DECYZJA KOMISJI
z dnia 1 kwietnia 2005 r.
określająca szczegółowe zasady dotyczące kontroli celów ponownego użycia/odzyskiwania i ponownego użycia/recyklingu określonych w dyrektywie 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji
(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 2849)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2005/293/WE)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę (WE) nr 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji (1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 2000/53/WE Komisja powinna ustanowić szczegółowe zasady niezbędne dla kontroli zgodności Państw Członkowskich z celami określonymi w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy tej dyrektywy. Wystarczy, że Państwa Członkowskie wykażą, że zrealizowały przynajmniej wymagane cele.
(2) Niezbędne jest zharmonizowanie charakterystyk i prezentacji obliczania celów określonych w art. 7 ust. 2 akapit trzeci, aby dane przygotowywane przez Państwa Członkowskie były porównywalne.
(3) Największą dokładność celów można osiągnąć, jeżeli mianownik obliczania celów będzie oparty na liczbie pojazdów wycofanych z eksploatacji poddawanych przetwarzaniu w danym Państwie Członkowskim.
(4) Państwa Członkowskie, próbując znaleźć równowagę pomiędzy ryzykiem wystąpienia niedokładności a wysiłkami administracyjnymi zmierzającymi do uzyskania precyzyjnych informacji, mogą wykorzystywać założenie dotyczące zawartości metalu celem określenia ilości metali, które będzie można odzyskać z pojazdów wycofanych z eksploatacji.
(5) Łatwo dostępne dane dotyczące pojazdów w standardowej formie należy wykorzystywać celem określenia indywidualnej masy pojazdu.
(6) Podczas oszacowywania celów nie uwzględnia się usuwania paliwa podczas demontażu pojazdu, ponieważ wiarygodne dane dotyczące ilości paliwa w pojazdach wycofanych z eksploatacji nie są dostępne we wszystkich Państwach Członkowskich. Aby kontrolować zgodności z założonymi celami, należy wykorzystywać średnią ilość paliwa w UE, aby jak najbardziej zharmonizować metody obliczania oraz zapewnić porównywalność celów krajowych osiągniętych w Państwach Członkowskich.
(7) W wyniku wprowadzenia wspólnego rynku Państwa Członkowskie mogą wywozić pojazdy wycofane z eksploatacji wytworzone na ich terytoriach do innych państw celem dalszego przetwarzania. Celem zminimalizowania problemów związanych z alokacją oraz celem uniknięcia zbyt dużych wysiłków związanych z kontrolowaniem i szacowaniem, poziom recyklingu i przetwarzania z wywożonych części pojazdów zalicza się na konto Państwa Członkowskiego dokonującego wywozu.
(8) Niezbędne jest przeprowadzenie kampanii przerobu (strzępienia) celem określenia trendów w przerobie (strzępieniu) pojazdów wycofanych z eksploatacji.
(9) Komisja w dalszym ciągu będzie kontrolowała oszacowywanie celów, łącznie ze znaczeniem wagi wywozu oraz jego wpływu na poziom recyklingu i przetwarzania. W tym celu Państwa Członkowskie powinny przekazać również dane pochodzące sprzed 2006 r. Dane te będą wykorzystane jedynie do celów kontrolnych.
(10) Niniejsza decyzja ma zastosowanie bez uszczerbku dla rozporządzenia 2150/2002/WE w sprawie statystyk odpadów (2).
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 18 dyrektywy Rady 75/442/EWG(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. Państwa Członkowskie obliczają cele związane z ponownym użyciem/odzyskiem oraz ponownym użyciem/recyklingiem określone w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2000/53/WE na podstawie ponownie użytych, poddanych recyklingowi i odzyskanych materiałów pochodzących z operacji oczyszczania, demontażu i strzępienia. Państwa Członkowskie zapewniają, że w odniesieniu do materiałów poddawanych dalszemu przetwarzaniu uwzględnia się rzeczywiście osiągnięte przetwarzanie.
W tym celu Państwa Członkowskie wypełniają tabele 1-4 sporządzone w Załączniku do tej decyzji, łącznie z właściwym opisem wykorzystanych danych.
2. Wypełniając tabele 1-4 Załącznika do niniejszej decyzji, Państwa Członkowskie mogą również korzystać z opartego na danych założenia dotyczącego średniego procentu ponownie użytych, poddanych recyklingowi i odzyskanych metali z pojazdów wycofanych z eksploatacji, zwanego dalej „założeniem dotyczącym zawartości metalu”. Założenie należy poprzeć szczegółowymi danymi uzasadniającymi założony procent zawartości metalu, jak również założony procent ponownego użycia, recyklingu i przetworzenia metalu. Dane te powinny być ważne w odniesieniu do co najmniej 95% pojazdów wycofanych z eksploatacji, powstałych w danym Państwie Członkowskim.
3. We wspomnianych danych Państwa Członkowskie umieszczają informacje dotyczące podziału:
a) bieżącego krajowego rynku samochodowego;
b) pojazdów wycofanych z eksploatacji na ich terytorium; oraz
c) materiałów i części pojazdów objętych określonym założeniem, celem uniknięcia podwójnego obliczania.
Artykuł 2
1. W przypadku pojazdów wycofanych z eksploatacji lub materiałów, bądź ich części, w odniesieniu do których uprawniony krajowy zakład przetwarzania wydał zaświadczenie zniszczenia i które zostały wywiezione do innego Państwa Członkowskiego lub państw trzecich celem dalszego przetwarzania, przetwarzanie zalicza się na konto Państwa Członkowskiego dokonującego wywozu, celem obliczenia celów, jeżeli istnieją przekonywujące dowody świadczące o tym, że recykling i/lub przetwarzanie miało miejsce w warunkach będących zasadniczo odpowiednikiem warunków przewidzianych w prawodawstwie Wspólnoty dotyczącym tej kwestii.
Pojazdy wycofane z eksploatacji, w odniesieniu do których zaświadczenie o zniszczeniu wydało inne Państwo Członkowskie lub kraj trzeci i które są przywożone do przetwarzania i/lub recyklingu w danym Pastwie Członkowskim nie zaliczają się jako przetworzone lub poddane recyklingowi w Państwie Członkowskim dokonującym przywozu.
2. W przypadku wywozu do państw trzecich, Państwa Członkowskie określają, czy niezbędna jest dodatkowa dokumentacja celem dostarczenia dowodów, że wysłane materiały rzeczywiście pochodzą z recyklingu lub zostały odzyskane.
Artykuł 3
1. Tabele sporządzone w Załączniku każdego roku wypełniają Państwa Członkowskie, począwszy od danych na 2006 r. i przesyłają je do Komisji w terminie 18 miesięcy od końca odnośnego roku.
2. W odniesieniu do lat poprzedzających 2006 r., Państwa Członkowskie przekazują dostępne dane Komisji w terminie 12 miesięcy od końca odnośnego roku. Dane odnoszące się do lat poprzedzających 2006 r. będą wykorzystywane wyłącznie w celach kontrolnych.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2005 r.
W imieniu Komisji |
Stavros DIMAS |
Członek Komisji |
|
(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, str. 34.
(2) Dz.U. L 332 z 9.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 574/2004 (Dz.U. L 90 z 27.3.2004, str. 15).
(3) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, str. 39. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
ZAŁĄCZNIK
Tabela 1: Materiały pochodzące z oczyszczania i demontażu (w tonach na rok) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i przetworzonych w tym Państwie Członkowskim
Materiały z oczyszczania i demontażu (**) | Ponowne użycie (A) | Recykling (B1) | Odzyskanie energii (C1) | Całkowity odzysk (D1 = B1 + C1) | Usunięcie E1 |
Akumulatory |
|
|
|
|
|
Płyny (z wyłączeniem paliwa) |
|
|
|
|
|
Filtry oleju |
|
|
|
|
|
Inne materiały pochodzące z oczyszczania (z wyłączeniem paliwa) |
|
|
|
|
|
Katalizatory |
|
|
|
|
|
Elementy metalowe |
|
|
|
|
|
Opony |
|
|
|
|
|
Duże części plastikowe |
|
|
|
|
|
Szkło |
|
|
|
|
|
Inne materiały pochodzące z oczyszczania |
|
|
|
|
|
Razem |
|
|
|
|
|
Tabela 2: Materiały pochodzące ze strzępienia (w tonach na rok) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i przetworzonych w tym Państwie Członkowskim
Materiały ze strzępienia (**) | Recykling (B2) | Odzyskanie energii (C2) | Całkowity odzysk (D2 = B2 + C2) | Usunięcie E2 |
Złom żelazny (stal) |
|
|
|
|
Materiały nieżelazne (aluminium, miedź, cynk, ołów itp.) |
|
|
|
|
Drobinki pochodzące ze strzępienia (SLF) |
|
|
|
|
Pozostałe |
|
|
|
|
Razem |
|
|
|
|
Tabela 3: Kontrola (części) pojazdów wycofanych z eksploatacji powstałych w określonym Państwie Członkowskim i wywiezionych w celu dalszego przetworzenia (w tonach na rok)
Waga całkowita pojazdów wycofanych z eksploatacji wywiezionych na kraj (**) | Całkowity recykling (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F1) | Całkowity odzysk (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F2) | Całkowity odzysk (części) wywiezionych pojazdów wycofanych z eksploatacji (F3) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00