Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-12-29 do 2011-12-29
Wersja archiwalna od 2006-12-29 do 2011-12-29
archiwalny
Alerty
UMOWA
Między rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Wspólnotą Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych
Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki i Wspólnota Europejska, zwane dalej „stronami”,
DĄŻĄC do maksymalizacji oszczędności energii i korzyści dla środowiska naturalnego poprzez stymulowanie podaży i popytu na produkty energooszczędne,
UWZGLĘDNIAJĄC Umowę między Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki a Wspólnotą Europejską w sprawie koordynacji programów znakowania efektywności energetycznej urządzeń biurowych zawartą w dniu 19 grudnia 2000 r. oraz jej załączniki, z późniejszymi zmianami (zwaną dalej „Umową z 2000 r.”),
ZADOWOLONE z postępów dokonanych w ramach Umowy z 2000 r.,
PRZEKONANE, że kontynuacja wspólnych wysiłków przy programie ENERGY STAR pozwoli osiągnąć dodatkowe korzyści,
STANOWIĄ, CO NASTĘPUJE:
Artykuł I
Zasady ogólne
1. Strony wykorzystują wspólny zestaw specyfikacji efektywności energetycznej oraz wspólne logo w celu ustanowienia spójnych celów dla producentów, maksymalizując w ten sposób efekty ich indywidualnych wysiłków w zakresie podaży i popytu na produkty tego typu.
2. Strony wykorzystują wspólne logo do celów identyfikacji zakwalifikowanych typów efektywnych energetycznie produktów, wymienionych w załączniku C.
3. Strony zapewniają, że wspólne specyfikacje zachęcają do kontynuowania poprawy w zakresie efektywności, uwzględniając najbardziej zaawansowane na rynku praktyki techniczne.
4. Postanowiono dążyć do tego, aby wspólne specyfikacje obejmowały nie więcej niż 25 % modeli, dla których dane są dostępne w chwili opracowywania specyfikacji, przy jednoczesnym uwzględnieniu innych czynników.
5. Strony starają się zapewnić, aby konsumenci mieli możliwość rozpoznania efektywnych produktów na rynku na podstawie etykiety.
Artykuł II
Relacja do umowy z 2000 r.
Niniejsza Umowa zastępuje w całości umowę z 2000 r.
Artykuł III
Definicje
Dla potrzeb niniejszej Umowy:
a) „ENERGY STAR” oznacza znak usługowy wskazany w załączniku A i będący własnością Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych;
b) „Wspólne logo” oznacza znak certyfikacji wskazany w załączniku A i będący własnością Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych;
c) „Znaki ENERGY STAR” oznaczają nazwę „ENERGY STAR” i wspólne logo, a także każdą wersję tych znaków, jaka może zostać opracowana lub zmodyfikowana przez podmioty zarządzające lub uczestników programu w rozumieniu niniejszego dokumentu, w tym znak i oznaczenie zawarte w załączniku A do niniejszej Umowy;
d) „Program etykietowania ENERGY STAR” oznacza program zarządzany przez dany podmiot zarządzający, wykorzystujący wspólne specyfikacje efektywności energetycznej, znaki i wytyczne, jakie będą stosowane do oznaczonych typów produktów;
e) „Uczestnicy programu” oznaczają producentów, hurtowników lub detalistów, którzy sprzedają określone energooszczędne produkty zgodne ze specyfikacjami i którzy zdecydowali się na uczestnictwo w programie etykietowania ENERGY STAR poprzez zarejestrowanie się lub zawarcie odpowiedniej umowy z podmiotem zarządzającym którejkolwiek ze Stron;
f) „Wspólne specyfikacje” są wymogami dotyczącymi efektywności energetycznej i parametrów, obejmującymi metody badania wymienione w załączniku C, stosowanymi przez podmioty zarządzające i uczestników programu w celu określenia kwalifikacji energooszczędnych produktów do wspólnego logo.
Artykuł IV
Podmioty zarządzające
Każda Strona niniejszym wyznacza podmiot zarządzający, który jest odpowiedzialny za wykonanie niniejszej Umowy („podmioty zarządzające”). Wspólnota Europejska wyznacza Komisję Wspólnot Europejskich („Komisję”) jako swój podmiot zarządzający. Stany Zjednoczone Ameryki wyznaczają Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych jako swój podmiot zarządzający.
Artykuł V
Zarządzanie programem znakowania ENERGY STAR
1. Każdy podmiot zarządzający zarządza programem znakowania ENERGY STAR energooszczędnych typów produktów wymienionych w załączniku C, z zastrzeżeniem warunków ustalonych w niniejszej Umowie. Zarządzanie programem obejmuje rejestrację uczestników programu na zasadzie dobrowolności, prowadzenie wykazów uczestników programu i zgodnych produktów oraz wprowadzanie w życie wytycznych stosowania nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo, wymienionych w załączniku B.
2. Program etykietowania ENERGY STAR wykorzystuje wspólne specyfikacje wymienione w załączniku C.
3. W zakresie, w jakim poszczególne podmioty zarządzające podejmują efektywne środki służące edukacji konsumentów na temat znaków ENERGY STAR, czynią to one zgodnie z wytycznymi stosowania nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo, wymienionymi w załączniku B.
4. Każdy podmiot zarządzający ponosi wydatki z tytułu wszystkich swoich działań podejmowanych na podstawie niniejszej umowy.
Artykuł VI
Uczestnictwo w programie znakowania ENERGY STAR
1. W programie znakowania ENERGY STAR może uczestniczyć każdy producent, hurtownik lub detalista poprzez zarejestrowanie się jako uczestnik programu w podmiocie zarządzającym każdej ze Stron.
2. Uczestnicy programu mogą wykorzystywać wspólne logo w celu identyfikacji zakwalifikowanych produktów, które zostały poddane testom w ich własnych laboratoriach lub w innych niezależnych laboratoriach, które są zgodne ze wspólnymi specyfikacjami wymienionymi w załączniku C, i mogą sami certyfikować kwalifikację produktu.
3. Rejestracja uczestnika programu w programie etykietowania ENERGY STAR przez podmiot zarządzający jednej Strony uznawana jest przez podmiot zarządzający drugiej Strony.
4. W celu ułatwienia uznawania uczestników programu w programie etykietowania ENERGY STAR zgodnie z powyższym ust. 3, podmioty zarządzające współpracują ze sobą w celu prowadzenia wspólnych wykazów wszystkich uczestników programu oraz produktów, które kwalifikują się do wspólnego logo.
5. Niezależnie od procedur samodzielnej certyfikacji określonych powyżej w ust. 2, każdy podmiot zarządzający zastrzega sobie prawo do testowania lub innej weryfikacji produktów, które są sprzedawane lub zostały sprzedane na jego terytorium (na terytoriach państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej w przypadku Komisji) w celu ustalenia, czy produkty te uzyskały certyfikację zgodnie ze wspólnymi specyfikacjami określonymi w załączniku C. Podmioty zarządzające komunikują się i współpracują ze sobą w pełnym zakresie w celu zapewnienia, że wszystkie produkty opatrzone wspólnym logo odpowiadają wspólnym specyfikacjom określonym w załączniku C.
Artykuł VII
Koordynacja programu między Stronami
1. W celu dokonania przeglądu wykonania niniejszej umowy Strony ustanawiają komisję techniczną, składającą się z przedstawicieli ich odpowiednich podmiotów zarządzających.
2. Zasadniczo komisja techniczna zbiera się corocznie oraz przeprowadza konsultacje na żądanie jednego z podmiotów zarządzających w celu dokonania przeglądu działalności i zarządzania programem etykietowania ENERGY STAR, wspólnymi specyfikacjami wymienionymi w załączniku C, zakresem produktów, oraz dokonuje przeglądu postępów w realizacji celów niniejszej Umowy.
3. Podmioty niebędące stronami (w tym inne rządy i przedstawiciele branży) mogą uczestniczyć w posiedzeniach komisji technicznej jako obserwatorzy, o ile obydwa podmioty zarządzające nie podejmą innych uzgodnień.
Artykuł VIII
Rejestracja znaków ENERGY STAR
1. Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych, jako właściciel znaków ENERGY STAR, zarejestrowała je we Wspólnocie Europejskiej jako wspólnotowe znaki towarowe. Komisja nie zabiega o rejestrację ani nie otrzymuje żadnych rejestracji znaków ENERGY STAR ani jakichkolwiek odmian tych znaków w żadnym państwie.
2. Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych zobowiązuje się nie uznawać za naruszenie praw do tych znaków użycia przez Komisję lub przez innego uczestnika programu zarejestrowanego przez Komisję znaku lub oznaczenia zawartego w załączniku A zgodnie z warunkami niniejszej umowy.
Artykuł IX
Egzekwowanie i brak zgodności
1. W celu ochrony znaków ENERGY STAR, każdy podmiot zarządzający zapewnia właściwe wykorzystanie znaków ENERGY STAR na swoim terytorium (na terytoriach państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej w przypadku Komisji). Każdy podmiot zarządzający zapewnia, że znaki ENERGY STAR używane będą tylko w formie widniejącej w załączniku A. Każdy podmiot zarządzający zapewnia, że znaki ENERGY STAR będą używane wyłącznie w sposób określony w wytycznych stosowania nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo, podanych w załączniku B.
2. Każdy podmiot zarządzający zapewnia, że podjęte zostaną niezwłoczne i właściwe działania wobec uczestników programu w każdym przypadku, gdy podmiot ów posiada wiedzę o tym, iż uczestnik programu wykorzystał naruszający te postanowienia znak lub iż umieścił znaki ENERGY STAR na produkcie, który nie jest zgodny ze wspólnymi specyfikacjami wymienionymi w załączniku C. Takie działania obejmują między innymi: Takie działania obejmują między innymi:
a) poinformowanie uczestnika programu na piśmie o nieprzestrzeganiu przez niego warunków programu znakowania ENERGY STAR,
b) w drodze konsultacji, opracowanie planu zmierzającego do osiągnięcia zgodności,
i
c) jeżeli osiągnięcie zgodności nie jest możliwe, wypowiedzenie rejestracji uczestnika programu w stosownych przypadkach.
3. Każdy podmiot zarządzający zapewnia, że podjęte zostaną wszelkie uzasadnione działania zmierzające do zakończenia nieuprawnionego używania znaków ENERGY STAR lub używania znaku naruszającego postanowienie przez podmiot niebędący uczestnikiem programu. Takie działania obejmują między innymi:
a) poinformowanie podmiotu wykorzystującego znaki ENERGY STAR o wymogach programu znakowania ENERGY STAR oraz o wytycznych stosowania nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo,
i
b) zachęcenie podmiotu do zostania uczestnikiem programu i rejestracji zakwalifikowanych produktów.
4. Każdy podmiot zarządzający niezwłocznie powiadamia podmiot zarządzający drugiej strony o wszelkich naruszeniach znaków ENERGY STAR, o których się dowiedział, jak również o podjętych działaniach mających na celu zakończenie takich naruszeń.
Artykuł X
Procedury wprowadzania zmian do Umowy i dodawania nowych załączników
1. Każdy z podmiotów zarządzających może zaproponować zmianę niniejszej Umowy oraz dodanie do niej nowych załączników.
2. Proponowana zmiana przedstawiana jest na piśmie oraz poddawana dyskusji na następnym posiedzeniu komisji technicznej, pod warunkiem że o propozycji zmiany powiadomiony został drugi podmiot zarządzający nie później niż sześćdziesiąt dni przed takim posiedzeniem.
3. Wprowadzanie zmian w niniejszej Umowie oraz podejmowanie decyzji o dodaniu nowych załączników odbywa się za porozumieniem stron. Zmiany w załącznikach A, B i C wprowadzane są zgodnie z postanowieniami art. XI i XII.
Artykuł XI
Procedury wprowadzania zmian do załączników A i B
1. Podmiot zarządzający zabiegający o zmianę załącznika A lub załącznika B postępuje według procedur określonych w ust. 1 i 2 art. X.
2. Wprowadzanie zmian w załącznikach A i B odbywa się za porozumieniem podmiotów zarządzających.
Artykuł XII
Procedury wprowadzania zmian do załącznika C
1. Podmiot zarządzający zabiegający o zmianę załącznika C w celu zmiany istniejących specyfikacji lub dodania nowego typu produktu („proponujący podmiot zarządzający”) zachowuje procedurę przewidzianą w art. IX ust. 1 i 2, oraz obejmuje swoją propozycją:
a) wykazanie, że w wyniku zmiany tych specyfikacji lub dodania nowego typu produktu powstałyby znaczne oszczędności energii,
b) w stosownych przypadkach, wymagania dotyczące zużycia energii dla różnych trybów poboru mocy,
c) informacje na temat znormalizowanych protokołów badawczych, które mają być stosowane przy ocenie produktu,
d) udowodnienie, że istniejąca nieopatentowana technologia umożliwiłaby dokonanie opłacalnych oszczędności energii bez negatywnego wpływu na działanie danego produktu,
e) informację na temat przewidywanej liczby modeli produktu, które byłyby zgodne ze specyfikacjami oraz przybliżony udział rynkowy danego produktu,
f) informację na temat poglądów grup branżowych, na które potencjalnie wpłyną proponowane zmiany,
i
g) proponowaną datę wejścia w życie nowych specyfikacji, uwzględniającą cykle życia produktu oraz plany produkcji.
2. Proponowane zmiany, przyjęte przez obydwa podmioty zarządzające, wchodzą w życie z dniem uzgodnionym wspólnie przez podmioty zarządzające.
3. Jeżeli, po otrzymaniu propozycji przedstawionej zgodnie z ust. 1 i 2 poprzedniej sekcji, drugi podmiot zarządzający („sprzeciwiający się podmiot zarządzający”) stoi na stanowisku, że propozycja nie spełnia wymogów określonych w ust. 1 powyżej lub w inny sposób sprzeciwia się propozycji, podmiot ten niezwłocznie (zwykle do następnego posiedzenia komisji technicznej) powiadamia na piśmie proponujący podmiot zarządzający o swoim sprzeciwie oraz dołącza wszelkie posiadane informacje, które uzasadniają jego sprzeciw; na przykład informacje wykazujące, że jeżeli taka propozycja zostałaby przyjęta, to prawdopodobnie:
a) spowodowałaby nieproporcjonalną i niesprawiedliwą przewagę na rynku jednej firmy lub grupy branżowej,
b) zaszkodziłaby ogólnemu uczestnictwu branż w programie znakowania ENERGY STAR,
c) byłaby sprzeczna z postanowieniami ustawowymi i wykonawczymi,
lub
d) nałożyłaby uciążliwe wymagania techniczne.
4. Podmioty zarządzające dokładają wszelkich starań w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie proponowanej zmiany podczas pierwszego posiedzenia komisji technicznej następującego po przedstawieniu propozycji. Jeżeli podmioty zarządzające nie są w stanie osiągnąć porozumienia w sprawie proponowanej zmiany podczas tego posiedzenia komisji technicznej, czynią one starania w celu osiągnięcia porozumienia na piśmie przed następnym posiedzeniem komisji technicznej.
5. Jeżeli do końca następnego posiedzenia komisji technicznej, strony nie są w stanie osiągnąć porozumienia, proponujący podmiot zarządzający wycofuje swoją propozycję; a odnoszący się do propozycji zmierzających do zmiany istniejących specyfikacji, odpowiadający typ produktu jest wykreślany z załącznika C w terminie uzgodnionym na piśmie przez podmioty zarządzające. O zmianie tej oraz o procedurach, jakie należy zrealizować, aby ją wprowadzić informowani są wszyscy uczestnicy programu.
6. Przy przygotowywaniu nowych wspólnych specyfikacji lub zmianie istniejących wspólnych specyfikacji podmioty zarządzające zapewniają skuteczną koordynację i wzajemne konsultacje ze sobą oraz odpowiednimi zainteresowanymi stronami, szczególnie w odniesieniu do treści dokumentów roboczych i terminów.
Artykuł XIII
Postanowienia ogólne
1. Inne programy etykietowania w zakresie ochrony środowiska nie są objęte niniejszą Umową i mogą być rozwijane i przyjmowane przez każdą ze Stron.
2. Wszystkie działania podejmowane na podstawie niniejszej Umowy podlegają odpowiednim przepisom ustawowym i wykonawczym każdej ze Stron i są uzależnione od dostępności przyznanych funduszy i środków.
3. Postanowienia niniejszej Umowy nie mają wpływu na prawa i obowiązki żadnej ze Stron wynikające z dwustronnego, regionalnego lub wielostronnego porozumienia, które Strony te zawarły przed wejściem w życie niniejszej Umowy.
4. Bez uszczerbku dla innych postanowień niniejszej Umowy, każdy z podmiotów zarządzających może realizować programy etykietowania w odniesieniu do typów produktów nieujętych w załączniku C. Niezależnie od innych postanowień niniejszej Umowy, żadnej ze Stron nie wolno utrudniać importu, eksportu, sprzedaży ani dystrybucji żadnego produktu z takiego powodu, że jest on opatrzony znakiem efektywności energetycznej podmiotu zarządzającego drugiej strony.
Artykuł XIV
Wejście w życie i czas obowiązywania
1. Niniejsza Umowa wchodzi w życie z dniem, w którym każda Strona powiadomiła na piśmie drugą Stronę o zakończeniu wszystkich odpowiednich wewnętrznych procedur niezbędnych do jej wejścia w życie
2. Niniejsza Umowa obowiązuje przez okres pięciu lat. Co najmniej na rok przed zakończeniem tego okresu Strony zbiorą się w celu przedyskutowania przedłużenia niniejszej Umowy.
Artykuł XV
Wypowiedzenie umowy
1. Każda ze Stron może w każdej chwili rozwiązać niniejszą Umowę poprzez przedstawienie drugiej Stronie pisemnego, trzymiesięcznego wypowiedzenia.
2. W razie wypowiedzenia lub nieprzedłużenia niniejszej Umowy podmioty zarządzające informują wszystkich zarejestrowanych przez siebie uczestników programu o zakończeniu wspólnego programu. Ponadto podmioty zarządzające informują zarejestrowanych przez siebie uczestników programu, że każdy podmiot zarządzający może kontynuować znakowanie w ramach dwóch osobnych programów indywidualnych. Wówczas w programie znakowania Wspólnoty Europejskiej znaki ENERGY STAR nie będą używane. Komisja zapewnia, że ona sama, państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej oraz zarejestrowani przez nią uczestnicy programu zaprzestaną używania znaków ENERGY STAR w terminie uzgodnionym pisemnie przez podmioty zarządzające. Zobowiązania zawarte w niniejszym art. XV ust. 2 zachowują ważność także po rozwiązaniu niniejszej Umowy.
Artykuł XVI
Języki autentyczne
Sporządzono w Waszyngtonie dnia dwudziestego grudnia dwa tysiące szóstego roku, po dwa egzemplarze w językach: czeskim, duńskim, niderlandzkim, angielskim, estońskim, fińskim, francuskim, niemieckim, greckim, węgierskim, włoskim, łotewskim, litewskim, maltańskim, polskim, portugalskim, słowackim, słoweńskim, hiszpańskim i szwedzkim, przy czym każda z tych wersji jest na równi autentyczna. W razie trudności dotyczących interpretacji znaczenie decydujące ma wersja angielska.
ZAŁĄCZNIK A
NAZWA ENERGY STAR I WSPÓLNE LOGO
Nazwa: ENERGY STAR
Wspólne logo:
ZAŁĄCZNIK B
Wytyczne w zakresie prawidłowego stosowania nazwy Energy Star i wspólnego logo
Nazwa ENERGY STAR i wspólne logo są znakami Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych. Jako takie, nazwa i wspólne logo mogą być używane wyłącznie zgodnie z poniższymi wytycznymi i umową partnerską lub formularzem rejestracyjnym Komisji Europejskiej podpisanym przez uczestników programu w programie etykietowania ENERGY STAR. Prosimy rozpowszechnić niniejsze wytyczne wśród podmiotów odpowiedzialnych za przygotowanie materiałów ENERGY STAR w Państwa imieniu.
Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych oraz Komisja Europejska na terytorium państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej nadzorują prawidłowe stosowanie nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo. Obejmuje to monitorowanie używania znaków na rynku oraz bezpośrednie kontaktowanie się z organizacjami, które używają ich nieprawidłowo lub bez upoważnienia. Konsekwencje nadużywania znaków mogą obejmować wypowiedzenie uczestnictwa w programie etykietowania ENERGY STAR uczestnikowi programu, a w przypadku produktów importowanych do Stanów Zjednoczonych, na których nieprawidłowo użyto znaków, istnieje możliwość zajęcia takich towarów przez służby celne Stanów Zjednoczonych.
Ogólne wytyczne
Program ENERGY STAR jest współpracą partnerską pomiędzy podmiotami gospodarczymi I organizacjami z jednej strony a rządem federalnym Stanów Zjednoczonych lub Wspólnotą Europejską z drugiej strony. W ramach tej współpracy partnerskiej podmioty gospodarcze i organizacje mogą używać nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo w ramach swoich działań na rzecz efektywności energetycznej i ochrony środowiska.
Aby używać znaków zgodnie z niniejszym dokumentem, organizacja musi zawrzeć umowę z podmiotem zarządzającym - Agencją Ochrony Środowiska w przypadku Stanów Zjednoczonych lub Komisją Europejską w przypadku Unii Europejskiej. Modyfikacje tych znaków są niedozwolone, ponieważ takie modyfikacje mogłyby wprowadzać w błąd podmioty gospodarcze i konsumentów co do źródła programu ENERGY STAR i obniżać jego wartość dla wszystkich.
Organizacje używające tych znaków muszą przestrzegać następujących ogólnych wytycznych:
1. Nazwa ENERGY STAR i wspólne logo nie mogą być używane w żaden sposób, który sugerowałby promowanie firmy, jej produktów lub jej usług. Ani wspólne logo, ani nazwa ENERGY STAR nie mogą być użyte w żadnej nazwie ani logo firmy, nazwie produktu, nazwie usługi, nazwie domeny czy tytule witryny internetowej, jak również ani wspólne logo, ani nazwa ENERGY STAR bądź jakikolwiek podobny znak nie mogą być stosowane jako znaki towarowe ani jako części znaków towarowych przez żaden podmiot poza Agencją Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych.
2. Nazwa ENERGY STAR i wspólne logo nie mogą być używane w sposób, który byłby wyrazem negatywnej opinii o ENERGY STAR, Agencji Ochrony Środowiska, Departamencie Energii, Wspólnocie Europejskiej, Komisji Europejskiej ani innym organie władzy państwowej.
3. Wspólne logo nie może być kojarzone z produktami, które nie kwalifikują się do oznaczeń ENERGY STAR.
4. Partnerzy oraz inne uprawnione organizacje odpowiadają za używanie nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo prze nie same, jak również przez ich przedstawicieli, takich jak agencje reklamowe i wykonawcy wdrażający.
Używanie nazwy ENERGY STAR
– Nazwa ENERGY STAR powinna być zawsze zapisywana wielkimi literami;
– Przy pierwszych słowach „ENERGY STAR” użytych w materiale przeznaczonym na rynek Stanów Zjednoczonych należy umieścić symbol rejestracji R:
– Symbol R powinien być zawsze zapisywany w formie indeksu górnego;
– Pomiędzy słowami „ENERGY STAR” i symbolem R nie może być spacji;
– Symbol R musi być powtarzany w każdym tytule rozdziału dokumentu lub na każdej stronie internetowej.
Używanie wspólnego logo
Wspólne logo jest znakiem przeznaczonym do stosowania jako etykieta umieszczana wyłącznie na produktach, które spełniają lub przewyższają wytyczne ENERGY STAR w zakresie parametrów.
Wspólne logo może być używane:
– na zakwalifikowanym i zarejestrowanym produkcie,
– w publikacjach dotyczących zakwalifikowanego produktu,
– w Internecie w celu wskazania zakwalifikowanego produktu,
– w reklamie, o ile jest użyte w pobliżu zakwalifikowanego produktu lub na takim produkcie,
– na materiałach punktu sprzedaży,
– na opakowaniu zakwalifikowanego produktu.
Wygląd wspólnego logo
Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych stworzyła ten znak pod kątem maksymalnego zwiększenia jego wizualnego oddziaływania, kontrastu i czytelności. Znak zawiera symbol ENERGY STAR w jednym bloku wraz z nazwą ENERGY STAR w drugim bloku, umieszczonym bezpośrednio poniżej w celu wzmocnienia czytelności symbolu. Obydwa bloki są rozdzielone białą linią o grubości równej grubości łuku w symbolu. Znak ma również biały kontur, którego grubość także jest równa grubości łuku w symbolu.
Wolna przestrzeń
Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych i Komisja Unii Europejskiej wymagają każdorazowego zachowania wolnej przestrzeni wokół znaku odpowiadającej 0,333 (1/3) wysokości grafiki w znaku. W obszarze tym nie mogą znajdować się żadne inne elementy graficzne, takie jak tekst czy obraz. Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych i Komisja Unii Europejskiej wymagają zachowania tej wolnej przestrzeni, ponieważ wspólne logo często pojawia się w materiałach zawierających elementy wizualne, takie jak inne znaki, urządzenia graficzne i tekst.
Minimalna wielkość
Wielkość znaku można zmieniać pod warunkiem zachowania proporcji. Ze względu na czytelność, zaleca się, aby w materiałach drukowanych szerokość znaku nie był mniejsza niż 0,375 cala (3/8”; 9,5 mm). W Internecie musi być zachowana czytelność liter zawartych w znaku.
Preferowany kolor
Preferowany kolor znaku to 100 % cyan. Dopuszczalne są wersje alternatywne w kolorze czarnym lub białym przy odwróceniu kolorów. Ekwiwalentem koloru 100 % cyan w Internecie jest kolor o kodzie heksadecymalnym 0099FF. Jeżeli w materiałach reklamowych, literaturze dotyczącej produktu lub materiałach dostępnych w punktach zakupu możliwe jest zastosowanie druku wielobarwnego, znak powinien być wydrukowany w kolorze 100 % cyan. Jeżeli kolor ten jest niedostępny, można go zastąpić kolorem czarnym.
Nieprawidłowe użycie znaku
Prosimy:
– nie używać znaku na produktach niezakwalifikowanych,
– nie zmieniać znaku poprzez użycie bloku z symbolem ENERGY STAR bez bloku zawierającego nazwę „ENERGY STAR”.
Przy reprodukcji znaku prosimy:
– nie używać znaku w postaci konturu,
– nie umieszczać znaku w kolorze białym na białym tle,
– nie zmieniać kolorów znaku,
– nie zniekształcać znaku w żaden sposób,
– nie zmieniać układu graficznego znaku,– nie umieszczać znaku na obrazie o dużym zagęszczeniu elementów graficznych,
– nie obracać znaku,
– nie rozdzielać żadnego z elementów znaku,
– nie zastępować żadnego z elementów znaku,
– nie używać innej czcionki do zastąpienia elementu znaku,
– nie naruszać wolnej przestrzeni wokół znaku,
– nie pochylać znaku,
– nie zmieniać wielkości elementów znaku,
– nie zamieniać zatwierdzonych słów,
– nie stosować wspólnego logo w niezatwierdzonym kolorze,
– nie dopuszczać do zachodzenia tekstu na znak,
– nie używać samego bloku z symbolem, nie opuszczać nazwy ENERGY STAR w znaku,
– nie usuwać bloku symbolu ze znaku.
Pisanie i mówienie o ENERGY STAR
W celu utrzymania i budowania wartości ENERGY STAR Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych i Komisja Unii Europejskiej zalecają terminologię, którą należy posługiwać się przy pisaniu i w rozmowie o elementach programu.
PRAWIDŁOWO | NIEPRAWIDŁOWO |
Komputer zakwalifikowany do oznaczenia ENERGY STAR | Komputer zgodny z ENERGY STAR |
Komputer z certyfikacją ENERGY STAR | |
Komputer z oceną ENERGY STAR | |
Komputer, który uzyskał oznaczenie ENERGY STAR |
|
Produkty, które uzyskały oznaczenie ENERGY STAR | Produkt ENERGY STAR |
Produkty ENERGY STAR (w odniesieniu do pakietu produktów) | |
Sprzęt ENERGY STAR | |
Popierany przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych | |
Spełniający normy ENERGY STAR | |
PARTNERZY/UCZESTNICY PROGRAMU | |
Partner ENERGY STAR | Firma ENERGY STAR |
Firma X, partner ENERGY STAR | Firma X, popierana przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Firma uczestnicząca w programie ENERGY STAR | Sprzedawca sprzętu ENERGY STAR zatwierdzony przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Firma promująca ENERGY STAR | Popierany przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Monitory zakwalifikowane do oznaczenia ENERGY STAR | Program monitorów ENERGY STAR |
POWOŁANIE SIĘ NA AUTORYTET INSTYTUCJI RZĄDOWEJ | |
Produkty, które uzyskały oznaczenie ENERGY STAR przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ponieważ spełniają rygorystyczne wytyczne w zakresie efektywności energetycznej, określone przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych i Komisję Unii Europejskiej. |
|
ENERGY STAR i znak ENERGY STAR są zarejestrowanymi znakami Stanów Zjednoczonych |
|
ENERGY STAR jest zarejestrowanym znakiem rządu Stanów Zjednoczonych |
|
WYTYCZNE W ZAKRESIE PARAMETRÓW |
|
Wytyczne ENERGY STAR | Standardy (normy) ENERGY STAR |
Specyfikacje ENERGY STAR | Zatwierdzone przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Poziom parametrów ENERGY STAR | Popierane przez Agencję Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Programy dobrowolne | Uzyskał poparcie Agencji Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych |
Pytania dotyczące stosowania nazwy ENERGY STAR i wspólnego logo
Gorąca linia ENERGY STAR
W Stanach Zjednoczonych - tel. (połączenie bezpłatne): 1-888-STAR-YES (1-888-782-7937)
Poza Stanami Zjednoczonymi - tel.: 202-775-6650
Faks: 202-775-6680
www.energystar.gov
KOMISJA EUROPEJSKA
Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu
Tel.: +32 2 2985792
Faks: +32 2 2966016
www.eu-energystar.org