Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-01-01 do 2005-12-31
Wersja archiwalna od 2005-01-01 do 2005-12-31
archiwalny
Alerty
OSTATECZNE PRZYJĘCIE
budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2005
(2005/699/WE, Euratom)
PRZEWODNICZĄCY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 272 ust. 4 akapit przedostatni,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 177,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (1), w szczególności jego art. 37 i 38,
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2005, przyjęty ostatecznie dnia 16 grudnia 2004 r. (2),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i ulepszenia procedury budżetowej (3),
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uruchomieniu instrumentu elastyczności zgodnie z pkt 24 wyżej wymienionego porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. na rzecz wsparcia odnowy i odbudowy krajów dotkniętych tsunami,
uwzględniając wstępny projekt budżetu korygującego nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2005 przedstawiony przez Komisję dnia 27 kwietnia 2005 r.,
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 4 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2005, opracowany przez Radę dnia 15 lipca 2005 r.,
uwzględniając art. 69 i załącznik IV Regulaminu,
uwzględniając rezolucję przyjętą przez Parlament Europejski w dniu 7 września 2005 r.,
uznając tym samym za zakończona procedurę przewidzianą w art. 272 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz w art. 177 Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
STWIERDZA, CO NASTĘPUJE:
Artykuł
Budżet korygujący nr 3 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2005 został ostatecznie przyjęty.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 7 września 2005 r.
J. BORRELL FONTELLES |
Przewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
(2) Dz.U. L 60 z 8.3.2005, str. 1.
(3) Dz.U. C 172 z 18.6.1999, str. 1. Porozumienie zmienione decyzją 2003/429/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 147 z 14.6.2003, str. 25).
OSTATECZNE PRZYJĘCIE BUDŻETU KORYGUJĄCEGO NR 3 UNII EUROPEJSKIEJ NA ROK BUDŻETOWY 2005
TREŚĆ
Sekcja III: komisja
- Wydatki
- Tytuł 05: Rolnictwo i rozwój wsi
- Tytuł 19: Stosunki zewnętrzne
SEKCJA III
KOMISJA
WYDATKI
TYTUŁ 05
ROLNICTWO I ROZWÓJ WSI
Cele ogólne
Cele wspólnej polityki rolnej (WPR) wywodzą się bezpośrednio z Traktatu i obejmują w szczególności stabilizację rynków, zapewnienie społeczności rolniczej odpowiedniego standardu życia oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa dostaw.
Od czasu wprowadzenia WPR była wielokrotnie reformowana, ostatnio na mocy porozumienia podpisanego w czerwcu 2003 r. w Luksemburgu. Głównym celem tej reformy, będącej częścią Agendy 2000, była zmiana nastawienia gospodarki rolnej na bardziej rynkowe tak, aby uczynić sektor rolny bardziej konkurencyjnym. Odzwierciedlając różnorodność zastosowań działalności rolniczej, WPR musi być również w pełni zgodna ze zrównoważonym rozwojem, szczególnie poprzez promowanie przyjaznych dla środowiska metod produkcji oraz efektywnego wykorzystania zasobów. Rozwój obszarów wiejskich, drugi filar WPR, ma na celu zwiększenie konkurencyjności obszarów wiejskich oraz konserwację środowiska naturalnego i dziedzictwa terenów wiejskich w celu zabezpieczenia przyszłości tych obszarów oraz promowania tworzenia i utrzymywania miejsc pracy.
W roku 2005 utrzymane będą priorytety z roku 2004, w szczególności dotyczące wdrażania reform przyjętych w latach 2003 i 2004, operacyjnego stosowania prawa wspólnotowego w nowych Państwach Członkowskich oraz negocjacji w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO). Priorytety te są dodatkiem do powszedniej działalności WPR.
TYTUŁ 05
ROLNICTWO I ROZWÓJ WSI
Uwagi
Środki te przeznaczone są na pokrycie:
- wydatków związanych z modernizacją systemów statystyki rolnej we Wspólnocie,
- dotacji, wydatków umownych i wydatków na zapłatę za usługi związane z prowadzeniem dochodzeń i badań statystycznych i ekonomicznych w dziedzinie rolnictwa, środowiska rolniczego i rozwoju obszarów wiejskich,
- dotacji, wydatków umownych i wydatków na zapłatę za usługi związane z zakupem baz danych i związane z tym usługi doradcze,
- dotacji, wydatków umownych i wydatków na zapłatę za usługi związane z tworzeniem modeli branży rolniczej i krótko i długoterminowymi prognozami trendów strukturalnych rynku i rolnictwa, i z upowszechnianiem ich wyników,
- dotacje, wydatki wynikające z umów i wydatki pociągające za sobą spłatę za usługi związane z przeprowadzeniem analizy gospodarczej i opracowaniem wskaźników w zakresie polityki rolnej,
- dotacji, wydatków umownych i wydatków na zapłatę za usługi związane z prowadzeniem działań mających na celu zdalną obserwację, pobieranie próbek obszaru i modeli agrometeorologicznych dla statystki z zakresu rolnictwa.
Podstawa prawna
Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1).
Zadania będące pochodnymi prerogatyw Komisji na poziomie instytucyjnym, na mocy art. 49 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1).
Decyzja Rady z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie usprawnienia wspólnotowych statystyk rolniczych (Dz.U. L 162 z 1.7.1996, str. 14), ostatnio zmieniona decyzją nr 787/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 12).
Decyzja nr 1445/2000/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie zastosowania technik pomiarów aerofotogrametrycznych i teledetekcji do statystyk rolnych za lata 1999-2003 (Dz.U. L 163 z 4.7.2000, str. 1), ostatnio zmieniona decyzją nr 786/2004/WE (Dz.U. L 138 z 30.4.2004, str. 7).
TYTUŁ 19
STOSUNKI ZEWNĘTRZNE
Cele ogólne
Ten obszar działalności wspiera cele polityki zewnętrznej UE poprzez współpracę, pomoc rozwojową, zapobieganie konfliktom oraz programy i projekty związane z prawami człowieka. Cele te, oprócz współpracy na rzecz rozwoju, zawierają promowanie na scenie międzynarodowej tożsamości UE, szczególnie przez wdrażanie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa.
TYTUŁ 19
STOSUNKI ZEWNĘTRZNE
Uwagi
Celem współpracy na rzecz rozwoju pod tym nagłówkiem jest wniesienie wkładu w osiągnięcie milenijnych celów rozwoju (MCR), w szczególności Celu nr 1, jakim jest zmniejszenie o połowę, przed rokiem 2015, proporcji ludności, której przychód jest niższy niż 1 USD dziennie na osobę, i zmniejszenie o połowę proporcji ludności cierpiącej z powodu głodu. MCR-y dają ogólne punkty odniesienia w tej sprawie.
Dla krajów z listy nr 1 Komitetu Pomocy Rozwojowej (DAC) przy OECD przyznano wyjściową kwotę 35 % rocznych zobowiązań na infrastrukturę społeczną, głównie edukację i zdrowie, ale również na wsparcie makroekonomiczne powiązane z sektorem społecznym. W kontekście tym wsparcie z budżetu UE winno się postrzegać jako część ogólnej pomocy oferowanej sektorowi społecznemu w każdym z tych krajów. Normą musi się stać zachowanie pewnego poziomu elastyczności. Wyjściowa kwota 20 % całkowitych rocznych zobowiązań przeznaczona będzie na działania w sektorze podstawowej opieki zdrowotnej oraz podstawowej edukacji, w tym sektorowe wsparcie budżetowe dla ministerstw zdrowia i edukacji, tam gdzie będzie to służyć podstawowej opiece zdrowotnej i edukacji podstawowej.
Do lipca każdego roku Komisja winna przekazać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie dotyczące współpracy na rzecz rozwoju. Winno ono zawierać również informację o tym, w jaki sposób działania Komisji Europejskiej przyczyniły się do osiągnięcia celu, jakim jest owe 35 % na infrastrukturę społeczną, oraz do realizacji MCR. Raport winien również zawierać informacje na temat stanu koordynacji pomocy między Państwami Członkowskimi oraz informację o tym, jak pomoc budżetowa przyczyniła się do osiągnięcia MCR. Wsparcie budżetowe zależeć będzie od wcześniejszego wykazywania dostatecznego przygotowania instytucjonalnego i przestrzegania szczegółowych kryteriów nadzoru i wykorzystania funduszy w kraju beneficjenta. W raporcie trzeba uwzględnić te kryteria i ocenić ich wypełnienie.
Po przedłożeniu raportu wszystkie trzy instytucje podejmą dyskusję na temat wyników oraz sposobu osiągnięcia dalszego postępu w realizacji celów.
Porozumienia o współpracy z rozwijającymi się krajami Ameryki Łacińskiej zawierają postanowienie dotyczące poszanowania praw człowieka, którego naruszenie oznacza zawieszenie porozumienia. Komisja winna być niezwykle skrupulatna w egzekwowaniu spełniania wymogów tego postanowienia przez beneficjentów przy przyznawaniu funduszy na jakikolwiek projekt. Środki te obejmują również ochronę i upowszechnianie praw dziecka i integrowanie praw dziecka w ramach programów, wraz z dokumentami poświęconymi strategii krajowej, narodowym programom indykatywnym i przeglądom średnioterminowym.
Uwagi
Środki te przeznaczone są na finansowanie działań na rzecz powrotu do normalnego życia ludności w krajach rozwijających się w następstwie sytuacji krytycznych powstałych w wyniku klęsk żywiołowych, ostrych konfliktów i innych sytuacji kryzysowych. Zostaną one w szczególności użyte do pokrycia pomocy na odbudowę obszarów dotkniętych tsunami.
Działania będące przedmiotem finansowania obejmują:
- wznowienie produkcji na trwałych zasadach,
- fizyczne i operacyjne przywrócenie podstawowej infrastruktury, w tym rozminowywanie,
- reintegrację społeczną, w szczególności uchodźców, osób przesiedlonych oraz zdemobilizowanych oddziałów wojska,
- przywrócenie zdolności instytucjonalnej potrzebnej w okresie odbudowy, zwłaszcza na poziomie lokalnym,
- zajęcie się potrzebami dzieci, zwłaszcza rehabilitacja dzieci poszkodowanych przez wojnę, w tym dzieci żołnierzy,
- wspomaganie osób niepełnosprawnych i organizacji osób niepełnosprawnych, w celu zagwarantowania, że ich szczególne potrzeby będą zaspokojone w kontekście działań rehabilitacyjnych,
- wzięcie pod uwagę potrzeb kobiet, dzieci i osób starszych przy pomocy podczas klęsk żywiołowych i podczas działań odbudowy,
- podniesienie stanu świadomości na temat niebezpieczeństw związanych z klęskami żywiołowymi i kroków mających na celu ich unikanie lub łagodzenie ich skutków.
W szczególności działania te mogą obejmować programy i projekty realizowane przez organizacje pozarządowe działające na rzecz rozwoju i innych uczestników społeczeństwa obywatelskiego, których zachęcono do udziału i, w związku z tym, promowanie udziału społeczeństwa beneficjenta na każdym poziomie łańcucha decyzyjnego i procesu realizacji.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Rady (EWG) nr 443/92 z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie finansowej i technicznej pomocy dla rozwijających się krajów Azji i Ameryki Łacińskiej oraz współpracy gospodarczej z tymi krajami (Dz.U. L 52 z 27.2.1992, str. 1). Rozporządzenie Rady (WE) nr 2258/96 z dnia 22 listopada 1996 r. w sprawie działań na rzecz odbudowy i rekonstrukcji w krajach rozwijających się (Dz.U. L 306 z 28.11.1996, str. 1).
|
Kwoty wyrażono w euro, chyba że wskazano inaczej.
Wszelkie dochody przewidziane w art. 18 ust. 1 rozporządzenia finansowego wprowadzone w tytułach 5 i 6 zestawienia dochodów mogą powodować wprowadzenie dodatkowych środków w liniach budżetowych dotyczących wydatków, które umożliwiły uzyskanie tychże dochodów.
Wynik odnosi się do wszelkich zatwierdzonych środków, w tym środków budżetowych, środków dodatkowych i dochodów przeznaczonych na określone cele.