DYREKTYWA KOMISJI 2005/30/WE
z dnia 22 kwietnia 2005 r.
zmieniająca, dla dostosowania do postępu technicznego, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/24/WE i 2002/24/WE odnoszące się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2006 r., Nr 330, poz. 16)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 97/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 1997 r. w sprawie niektórych części i właściwości dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (1), w szczególności jej art. 7,
uwzględniając 2002/24/WE dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r. odnoszącą się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych i uchylającą dyrektywę Rady 92/61/WE (2), w szczególności jej art. 17,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 97/24/WE jest jedną ze szczegółowych dyrektyw do celów procedury homologacji typu WE ustanowionej dyrektywą 2002/24/WE.
(2) W celu zapewnienia odpowiednich osiągów emisyjnych należy wprowadzić środki techniczne homologacji typu zamiennych katalizatorów jako samodzielnych zespołów technicznych. Aby wesprzeć wykonanie tych środków w Państwach Członkowskich, należy wprowadzić dalsze środki poprzez oznakowanie i opakowania zamiennych katalizatorów.
(3) Należy uaktualnić kod homologacji typu Państw Członkowskich dla Malty i Cypru zawarty w załączniku V do dyrektywy 2002/24/WE.
(4) Dyrektywy 97/24/WE i 2002/24/WE powinny zostać odpowiednio zmienione.
(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego,
PRZYJMUJE NINIEJESZĄ DYREKTYWĘ:
Artykuł 1
Tekst załączony do dyrektywy 97/24/WE zostaje zmieniony zgodnie załącznikiem I [1] do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 2
Załączniki II i V do dyrektywy 2002/24/WE zostają zmienione zgodnie z załącznikiem II do niniejszej dyrektywy.
Artykuł 3
1. [2] Począwszy od dnia 18 maja 2006 r., w odniesieniu do nowych zamiennych katalizatorów spełniających wymogi dyrektywy 97/24/WE zmienionej niniejszą dyrektywą, przeznaczonych do montażu w pojazdach, które otrzymały homologację typu zgodnie z dyrektywą 97/24/WE, państwa członkowskie:
a) nie odmawiają udzielenia homologacji typu WE na mocy art. 4 ust. 1 dyrektywy 2002/24/WE;
b) nie zakazują obrotu nimi lub ich montażu w pojazdach.
2. Począwszy od dnia 18 maja 2006 r., ze względu na środki podejmowane przeciwko zanieczyszczeniu powietrza, dopuszczalny poziom głośności lub środki zabezpieczające, Państwa Członkowskie nie udzielają na mocy art. 4 ust. 1 dyrektywy 2002/24/WE homologacji typu WE na nowe zamienne katalizatory, które nie spełniają warunków dyrektywy 97/24/WE, zmienionej niniejszą dyrektywą.
3.[3] Począwszy od dnia 1 stycznia 2009 r., państwa członkowskie odmawiają sprzedaży i montażu w pojazdach katalizatorów zamiennych, jeśli nie są one typu, dla jakiego udzielono homologacji typu zgodnie z dyrektywą 97/24/WE, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 4
1. Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują najpóźniej przed dniem 17 maja 2006 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne dla wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.
Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 18 maja 2006 r.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez Państwa Członkowskie.
2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł 5
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
Artykuł 6
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 22 kwietnia 2005 r.
|
(1) Dz.U. L 226 z 18.8.1997, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/77/WE (Dz.U. L 211 z 21.8.2003, str. 24).
(2) Dz.U. L 124 z 9.5.2002, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
[1] Załącznik I w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 dyrektywy Komisji 2006/120/WE z dnia 27 listopada 2006 r. zawierającej sprostowanie i wprowadzającej zmiany do dyrektywy 2005/30/WE zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywy 97/24/WE i 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.Urz.UE L 330 z 28.11.2006, str. 16). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2006 r.
[2] Art. 3 ust. 1 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 1 dyrektywy Komisji 2006/120/WE z dnia 27 listopada 2006 r. zawierającej sprostowanie i wprowadzającej zmiany do dyrektywy 2005/30/WE zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywy 97/24/WE i 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.Urz.UE L 330 z 28.11.2006, str. 16). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2006 r.
[3] Art. 3 ust. 3 dodany przez art. 2 dyrektywy Komisji 2006/120/WE z dnia 27 listopada 2006 r. zawierającej sprostowanie i wprowadzającej zmiany do dyrektywy 2005/30/WE zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywy 97/24/WE i 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnoszące się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych (Dz.Urz.UE L 330 z 28.11.2006, str. 16). Zmiana weszła w życie 28 listopada 2006 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00