śródlądowych żeglownych drogach wodnych.
|
(1) Nazewnictwo jednostek terytorialnych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1). Do celów niniejszego rozporządzenia będą miały zastosowanie wszelkie ewentualne przyszłe aktualizacje tej klasyfikacji, przyjęte w drodze rozporządzeń wykonawczych Komisji.
ZAŁĄCZNIK IIl
OPIS PLIKÓW DANYCH I NOŚNIKA DLA CELÓW WYKONANIA ROZPORZĄDZENIA (WE) nr 1365/2006