Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2005-12-14
Wersja aktualna od 2005-12-14
obowiązujący
Alerty
ZALECENIE KOMISJI
z dnia 14 grudnia 2005 r.
w sprawie skoordynowanego programu inspekcji w zakresie żywienia zwierząt na rok 2006 zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE
(2005/925/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt (1), w szczególności jej art. 22 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W 2005 r. Państwa Członkowskie określiły pewne kwestie, które powinny być objęte skoordynowanym programem inspekcji prowadzonym w 2006 r.
(2) Pomimo że dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (2) wyznacza maksymalną zawartość aflatoksyny B1 w paszach, dla innych mikotoksyn, takich jak ochratoksyna A, zearalenon, deoksyniwalenol i fumonizyny nie ma wspólnotowych przepisów. Gromadzenie informacji na temat występowania wyżej wymienionych mikotoksyn w drodze wyrywkowego pobierania próbek mogłoby dostarczyć przydatnych danych służących ocenie sytuacji pod kątem dalszego rozwoju prawodawstwa. Ponadto niektóre materiały paszowe, takie jak zboża i nasiona oleiste, są szczególnie podatne na zarażenie mikotoksynami ze względu na warunki zbiorów, przechowywania i transportu. Ponieważ stężenie mikotoksyn waha się z roku na rok, właściwe jest zbieranie, w kolejnych latach, danych dotyczących wszystkich wymienionych mikotoksyn.
(3) Wcześniejsze wyniki kontroli na obecność antybiotyków i kokcydiostatyków w niektórych paszach przeznaczonych dla gatunków lub kategorii zwierząt, dla których te substancje czynne są niedozwolone, wykazują, że ten rodzaj naruszenia nadal występuje. Ponadto, zgodnie z przepisami art. 11 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt (3), istotne jest zagwarantowanie skutecznego wycofywania antybiotyków stosowanych jako dodatki do pasz.
(4) Istotne jest zapewnienie, aby ograniczenia w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego w paszach, jak określono w odpowiednim prawodawstwie Wspólnoty, były skutecznie stosowane.
(5) Właściwe jest zapewnienie, aby poziomy pierwiastków śladowych miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń nie przekraczały maksymalnej zawartości określonej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1334/2003 z dnia 25 lipca 2003 r. zmieniającym warunki zezwolenia na kilka dodatków paszowych, należących do grupy pierwiastków śladowych (4).
(6) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
NINIEJSZYM ZALECA PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM:
1) Przeprowadzenie w 2006 r. skoordynowanego programu inspekcji w celu kontroli:
a) stężenia mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn, toksyn T-2 i HT-2) w paszach, podając metody analiz; metoda pobierania próbek powinna obejmować zarówno wyrywkowe, jak i celowe pobieranie próbek; w przypadku celowego pobierania próbek muszą one zawierać materiały paszowe, co do których istnieje podejrzenie, że zawierają podwyższone stężenie mikotoksyn, np. ziarna zbóż, nasiona oleiste, owoce oleiste, ich produkty i produkty uboczne oraz materiały paszowe składowane przez długi okres lub transportowane drogą morską na duże odległości; w przypadku aflatoksyny B1 szczególną uwagę należy zwrócić także na mieszanki paszowe dla zwierząt mlecznych innych niż bydło mleczne; wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku I;
b) kokcydiostatyków i/lub histomonostatyków, dozwolonych lub niedozwolonych jako dodatki do pasz dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, występujących często w nieleczniczych premiksach i mieszankach paszowych, w których takie środki farmaceutyczne są niedozwolone; kontrole powinny skupiać się na substancjach w premiksach i mieszankach paszowych, w przypadku których właściwy organ stwierdzi wysokie prawdopodobieństwo wykrycia nieprawidłowości; wyniki kontroli powinny być zgłaszane przy użyciu wzoru określonego w załączniku II;
c) wdrażania wycofywania antybiotyków stosowanych jako dodatki do pasz zgodnie z załącznikiem II;
d) przestrzegania ograniczeń w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego zgodnie z załącznikiem III;
e) poziomów miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń zgodnie z załącznikiem IV.
2) Włączenie wyników skoordynowanego programu inspekcji przewidzianego w ust. 1 w oddzielnym rozdziale corocznego sprawozdania z przeprowadzonych inspekcji, które należy przekazać do dnia 1 kwietnia 2007 r. w najnowszej wersji ujednoliconego wzoru składania sprawozdań.
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2005 r.
W imieniu Komisji |
Markos KYPRIANOU |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2001/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 234 z 1.9.2001, str. 55).
(2) Dz.U. L 140 z 30.5.2002, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/8/WE (Dz.U. L 27 z 29.1.2005, str. 44).
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 29. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 378/2005 (Dz.U. L 59 z 5.3.2005, str. 8).
(4) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 11. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2003 (Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 22).
ZAŁĄCZNIK I
Stężenie niektórych mikotoksyn (aflatoksyny B1, ochratoksyny A, zearalenonu, deoksyniwalenolu, fumonizyn, toksyn T-2 i HT-2) w paszach
Poszczególne wyniki wszystkich badanych próbek, wzór sprawozdań zgodnie z ust. 1 lit. a)
Pasze | Pobieranie próbek (wyrywkowe lub celowe) | Rodzaj i stężenie mikotoksyn (μg/kg w stosunku do pasz o wilgotności 12 %) | |||||||
Klasa (a) | Typ (b) | Kraj pocho-dzenia | Aflatok-syna B1 | Ochra-toksyna A | Zeara-lenon | Deoksy-niwalenol | Fumoni-zyna (c) | Toksyny T-2 i HT-2 (d) | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Wybrać jedną z następujących klas: materiał paszowy, dodatek do pasz, premiks, suplement paszowy, pasza pełnoporcjowa, mieszanka paszowa. (b) Wybrać jeden z następujących rodzajów: a) dla materiałów paszowych, nazwa materiału paszowego zgodnie z częścią B załącznika do dyrektywy Rady 96/25/WE (Dz.U. L 125 z 23.5.1996, str. 35); b) dla innych pasz, gatunki docelowe. (c) Wskazana wartość może być sumą stężenia fumonizyn B1 i B2. (d) Wskazana wartość może być sumą stężenia toksyn T-2 i HT-2. |
Właściwy organ powinien również wskazać działania podejmowane w razie przekroczenia maksymalnych poziomów dla aflatoksyny B1;
- zastosowane metody analizy,
- granice wykrywalności.
ZAŁĄCZNIK II
Obecność niektórych substancji niedozwolonych jako dodatki do pasz
Niektóre środki farmaceutyczne mogą zgodnie z prawem występować jako dodatki w premiksach i mieszankach paszowych dla określonych gatunków i kategorii zwierząt, jeśli spełniają wymogi art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
Obecność niedozwolonych środków farmaceutycznych w paszach przeznaczonych dla niektórych gatunków i kategorii zwierząt stanowi naruszenie przepisów.
Środki farmaceutyczne, jakie należy poddać kontroli, powinny zostać wybrane z następujących:
1) Środki farmaceutyczne jako dodatki do pasz przeznaczonych wyłącznie dla niektórych gatunków lub kategorii zwierząt:
dekokwinat (Deccox)
diklazuril (Clinacox 0,2 %)
wodorobromek halofuginonu (Stenerol)
lasalocid A - sól sodowa (Avatec 15 %)
maduramycyna amonu alfa (Cygro 1 %)
monenzyna - sól sodowa (Elancoban G100, 100, G200, 200)
narazyna (Monteban)
narazyna - nikarbazyna (Maxiban G160)
chlorowodorek robenidyny (Cycostat 66 G)
salinomycyna - sól sodowa (Sacox 120G, 120)
semduramycyna - sól sodowa (Aviax 5 %)
2) Środki farmaceutyczne, które przestają być dozwolone jako dodatki do pasz:
amprolium
amprolium/etopabat
arprinocyd
awilamycyna
awoparcyna
karbadoks
dimetridazol
dinitolmid
flawofosfolipol
ipronidazol
metychlorpindol
metychlorpindol/metylobenzokwat
nikarbazyna
nifursol
olaquindoks
ronidazol
spiramycyna
tetracykliny
fosforan tylozyny
wirginiamycyna
cynk-bacytracyna
inne substancje przeciwbakteryjne
3) Środki farmaceutyczne, które nigdy nie były dozwolone jako dodatki do pasz:
inne substancje
Poszczególne wyniki wszystkich próbek niezgodnych z przepisami; wzór prawozdań zgodnie z ust. 1 lit. b):
Rodzaj paszy (gatunki i kategorie zwierząt) | Wykryta substancja | Stwierdzony poziom | Przyczyna nieprawidłowości (a) | Podjęte działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Przyczyna wystąpienia niedozwolonej substancji w paszy, stwierdzona po dochodzeniu przeprowadzonym przez właściwy organ. |
Właściwy organ powinien podać również:
- całkowitą liczbę przebadanych próbek,
- nazwy substancji, które były przedmiotem dochodzenia,
- zastosowane metody analizy,
- granice wykrywalności.
ZAŁĄCZNIK III
Ograniczenia w produkcji i stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego
Bez uszczerbku dla art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (1) Państwa Członkowskie powinny w 2006 r. przeprowadzić skoordynowany program inspekcji w celu ustalenia, czy przestrzegane są ograniczenia w produkcji i w stosowaniu materiałów paszowych pochodzenia zwierzęcego.
W szczególności w celu zapewnienia, że zakaz żywienia niektórych zwierząt przetworzonymi proteinami zwierzęcymi, zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (2), jest skutecznie stosowany, Państwa Członkowskie powinny wdrożyć specjalny program kontroli na podstawie celowych kontroli. Zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 wymieniony program kontroli powinien opierać się na uwzględniającej ryzyko strategii obejmującej wszystkie etapy produkcji i wszystkie rodzaje miejsc, w których pasze są wytwarzane, przeładowywane i stosowane. Państwa Członkowskie powinny zwrócić szczególną uwagę na definicję kryteriów, które mogą być powiązane z ryzykiem. Każde kryterium powinno być wyważone proporcjonalne do ryzyka. Częstotliwość inspekcji oraz liczba próbek poddanych analizie w poszczególnych miejscach powinny odpowiadać ogólnemu znaczeniu, jakie przypisuje się tym miejscom.
Przy sporządzaniu programu kontroli należy uwzględnić następujące indykatywne miejsca i kryteria:
Miejsca | Kryteria | Waga zastosowana do każdego kryterium |
Młyny paszowe | - Młyny paszowe wytwarzające mieszankę paszową dla przeżuwaczy i mieszankę paszową dla zwierząt innych niż przeżuwacze zawierającą w ramach odstępstwa przetworzone proteiny zwierzęce - Młyny paszowe ze stwierdzoną w przeszłości niezgodnością lub z podejrzeniem o niezgodności - Młyny paszowe z dużą ilością przywożonych pasz o wysokiej zawartości protein, takich jak mączka rybna, mączka sojowa, gluten skrobi kukurydzianej i koncentraty białkowe - Młyny paszowe produkujące dużą ilość mieszanek paszowych - Ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego wynikającego z wewnętrznych zasad działania (korzystanie z silosów, nadzorowanie skutecznego podziału linii produkcji, kontrola składników, laboratoria zakładowe, procedury pobierania próbek) |
|
Punkty kontroli granicznej i inne punkty wprowadzenia na obszar Wspólnoty | - Przywóz dużej/małej ilości pasz - Pasze o wysokiej zawartości protein |
|
Gospodarstwa | - Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie stosujące w ramach odstępstwa przetworzone proteiny zwierzęce - Gospodarstwa rolne hodujące przeżuwacze i inne gatunki (ryzyko żywienia krzyżowego) - Gospodarstwa rolne sprzedające pasze luzem |
|
Handlowcy | - Magazyny i składy pośrednie dla pasz o wysokiej zawartości białka - Duża ilość pasz sprzedawanych luzem - Handlowcy sprzedający mieszanki paszowe wytworzone za granicą |
|
Przenośne mieszalniki | - Mieszalniki wytwarzające paszę dla przeżuwaczy i dla zwierząt innych niż przeżuwacze - Mieszalniki ze stwierdzoną w przeszłości niezgodnością lub z podejrzeniem niezgodności - Mieszalniki zawierające pasze o wysokiej zawartości protein - Mieszalniki wytwarzające dużą ilość pasz - Duża ilość gospodarstw rolnych, w tym gospodarstwa hodujące przeżuwacze |
|
Środki transportu | - Pojazdy służące do przewożenia przetworzonych protein zwierzęcych oraz pasz - Pojazdy ze stwierdzoną w przeszłości niezgodnością lub z podejrzeniem niezgodności |
|
Alternatywnie do wyżej wymienionych orientacyjnych miejsc i kryteriów Państwa Członkowskie mogą przekazać Komisji swe własne oceny ryzyka do dnia 31 marca 2006 r.
Pobieranie próbek powinno obejmować głównie partie lub sytuacje, w których wystąpienie zakażenia krzyżowego niedozwolonymi przetworzonymi proteinami jest najbardziej prawdopodobne (np. pierwsza partia po transporcie pasz, które zawierały proteiny zwierzęce zabronione w badanej partii, jeśli wystąpiły problemy techniczne lub zmiany linii produkcji, zmiany w zbiornikach lub silosach do składowania materiałów luzem).
Kontrole powinny objąć analizy pyłu w pojazdach, sprzętu produkcyjnego i magazynów.
Minimalna ilość inspekcji w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 10 na 100 000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Minimalna ilość urzędowych próbek w ciągu roku w Państwie Członkowskim powinna wynosić 20 na 100 000 ton wytworzonej mieszanki paszowej. Do czasu zatwierdzenia alternatywnych metod, do mikroskopowej identyfikacji i oszacowania należy stosować do analizy próbek metody określone w dyrektywie Komisji 2003/126/WE (3). Wykrycie protein zwierzęcych należy interpretować zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 999/2001.
Wyniki programów kontroli powinny być zgłoszone Komisji przy użyciu poniższych wzorów.
Zestawienie kontroli dotyczących przestrzegania ograniczeń w stosowaniu pasz pochodzenia zwierzęcego (żywienie zabronionymi przetworzonymi białkami zwierzęcymi)
A. Udokumentowane kontrole
Etap | Liczba inspekcji obejmująca kontrole na obecność przetworzonych białek zwierzęcych | Liczba naruszeń stwierdzonych na podstawie udokumentowanych kontroli itd. (oprócz badań laboratoryjnych) |
Przywóz materiałów paszowych |
|
|
Przechowywanie materiałów paszowych |
|
|
Młyny paszowe |
|
|
Mieszalniki użytkowane w jednym gospodarstwie/mieszalniki przenośne |
|
|
Pośrednicy w sektorze pasz |
|
|
Środki transportu |
|
|
Gospodarstwa hodujące zwierzęta inne niż przeżuwacze |
|
|
Gospodarstwa hodujące przeżuwacze |
|
|
Inne:....................................... |
|
|
B. Pobieranie próbek i badanie materiału paszowego i mieszanek paszowych na obecność przetworzonych protein zwierzęcych
C. Zestawienie zabronionych przetworzonych protein zwierzęcych wykrytych w próbkach pasz przeznaczonych dla przeżuwaczy
| Miesiąc pobrania próbki | Rodzaj, stopień i źródło zakażenia | Zastosowane sankcje (lub inne środki) |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
... |
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1.
ZAŁĄCZNIK IV
Poszczególne wyniki badań wszystkich próbek (zgodnych i niezgodnych z przepisami) dotyczące zawartości miedzi i cynku w mieszankach paszowych dla świń
Rodzaj mieszanki paszowej (kategoria zwierząt) | Pierwiastek śladowy (miedź lub cynk) | Wykryty poziom (mg/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej) | Przyczyna przekroczenia maksymalnej zawartości (a) | Podjęte działanie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(a) Jako wynik dochodzenia przeprowadzonego przez właściwy organ. |