DECYZJA KOMISJI
z dnia 29 października 2004 r.
ustanawiająca Europejskie Centrum Technicze i Naukowe (ECTN) oraz przewidująca koordynację działań technicznych w celu ochrony euro przed fałszowaniem
(2005/37/WE)
(DUUEL. z 2017 r., Nr 222, poz. 25;ostatnia zmiana: DUUEL. z 2023 r., Nr 80, poz. 96)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 211,
uwzględniając decyzję Rady 2003/861/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. dotyczącą analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro (1) oraz decyzję Rady 2003/862/WE z dnia 8 grudnia 2003 r. rozszerzającą skutki decyzji 2003/861/WE dotyczącej analizy technicznej i współpracy w odniesieniu do fałszywych monet euro na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty (2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1338/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. ustanawiające środki niezbędne dla ochrony euro przed fałszowaniem (3), w szczególności jego art. 5, przewiduje analizę i klasyfikację fałszywych monet euro przez Krajowe Centrum Analiz Monet (KCAM) z każdego Państwa Członkowskiego oraz przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN). Rozporządzenie Rady (WE) nr 1339/2001 z dnia 28 czerwca 2001 r. (4) rozszerza zastosowanie art. 1 do 11 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001 na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.
(2) Od października 2001 r. ECTN prowadzi tymczasowo swoją działalność w Mennicy Paryskiej, korzystając z pomocy administracyjnej i kadrowej Komisji, zgodnie z wymianą listów między przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.
(3) ECTN przyczynia się do osiągnięcia celów programu „Perykles”, zgodnie z decyzją Rady 2001/923/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. ustanawiającą program wymiany, pomocy i szkoleń dla ochrony euro przed fałszowaniem (5) i decyzją Rady 2001/924/WE z dnia 17 grudnia 2001 r. rozszerzającą skutki decyzji ustanawiającej wymianę, pomoc i programy szkoleniowe w zakresie ochrony euro przed fałszowaniem (program „Perykles”) na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty (6).
(4) Artykuł 1 decyzji 2003/861/WE przewiduje, że Komisja ustanawia ECTN oraz czuwa nad sprawnym prowadzeniem jego działalności, jak również nad koordynacją działań prowadzonych przez właściwe władze techniczne w celu ochrony euro przed fałszowaniem. Artykuł 1 decyzji 2003/862/WE stanowi, że postanowienia decyzji 2003/861/WE rozszerza się na Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro jako jednej waluty.
(5) W liście francuskiego ministra finansów z dnia 6 września 2004 r. władze francuskie zobowiązały się do utrzymania obecnego podziału kosztów pomiędzy Mennicą Paryską a Komisją. Wymiana listów między członkiem Komisji odpowiedzialnym za walkę z nadużyciami finansowymi a francuskim ministrem finansów w sprawie stałej działalności ECTN dotyczącej analiz i klasyfikacji falsyfikatów euro uwzględni zasady organizacyjne ECTN powstałe w trakcie tymczasowej działalności ECTN przy Mennicy Paryskiej, zgodnie z wymianą listów między Przewodniczącym Rady a francuskim ministrem finansów w dniach od 28 lutego do 9 czerwca 2000 r.
(6) Ponadto należy kontynuować regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, Europejskiego Banku Centralnego, Europolu, jak również właściwych władz krajowych o działalności ECTN i sytuacji dotyczącej fałszowania euro.
(7) W związku z powyższym należy ustanowić ECTN w ramach Komisji w Brukseli, działające przy Europejskim Urzędzie ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
(8) Komisja koordynuje działania prowadzone przez wszelkie właściwe władze techniczne, mające na celu ochronę euro przed fałszowaniem; koordynacja ta obejmuje metody analizy fałszywych monet euro, badanie nowych przypadków fałszywych monet i ocenę skutków, wzajemne informowanie się o działaniach KCAM i ECTN, przekazywanie informacji na zewnątrz w sprawie fałszywych monet, wykrywanie fałszywych monet przez urządzenia obróbki monet, jak również badanie każdego problemu technicznego w tej dziedzinie.
(9) Należy kontynuować wspomnianą koordynację w ramach Komitetu Doradczego ds. Koordynacji w zakresie Nadużyć Finansowych (7), prac zespołu ekspertów ds. fałszerstwa monet składającego się z osób odpowiedzialnych za KCAM i ECTN, którym kieruje i któremu przewodniczy Komisja, zapewniając jednocześnie regularne informowanie Komitetu Ekonomiczno-Finansowego.
(10) W celu wykonania decyzji 2003/861/WE i 2003/862/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
1. W ramach DG ECFIN w Brukseli ustanawia się Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN).
2. Do celów stosowania niniejszej decyzji Dyrektor Generalny DG ECFIN jest upoważniony do podejmowania niezbędnych działań i zawierania porozumień administracyjnych z władzami państw trzecich i prywatnymi podmiotami, umożliwiających ECTN wykonywanie powierzonych mu zadań. Wspomniane porozumienia administracyjne mogą dotyczyć w szczególności przekazywania i wymiany informacji technicznych.
Artykuł 2
ECTN wykonuje następujące zadania:
a) analizuje i klasyfikuje wszelkie nowe rodzaje fałszywych monet zgodnie z art. 5 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1338/2001;
b) przyczynia się do osiągnięcia celów programu „Perykles 2020” zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 (8);
c) wykonuje zadania zgodnie z art. 4, 5, 7 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 (9) i art. 2, 4, 5 i 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 2182/2004 (10);
d) udziela wsparcia Krajowym Centrom Analiz Monet (KCAM) oraz organom ścigania, a także współpracuje z właściwymi instancjami celem analizowania fałszywych monet euro i wzmocnienia ochrony;
e) [1] przeprowadza zaawansowane i nieniszczące analizy wysokiej jakości fałszywych monet euro w celu informowania Europolu i organów ścigania o pojawiających się zagrożeniach.
Artykuł 3
[2] 1. W celu wypełnienia swojej misji ECTN przeprowadza wstępną analizę techniczną w Brukseli, a analiza dodatkowa może zostać wykonana we francuskim Krajowym Centrum Analiz Monet utworzonym w ramach Mennicy Francuskiej.
2. DG ECFIN udostępnia ECTN odpowiedni sprzęt techniczny służący do przeprowadzania w Brukseli analizy nieniszczącej w celu identyfikowania pojawiających się zagrożeń związanych z wysokiej jakości fałszywymi monetami euro oraz wczesnego reagowania na te zagrożenia.
3. ECTN korzysta z personelu i wyposażenia Mennicy Francuskiej w celu przeprowadzenia niezbędnych analiz dodatkowych wykonywanych w jej siedzibie. Władze francuskie udostępniają odpowiedni personel oraz sprzęt z pierwszeństwem dla ECTN. Władze francuskie są odpowiedzialne za serwisowanie sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
4. Koszty personelu ECTN i sprzętu technicznego niezbędnego do wykonywania zadań ECTN w Brukseli pokrywane są z budżetu Unii. Wydatki związane z kosztami podróży służbowych personelu ECTN do Pessac oraz różne uzasadnione drobne wydatki, które mogą pojawić się podczas korzystania ze sprzętu technicznego w laboratorium Mennicy Francuskiej, pokrywane są z budżetu Unii.
5. DG ECFIN może, we współpracy z Mennicą Francuską, opracować procedury administracyjne mające zastosowanie do ECTN w przypadku korzystania ze sprzętu technicznego Mennicy Francuskiej.
Artykuł 4
Komisja koordynuje działania niezbędne do ochrony monet euro przed fałszowaniem oraz zapewnia skuteczne i jednolite wdrażanie procedur weryfikacji autentyczności w strefie euro, między innymi poprzez okresowe spotkania z Europolem i ekspertami z dziedziny fałszerstwa monet. [3]
Komitet Ekonomiczno-Finasowy, Europejski Bank Centralny, Europol, jak również właściwe władze krajowe są regularnie informowane na temat działalności ECTN oraz sytuacji dotyczącej fałszowania monet.
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
|
(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 44.
(2) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, str. 45.
(3) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 6.
(4) Dz.U. L 181 z 4.7.2001, str. 11.
(5) Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 50.
(6) Dz.U. L 339 z 21.12.2001, str. 55.
(7) Decyzja Komisji 94/140/WE (Dz.U. L 61 z 4.3.1994, str. 27).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 331/2014 z dnia 11 marca 2014 r. ustanawiające program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem (program "Perykles 2020") i uchylające decyzje Rady 2001/923/WE, 2001/924/WE, 2006/75/WE, 2006/76/WE, 2006/849/WE oraz 2006/850/WE (Dz.U. L 103 z 5.4.2014, s. 1).
(9) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1210/2010 z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie weryfikacji autentyczności monet euro oraz postępowania z monetami euro nienadającymi się do obiegu (Dz.U. L 339 z 22.12.2010, s. 1).
(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2182/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro (Dz.U. L 373 z 21.12.2004, s. 1).
[1] Art. 2 lit. e) dodana przez art. 1 pkt 1 decyzji Komisji (UE) 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. zmieniającej decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN) (Dz.Urz.UE L 80 z 20.03.2023, str. 96). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2023 r.
[2] Art. 3 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 2 decyzji Komisji (UE) 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. zmieniającej decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN) (Dz.Urz.UE L 80 z 20.03.2023, str. 96). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2023 r.
[3] Art. 4 w brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 3 decyzji Komisji (UE) 2023/616 z dnia 17 marca 2023 r. zmieniającej decyzję 2005/37/WE w zakresie zadań wykonywanych przez Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe (ECTN) (Dz.Urz.UE L 80 z 20.03.2023, str. 96). Zmiana weszła w życie 9 kwietnia 2023 r.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00