Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2006-07-09
Wersja aktualna od 2006-07-09
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1041/2006
z dnia 7 lipca 2006 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych u owiec
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (1), w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawia zasady monitorowania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) u owiec.
(2) W dniu 8 marca 2006 r. grupa ekspertów w dziedzinie TSE u małych przeżuwaczy pod przewodnictwem wspólnotowego laboratorium referencyjnego dla TSE potwierdziła, że nie można wykluczyć występowania encefalopatii gąbczastej bydła (BSE) u tych zwierząt w obliczu wyników drugiego etapu badań odróżniających próbek mózgu dwóch owiec z Francji i jednej z Cypru. Dla wykluczenia obecności BSE u tego rodzaju zwierząt konieczne są dalsze badania.
(3) W kwietniu 2002 r. dawny Naukowy Komitet Sterujący (SSC) Komisji Europejskiej przyjął opinię w sprawie bezpiecznego pozyskiwania materiałów pochodzących od małych przeżuwaczy na wypadek prawdopodobieństwa występowania u nich BSE. W opinii z listopada 2003 r. panel naukowy ds. zagrożeń biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) potwierdził zalecenia zawarte w opinii SSC dotyczące bezpieczeństwa niektórych produktów pochodzących od małych przeżuwaczy w związku z TSE.
(4) Należy ocenić znaczenie wspomnianych przypadków TSE stwierdzonych we Francji i na Cyprze, w których nie można wykluczyć BSE. Dla przeprowadzenia tej oceny niezbędne są wyniki wzmożonego monitorowania TSE u owiec. W związku z tym, a także zgodnie ze wspomnianymi opiniami wydanymi przez SSC i EFSA, należy rozszerzyć monitorowanie owiec w celu poprawy wspólnotowych programów zwalczania chorób. Ponadto programy te zwiększają poziom ochrony konsumentów, stanowiąc uzupełnienie obecnych środków zapewniających bezpieczne pozyskiwanie produktów z owiec, w szczególności przepisów rozporządzenia (WE) nr 999/2001 dotyczących usuwania określonych materiałów szczególnego ryzyka.
(5) Rozszerzone monitorowanie powinno odbywać się w oparciu o potwierdzone statystycznie badania w celu jak najwcześniejszego określenia prawdopodobieństwa wystąpienia BSE u owiec, a także poszerzenia wiedzy na temat rozmieszczenia geograficznego choroby.
(6) Z uwagi na wysoki poziom TSE w populacji owiec i kóz na Cyprze rozszerzone monitorowanie owiec może zostać ograniczone do stad niezakażonych.
(7) Program monitorowania owiec powinien zostać poddany przeglądowi po upływie co najmniej sześciu miesięcy efektywnego monitorowania.
(8) W związku z powyższym rozporządzenie (WE) nr 999/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.
(9) W celu zapewnienia najwyższego możliwego poziomu ochrony konsumentów poprzez ocenę występowania BSE u owiec zmiany wprowadzone w niniejszym rozporządzeniu powinny bezzwłocznie wejść w życie.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 lipca 2006 r.
W imieniu Komisji |
Markos KYPRIANOU |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 688/2006 (Dz.U. L 120 z 5.5.2006, str. 10).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, w rozdziale A, w części II, punkty 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Monitorowanie owiec i kóz poddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi
a) Owce
Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych owiec poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli A niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.
Tabela A
Państwo członkowskie | Minimalny rozmiar próbki zdrowych owiec poddanych ubojowi (1) |
Niemcy | 37 500 |
Grecja | 23 000 |
Hiszpania | 41 800 |
Francja | 42 400 |
Irlandia | 40 500 |
Włochy | 43 700 |
Niderlandy | 23 300 |
Austria | 14 300 |
Polska | 23 300 |
Portugalia | 14 300 |
Zjednoczone Królestwo | 44 000 |
Inne państwa członkowskie | wszystkie |
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych owiec poddanych ubojowi i w taki sposób, aby zapewnić osiągalne cele. Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 30 000 sztuk zwierząt umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,003 % przy poziomie ufności wynoszącym 95 %. |
W drodze odstępstwa od minimalnych rozmiarów próbek określonych w tabeli A, Cypr może postanowić o badaniu minimalnej ilości wynoszącej jedynie dwie owce przeznaczone na ubój do spożycia przez ludzi z każdego stada, w którym nie zarejestrowano przypadków TSE.
b) Kozy
Państwa członkowskie przeprowadzają badania zdrowych kóz poddanych ubojowi zgodnie z minimalnymi rozmiarami próbek określonymi w tabeli B niniejszego punktu oraz zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4.
Tabela B
Państwo członkowskie | Minimalny rozmiar próbki zdrowych kóz poddanych ubojowi (1) |
Grecja | 20 000 |
Hiszpania | 125 500 |
Francja | 93 000 |
Włochy | 60 000 |
Cypr | 5 000 |
Austria | 5 000 |
Inne państwa członkowskie | wszystkie |
(1) Minimalne rozmiary próbek są ustalane z uwzględnieniem liczby zdrowych kóz poddanych ubojowi oraz chorobowości BSE w danym państwie członkowskim. Są one również ustalane w sposób mający zapewnić osiągalne cele. Minimalne rozmiary próbek o wielkości powyżej 60 000 sztuk zwierząt umożliwiają wykrycie chorobowości wynoszącej 0,0017 % przy poziomie ufności wynoszącym 95 %. |
c) W przypadku gdy w danym państwie członkowskim wystąpią trudności ze zgromadzeniem wystarczającej liczby zdrowych owiec lub kóz poddanych ubojowi dla osiągnięcia przydzielonego minimalnego rozmiaru próbki ustanowionego w lit. a) i b), państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 50 % swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem martwych owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, w stosunku 1 do 1 i jako uzupełnienie minimalnego rozmiaru próbki określonego w pkt 3. Ponadto państwo członkowskie może zdecydować o zastąpieniu maksymalnie 10% swojego minimalnego rozmiaru próbki badaniem owiec lub kóz powyżej 18 miesiąca życia, zabitych w ramach kampanii zwalczania choroby, w stosunku 1 do 1.
3. Monitorowanie owiec i kóz niepoddanych ubojowi do celów spożycia przez ludzi
Państwa członkowskie, zgodnie z zasadami pobierania próbek określonymi w pkt 4 oraz minimalnymi rozmiarami próbek podanymi w tabelach C i D, poddają badaniom owce i kozy, które padły lub zostały poddane ubojowi, ale które:
- nie zostały zabite w ramach kampanii zwalczania choroby, ani
- nie zostały poddane ubojowi do celów spożycia przez ludzi.
Tabela C
Pogłowie maciorek i jarek dopuszczonych do tryka w państwie | Minimalny rozmiar próbki martwych owiec (1) |
> 750 000 | 20 000 |
100 000-750 000 | 3 000 |
40 000-100 000 | 100% do 1 000 |
< 40 000 | 100% do 200 |
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób, aby zapewnić osiągalne cele. |
Tabela D
Pogłowie kóz, które się kociły, oraz kóz krytych w państwie | Minimalny rozmiar próbki martwych kóz (1) |
> 750 000 | 10 000 |
250 000-750 000 | 3 000 |
40 000-250 000 | 100% do 1 000 |
< 40 000 | 100% do 200 |
(1) Minimalne rozmiary próbek są obliczane w zależności od wielkości pogłowia owiec i kóz w danym państwie członkowskim i w taki sposób, aby zapewnić osiągalne cele.” |