ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 659/2006
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (1), w szczególności jego art. 145 lit. c), d) pkt a), k), l), m) i p),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W następstwie wprowadzenia systemu wsparcia dla cukru do systemu jednolitych płatności należy zmienić pod kilkoma względami rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004 (2), w szczególności pod względem procedury składania wniosków oraz środków kontrolnych, które mają zostać zastosowane w odniesieniu do wspomnianego systemu wsparcia. Ponadto należy dokładnie określić niektóre aspekty przepisów wymienionego rozporządzenia.
(2) Stosowanie niektórych przepisów szczegółowych zasad zintegrowanego systemu określonego w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 do systemów ustanowionych w art. 143b i art. 143c rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zostało przewidziane odpowiednio w art. 136 i art. 140 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania gruntów odłogowanych do produkcji surowców (3). Rozporządzenie (WE) nr 796/2004 powinno zostać wyjaśnione w tym zakresie.
(3) Pewna liczba odesłań do innych rozporządzeń jest przestarzała i powinna zostać uaktualniona właściwym odesłaniem.
(4) O szczegółowe informacje odnośnie do produkcji cukru należy występować w ramach pojedynczego wniosku.
(5) Zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 państwa członkowskie mogą zrezygnować z niektórych przepisów dotyczących pojedynczych wniosków w trakcie pierwszego roku stosowania systemu jednolitych płatności lub w przypadku wprowadzenia nowego elementu do systemu pojedynczych wniosków. Wspomniana rezygnacja powinna również obejmować możliwość zmiany przeznaczenia lub systemu pomocowego w odniesieniu do poszczególnych działek.
(6) Włączenie kwot referencyjnych dla cukru do systemu jednolitych płatności w następstwie reformy sektora cukru, jak przewidziano w rozporządzeniu Rady (WE) nr 319/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników (4) wymaga elastyczności pod względem możliwych uzupełnień lub zmian do pojedynczego wniosku, w przypadku gdy państwo członkowskie stosuje art. 48c ust. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników (5) w 2006 r. Na wspomiane uzupełnienia i zmiany należy zatem zezwolić do dnia 15 czerwca 2006 r. Jednakże należy utrzymać terminy składania pojedynczego wniosku, jak określono w art. 11 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, aby umożliwić państwom członkowskim zorganizowanie w odpowiednim czasie własnych programów kontroli.
(7) Rozdział 10e rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 przewiduje przejściową płatność z tytułu cukru dla państw członkowskich stosujących art. 71 tego rozporządzenia. Artykuł 143ba wspomnianego rozporządzenia przewiduje osobną płatność z tytułu cukru w państwach członkowskich stosujących system jednolitych płatności obszarowych, o których mowa w art. 143b wspomnianego rozporządzenia. Zarówno przejściowa płatność z tytułu cukru, jak i oddzielna płatność z tytułu cukru są ze względu na swój charakter niezwiązane z obszarem rolnym, dlatego przepisy dotyczące pojedynczego wniosku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 796/2004 nie stosują się do tych systemów płatności. Należy zatem podjąć działania w celu ustanowienia odpowiedniej procedury składania wniosków.
(8) W sytuacji gdy wiele nowych sektorów jest włączanych do systemu jednolitych płatności, należy przewidzieć, by zasady określone w art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 w zakresie składania wniosków dotyczących systemu jednolitych płatności po terminie miały również zastosowanie w przypadku wniosków rolników dotyczących tych nowych sektorów.
(9) Kontrole krzyżowe przeprowadzane w związku z pojedynczym wnioskiem należy rozszerzyć o pewne szczegółowe kontrole w odniesieniu do różnych warunków dotyczących informacji dostarczanych przez producentów cukru.
(10) Biorąc pod uwagę charakterystykę systemów pomocy z tytułu cukru, określoną w tytule IV rozdział 1 0f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, należy ustanowić specjalne przepisy dotyczące kontroli.
(11) W przypadku gdy właściwy organ zwiększa liczbę kontroli na miejscu, możliwe jest również zwiększenie odsetka rolników wybieranych losowo do tych kontroli.
(12) Jeżeli rolnik zgłosił więcej niż jedno uprawnienie do płatności obszarowej, art. 50 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 przewiduje, że podstawą do obliczenia pomocy jest liczba hektarów w powiązaniu z uprawnieniami do płatności. Jeżeli zgłoszony obszar spełnia inne kryteria kwalifikacji, nie ma potrzeby stosowania zmniejszeń lub wykluczeń zgodnie z art. 51 lub 53 wspomnianego rozporządzenia. Wspomniane przepisy należy zatem wyjaśnić w tym zakresie.
(13) Zasady dotyczące zmniejszeń stosowanych przez odliczenie od płatności kolejnych trzech lat są możliwe jedynie w przypadku płatności dotyczących zwierząt hodowlanych, w ramach tego samego systemu, w którym powstała nieprawidłowość. Jest to sprzeczne z systemami pomocy obszarowej, gdzie odliczenie może mieć miejsce w stosunku do każdej płatności objętej tytułami III i IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. Należy zatem zharmonizować zasady dla różnych systemów pomocowych.
(14) Przepisy przejściowe dotyczące przypadków, w których mają zostać zastosowane zmniejszenia poprzez odliczenie od płatności z kolejnych trzech lat obejmują wyłącznie decyzje podjęte w stosunku do wniosków za 2004 r. Biorąc pod uwagę, że płatności dotyczące zwierząt hodowlanych po wprowadzeniu systemu jednolitych płatności zostały włączone do tego systemu, należy umożliwić odliczenie od tego systemu pomocowego.
(15) Wprowadzenie nowych systemów pomocowych do jednolitego systemu płatności wymaga uaktualnienia odesłań do pułapów budżetowych, o których mowa w art. 71a rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
(16) W chwili wprowadzania systemu jednolitych płatności i pojedynczego wniosku zharmonizowano ostateczny termin dla płatności obszarowych i płatności dotyczących zwierząt hodowlanych. Dlatego właściwe jest zharmonizowanie również ostatecznego terminu zgłaszania przez państwa członkowskie informacji dotyczących tych płatności.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 796/2004.
(18) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczą wniosków pomocowych dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2006 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2006 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a) punkt 12 otrzymuje następujące brzmienie:
„12) „systemy pomocy obszarowej”: oznaczają system jednolitych płatności, płatność z tytułu chmielu dla uznanych grup producentów, o których mowa w art. 68a rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz wszystkie systemy pomocowe ustanowione zgodnie z tytułami IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, z wyjątkiem systemów ustanowionych zgodnie z rozdziałami 7, 10e, 11 i 12 wspomnianego tytułu IV oraz z wyjątkiem oddzielnej płatności z tytułu cukru ustanowionej w art. 143ba tego rozporządzenia;”;
b) punkt 20 otrzymuje następujące brzmienie:
„20) „okres przetrzymania”: oznacza okres, w czasie którego zwierzę, na które został złożony wniosek o przyznanie pomocy, musi być przetrzymane w gospodarstwie na podstawie następujących warunków:
a) artykuł 90 i 94 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do premii specjalnych dla bydła płci męskiej;
b) artykuł 101 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do premii dla krów mamek;
c) artykuł 123 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do premii ubojowych;
d) artykuł 70 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 w odniesieniu do pomocy wypłacanej za owce i kozy;”;
2) w art. 13 wprowadza się następujące zmiany:
a) ustęp 6 otrzymuje następujące brzmienie:
„6. W przypadku wniosku o przyznanie płatności na uprawę roślin energetycznych przewidzianego w rozdziale 5 tytułu IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 pojedynczy wniosek powinien zawierać kopię umowy zawartej przez wnioskodawcę z podmiotem skupującym lub pierwszym przetwórcą zgodnie z art. 26 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.”;
b) dodaje się ustęp w następującym brzmieniu:
„13. W przypadku wniosku o przyznanie płatności na uprawę buraków cukrowych i trzciny cukrowej przewidzianego w rozdziale 10f tytuł IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, pojedynczy wniosek powinien zawierać kopię umowy o dostawę, o której mowa w art. 11 0r wspomnianego rozporządzenia.”;
3) w art. 14 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 akapit trzeci zastępuje się następującym akapitem:
„Ziemie nieużytkowane w celach ubiegania się o pomoc w ramach systemów pomocowych przewidzianych w tytułach III i IV i VIa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz nieujęte w załączniku V do tego rozporządzenia są zgłaszane w jednej lub więcej niż jednej pozycji >inne użytkowania<.”;
b) w ust. 2 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:
„Państwa członkowskie mogą, na tych samych warunkach, zezwolić na zmiany dotyczące użytkowania ziem lub systemu pomocowego w odniesieniu do poszczególnych działek rolnych zadeklarowanych w pojedynczym wniosku.
Odstępstwa przewidziane w akapicie pierwszym i drugim mają również zastosowanie w odniesieniu do pierwszego roku, w którym nowe sektory zostały wprowadzone do systemu jednolitych płatności, a uprawnienia do płatności nie zostały jeszcze ostatecznie określone w przypadku rolników, których dotyczy powyższe wprowadzenie.”;
4) w art. 15 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 akapity drugi i trzeci otrzymują następujące brzmienie:
„Zmian dotyczących użytkowania ziem lub systemu pomocowego w odniesieniu do poszczególnych działek rolnych lub w odniesieniu do uprawnień do płatności zadeklarowanych w pojedynczym wniosku można dokonać na tych samych warunkach.
W odniesieniu do 2006 r. wniosek o przyznanie płatności na uprawę dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej przewidziany w rozdziale 1 0f tytułu IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 może zostać dodany do pojedynczego wniosku na warunkach, o których mowa w akapicie pierwszym niniejszego ustępu.
Jeśli zmiany, o których mowa w pierwszym, drugim i trzecim akapicie mają związek z jakimikolwiek dokumentami pomocniczymi lub umowami do dostarczenia, stosowne poprawki do tych dokumentów lub umów są również dozwolone.”;
b) w ust. 2 dodaje się akapit w następującym brzmieniu:
„Jednakże w odniesieniu do 2006 r. o zmianach dokonanych zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu należy powiadomić właściwy organ nie później niż do dnia 15 czerwca w tych państwach członkowskich, które stosują art. 48c ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 795/2004.”;
5) w art. 16 ust. 1 lit. f) otrzymuje następujące brzmienie:
„f) w stosownych przypadkach indywidualną ilość referencyjną mleka posiadaną przez rolnika w dniu 31 marca lub, jeśli zainteresowane państwo członkowskie zdecyduje się na zastosowanie odstępstwa przewidzianego w art. 130 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004, 1 kwietnia danego roku kalendarzowego; jeżeli ta ilość jest nieznana w dniu złożenia wniosku, to należy o niej powiadomić właściwy organ możliwie jak najwcześniej;”;
6) po art. 17 dodaje się rozdział w następującym brzmieniu:
„ROZDZIAŁ IIIA
PŁATNOŚĆ Z TYTUŁU CUKRU I ODDZIELNA PŁATNOŚĆ Z TYTUŁU CUKRU
Artykuł 17 a
Wymogi dotyczące wniosków pomocowych o przyznanie płatności z tytułu cukru i oddzielnej płatności z tytułu cukru
1. Rolnicy ubiegający się o płatność z tytułu cukru przewidzianą w rozdziale 10e rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz rolnicy ubiegający się o oddzielną płatność z tytułu cukru przewidzianą w art. 143ba wspomnianego rozporządzenia składają wniosek o pomoc zawierający wszystkie informacje niezbędne do ustalenia kwalifikacji do otrzymania pomocy, a w szczególności:
a) tożsamość rolnika;
b) oświadczenie rolnika o tym, że zna on warunki odnoszące się do rozpatrywanej pomocy.
2. Wniosek o płatność z tytułu cukru lub oddzielną płatność z tytułu cukru musi zostać złożony w terminie ustalonym przez państwo członkowskie nie później niż do 15 maja oraz, w przypadku Estonii, Łotwy i Litwy, nie później niż do 15 czerwca.
Jednakże w odniesieniu do 2006 r. termin, o którym mowa w akapicie pierwszym, nie może być późniejszy niż 30 czerwca 2006 r. w przypadku wniosków o oddzielną płatność z tytułu cukru zgodnie z art. 143ba rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.”;
7) w art. 21a dodaje się ustęp w następującym brzmieniu:
„3. Ustępy 1 i 2 mają zastosowanie również w pierwszym roku włączenia nowych sektorów do systemu jednolitych płatności w odniesieniu do wniosków rolników dotyczących ich uczestniczenia w tych sektorach.”;
8) w art. 24 ust. 1 dodaje się literę w następującym brzmieniu:
„k) dotyczą informacji przedstawionych w umowie o dostawę, o której mowa w art. 11 0r rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz informacji dotyczących dostaw przedstawionych przez producenta cukru.”;
9) w art. 26 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
i) w akapicie drugim dodaje się literę w następującym brzmieniu:
„e) 5 % wszystkich rolników ubiegających się o pomoc dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej przewidzianej w rozdziale 10f tytułu IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.”;
ii) akapit trzeci otrzymuje następujące brzmienie:
„Jeżeli próba kontrolna wylosowana zgodnie z przepisami pierwszego akapitu już zawiera wnioskodawców ubiegających się o pomoc wymienioną w akapicie drugim lit. a)-e), wnioskodawców tych można zaliczyć do wymaganych w nim wskaźników kontroli.”;
b) w ust. 2 dodaje się literę w następującym brzmieniu:
„h) w odniesieniu do wniosków o pomoc dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej przewidzianych w rozdziale 10f tytułu IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, jeżeli chodzi o kontrole dokonywane u producentów cukru pod względem ilości kwoty cukru otrzymywanych z buraków cukrowych i trzciny cukrowej dostarczanych zgodnie z art. 110r wspomnianego rozporządzenia, co najmniej 5 % wnioskodawców będących dostawcami dla danego producenta.”;
10) w art. 27 ust. 1 dodaje się akapit w następującym brzmieniu:
„Jednakże jeżeli liczba rolników, którzy mają zostać poddani kontrolom na miejscu, przekracza minimalną liczbę rolników, którzy mają zostać poddani kontrolom na miejscu przewidzianym w art. 26 ust. 1 i 2, odsetek wybranych losowo rolników w dodatkowej próbie nie powinien przekraczać 25 %.”;
11) po art. 31a dodaje się artykuł w następującym brzmieniu:
Artykuł 31b
Kontrole na miejscu dotyczące producentów cukru
Kontrole na miejscu dotyczące producentów cukru w ramach wniosków o pomoc dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej przewidziane w art. 10f tytułu IV rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 sprawdzają:
a) informacje w umowach o dostawę przedstawione przez rolnika;
b) poprawność informacji dotyczących dostaw przedstawionych przez właściwy organ;
c) świadectwo wagi używanej przy dostawach;
d) wyniki oficjalnych badań laboratoryjnych przeprowadzonych w celu ustalenia zawartości procentowej sacharozy w dostarczonych burakach cukrowych i trzcinie cukrowej.”;
12) w art. 32 wprowadza się następujące zmiany:
a) ustęp 3 lit. a) otrzymuje następujące brzmienie:
„a) wszystkie wnioski, dla których przynajmniej 80 % powierzchni objętej wnioskiem o pomoc w ramach systemów ustanowionych w tytułach III, IV i Iva rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 leży w granicach odpowiedniej strefy;”;
b) ustęp 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„4. Jeżeli rolnik został wybrany do kontroli na miejscu zgodnie z ust. 3, przynajmniej 80 % powierzchni, której dotyczy wniosek o przyznanie pomocy w ramach systemów ustanowionych w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, kontroluje się metodą teledetekcji.”;
13) w art. 36 ust. 1 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:
„Kontrole na miejscu przeprowadzane w rzeźniach obejmują dokładną analizę dokumentów a posteriori, porównanie z zapisami w skomputeryzowanej bazie danych bydła oraz kontrole podsumowań dla świadectw ubojowych lub informacji takie podsumowania zastępujących, które wysłano do innych państw członkowskich zgodnie z art. 121 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.”;
14) w art. 45 ust. 3 akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:
„W drodze odstępstwa od ust. 2 organ właściwy dla celów kontroli w zakresie danych wymogów lub norm może wybrać 1 % próbę kontrolną spośród wszystkich rolników, którzy złożyli wniosek o przyznanie pomocy w ramach systemów pomocowych ustanowionych w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 oraz którzy mają obowiązek przestrzegania co najmniej jednego wymogu lub normy.”;
15) w art. 50 ust. 2 otrzymuje następujące brzmienie:
„2. W przypadku wniosku o pomoc w ramach systemu jednolitych płatności, jeśli istnieje rozbieżność między zadeklarowanymi uprawnieniami do płatności a zadeklarowanym obszarem, płatność będzie obliczana na podstawie mniejszego wymiaru.”;
16) w art. 51 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 2 akapit drugi zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota ta podlegać będzie odliczeniu od płatności pomocowych w ramach jakiegokolwiek systemu pomocowego, o którym mowa w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany rolnik jest uprawniony w kontekście wniosków złożonych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym wykrycia różnicy.”;
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w następującym brzmieniu:
„2a. Jeżeli rolnik zgłasza więcej niż jedno uprawnienie do płatności, a zgłoszony obszar spełnia wszystkie pozostałe wymogi kwalifikowania, zmniejszenia lub wykluczenia przewidziane w ust. 1 i 2 nie stosują się.
Jeżeli rolnik zgłasza obszar większy niż uprawnienia do płatności, a zgłoszony obszar nie spełnia wszystkich pozostałych kryteriów kwalifikowania, różnica, o której mowa w ust. 1 i 2, jest różnicą pomiędzy obszarem spełniającym wymogi kwalifikowania a kwotą zgłoszonych uprawnień do płatności.”;
17) w art. 5 3 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota ta podlegać będzie odliczeniu od płatności pomocowych w ramach jakiegokolwiek systemu pomocowego, o którym mowa w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany rolnik jest uprawniony w kontekście wniosków złożonych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym wykrycia różnicy.”;
b) dodaje się ustępy w następującym brzmieniu:
„Jeżeli rolnik zgłasza więcej niż jedno uprawnienie do płatności, a zgłoszony obszar spełnia wszystkie pozostałe wymogi kwalifikowania, zmniejszenia lub wykluczenia przewidziane w ust. 1 i 2 nie stosują się.
Jeżeli rolnik zgłasza obszar większy niż uprawnienia do płatności, a zgłoszony obszar nie spełnia wszystkich pozostałych kryteriów kwalifikowania, różnica, o której mowa w ust. 1 i 2, jest różnicą pomiędzy obszarem spełniającym wymogi kwalifikowania a kwotą zgłoszonych uprawnień do płatności.”;
18) w art. 59 wprowadza się następujące zmiany:
a) w ust. 2 akapit trzeci zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota ta podlegać będzie odliczeniu od płatności pomocowych w ramach jakiegokolwiek systemu pomocowego, o którym mowa w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany rolnik jest uprawniony w kontekście wniosków złożonych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym wykrycia różnicy.”;
b) w ust. 4 akapit drugi zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota ta podlegać będzie odliczeniu od płatności pomocowych w ramach jakiegokolwiek systemu pomo-cowego, o którym mowa w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany rolnik jest uprawniony w kontekście wniosków złożonych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym wykrycia różnicy.”;
19) w art. 60 wprowadza się następujące zmiany:
a) ustęp 4 otrzymuje następujące brzmienie:
„4. W przypadku stwierdzenia, że odsetek powierzchni gospodarstwa użytkowanej rolniczo i położonej na obszarach wymienionych w załączniku X do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 jest niższy niż 50 %, premia dla kóz nie jest wypłacana.”;
b) w ust. 6 akapit drugi zdanie drugie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota ta podlegać będzie odliczeniu od płatności pomocowych w ramach jakiegokolwiek systemu pomocowego, o którym mowa w tytułach III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których dany rolnik jest uprawniony w kontekście wniosków złożonych w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym wykrycia różnicy.”;
20) w art. 62 zdanie pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:
„W zakresie deklaracji lub zaświadczeń wydawanych przez ubojnie w związku z premiami ubojowymi przewidzianymi w art. 121 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004, jeżeli stwierdzono, że ubojnia wydała fałszywe zaświadczenia lub deklarację na skutek rażącego zaniedbania lub celowo, dane państwo członkowskie stosuje właściwe krajowe sankcje.”;
21) w art. 64 ust. 2 zdanie trzecie otrzymuje następujące brzmienie:
„Kwota równa kwocie objętej odrzuconym wnioskiem podlega odliczeniu od płatności pomocowych w ramach wszystkich systemów pomocy ustanowionych w tytule III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, do których osoba ta jest uprawniona w kontekście wniosków składanych przez nią w okresie roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym zostały dokonane ustalenia.”;
22) w art. 71a ust. 2 lit. d) akapit pierwszy otrzymuje następujące brzmienie:
„w odniesieniu do systemów pomocowych wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, dla których ustalono pułap budżetowy zgodnie z art. 64 ust. 2, art. 70 ust. 2, art. 71 ust. 2, art. 110p ust. 1, art. 143b ust. 7 i art. 143ba ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, dane państwo członkowskie podsumowuje kwoty wynikające z zastosowania lit. a), b) i c).”;
23) w art. 73 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:
„Państwa członkowskie mogą zdecydować, że zwrot nienależnej płatności dokonuje się przez potrącenie tej kwoty z jakiejkolwiek zaliczki lub płatności w ramach systemów pomocowych, o których mowa w tytule III, IV i IVa rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, dokonywanej na rzecz rolnika po dacie podjęcia decyzji o zwrocie.”;
24) w art. 76 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:
a) w akapicie pierwszym wyrazy wprowadzające otrzymują następujące brzmienie:
„Państwa członkowskie przesyłają Komisji najpóźniej do dnia 15 lipca każdego roku, w przypadku systemu jednolitych płatności i innych systemów pomocy obszarowej, a także premii zwierzęcych i oddzielnej płatności z tytułu cukru ustanowionej w rozporządzeniu nr 1782/2003, sprawozdanie odnoszące się do następujących zagadnień:”;
b) akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:
„Jednocześnie z przekazaniem Komisji sprawozdania, o którym mowa w akapicie pierwszym, państwa członkowskie zgłaszają całkowitą liczbę beneficjentów, którzy otrzymali pomoc w ramach systemów pomocowych wchodzących w zakres systemu zintegrowanego oraz wyniki kontroli dotyczące wzajemnej zgodności, zgodnie z tytułem III rozdział III.”;
25) w art. 80 ust. 1 dodaje się następujący akapit:
„Jeżeli państwo członkowskie wprowadza system jednolitych płatności po 2005 r., w przypadkach gdy nie stosuje się zmniejszeń poprzez odliczenie zgodnie z art. 59 ust. 2 akapit trzeci, a art. 59 ust. 4 akapit drugi nie mógł być jeszcze w pełni odliczony przed dniem zastosowania systemu jednolitych płatności, pozostającą różnicę należy odliczyć od płatności w ramach któregokolwiek systemu objętego niniejszym rozporządzeniem, pod warunkiem że termin określony w tych przepisach jeszcze nie wygasł.”.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2006 r.
Jednakże art. 1 ust. 16 lit. b) i art. 1 ust. 17 lit. b) stosują się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2005 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 kwietnia 2006 r.
W imieniu Komisji |
Mariann FISCHER BOEL |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 319/2006 (Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 489/2006 (Dz.U. L 88 z 25.3.2006, str. 7).
(3) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 263/2006 (Dz.U. L 46 z 16.2.2006, str. 24).
(4) Dz.U. L 58 z 28.2.2006, str. 32.
(5) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 658/2006 (patrz: str. 14 niniejszego Dziennika Urzędowego).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00