Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2005-04-14 do 2023-12-28
Wersja archiwalna od 2005-04-14 do 2023-12-28
archiwalny
Alerty
ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 558/2005
z dnia 12 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 3846/87 ustanawiające nomenklaturę produktów rolnych do celów refundacji wywozowych oraz rozporządzenie (WE) nr 174/1999 ustanawiające specjalne szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 804/68 w zakresie pozwoleń wywozowych i refundacji wywozowych do mleka i przetworów mlecznych
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1255/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (1), w szczególności jego art. 31 ust. 14,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie nomenklatury scalonej rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3846/87 (2) ustanawia nomenklaturę produktów rolnych do celów refundacji wywozowych.
(2) Nomenklatura refundacji przewiduje, że sery kwalifikujące się do refundacji wywozowych powinny spełniać minimalne wymogi dotyczące zawartości suchej masy tłuszczu mlekowego. Rodzaj sera produkowanego w niektórych nowych Państwach Członkowskich może spełniać wspomniane niezbędne wymogi, lecz nie może korzystać z refundacji, ponieważ nie jest objęty obecnym systemem klasyfikacji nomenklatury refundacji wywozowych. Biorąc pod uwagę znaczenie tego sera dla przemysłu mleczarskiego, w tym dla handlowców i producentów mleka, pod pozycją: „inne sery” należy dodać kod produktu tak, by sery te mogły zostać zaklasyfikowane w nomenklaturze refundacji wywozowych.
(3) Ilości, dla których wymagane są pozwolenia na wywóz w kategorii produktów „sery” wciąż przekraczają poziom limitów wywozu nałożonych na Wspólnotę w ramach umowy dotyczącej rolnictwa będącej wynikiem Wielostronnych Negocjacji Handlowych Rundy Urugwajskiej. Dodatkowe pozwolenia na wywóz, które będą mieć zastosowanie dla nowo utworzonej pozycji będą dalej zwiększać obciążenie tej kategorii.
(4) Artykuł 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 174/1999 (3) stanowi, że refundacja wywozowa nie będzie przyznawana na sery, w przypadku gdy cena franko granica obowiązująca przed zastosowaniem refundacji w Państwie Członkowskim dokonującym wywozu jest niższa niż 230 EUR za 100 kilogramów produktu. Niemniej jednak, przepisów tych nie stosuje się do serów oznaczonych w nomenklaturze dla potrzeb refundacji kodem 0406 90 33 9919. W tych okolicznościach i biorąc pod uwagę wysoki poziom zapotrzebowania na pozwolenia na wywóz serów właściwym byłoby stosowanie wyżej wymienionego przepisu do wszystkich serów bez wyjątków.
(5) Przypis 10 działu 9 załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 3846/87, mający zastosowanie do serów tartych, sproszkowanych i przetworzonych przewiduje, że dodanej substancji niemlekowej nie uwzględnia się do obliczania kwoty refundacji. Właściwym jest objęcie tym przepisem wszystkich serów i dokładniejsze opisanie danej substancji niemlekowej. Określenie wagi tych substancji może okazać się niemożliwe dla eksportera i jeszcze trudniejsze dla właściwych władz. Właściwym jest zatem obniżenie refundacji o kwotę standardową.
(6) Refundacja przyznawana jest w zależności od wagi netto sera. Określenie wagi może być utrudnione w przypadku, gdy sery są otoczone osłonką parafinową, popiołową, woskową lub zapakowane w folię plastikową. Do celów obliczania kwoty refundacji należy przewidzieć, że takie opakowanie nie jest częścią wagi netto produktu. Określenie wagi folii plastikowej, parafiny i popiołu może okazać się niemożliwe dla eksportera i dla właściwych władz. Należy zatem obniżyć refundację o kwotę standardową.
(7) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (EWG) nr 3846/87 i rozporządzenie (WE) nr 174/1999.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku I do rozporządzenia (EWG) nr 3846/87 wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
W art. 3 rozporządzenia (WE) nr 174/1999 skreśla się ustęp czwarty.
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się w odniesieniu do pozwoleń, o które wystąpiono od dnia 27 maja 2005 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 kwietnia 2005 r.
W imieniu Komisji |
Mariann FISCHER BOEL |
Członek Komisji |
(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 48. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 186/2004 (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, str. 6).
(2) Dz.U. L 366 z 24.12.1987, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/2004 (Dz.U. L 380 z 24.12.2004, str. 1).
(3) Dz.U. L 20 z 27.1.1999, str. 8. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2250/2004 (Dz.U. L 381 z 28.12.2004, str. 25).
ZAŁĄCZNIK
W dziale 9 załącznika I do rozporządzenia (EWG) nr 3846/87 wprowadza się następujące zmiany:
1) wyszczególnienie pozycji CN „ex 0406” zastępuje się przez: „Sery i twarogi (7) (10):”;
2) wyszczególnienie pozycji CN „ex 0406 20” zastępuje się przez: „- Ser tarty lub sproszkowany, wszystkich rodzajów:”;
3) wyszczególnienie pozycji CN „ex 0406 30” zastępuje się przez: „- Ser przetworzony, inny niż tarty albo sproszkowany:”;
4) informacje dotyczące pozycji CN „ex 0406 90 88” zastępuje się przez:
Kod CN | Wyszczególnienie | Wymagania dodatkowe | Kod produktu | |
Maksymalna | Minimalna | |||
„ex 0406 90 88 | - - - - - - - - przekraczającej 62% ale nieprze-kraczającej 72%: |
|
|
|
- - - - - - - - - sery produkowane z serwatki |
|
| 0406 90 88 9100 | |
- - - - - - - - - pozostałe: |
|
|
| |
- - - - - - - - - - o zawartości tłuszczu w suchej masie: |
|
|
| |
- - - - - - - - - - - wynoszącej 10% lub więcej, ale mniej niż 19 % | 60 | 10 | 0406 90 88 9300 | |
- - - - - - - - - - - wynoszącej 40% lub więcej: |
|
| 0406 90 88 9500” | |
- - - - - - - - - - - - Akawi | 55 | 40 |
|
5) przypis 7 otrzymuje brzmienie:
„(7) a) W przypadku serów prezentowanych w opakowaniach bezpośrednich, które zawierają także roztwór konserwujący, zwłaszcza solankę, przyznaje się refundację w odniesieniu do wagi netto, pomniejszonej o masę roztworu.
b) Plastikowa folia, parafina, popiół czy wosk stosowane jako opakowanie nie są uważane za część wagi netto produktu do celów obliczenia refundacji.
c) W przypadku serów prezentowanych w plastikowej folii oraz w przypadku gdy zadeklarowana waga netto obejmuje wagę plastikowej folii kwota refundacji powinna zostać obniżona o 0,5%.
Podczas wypełniania formalności celnych wnioskodawca powinien określić czy ser jest zapakowany w plastikową folię oraz czy zadeklarowana waga netto obejmuje masę plastikowej folii.
d) W przypadku serów prezentowanych w parafinie lub popiele oraz w przypadku gdy zadeklarowana waga netto obejmuje wagę parafiny lub popiołu kwota refundacji powinna zostać obniżona o 2 %.
Podczas wypełniania formalności celnych wnioskodawca powinien określić czy ser jest zapakowany w parafinę lub popiół oraz czy zadeklarowana waga netto obejmuje masę popiołu czy parafiny.
e) W przypadku serów prezentowanych w wosku, przy wypełnianiu formalności celnych wnioskodawca musi określić w deklaracji wagę netto sera nie włączając w to masy wosku.”;
6) przypis 10 otrzymuje brzmienie:
„(10) a) Jeżeli produkt zawiera składniki niemlekowe inne niż przyprawy lub zioła, takie jak w szczególności szynka, orzechy, krewetki, łosoś, oliwki czy rodzynki kwota refundacji powinna zostać obniżona o 10%.
Podczas wypełniania formalności celnych, wnioskodawca podaje, na dostarczonej w tym celu deklaracji, zawartość takich składników niemlekowych.
b) Jeżeli produkt zawiera zioła lub przyprawy, takie jak w szczególności musztarda, bazylia, czosnek czy oregano kwota refundacji powinna zostać obniżona o 1 %.
Podczas wypełniania formalności celnych wnioskodawca podaje na dostarczonej w tym celu deklaracji, zawartość dodanych ziół lub przypraw.
c) W przypadku gdy produkt zawiera kazeinę, i/lub kazeiniany, i/lub serwatkę i/lub produkty pochodzące z serwatki, i/lub laktozę, i/lub permeat, i/lub produkty objęte kodem CN 3504, do celu obliczania refundacji nie będzie się uwzględniać dodatku kazeiny, i/lub kazeinianów, i/lub serwatki, i/lub produktów pochodzących z serwatki (z wyłączeniem masła z serwatki objętego kodem 0405 10 50), i/lub laktozy, i/lub permeatu, i/lub produktów objętych kodem 3504.
Podczas wypełniania formalności celnych, wnioskodawca musi podać na dostarczonej w tym celu deklaracji, czy produkt zawiera lub nie zawiera dodatku kazeiny, i/lub kazeinianów, i/lub serwatki, i/lub produktów pochodzących z serwatki, i/lub laktozy, i/lub permeatu, i/lub produktów objętych kodem 3504, a w razie, gdy zachodzi taki przypadek, musi podać maksymalną zawartość w masie: kazeiny, i/lub kazeinianów, i/lub serwatki, i/lub produktów pochodzących z serwatki (z określeniem, w stosownym przypadku, zawartości masła z serwatki), i/lub laktozy, i/lub permeatu, i/lub produktów objętych kodem 3504, dodanych na 100 kilogramów produktu gotowego.
d) Produkty, o których mowa, mogą zawierać niewielkie ilości dodatku substancji niemlekowej wymaganej do ich wytworzenia lub konserwacji, takich jak sól, podpuszczka lub pleśń.”.