Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2006-05-26 do 2007-06-01
Wersja archiwalna od 2006-05-26 do 2007-06-01
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 779/2006
z dnia 24 maja 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 488/2005 dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 488/2005 z dnia 21 marca 2005 r. dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (2), w szczególności jego art. 6 ust. 5,
po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia równowagi między całkowitymi wydatkami poniesionymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego w związku z realizacją procedur certyfikacyjnych i całkowitymi dochodami z pobieranych przez nią honorariów, poziomy tych honorariów należy poddać przeglądowi na podstawie wyników finansowych i prognoz Agencji.
(2) Procedury administracyjne związane z płatnością honorariów i wdrożone przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego i wnioskodawców nie powinny spowolnić procedur certyfikacyjnych.
(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 488/2005.
(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 488/2005 wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 lit. g) wprowadza się następujące zmiany:
„g) „koszty pośrednie” oznaczają część kosztów związanych z ogólną infrastrukturą, organizacją i zarządzaniem, poniesionych przez Agencję z tytułu prowadzenia procedur certyfikacyjnych innych niż koszty bezpośrednie i szczególne, w tym tych będących rezultatem rozwoju części materiałów regulaminowych;”;
2) artykuł 12 otrzymuje następujące brzmienie:
„Artykuł 12
1. Opłatę ponosi wnioskodawca. Jest ona płatna w euro.
2. Za wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatu lub zezwolenia należna jest całość wymaganej opłaty uiszczonej z góry, chyba że Agencja i wnioskodawca uzgodnili inaczej. W razie nieuiszczenia opłaty Agencja może cofnąć dany certyfikat lub zezwolenie, po wcześniejszym oficjalnym powiadomieniu wnioskodawcy.
3. Wykaz opłat stosowany przez Agencję oraz zasady ich płatności są przedstawiane wnioskodawcy w momencie składania wniosku.
4. W odniesieniu do wszystkich procedur certyfikacyjnych, które stanowią podstawę do zapłaty części zmiennej, Agencja może dostarczyć wnioskodawcy kosztorys na jego wniosek. Kosztorys ten zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż przewidziano na początku, lub odwrotnie, gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.
5. Opłaty związane z zachowaniem istniejących certyfikatów i zezwoleń płatne są według harmonogramu ustalonego przez Agencję i przekazanego posiadaczom tych certyfikatów i zezwoleń. Harmonogram ten opiera się na inspekcjach przeprowadzonych przez Agencję w celu sprawdzenia ważności tych certyfikatów i zezwoleń.
6. Jeżeli po pierwszym rozpatrzeniu wniosku Agencja odmówi jego dalszego rozpatrywania, wszelka opłata już pobrana zostanie zwrócona wnioskodawcy, z wyjątkiem kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z rozpatrywaniem wniosku. Kwota ta równa jest opłacie stałej D, wskazanej w Załączniku.
7. Jeżeli procedura certyfikacyjna musi zostać przerwana przez Agencję z powodu braku wystarczających środków ze strony wnioskodawcy lub nieprzestrzegania przez niego zobowiązań na nim ciążących, spłata reszty należnych opłat jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania pracy przez Agencję.”;
3) do ppkt i), ii), v), vi), x), xii) i xiii) Załącznika wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
[1] Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Opłaty roczne, o których mowa w tabeli, zawarte w pkt 3), oraz opłaty za sprawowanie nadzoru, o których mowa w tabelach zawartych w pkt 4), 5) i 7) Załącznika, mają zastosowanie, począwszy od pierwszej raty rocznej należnej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 maja 2006 r.
W imieniu Komisji |
Jacques BARROT |
Wiceprzewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1643/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 7).
ZAŁĄCZNIK
Załącznik do rozporządzenia (WE) nr 488/2005 otrzymuje następujące brzmienie:
1) w części wstępnej ppkt i) dodaje się tiret czwarte:
„- W przypadku usług związanych z działaniami prowadzonymi przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmiany certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wymagane jest wniesienie opłaty zgodnie z przepisami rozdziału II niniejszego rozporządzenia.”;
2) tabela wymieniona w ppkt ii) otrzymuje następujące brzmienie:
„Kategoria produktu | Komentarze | Współczynnik opłaty stałej |
CS-25 | Samoloty duże | - |
| istotne | 5 |
| nieistotne | 4 |
| nieistotne o zwykłej budowie | 2 |
CS-23.A | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) | - |
| istotne | 5 |
| nieistotne | 4 |
CS-23.B | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej od 2000 do 5670 kg | - |
| istotne | 3 |
| nieistotne | 2 |
CS-29 | Wiropłaty duże | - |
| istotne | 4 |
| nieistotne | 4 |
CS-27 | Wiropłaty małe | 0,5 |
CS-E.T.A | Silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25000 N lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2000 kW | - |
| istotne | 1 |
| nieistotne | 1 |
CS-E.T.B | Silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2000 kilowatów | 0,5 |
CS-E.NT | Silniki nieturbinowe | 0,2 |
|
|
|
CS-23.C | Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2000 kg | 1 |
CS-22 | szybowce i motoszybowce | 0,2 |
CS-VLA | bardzo lekkie statki powietrzne | 0,2 |
CS-VLR | bardzo lekkie wiropłaty | 0,2 |
CS-APU | pomocnicze źródło zasilania | 0,25 |
CS-P.A | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) | 0,25 |
CS-P.B | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) | 0,15 |
CS-22.J | do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 | 0,15 |
CS-22.H | silniki nieturbinowe | 0,15 |
CS-balloons | jeszcze niedostępne | 0,2 |
CS-airships | jeszcze niedostępne | 0,5” |
3) do ppkt v) wprowadza się następujące zmiany:
a) w części wstępnej tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:
„- Opłata roczna jest pobierana od wszystkich obecnych posiadaczy certyfikatów typu, ograniczonych certyfikatów typu i zezwoleń ETSO, wydanych przez Agencję.”;
b) tabela pierwsza otrzymuje następujące brzmienie:
„Kategoria produktu (1) | Certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych | Certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych | Ograniczony certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych | Ograniczony certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej większej niż 50 ton) | 480 000 | 160 000 | 30 000 | 10 000 |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej od 22 do 50 ton) | 200 000 | 66 000 | 12 500 | 4 167 |
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 22 tony) | 100 000 | 33 000 | 6 250 | 2 083 |
CS-23.A | 12 000 | 4000 | 3 000 | 1 000 |
CS-23.B | 2 000 | 667 | 500 | 167 |
CS-23.C | 1 000 | 333 | 250 | 100 |
CS-22 | 450 | 150 | 112,50 | 100 |
CS-VLA | 450 | 150 | 112,50 | 100 |
CS-29 | 75 000 | 25 000 | 6 250 | 2 083 |
CS-27 | 20 000 | 6 667 | 5 000 | 1 667 |
CS-VLR | 1 000 | 333 | 250 | 100 |
CS-APU | 800 | 267 | 200 | 100 |
CS-P.A | 1 500 | 500 | 375 | 125 |
CS-P.B | 400 | 133 | 100 | 100 |
CS-22.J | 150 | 100 | 100 | 100 |
CS-E.T.A | 90 000 | 30 000 | 7 500 | 2 500 |
CS-E.T.B | 15 000 | 5 000 | 3 750 | 1 250 |
CS-E.NT | 1 000 | 333 | 250 | 100 |
CS-22.H | 200 | 100 | 100 | 100 |
CS-balony | 300 | 100 | 100 | 100 |
CS-sterowce | 500 | 167 | 125 | 100 |
CS-34 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CS-36 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CS-AWO | 0 | 0 | 0 | 0 |
(1) W przypadku wersji samolotu cargo współczynnik 0,85 jest stosowany do opłaty określonej w odniesieniu do wersji pasażerskiej. |
Typ sprzętu | Zezwolenie dla części i urządzeń państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) | Zezwolenie dla części i urządzeń państwa trzeciego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) |
CS-ETSO A (wartość sprzętu powyżej 20000 EUR) | 2 000 | 666 |
CS-ETSO.B (wartość sprzętu od 2000 do 20000 EUR) | 1 000 | 333 |
CS-ETSO.C (wartość sprzętu poniżej 2000 EUR) | 500 | 200” |
4) tabela wymieniona w ppkt vi) otrzymuje następujące brzmienie:
„Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500 001 | 0,1 |
od 500 001 do 700 000 | 0,2 |
od 700 001 do 1 200 000 | 0,5 |
od 1 200 001 do 2 800 000 | 1 |
od 2 800 001 do 4 200 000 | 1,5 |
od 4 200 001 do 5 000 000 | 2,5 |
od 5 000 001 do 7 000 000 | 3 |
od 7 000 001 do 9 800 000 | 3,5 |
od 9 800 001 do 14 000 000 | 4,8 |
od 14 000 001 do 50 000 000 | 7 |
od 50 000 001 do 140 000 000 | 12,8 |
od 140 000 001 do 250 000 000 | 18 |
od 250 000 001 do 500 000 000 | 50 |
od 500 000 001 do 750 000 000 | 200 |
ponad 750 000 000 | 600” |
5) tabela wymieniona w ppkt x) otrzymuje następujące brzmienie:
„Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500001 | 0,5 |
od 500 001 do 700 000 | 0,75 |
od 700 001 do 1 400 000 | 1 |
od 1 400 001 do 2 800 000 | 1,75 |
od 2 800 001 do 5 000 000 | 2,5 |
od 5 000 001 do 7 000 000 | 4 |
od 7 000 001 do 14 000 000 | 6 |
od 14 000 001 do 21 000 000 | 8 |
od 21 000 001 do 42 000 000 | 8,5 |
od 42 000 001 do 70 000 000 | 9 |
od 70 000 001 do 84 000 000 | 9,5 |
od 84 000 001 do 105 000 000 | 10 |
ponad 105 000 000 | 10,5” |
6) tytuł w ppkt xii) otrzymuje następujące brzmienie:
„xii) Opłaty za akceptację zatwierdzeń równoważnych z zatwierdzeniami części 145 i 147, zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi”;
7) tabela wymieniona w ppkt xiii) otrzymuje następujące brzmienie:
„Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) | Współczynnik |
Poniżej 500 001 | 0,5 |
od 500 001 do 700 000 | 0,75 |
od 700 001 do 1 400 000 | 1 |
od 1 400 001 do 2 800 000 | 1,75 |
od 2 800 001 do 5 000 000 | 2,5 |
od 5 000 001 do 7 000 000 | 4 |
od 7 000 001 do 14 000 000 | 6 |
od 14 000 001 and 21 000 000 | 8 |
od 21 000 001 do 42 000 000 | 9,5 |
od 42 000 001 do 84 000 000 | 10 |
ponad 84 000 000 | 10,5” |
[1] Rozporządzenie wchodzi w życie 26 maja 2006 r.