DECYZJA RADY
z dnia 20 września 2005 r.
zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/673/WE)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2000/53/WE nakłada na Komisję obowiązek oceny stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu zakazanych na mocy art. 4 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy.
(2) Po dokonaniu niezbędnej oceny naukowo-technicznej Komisja sformułowała wnioski.
(3) Niektóre zwolnienia z zakazu nie powinny być przedłużane ze względu na możliwość uniknięcia wykorzystania ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.
(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być zwolnione z zakazu przewidzianego w art. 4 ust. 4 lit. a) lub ich zwolnienie powinno zostać przedłużone, ponieważ stosowanie wspomnianych substancji niebezpiecznych w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy ponownie rozważyć datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu w celu oceny czy stosowanie zakazanych substancji jest nadal nieuniknione w przyszłości.
(5) W przypadku aluminium do obróbki skrawaniem o zawartości w masie do 1,5 % ołowiu, opisanego w pkt 2 a) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna być poddana przeglądowi w związku z dostępnością substytutów ołowiu.
(6) W przypadku brązu ołowiowego w panewkach i tulejach łożyskowych opisanego w pkt 4 Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy data wygaśnięcia tego zwolnienia powinna zostać poddana ponownej ocenie w celu zapewnienia możliwości zastosowania technologii bezołowiowej we wszystkich silnikach i przekładniach bez szkody dla ich prawidłowego funkcjonowania.
(7) W przypadku stosowania sześciowartościowego chromu w powłokach antykorozyjnych związanych z zespołami śrub i nakrętek stosowanych w podwoziach, opisanego w pkt 13 lit. b) Załącznika, Komisja oceni do dnia 1 lipca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia, aby uniknąć sytuacji przypadkowego rozłączenia istotnych części mechanicznych w całym okresie eksploatacji pojazdów.
(8) W przypadku stosowania kadmu w akumulatorach samochodów z napędem elektrycznym, opisanego w pkt 17 Załącznika, Komisja oceni do końca 2007 r., czy należy zmienić datę wygaśnięcia tego zwolnienia w celu zapewnienia dostępności alternatywnych technologii budowy akumulatorów baterii i pojazdów z napędem elektrycznym.
(9) Dyrektywa 2000/53/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Bez uszczerbku dla decyzji Komisji 2005/438/WE (2), załącznik II dyrektywy 2000/53/WE zostaje zastąpiony tekstem zawartym w Załączniku do niniejszej decyzji.
Artykuł 2
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2005 r.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 września 2005 r.
W imieniu Rady |
M. BECKETT |
Przewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2005/438/WE (Dz.U. L 152 z 15.6.2005, str. 19).
ZAŁĄCZNIK
„ZAŁĄCZNIK II
Materiały i części zwolnione z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a)
Materiały i części | Zakres i data wygaśnięcia zwolnienia | Mają być oznakowane lub rozpoznawalne zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) pkt iv) |
Ołów jako składnik stopów | ||
1. Stal do obróbki skrawaniem i stal galwanizowana zawierająca w masie do 0,35 % ołowiu |
|
|
2a. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 1,5 % ołowiu | 1 lipca 2008 r. |
|
2b. Aluminium do obróbki skrawaniem zawierające w masie do 0,4 % ołowiu |
|
|
3. Stop miedzi zawierający w masie do 4 % ołowiu |
|
|
4. Panewki i tuleja łożysk | 1 lipca 2008 r. |
|
Ołów i związki ołowiu w częściach | ||
5. Akumulatory |
| X |
6. Amortyzatory |
| X |
7a. Czynniki wulkanizacyjne i stabilizatory elastomerów stosowane w układach hydraulicznych i zębatych mechanizmach napędowych | 1 lipca 2006 r. |
|
7b. Środki wiążące elastomery stosowane w zębatych mechanizmach napędowych o zawartości ołowiu w masie poniżej 0,5 % |
|
|
8. Stop lutowniczy stosowany w obwodach elektronicznych i innych zastosowaniach elektrycznych |
| X (i) |
9. Miedź z okładzin szczęk hamulcowych zawierająca w masie powyżej 0,4 % ołowiu | 1 lipca 2007 r. | X |
10. Gniazda zaworów | Typy silników zbudowane przed 1 lipca 2003 r.: 1 lipca 2007 r. |
|
11. Części elektryczne zawierające ołów w szklanych lub ceramicznych składnikach matryc, z wyjątkiem szkła z żarówek i porcelany z korpusów świec zapłonowych |
| X (ii) (dotyczy elementów w silnikach innych niż piezo) |
12. Pirotechniczne środki inicjujące | Pojazdy homologowane przed 1 lipca 2006 r. oraz zamienne środki inicjujące dla tych pojazdów |
|
Sześciowartościowy chrom | ||
13a. Powłoki antykorozyjne | 1 lipca 2007 r. |
|
13b. Powłoki antykorozyjne związane z zespołami śrub i nakrętek stosowanymi w podwoziach | 1 lipca 2008 r. |
|
14. Chłodziarki absorpcyjne samochodowych przyczep turystycznych |
| X |
Rtęć | ||
15. Lampki kontrolne i oświetlenie deski rozdzielczej |
| X |
Kadm | ||
16. Grube warstwy past | 1 lipca 2006 r. |
|
17. Akumulatory do pojazdów z napędem elektrycznym | Po 31 grudnia 2008 r., wprowadzanie do sprzedaży akumulatorów niklowo-kadmowych będzie dozwolone tylko w przypadku zastępowania części w pojazdach wprowadzonych na rynek przed tą datą | X |
18. Części optyczne matryc szklanych wykorzystywanych do układów wspomagania kierowcy | 1 lipca 2007 r. | X |
(i) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 11 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej. (ii) Demontaż, jeśli w powiązaniu z pozycją 8 został przekroczony średni próg 60 gramów na pojazd. Dla zastosowania tej klauzuli nie uwzględnia się urządzeń elektronicznych zainstalowanych przez producenta w linii produkcyjnej. Uwagi: - Maksymalna zawartość w jednorodnym materiale w masie do 0,1 % ołowiu, sześciowartościowego chromu i rtęci oraz do 0,01 % kadmu, jest tolerowana. - Ponowne użycie części pojazdów, które były już na rynku w dniu wygaśnięcia zwolnienia, jest dozwolone bez ograniczenia, ponieważ nie jest objęte art. 4 ust. 2 lit. a).” |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00